Μίλτος Πασχαλίδης και Χρήστος Θηβαίος έρχονται στα Χανιά, την Κυριακή 3 Ιουλίου για μια μοναδική συναυλία, για να μάς τραγουδήσουν “Το Εμπάργκο… κι άλλες ιστορίες”.
Μια συναυλία – αφιέρωμα στο έργο του μεγάλου Θάνου Μικρούτσικου, ο οποίος άφησε το δικό του βαθύ μουσικό αποτύπωμα, μελοποιώντας άλλοτε Μπρεχτ και Ναζίμ Χικμέτ, κι άλλοτε Άλκη Αλκαίο, Καββαδία, Ρίτσο ή Μάνο Ελευθερίου. Με αφορμή τη συναυλία τους, που θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο Ανατολικής Τάφρου (ώρα προσέλευσης 9 το βράδυ), τα “Χ.ν.” μίλησαν με τους δύο σημαντικούς τραγουδοποιούς για τον Θάνο Μικρούτσικο ως άνθρωπο κι ως δημιουργό, το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι και το μέλλον του, αλλά και τι μπορεί να σημαίνει πολιτικό τραγούδι στις μέρες μας.
• Τι έκανε ξεχωριστό τον Θάνο Μικρούτσικο ως δημιουργό κι ως άνθρωπο;
Χ.Θ.: Ο Θάνος ήταν μια εξέχουσα μορφή κι από τους σπουδαιότερους συνθέτες της γενιάς του. Όλοι εμείς επηρεαστήκαμε από συνθέτες όπως ο Θάνος, ο οποίος συνέθετε από τραγούδια μέχρι κλασική, ορχηστρική και θεατρική μουσική, αλλά κι από τραγουδοποιούς, όπως ο Διονύσης Σαββόπουλος. Από ανθρώπους δηλαδή που μελοποιούσαν ποίηση ή έγραφαν στίχους και βέβαια μουσική. Όλα αυτά συνέθεταν μια πραγματικά σκληροπυρηνική μουσική δημιουργική γενιά για εμάς τους νεότερους. Από εκεί και πέρα ο Θάνος κι ως μαθηματικός είχε την ικανότητα να εκλαμβάνει την πραγματικότητα με έναν τελείως ιδιαίτερο τρόπο. Μπορούσε να μελοποιεί ποιητές όπως τον Γιάννη Ρίτσο, την Κική Δημουλά, τον Άλκη Αλκαίο και τον Μάνο Ελευθερίου, αλλά και τον Καββαδία και τον Μπρεχτ, ενώ συγχρόνως μπορούσε να γράφει καθαρόαιμα λαϊκά τραγούδια με τον Δημήτρη Μητροπάνο, να συνεργάζεται με τον Οδυσσέα Ιωάννου και τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου ή να γράφει μουσική για το θέατρο. Κι όλα αυτά, με μια διαφορετική κάθε φορά προσέγγιση ως προς τη φόρμα και την τεχνική της μελοποίησης. Είχε μια τεράστια γκάμα δηλαδή.
Μ.Π.: Ο Θάνος ήταν φίλος μου. Άρα, μου είναι δύσκολο να είμαι αντικειμενικός. Ήταν, ίσως, ο πιο δοτικός και γενναιόδωρος τύπος που γνώρισα. Ευφυής, οξυδερκής, οργανωτικός, τρυφερός, ενθουσιώδης, μαχητής, αγαπησιάρης, βαθύτατα καλλιεργημένος και σπουδαίος μπαμπάς.
• Ο Θάνος Μικρούτσικος χαρακτηρίζονταν κι από την πολιτική του ματιά, με τραγούδια που είχαν πάντα αναφορά στην κοινωνία, όπως και αυτά από το “Εμπάργκο” που θα παρουσιάσετε και τα οποία κυκλοφόρησαν αρχές τις δεκαετίας του ΄80…
Χ.Θ.: Με τον Μίλτο και πρωτοστατούντος του Θύμιου Παπαδόπουλου θα παρουσιάσουμε κάποια τραγούδια από το “Εμπάργκο”, σε ποίηση του Άλκη Αλκαίου και του Ναζίμ Χικμέτ, το οποίο έχουμε κάνει μια επανεκτέλεση, με όλο τον σεβασμό στους μεγάλους ερμηνευτές που πρωτοερμήνευσαν αυτό το έργο, δηλαδή τους Μαρία Δημητριάδη, Μανόλη Μητσιά, Κώστα Καράλη και Βλάση Μπονάτσο. Πρόκειται για τραγούδια που συνάδουν και αναδεικνύουν την πολιτική του τραγουδοποιία.
• Τι σημαίνει σήμερα πολιτικό τραγούδι;
Μ.Π.: Πολιτικό είναι το τραγούδι που εκφράζει κοινωνικά μια εποχή. Όταν αλλάζουν οι εποχές, αλλάζει και ο τρόπος. Αλλιώς έγραφαν στη χούντα, αλλιώς στη μεταπολίτευση, αλλιώς γράφουμε τώρα.
• Είστε αισιόδοξος για το μέλλον του ελληνικού τραγουδιού;
Χ.Θ.: Είμαι πολύ αισιόδοξος. Υπάρχουν πολλοί που έχουν κληρονομήσει το έργο των μεγάλων συνθετών όπως των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Μάνου Λοϊζου και Θάνου Μικρούτσικου αλλά και εκείνο των τραγουδοποιών όπως των Διονύση Σαββόπουλου, Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα αλλά και νεότερων – της γενιάς μου – όπως ο Σωκράτης Μάλαμας, ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, ο Ορφέας Περίδης και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Βεβαίως οι νεότεροι έχουν και τα δικά τους ακούσματα, παντρεύουν την παραδοσιακή μουσική με τη ροκ, όπως ο Χαρούλης, υπάρχουν ερμηνεύτριες σπουδαίες, όπως η Νατάσα Μποφίλιου, η Ελεονόρα Ζουγανέλη και η Ρίτα Αντωνοπούλου που έχουν αφήσει ήδη το αποτύπωμά τους. Υπάρχουν κι άλλα παιδιά που προχωράνε σε νεότερες μορφές και φόρμες όπως η ραπ. Υπάρχει μια νέα γενιά πραγματικά ισχυρή που έχει να δώσει πάρα πολλά.
• Ο Θάνος Μικρούτσικος έδινε μεγάλη έμφαση στον στίχο. Είναι ο στίχος το βασικό συστατικό ενός επιτυχημένου τραγουδιού;
Μ.Π.: Ο Θάνος- παραδόξως διότι ήταν μουσικοσυνθέτης- έλεγε ότι ο στίχος έχει ένα ελαφρύ προβάδισμα όταν μιλάμε για τραγούδια. Βασικότατο συστατικό είναι και η μουσική, αλλά όταν φτιάχνουμε τραγούδια, συνήθως ξεκινάμε από τα λόγια. Όχι ότι δεν γίνεται και το ανάποδο, απλά είναι πιο σπάνιο.
• Πώς εξηγείται σε μια χώρα που μουσικά έβγαλε τους Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, Τσιτσάνη, Λοΐζο, Ξαρχάκο και πολλούς άλλους σπουδαίους, αλλά και κορυφαίους στιχουργούς και ποιητές, τα τελευταία χρόνια χιλιάδες πιτσιρικάδες να ακούν τράπερ και να αναμασάν στίχους γεμάτους βία και σεξισμό; Τι χάσαμε;
Μ.Π.: Νομίζω, δίνουμε μεγάλη σημασία σ’ αυτά, περισσότερη απ’ την ουσία τους. Αυτές οι “μουσικές”, όπως και άλλες στο παρελθόν, εμπεριέχουν πολύ μόδα και μιμητισμό. Αν αντέξουν στο χρόνο έστω μια δεκαετία, ελάτε να το αναλύσουμε. Μέχρι τότε, τα αντιμετωπίζω ως σημεία των καιρών.
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ TICKET SERVICES
– τηλεφωνικά: 2107234567 – online: www.ticketservices.gr
ΦΥΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ
Αρτοζαχαροπλαστεία “το Σπιτικό” – Πλατεία Δικαστηρίων
– (Δε-Κυ: 08:00 με 23:00)
– Πλατεία Δημοτικής Αγοράς
– (Ωράριο καταστημάτων) Bar | BrasDeFrères – Επιμενίδου 2, Παλιά πόλη, Χανιά
Για το “βιωματικό σεμινάριο κρητικών χορών”, όπως ονομάζεται, αλλά και τις δραστηριότητες γύρω από αυτό, όπως επισκέψεις σε χωριά και συναντήσεις με μερακλήδες του ριζίτικου, ο Γιάννης Μεγαλακάκης μιλά στο podcast των “Χανιώτικων νέων”.