Η έκταση της Πελοποννήσου είναι 21.439 km2 και ο πληθυσµός της, σύµφωνα µε την απογραφή του 2021, ανέρχεται σε 996.106 κατοίκους.
Η Κρήτη είναι περίπου το 39 % της έκτασης της Πελοποννήσου, µε µόνιµο πληθυσµό 624.408 κατοίκων, δηλαδή σχεδόν το 62,70 %, αλλά υπερ-πολλαπλάσιους τουρίστες και µε σηµαντική συµβολή στην οικονοµία της χώρας (Αγγελάκης, 2024). Η Πελοπόννησος έχει 38 δήµους και η Κρήτη 24, δηλαδή το 64 % των δήµων της. Η Πελοπόννησος κατοικείται από τα προϊστορικά χρόνια και αποτελεί ιστορική κοιτίδα του ελληνισµού. Εκεί αναπτύχθηκε ο Μυκηναϊκός Πολιτισµός (cα 1600-1100 π.Χ.) και κατοίκησαν τα τρία κυριότερα ελληνικά φύλα, οι Αχαιοί, οι Ίωνες και οι ∆ωριείς, ενώ εκεί βρίσκονται ορισµένες από τις σπουδαιότερες Ελληνικές πόλεις-κράτη, όπως η Σπάρτη, η Κόρινθος και το Άργος. Αντίστοιχα η Κρήτη, όπως έχει αναφερθεί κατ’ επανάληψη, έχει λαµπρά ιστορία και αποτελεί σηµαντικό κοµµάτι της πολιτιστικής κληρονοµιάς της Ελλάδας, διατηρώντας τα δικά της πολιτισµικά στοιχεία. Στην Κρήτη άκµασε κυρίως ο Μινωικός πολιτισµός (cα 3200-1100 π.Χ.), πολύ νωρίτερα του Μυκηναϊκού, ο αρχαιότερος πολιτισµός όχι µόνο της Ελλάδας αλλά ολόκληρης της Ευρώπης, µε κυριότερα κέντρα την Κνωσό, τη Φαιστό, τα Μάλια, την Ζάκρο, αλλά και την Σαντορίνη (Αγγελάκης, 2024).
Η σύγκριση των αυτοκινητοδρόµων Πελοποννήσου vs Κρήτης εύλογα προκαλεί καλοπροαίρετο προβληµατισµό. Το οδικό δίκτυο της Πελοποννήσου υπερτερεί δραµατικά αυτού της παραµεληµένης Κρήτης.
Μετά τον εθνικό δρόµο Αθήνα-Κόρινθος, ολοκληρώνεται σχεδόν η Ολυµπία οδός, Κόρινθος-Πάτρα, που συνεχίζεται προς τον Πύργο, περίπου 300 km.
Επίσης έχει ολοκληρωθεί ο κάθετος αυτοκινητόδροµος Κορίνθου-Καλαµάτας, γνωστός και ως Μορέας Α7, 160 km.
Επιπρόσθετα, έχουν κατασκευαστεί δευτερεύοντες άρτια σχεδιασµένοι εθνικοί δρόµοι. Χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελεί ο αυτοκινητόδροµος Α71 µήκους 46 km, που ολοκληρώθηκε πριν οκτώ χρόνια (Εικόνα 1).
Αποτελεί κάθετο του αυτοκινητοδρόµου Α7, που ξεκινά από το Λεύκτρο Αρκαδίας και καταλήγει στην Σπάρτη.
Έτσι, ο χρόνος ασφαλούς οδήγησης από την Σπάρτη µέχρι τη Μεγαλόπολη µειώθηκε από 87 σε 25 min, από την Καλαµάτα µέχρι τη Σπάρτη από 75 σε 45 min και από την Αθήνα µέχρι τη Σπάρτη από 150 σε 120 min.
Αυτοί οι σύγχρονοι οδικοί άξονες περίπου 510 km, αναδεικνύουν πλέον την Πελοπόννησο σε ένα ασφαλή προορισµό, µε άνεση στην οδήγηση, που κάνει το ταξίδι απολαυστικό για επίσκεψη ιστορικών µνηµείων και φυσικών οµορφιών.
Πρόσφατα, είχα την ευκαιρία να οδηγήσω στον αυτοκινητόδροµο Α71 προς Σπάρτη. Ο χρόνος που απαιτήθηκε ήταν 27 min µε µεγάλη ασφάλεια και µέτρησα όλα και όλα 54 αυτοκίνητα να διέρχονται και από τις δυο κατευθύνσεις του αυτοκινητοδρόµου σε 27 min. Ένα µικρό τµήµα του αυτοκινητόδροµου Α71 φαίνεται στην Εικόνα 2.
Αντίθετα, η οδική κατάσταση στην Κρήτη, µε τα χιλιάδες αυτοκίνητα, το πολύ επικίνδυνο οδικό δίκτυο, το χειρότερο σε όλη σχεδόν τη χώρα, είναι απελπιστική.
Παρά την τεράστια τουριστική της ανάπτυξη, η βελτίωση των οδικών υποδοµών γίνεται µε ρυθµό χελώνας.
Ο πληµµελής σχεδιασµός και οι κατασκευαστικές κωλυσιεργίες δεν επιτρέπουν αισιοδοξία για άµεση βελτίωση του οδικού δικτύου της Κρήτης. Είναι τραγικό ότι, συγκρίνοντας τις ανύπαρκτες οδικές υποδοµές της Κρήτης µε αυτές διεθνών προδιαγραφών της Πελοποννήσου, φαίνεται ως εάν βρίσκονται σε άλλο κράτος, µε την Πελοπόννησο σε κράτος του αναπτυγµένου κόσµου και τη Κρήτη µας σε κράτος του αναπτυσσόµενου κόσµου. Κρίµα!
*O Ανδρέας Ν. Αγγελάκης είναι επίτιµο µέλος και διακεκριµένο fellow της Παγκόσµιας Εταιρείας Υδατικών Πόρων.
Βιβλιογραφία 1. Αγγελάκης, Α. Ν. (2024). Η Κρήτη µας. ΠΑΤΡΙΣ Ηρακλείου 03/05/2024, https://patris.gr/2024/05/03/kriti-mas/