Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Οι φταίχτες της έλλειψης χρόνου…

Στον απολογισµό µας του 2023 αναµφίβολα θέση έχει το ερώτηµα
«Γιατί έµεινα πίσω στην υλοποίηση των σχεδίων και των στόχων µου;»

Μια ερώτηση που κάνουµε υποσυνείδητα όλοι, από δηµάρχους µέχρι τους εφήβους που µελετούν για τις Πανελλήνιες. Οι δικαιολογίες µας θα γέµιζαν ένα βιβλίο. «∆εν πρόλαβα να κάνω την εργασία» λέει η λιλιπούτεια Γιώτα µαθήτρια της Στ’ ∆ηµοτικού, κι ας έχουν περάσει 15 µέρες από την προθεσµία…
Είναι θέµα ανικανότητας; Ή αδιαφορίας;
∆ιαφορετικές θεάσεις του προβλήµατος παρουσιάζω σήµερα…

Ο πρώτος φταίχτης

Το δύσκολο έργο της προοπτικής µνήµης είναι «Να θυµηθώ να κάνω κάτι έγκαιρα, και αποτελεσµατικά».
Γνωρίζαµε ότι υπάρχει σχέση µεταξύ της µνήµης εργασίας και της προοπτικής µνήµης. ∆εν γνωρίζαµε όµως αν υπήρχε αλληλεξάρτηση ή αν ήταν ανεξάρτητες.
Έργο της µνήµης εργασίας είναι να διεκπεραιώνει εργασίες που εκτελούνται ταυτόχρονα. ∆ηλαδή, να λύνει προβλήµατα της καθηµερινότητας µας. Το αποτέλεσµα µιας πρόσφατης έρευνας ήταν σύνθετο…
Η ακρίβεια στη λειτουργία της προοπτικής µνήµης επηρεάζεται από την µνήµη εργασίας. Ειδικά, όταν κάνουµε µια σύνθετη εργασία που απαιτεί υψηλό φορτίο στη µνήµη εργασίας.
Συµπέρασµα 1: Οι 2 µηχανισµοί έχουν µερική ανεξαρτησία. Συµπέρασµα 2: Αν αυτοί δεν συνεργάζονται, τότε όλα πάνε πίσω και τα σχέδια µας µένουν στον αέρα…

Η εργασία της Γιώτας

Όταν µου ανάφεραν την περίπτωση της Γιώτας ζήτησα να µάθω το είδος της εργασίας που καθυστερούσε να παραδώσει στη δασκάλα της.
Η Γιώτα, ένα συµπαθέστατο κορίτσι όφειλε να δηµιουργήσει ένα εννοιολογικό σχέδιο στο οποίο θα απεικόνιζε τα κύρια στοιχεία ενός βιβλίου που είχαν διαβάσει στην τάξη. Ποιο ήταν το θέµα του βιβλίου; ‘‘Το κλίµα που αλλάζει και τι µπορεί να κάνει ένα παιδί’’. Μια πραγµατικά σύνθετη εργασία. Απαιτούσε από την άµαθη Γιώτα να εκτελέσει µια σειρά γνωστικών λειτουργιών, δηλαδή….
1. Να κατανοήσει το περιεχόµενο του βιβλίου.
2. Να επιλέξει τα σηµαντικά στοιχεία του.
3. Να τα απεικονίσει στο σχεδιάγραµµά της, έτσι ώστε να µπορεί αναπαραχθεί το περιεχόµενο του βιβλίου.
4. Να διανθίσει το σχεδιάγραµµά της µε καλλιτεχνικά στοιχεία.
5. Να υπολογίσει το χρόνο που απαιτεί η εργασία, να τον εξοικονοµήσει και να τον διαχειριστεί κατάλληλα.
Η εργασία της απαιτούσε τη συνεργασία της µνήµης εργασίας και της προοπτικής µνήµης.
∆υστυχώς, η Γιώτα µας δεν είχε την απαιτούµενη εµπειρία, ούτε την στήριξη.

Χανιώτες προϊστάµενοι

Η Γιώτα δεν είναι η µόνη απαίδευτη. Η περίπτωση της µου θύµισε 2 Χανιώτες προϊσταµένους που αντιµετώπιζαν διαφορετικά το θέµα της διεκπεραίωσης των εργασιών των υφισταµένων τους…
Ο πρώτος, ο Μανώλης ήταν κατεχάρης. ∆ηλαδή, γνώριζε τα χρονικά περιθώρια που ήταν ανεκτά για την διεκπεραίωση της εργασίας των 8 υφιστάµενων του. Κι ας εκτελούσε διαφορετικό έργο κάθε ένας τους. Οι υφιστάµενοι του γνώριζαν ότι γνώριζε. Έτσι η υπηρεσία του λειτουργούσε µε τις συνήθεις µικρές καθυστερήσεις.
Ο δεύτερος, ο Ηλίας, µε 20 υφιστάµενους των οποίων η εργασία ήταν αλληλεξαρτώµενη, ήταν αδαής.
Προσπαθούσε, µε λογύδρια, να τους πείσει να εργαστούν συστηµατικά τις µισές ώρες του ωραρίου τους! Με όλες τις συνέπειες που φαντάζεστε!
Στην περίπτωση του Μανώλη, υπήρχε καλή συνεργασία ανάµεσα στη µνήµη εργασίας -εκτέλεση εργασιών- και της προοπτικής µνήµης – οργάνωση και σχεδιασµός.
Αποτέλεσµα, ικανοποίηση από την έγκαιρη εκτέλεση του έργου.
Στην περίπτωση του Ηλία, κυριαρχούσε η ανοργανωσιά που αναστάτωνε τις φιλότιµες ατοµικές προσπάθειες. Αποτέλεσµα άλογες καθυστερήσεις και κάποιοι να εργάζονται περισσότερες ώρες. Χωρίς να φταίνε.

Ο δεύτερος φταίχτης

Το ατοµικό µας µαθησιακό προφίλ έχει µερίδιο ευθύνης για τον οραµατισµό και την σχεδίαση εργασιών που θα επιβλέψει η προοπτική µνήµη.
Το µαθησιακό µας προφίλ διαµορφώνεται, περίπου ισοµερώς από τα γονίδια µας και από το περιβάλλον µας.
Έχουµε παρατηρήσει ότι ορισµένοι µαθησιακοί τύποι, για παράδειγµα, οι ακουστικοί όπως ο Ηλίας, δυσκολεύονται εξαιρετικά να κάνουν προβολές στο µέλλον. ∆ηλαδή, να αναπτύξουν την προοπτική τους µνήµη.

Ο τρίτος φταίχτης

Η διάσταση του χρόνου -ένα ανθρώπινο δηµιούργηµα- δεν αντιµετωπίζεται το ίδιο από όλους µας. Έχουµε παρατηρήσει ότι µόνο 3 στους 10 µαθητές έχουν ακριβή εικόνα της παρέλευσης του χρόνου.
Η πλειοψηφία ελκύεται από τα κάλλη του παρόντος θυσιάζοντας την ευηµερία, την υγεία και την οικονοµική σταθερότητα του µέλλοντος µας.

Συµπερασµατικά

😊Η συνεργασία των λειτουργιών της µνήµης µας είναι απαραίτητη για την έγκαιρη ολοκλήρωση µιας εργασίας.
😊 Η άσκησή µας στην τήρηση των χρονικών ορίων απλών εργασιών είναι το 1ο βήµα. Αυτό-επιβραβευόµαστε για τη συνέπεια µας.
😊 Μειώνουµε την καθηµερινή µας εξάρτησή µας από τις οθόνες.
😊 Μαθαίνουµε να µετράµε το χρόνο.
😊 Καταγράφοµε τα καθηµερινά µας κέρδη σε χρόνο και αυτό-επιβραβευόµαστε.

Χρόνια Πολλά µε
επί Γης Ειρήνη.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα