Η εκατόµβη νεκρών στη Γάζα, ανάµεσά τους χιλιάδες γυναίκες και παιδιά φέρνει για άλλη µια φορά στο προσκήνιο µε τον πιο µακάβριο τρόπο τις ευθύνες της διεθνούς κοινότητας για τα τεκταινόµενα στο Παλαιστινιακό.
Ταυτόχρονα προδιαγράφει σε µεγάλο βαθµό και το νέο προσφυγικό τσουνάµι που αναµένεται να ξεκινήσει από τη Γάζα για την Ευρώπη και κυρίως την Ελλάδα. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε την Κυριακή 5/11/2023 επισκέφθηκε αιφνιδίως την Κύπρο ο Μπλίνκεν προετοιµάζοντας τον «θαλάσσιο ανθρωπιστικό διάδροµο» µεταφοράς εκατοντάδων χιλιάδων Παλαιστίνιων προσφύγων της Γάζας προς τη ∆ύση µε πρώτο σταθµό την Κύπρο «όπου έχει συγκροτηθεί ένα επιχειρησιακό κέντρο υπό την εποπτεία του ΝΑΤΟ» (Kontra 6/11/2023, σελ.1) και δεύτερο σταθµό τα hot-spot της Ελλάδας.
Προκειµένου λοιπόν να µην βρεθούµε ξανά στο ίδιο έργο θεατές µε την Κρήτη και τα νησιά του Αιγαίου να πληµµυρίζουν µε χιλιάδες Παλαιστινίους πρόσφυγες, η κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει διπλωµατικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο ΟΗΕ, ΝΑΤΟ και ΕΕ και να απαιτήσει άµεσα τη διαµόρφωση ενός συνεκτικού σχεδίου για την αντιµετώπιση της νέας αυτής εκρηκτικής κατάστασης.
Πυρήνας αυτού του σχεδίου θα πρέπει να είναι η παγκόσµια αλληλεγγύη προς τους Παλαιστινίους πρόσφυγες και η κατανοµή των προσφυγικών βαρών ανάµεσα σε όλες τις χώρες µέλη του ΟΗΕ µε βάση την έκταση, τον πληθυσµό και το ΑΕΠ κάθε χώρας, Επιπλέον θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το ποσοστό ανεργίας αλλά και το επίπεδο φτώχειας σε κάθε χώρα.
Έτσι θα µπορέσει να πραγµατωθεί επί του πρακτέου και όχι µόνο µε λόγια και το τεράστιο κύµα αλληλεγγύης προς την Παλαιστίνη που έχει αρχίσει να εκφράζεται πλέον µε διαδηλώσεις χιλιάδων πολιτών στις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ευρώπη, και κυρίως στις χώρες του αραβικού κόσµου αλλά και των µουσουλµανικών χωρών εν γένει και ιδίως του Ιράν.
Ως εκ τούτου µε βάση τα παραπάνω κριτήρια, τα κράτη µέλη των G-20 θα πρέπει να αναλάβουν το τεράστιο βάρος που τους αναλογεί για την φιλοξενία των Παλαιστινίων προσφύγων. Πολύ δε περισσότερο καθώς µε τη ∆ιακήρυξή τους στη Ρώµη στις 30-31 Οκτωβρίου 2021, οι G-20 επιχείρησαν να καλύψουν όχι µόνο τα θέµατα της οικονοµίας αλλά σχεδόν όλη τη σύγχρονη ατζέντα που απασχολεί την υφήλιο, όπως η µετανάστευση και την αναγκαστική µετακίνηση πληθυσµών (σηµείο 38 της ∆ιακήρυξης).
‘Όπως έχουµε ήδη αναλύσει σε προγενέστερη αρθρογραφία µας (https://www.notismarias.gr 9/11/2021) «οι G-20 σε επίπεδο πληθυσµού αντιπροσωπεύουν συνολικά τα 2/3 του παγκόσµιου πληθυσµού, ενώ στο πεδίο της οικονοµίας αντιπροσωπεύουν περίπου το 90 % του παγκόσµιου ΑΕΠ και το 80 % του παγκόσµιου εµπορίου. Τα µέλη των G-20 που εκτείνονται και στις πέντε ηπείρους είναι τα παρακάτω: Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερµανία, Ιταλία, Ινδία, Ινδονησία, Ιαπωνία, Μεξικό, Νότιος Κορέα, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Νότια Αφρική, Τουρκία, Ηνωµένο Βασίλειο, Ηνωµένες Πολιτείες και Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρόκειται λοιπόν για 19 κράτη συν την ΕΕ. Έτσι η Ενωµένη Ευρώπη έχει τέσσερις παρουσίες στους G-20 µε Γαλλία, Γερµανία, Ιταλία και ΕΕ, γεγονός που της προσδίδει ιδιαίτερα σηµαντικό ρόλο, πολύ δε περισσότερο καθώς η µεν Γαλλία είναι πυρηνική δύναµη και µόνιµο µέλος του Συµβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ ενώ η ίδια η ΕΕ κατατάσσεται τρίτη µετά την Κίνα και την Ινδία αντιπροσωπεύοντας περίπου το 6 % του παγκόσµιου πληθυσµού και δεύτερη σε σχέση µε την οικονοµική δύναµη αντιπροσωπεύοντας το 18,5 % του συνολικού παγκόσµιου ΑΕΠ µετά τις ΗΠΑ που αντιπροσωπεύουν το 24 % του παγκόσµιου ΑΕΠ (ec.europa.eu/info)».
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω:
1.Οι Παλαιστίνιοι πρόσφυγες από τη Γάζα αλλά και από τη ∆υτική Όχθη θα πρέπει να παραµείνουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στην Πατρίδα τους και ιδίως στις γειτνιάζουσες χώρες όπως είναι η Αίγυπτος, η Ιορδανία και ο Λίβανος, χώρες οι οποίες πρέπει εν προκειµένω να στηριχθούν οικονοµικά τόσο από ΟΗΕ, ΝΑΤΟ, ΕΕ, όσο και από τις ΗΠΑ και τις υπόλοιπες χώρες των G20.
2.Οι υπόλοιπες µουσουλµανικές χώρες, όπως το Ιράν, η Σαουδική Αραβία, οι Χώρες του Κόλπου, η Αλγερία, το Μαρόκο, η Τυνησία και η Τουρκία η οποία όχι µόνο εξυµνεί και συνδράµει τη Χαµάς αλλά και επαίρεται ότι δήθεν αποτελεί προστάτιδα δύναµη του µουσουλµανικού κόσµου, να αναλάβουν επίσης την φιλοξενία των οµοθρήσκων τους Παλαιστινίων προσφύγων.
3.Το ίδιο ισχύει και για τις διάφορες τουρκογενείς όπως αυτοπροσδιορίζονται χώρες όπως το Αζερµπαϊτζάν, το Καζακστάν, το Ουζµπεκιστάν και η Κιργιζία, άπασες µουσουλµανικές χώρες που µαζί µε την Τουρκία συµµετέχουν στον Οργανισµό τουρκογενών χωρών που συνεδρίασε σε επίπεδο ηγετών την Παρασκευή 3/11/2023 (www.dailysabah.com 1/11/2023) όπου ο Ερντογάν ξεσπάθωσε κατά του Ισραήλ και της ∆ύσης για το Παλαιστινιακό (www.dailysabah.com 3/11/2023).
4.Σε σχέση µε τις χώρες του ΝΑΤΟ η Αθήνα θα πρέπει άµεσα να ζητήσει την δίκαιη κατανοµή των υπόλοιπων προσφυγικών ροών ανάµεσα σε όλες τις χώρες του ΝΑΤΟ, απαιτώντας να θεσµοθετηθεί ρήτρα κατανοµής των Παλαιστινίων προσφύγων µε βάση την έκταση, τον πληθυσµό, το ΑΕΠ και την ανεργία κάθε χώρας του ΝΑΤΟ, σε συνδυασµό και µε τον βαθµό στρατιωτικής εµπλοκής της κάθε χώρας στη Μέση Ανατολή.
Ο 30 χώρες του ΝΑΤΟ έχουν πληθυσµό ένα δισεκατοµµύριο κατοίκους και συνολικό ΑΕΠ, το 2019, λίγο πάνω από 39 τρισ. δολάρια σύµφωνα µε στοιχεία του ίδιου του ΝΑΤΟ τον Μάρτιο 2021 (https://www.notismarias.gr 1/9/2021. Εποµένως η αναλογία για την χώρα µας στο πλαίσιο της κατανοµής προσφύγων εντός των κρατών µελών του ΝΑΤΟ είναι κάτι λιγότερο από το 1% και σε αυτό το ποσοστό κατανοµής θα πρέπει να σταθούµε χωρίς καµία υποχώρηση.
5.Λειτουργία hot-spots στις γειτνιάζουσες µε τη Γάζα και τη ∆υτική Όχθη χώρες που διατηρούν οικονοµικές σχέσεις µε την ΕΕ, όπως είναι η Αίγυπτος, η Ιορδανία και ο Λίβανος, καθώς επίσης και σε µη συνορεύουσες χώρες όπως είναι η Τουρκία, όπου τόσο η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία ασύλου όσο και οι αντίστοιχες υπηρεσίες ασύλου των ΗΠΑ, της Βρετανίας, του Καναδά και των άλλων χωρών του ΝΑΤΟ να δέχονται και να εξετάζουν τις αιτήσεις παροχής διεθνούς προστασίας που θα υποβάλλουν οι ενδιαφερόµενοι.
6.Επιπλέον η εξέταση των αιτήσεων Ασύλου να γίνεται και στις πρεσβείες των κρατών του ΝΑΤΟ στις παραπάνω χώρες µέχρις ότου ιδρυθούν εκεί τα hot-spots.
7.Ανάληψη δράσης της Frontex εντός των χωρικών υδάτων της Τουρκίας, της Αιγύπτου, της Λιβύης και της Τυνησίας για την πάταξη των κυκλωµάτων των διακινητών.
8.Η παροχή κάθε µορφής κονδυλίων της ΕΕ και τελωνειακών και εµπορικών διευκολύνσεων προς Τουρκία και τις άλλες ως άνω τρίτες χώρες να γίνεται υπό την αίρεση αποδοχής εκ µέρους τους της ίδρυσης στην επικράτειά τους των παραπάνω hot-spots.
9.Τέλος οι υπόλοιπες χώρες των G-20, όπως η Ιαπωνία και η Νότιος Κορέα αλλά και η Κίνα, η Ρωσία και η Ινδία που φιλοδοξούν να διαδραµατίσουν ρόλο στη Μέση Ανατολή πρέπει επίσης να αναλάβουν τις ευθύνες τους φιλοξενώντας και αυτές Παλαιστινίους πρόσφυγες µε βάση την έκταση, τον πληθυσµό και το ΑΕΠ τους. Tο ίδιο ισχύει βέβαια και για την Ινδονησία των 278 εκατοµµυρίων κατοίκων καθώς στην Τζακάρτα την Κυριακή 5/11/2023 διαδήλωσαν πάνω από 2 εκατοµµύρια υπέρ του Παλαιστινιακού λαού (www.middleeastmonitor.com 5/11/2023).
*Ο Νότης Μαριάς είναι πρόεδρος του Κόµµατος ΕΛΛΑ∆Α – Ο ΑΛΛΟΣ ∆ΡΟΜΟΣ,
καθηγητής Θεσµών της ΕΕ στο Πανεπιστήµιο Κρήτης, πρώην ευρωβουλευτής