Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ- Ε.Ε. αρχίζει στη μορφή «αερομαχίας».
Όπως αναφέρει σε σχετικό ρεπορτάζ η Ναυτεμπορική, η Ουάσιγκτον εξασφάλισε το πράσινο φως από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για την επιβολή δασμών σε ευρωπαϊκά αγαθά αξίας 7,5 δισ. δολαρίων ως απάντηση στις παράνομες επιδοτήσεις της Airbus. Η Ε.Ε. είχε προειδοποιήσει πως σε μία τέτοια περίπτωση θα προβεί σε αντίποινα. Βρίσκεται η ίδια σε αναμονή ανάλογης απόφασης του ΠΟΕ, που θα έρθει στις αρχές του 2020, αλλά και εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στη βάση παλαιότερης ετυμηγορίας του διεθνούς οργανισμού για τις ενισχύσεις της Boeing.
Από τις 18 Οκτωβρίου το σκωτσέτζικο ουίσκι, το γαλλικό κρασί και τυρί και άλλα προϊόντα ευρωπαϊκών χωρών, μεταξύ των οποίων ελιές, γιαούρτι, βούτυρο, και χοιρινό, που εξάγονται στην αμερικανική αγορά θα δουν την αμερικανική τιμή τους να ανεβαίνει. Σε αυτά θα επιβληθεί δασμός 25%. Στα αεροσκάφη και τα εξαρτήματά τους από Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία και Βρετανία θα επιβληθεί δασμός 10%.
Από την αρχική αμερικανική λίστα εξαιρέθηκαν πάντως τελικά τα δερμάτινα είδη και άλλα αγαθά πολυτελείας, αλλά και συγκεκριμένα εξαρτήματα της Airbus αναγκαία για την συναρμολόγηση του A320s, που γίνεται σε εργοστάσιο της Αλαμπάμα.
Να σημειωθεί ότι η «ποινή» των 7,5 δισ. δολαρίων είναι η μεγαλύτερη που έχει εκδοθεί στην ιστορία του ΠΟΕ. Στόχος του Ντόναλντ Τραμπ με την κίνηση αυτή είναι να αναγκάσει την Ευρωπαϊκή Ένωση να προχωρήσει ταχύτερα- και με μεγαλύτερες υποχωρήσεις- σε μία εμπορική συμφωνία.
Ωστόσο δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα δοθεί όντως ώθηση στις συνομιλίες. Υπάρχουν φόβοι για μία παρατεταμένη διαμάχη. Οι δασμοί αυτοί είναι η πιο πρόσφατη πράξη στη μάχη των αεροναυπηγικών επιδοτήσεων, που κρατάει εδώ και 15 χρόνια, αλλά και ίσως το πρώτο βήμα προς μία σκληρή σύγκρουση.
Η Airbus προειδοποίησε σε ανακοίνωσή της ότι οι δασμοί στα αεροσκάφη της συνιστά ισχυρό πλήγμα και για την αμερικανική αεροδιαστημική βιομηχανία, αφού η ίδια προμηθεύεται σήμερα το 40% των υλικών της από Αμερικανούς προμηθευτές. «Η Ευρώπη καλείται να αντιμετωπίσει δασμούς, γιατί η Airbus αρνήθηκε επί χρόνια να συμμορφωθεί με τους κανόνες του ΠΟΕ» απάντησε η Boeing.