Το όνομα “Mercedes”…
Στις 16 Σεπτεμβρίου του 1889 γεννήθηκε το τρίτο παιδί του Αυστριακού επιχειρηματία Εμίλ Τζέλινεκ, στη Βιέννη. Στο μικρό κοριτσάκι δόθηκε ένα ισπανικό, χριστιανικό όνομα, το οποίο λίγα χρόνια αργότερα επρόκειτο να γίνει παγκοσμίως γνωστό. Ο πατέρας της μικρής “Μερτσέντες”, όσο μεγάλωνε η κόρη του, άρχισε να αναπτύσσει ένα μοναδικό ενδιαφέρον για τα αυτοκίνητα του Ντάιμλερ, αφού ήταν και φανατικός συλλέκτης τους. Η γνωριμία του όμως με τον Γερμανό κατασκευαστή έλαβε χώρα το 1900 όταν ο Τζέλινεκ παρήγγειλε στον Ντάιμλερ 36 αυτοκίνητα, συνολικής αξίας 550.000 χρυσών μάρκων, με σκοπό την άμεση μεταπώληση τους στις αγορές της Αυστρίας, Ουγγαρίας, Γαλλίας και Αμερικής. Ο όρος που είχε θέσει ο Τζέλινεκ, πριν την αγορά τους, ήταν ότι θα έπρεπε και τα 36 να ονομαστούν όπως η κόρη του, δηλαδή “Mercedes”. Ετσι, η πρώτη Mercedes ήταν η Simplex, μοντέλο του 1902, η οποία χρησιμοποιούσε κινητήρα 5.319 κυβικών με απόδοση 40 ίππων, ισχύ αρκετή για να χαρίσει στο βαρύ όχημα τελική ταχύτητα 75 χιλιομέτρων την ώρα. Η νέα εποχή της Mercedes είχε ξεκινήσει. Το 1926 συστάθηκε η Daimler – Benz. Από την εποχή εκείνη και μετά, όλα τα οχήματα που κατασκεύαζε έφεραν το σήμα “Mercedes -Benz” στο εμπρόσθιο μέρος. Αμέσως μετά τη συνεργασία αυτή, η νεοσυσταθείσα εταιρεία παρουσίασε δύο νέα μοντέλα που απευθύνονταν στη μεσαία κλάση, με παρόμοιο πλαίσιο, τα Stuttgart και Mannheim. Ως λογότυπο επιλέχθηκε το άστρο με τις τρεις αιχμές, το οποίο εμφανίστηκε σε αρκετές παραλλαγές. Από εκείνο το σημείο και μετά η Mercedes – Benz ξεκίνησε να γράφει ιστορία με τα εξαιρετικά αυτοκίνητα της.
H “γέννηση” του αστεριού…
Ποιος θα περίμενε ότι εκείνο το “παράξενο” δημιούργημα του Καρλ Μπεντς, που αποτέλεσε το πρώτο ουσιαστικά αυτοκίνητο του πλανήτη μας, έμελλε το 1866 ν’ αλλάξει την ιστορία της ανθρωπότητας. Οι τολμηροί άνθρωποι της εποχής εκείνης, ο Καρλ Μπεντς και ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ ήταν αυτοί που τοποθέτησαν τον “θεμέλιο λίθο” μίας από τις μεγαλύτερες σήμερα – κατασκευάστριες εταιρείες αυτοκινήτων. Της Mercedes – Benz. Το πρώτο “πιστοποιητικό γέννησης” αυτοκινήτου στην ιστορία της ανθρωπότητας συντάχθηκε την 29η Ιανουαρίου του 1886 στο Βερολίνο και είχε αριθμό 37435. Ο “πατέρας” του άκουγε στο όνομα Καρλ Μπεντς και το “παιδί” του κατοχυρώθηκε ως “όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης”. Την ίδια χρονιά, ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ μελετούσε ένα πρωτότυπο όχημα που το ονόμαζε “αυτοκινούμενη άμαξα”. Οι δύο αυτοί άνδρες, που εξελίσσανε τα δικά τους οχήματα ανεξάρτητα, έμελλε να αλλάξουν ριζικά το μέλλον του πλανήτη, αφού ήταν οι γενάρχες της κατασκευής που σήμερα ονομάζουμε “αυτοκίνητο”. Το πρώτο αυτοκίνητο του Καρλ Μπεντς χρησιμοποιούσε έναν κινητήρα 984 κυβικών εκατοστών, ο οποίος απέδιδε 0,9 του ίππου στις 400 στροφές. Με δύο επιβάτες, το πρωτότυπο αυτό όχημα επιτύγχανε τελική ταχύτητα της τάξεως των 16 χιλιομέτρων ανά ώρα, γεγονός πρωτοφανές για την εποχή. Από την πλευρά του, ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ χρησιμοποίησε έναn μικρότερο κινητήρα, μόλις 462 κ.εκ., ο οποίος απέδιδε 1.1 ίππους στις 700 στροφές, αλλά η τελική ταχύτητα ήταν η ίδια με το πρωτότυπο του Μπεντς, δηλαδή 16 χλμ/ ώρα. Μέχρι τις αρχές του 1900, οι δύο άνδρες είχαν κατασκευάσει ακόμα τέσσερα πρωτότυπα οχήματα, όλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης με αποκορύφωμα το Benz Spider, το οποίο χρησιμοποιούσε κινητήρα τριών λίτρων, που του έδινε ισχύ 15 ίππων και τελική ταχύτητα 60 χιλιομέτρων την ώρα. Οι λίγοι, εκλεκτοί που μπορούσαν να διαθέσουν το αστρονομικό ποσό των 8.500 χρυσών μάρκων την εποχή εκείνη, απολάμβαναν το προνόμιο του να κινούνται με ένα μοναδικό αυτοκίνητο, αφού η παραγωγή γινόταν αποκλειστικά κατά παραγγελία. Ο Καρλ Μπεντς και ο Γκότλιμπ Ντάιμλερ, ίδρυσαν τελικά την Daimler – Benz το 1926 κατασκευάζοντας αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης για το ευρύ κοινό. Το όραμα του Καρλ Μπεντς είχε γίνει πλέον πραγματικότητα. Το αυτοκίνητο είχε γίνει μέρος της καθημερινής ζωής χιλιάδων ανθρώπων ανά την υφήλιο.
Ο δημιουργός Καρλ Μπεντς
Μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στην ιστορία του αυτοκινήτου, ο Καρλ Μπεντς, γεννήθηκε στις 24 Νοεμβρίου του 1844. Ο πατέρας του ήταν χειριστής ατμομηχανής και έτσι από τα νεαρά του χρόνια ο Καρλ Μπεντς έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη “νέα τεχνολογία” των ατμομηχανών. Συνεπαρμένος από την απόδοσή τους, ο Μπεντς δεν έχανε ευκαιρία να δει τις “φοβερές” αυτές μηχανές από κοντά, όπου κι αν βρίσκονταν. Σαν φυσικό επακόλουθο, έπειτα από τη φοίτησή του σε σχολείο της Καρλσρούης, ξεκίνησε σπουδές μηχανολογίας στο Πολυτεχνείο της πόλης του. Μεταξύ του 1864 και του 1870 εργάστηκε σε διάφορες εταιρείες σαν σχεδιαστής, αλλά και διευθυντής προσωπικού, προτού ξεκινήσει τη δική του εταιρεία, το 1871 στο Μάνχαϊμ, με την πολύτιμη βοήθεια του Αυγούστου Ράιτερ, αλλά η εταιρεία αυτή δεν ακολούθησε ιδιαίτερα λαμπρή πορεία. Το 1877, ο Καρλ Μπεντς ασχολήθηκε εντατικά με τη δημιουργία κινητήρα εσωτερικής καύσης, έχοντας σαν κύριο αντικείμενο ερευνών τους δίχρονους κινητήρες. Επειτα από δύο έτη σκληρής εργασίας, ο κινητήρας του Μπεντς δούλεψε για πρώτη φορά στις 31 Δεκεμβρίου του 1879. Το μοναδικό αυτό δημιούργημα του εξασφάλισε αρκετές επαγγελματικές επαφές, με τη βοήθεια των οποίων κατάφερε να εγκαινιάσει το πρώτο του εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων βενζίνης στο Μάνχαϊμ, αλλά έπειτα από λίγο καιρό αποσύρθηκε από την επιχείρηση, πιστεύοντας ότι η εργασία του εκεί δεν του άφηνε αρκετό χρόνο τον οποίο θα χρησιμοποιούσε για την εξέλιξη κινητήρων. Η τελευταία του επιχειρηματική δραστηριότητα ήταν η ίδρυση της Benz & Co το 1883, στην ίδια πόλη, για την εξέλιξη τεχνολογιών που αφορούσαν τους κινητήρες… Η ζωή του Καρλ Μπεντς, του “εφευρέτη” του αυτοκίνητου, τερματίστηκε την 4η Απριλίου του 1929.
Σήμερα επισκεφθηκα το μουσείο της ΜΕRSEDES. Η βιομηχανία απασχολεί 30.000άτομα και τα κέρδη του2017 ανέρχονται σε 8δις. Τελικά η ισχυρή οικονομία τηςγερμανιας σε τετοιουμεγεθους βιομηχανίες στηρίζεται