Τα δίκτυα τα τελευταία χρόνια συγκροτούνται και αναπτύσσονται ραγδαία μέσα από τις πολλαπλές ανάγκες που υπαγορεύουν οι ταχύτατοι ρυθμοί της σύγχρονης πραγματικότητας σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Το δίκτυο Teachers4Europe περιλαμβάνει περισσότερους από 1000 ενεργούς εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από όλη τη χώρα. Σηματοδοτεί ένα δίκτυο λειτουργών της τυπικής εκπαίδευσης , Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, οι οποίοι μέσω των πρεσβευτών της εκπαιδευτικής δράσης Teachers4Europe ανά περιφερειακές ενότητες, υλοποιούν παιδαγωγικές και πολιτισμικές παρεμβάσεις με θέματα που άπτονται της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το δίκτυο επιδιώκει τη συνοχή και ανάπτυξη της τοπικής κοινότητας μέσω της εκπαίδευσης στις αξίες και τις δυνατότητες που υποστηρίζει η ΕΕ και ευρύτερα τη συμβολή στη διαμόρφωση και ενδυνάμωση των ενεργών Ευρωπαίων πολιτών .
Η ευρωπαϊκή εκπαιδευτική δράση TEACHERS4EUROPE υλοποιείται σε εθνικό επίπεδο υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων από το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης της Διεύθυνσης Βιβλιοθηκών Αρχείων και Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Έρευνας, Ανάπτυξης και Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας (ERDIC )του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς με την υποστήριξη του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα.
Η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα έκανε το 2011 ένα δυναμικό ξεκίνημα στην προσπάθεια ενημέρωσης και επιμόρφωσης των Ελλήνων εκπαιδευτικών σε θέματα σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση με την πρωτοβουλία του κ. Αργύρη Περουλάκη ο οποίος υπηρετούσε τότε ως αναπληρωτής Επικεφαλής στην Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα έως τον Σεπτέμβριο του 2017. Ο στόχος της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής δράσης “Teachers4Europe” που αποτελεί αποκλειστικά εθνική πρωτοβουλία, είναι να συμβάλλει στην καλύτερη ενημέρωση των εκπαιδευομένων επί των εξελίξεων των ευρωπαϊκών θεμάτων και να τους υποστηρίξει στο να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους, εφαρμόζοντας στην εκπαίδευση καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προκλήσεων και αξιοποιούν τις τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνιών.
Οι ΜΕΡΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ του ΔΙΚΤΥΟΥ TEACHERS4EUROPE είναι ο τίτλος που σηματοδοτεί την ταυτότητα των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων του δικτύου στην Ανατολική Κρήτη έχοντας φιλοξενήσει και υποστηρίξει και δράσεις στο Ρέθυμνο με ανοικτές προσκλήσεις και προς το νομό Χανίων. Οι ΜΕΡΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2016 , αναπτύχθηκαν τα σχολικά έτη 2016-2017 και 2017-2018 με θεματικά διήμερα για την Ευρωπαϊκή Ένωση με συχνότητα ένα περίπου κάθε μήνα,, σχεδιάζονται και υλοποιούνται από τις Ambassadors Ανατολικής Κρήτης και πραγματοποιήθηκαν στο ΗΡΑΚΛΕΙΟ & ΛΑΣΙΘΙ με τη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης , φορέων, συλλογικοτήτων της ακαδημαϊκής κοινότητας και φίλων πολιτών, καθώς και δομών της τυπικής και της άτυπης εκπαίδευσης που δραστηριοποιούνται με ποικίλες παρεμβάσεις ευρωπαϊκού χαρακτήρα.
Οι ΜΕΡΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ δημιουργήθηκαν από την ανάγκη της διάχυσης του οράματος και της παιδαγωγικής αποστολής του δικτύου, την ανάγκη της ανοικτότητας στον χαρακτήρα των παρεμβάσεων του δικτύου σε όλους του πολίτες του τόπου και επιπλέον από την ανάγκη της διαμόρφωσης ουσιαστικών και συστηματικών συνεργειών με εκπαιδευτική συνιστώσα και με όχημα την πολιτισμική φυσιογνωμία της πόλης-έδρας ως συγκριτικό πλεονέκτημα. Σκοπός η συνοχή και η ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας με την εφαρμογή πρωτότυπων πολιτισμικών παρεμβάσεων με ευρωπαϊκή διάσταση και απαραίτητο παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς.
Οι αρχές μιας ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής δράσης, εάν επικοινωνούνται μέσω του πολιτισμού και των τεχνών συστηματικά και σταθερά, μέσα από το απαραίτητο παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς, είναι δυνατόν να χτίσουν σταδιακά μια αξιακή ταυτότητα στο δίκτυο που θα εναρμονιστεί σταδιακά με τις πολλαπλές διαστάσεις της ταυτότητας του τόπου ενισχύοντας την αποτελεσματικά.
Απαραίτητο βήμα κατά την εφαρμογή ο ορισμός μιας κομβικής έννοιας που θα υποστηρίζει και θα υπενθυμίζει συνεκτικά το παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς στην σχολική κοινότητα, αλλά ταυτόχρονα θα συνδέει ευρύτερα και σημειωτικά φορείς, συλλογικότητες, οργανισμούς, πολίτες υποδηλώνοντας και διασφαλίζοντας την αναγκαία εξισορροπητική σταθερότητα για τις συμπράξεις, στην έκφραση και τη δημιουργία διαλόγου ανάμεσα στα μέλη του δικτύου και την τοπική κοινότητα. Έτσι τα δύο χρόνια που εφαρμόστηκαν οι ΜΕΡΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ& ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ του δικτύου με πόλεις αναφοράς το Ηράκλειο και τον Άγιο Νικόλαο ορίστηκαν ως κομβικές έννοιες η δυνατότητα και ο κύκλος.
Κλειδί της στρατηγικής που υιοθετήθηκε από το δίκτυο η έξυπνη αξιοποίηση και η εύστοχη σύνδεση του ανθρώπινου δυναμικού του τόπου για την συστηματική κατασκευή της εικόνας του με όρους ευρωπαϊκού καταναλωτικού προϊόντος (branding) ενταγμένο πάντοτε σε παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς. Καθοριστικό βήμα κατά την υλοποίηση ο προσδιορισμός σταθερών σημείων επαφής με την κοινότητα και η δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης με τους πολίτες με ανοιχτές δράσεις και προαιρετικότητα στη συμμετοχή.
Η επιλογή και ανάδειξη δημόσιων χώρων και καινοτόμων υπηρεσιών της πόλης με παιδαγωγική συνιστώσα και ευρωπαϊκή διάσταση τέθηκε επίσης από το δίκτυο ως προτεραιότητα προκειμένου να συμβάλλει στην ενίσχυση της εικόνας της πόλης και των δυνατοτήτων της με ευρωπαϊκές προοπτικές στο πεδίο της εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης.. Έτσι οι ΜΕΡΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ με την εμπιστοσύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης και της επιστημονικής κοινότητας υλοποιήθηκαν στο Κέντρο Ενημέρωσης και Πληροφόρησης Επισκεπτών του Δήμου Ηρακλείου INFO POINT , στην αίθουσα Διαδραστικών Συστημάτων του ΙΠ-ΙΤΕ NATURA του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο, στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου,στη Βικελαία Βιβλιοθήκη, στο εργαστήριο του προγράμματος Διάχυτης Νοημοσύνης του ΙΠ-ΙΤΕ , στο Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας, στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Νικολάου.
Επιπλέον το δίκτυο Teachers4Europe συμπεριέλαβε στη στρατηγική της διαμόρφωσης ενεργών ευρωπαίων πολιτών με κινητήρια δύναμη την τυπική εκπαίδευση , Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια , τη δημιουργική σύνδεση με τα ακαδημαϊκά ιδρύματα ως κορυφαίοι πολιτισμικοί και μορφωτικοί πόροι. Επιχειρήθηκε η παιδαγωγική αξιοποίηση από το δίκτυο, προϊόντων και υλικού των ευρωπαϊκών προγραμμάτων των ιδρυμάτων, έστω και αν το θέμα τους εμφανώς δεν άγγιζε γνωστικά αντικείμενα της εκπαίδευσης. Αυτό συντελέστηκε με παιδαγωγικές προτάσεις που αναδείχτηκαν σε πρωτότυπα βιωματικά εργαστήρια από τους ambassadors του δικτύου Με αυτό τον τρόπο αναδείχτηκε και πάλι το απαραίτητο παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς με ευρωπαϊκή διάσταση που λειτουργεί ως η ειδοποιός διαφορά της ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής δράσης Τeachers4Europe και του δικτύου.. Ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν ευκαιρίες ανταποδοτικότητας στην εξέλιξη του έργου των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης από την εκπαιδευτική οπτική που ενδιαφέρει όλους γιατί οι πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν από το δίκτυο στη συνέχεια σε επίπεδο τάξης, επηρέασαν πολλαπλασιαστικά το έργο τους.
Ο ανοικτός χαρακτήρας των παρεμβάσεων που συνειδητά επιλέχθηκε από τους πρεσβευτές, αποδείχθηκε ότι συνέβαλε σημαντικά α) στην ανάδειξη των δράσεων του δικτύου σε τοπικό επίπεδο και εθνικό επίπεδο β) στην ενεργό συμμετοχή νέων εκπαιδευτικών σε δραστηριότητες του προγράμματος, γ) στην προώθηση δράσεων με ευρωπαϊκό προσανατολισμό σε περισσότερα σχολεία και δ) στην ενδυνάμωση των συνεργασιών ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην τοπική κοινωνία ε) στη γόνιμη ανταλλαγή εμπειριών ανάμεσα στις βαθμίδες της εκπαίδευσης στ) στην αποτελεσματικότερη επικοινωνία της ιδιαίτερης ευρωπαϊκής φυσιογνωμίας της πόλης–έδρας του δικτύου στην Ανατολική Κρήτη. ζ) στη γόνιμη σύνδεση της τυπικής εκπαίδευσης με την άτυπη ως βασικό συστατικό της δια βίου μάθησης. η) στην ανάπτυξη συνεργειών φορέων και συλλογικοτήτων με έμφαση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και την Ακαδημαϊκή Κοινότητα και με κινητήρια δύναμη την τυπική εκπαίδευση. θ) στην προβολή του καλλιτεχνικού, επιστημονικού και εκπαιδευτικού δυναμικού του τόπου μέσα από δομές, πρωτοβουλίες και έργα με ευρωπαϊκή διάσταση της τοπικής κοινότητας και ευρύτερα του νησιού.
Κάθε κύκλος παρεμβάσεων είχε τη δική του θεματολογία και το δικό του σκεπτικό, το οποίο αποτυπωνόταν γραφιστικά στην αφίσα η οποία πρόβαλε την οπτική ταυτότητα της παρέμβασης του δικτύου και αποτελούσε ταυτόχρονα το κανάλι επικοινωνίας με τους αποδέκτες- πολίτες. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή των παρεμβάσεων αυτών δεν έγινε τυχαία, αλλά στηρίχθηκε σε βασικά στοιχεία χάραξης μιας στρατηγικής citybranding και στο θεωρητικό υπόβαθρο του place marketing επιχειρώντας την ενίσχυση τακτικών διαχείρισης της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικής ταυτότητας της πόλης του Ηρακλείου από τις τοπικές αρχές, προβάλλοντας την παιδαγωγική συνιστώσα μέσω του δικτύου Teachers4Europe.
Το δίκτυο Teachers4Europe από το επόμενο σχολικό έτος έχοντας απελευθερώσει μεγάλη δυναμική σε εθνικό επίπεδο επιχειρεί να μεταγγίσει τις καλές πρακτικές του στην Ευρώπη μέσω πρότασης ERASMUS ΚΑ3 που έχει υποβληθεί από τον επιστημονικό φορέα του προγράμματος,, το τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι μέσα από τον ρόλο τους πίστεψαν, υποστήριξαν και συνέβαλαν ουσιαστικά στους στόχους και την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του εγχειρήματος του δικτύου στην σχολική κοινότητα και την τοπική κοινωνία. Το μεγαλύτερο ευχαριστώ όμως στους μέντορες του δικτύου κ.κ. Άρη Περουλάκη και Φωτεινή Ασδεράκη γιατί χωρίς τη συνεχή εμπιστοσύνη τους και την εμψύχωση τους δεν θα “άνθιζε” με αυτό τον τρόπο το δίκτυο Teachers4Europe στην Κρήτη!
Αναλυτικότερα στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του δικτύου Teachers4Europe :
https://www.teachers4europe.gr/repository/
Στην ιστοσελίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης
http://www.pdekritis.gr/?s=%CE%BC%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%82+%CE%AD%CE%BA%CF%86%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%B7%CF%82+%CE%BA%CE%B1%CE%B9+%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B3%CE%AF%CE%B1%CF%82+
Σην ιστοσελίδα του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης της Περιφέρειας Κρήτης EUROPE DIRECT
https://www.europedirect-crete.gr/