Πέμπτη, 15 Αυγούστου, 2024

Ως δυναμική ιστοσελίδα σχολείου για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας

Αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη, έχεις όλα όσα σου χρειάζονται.
Κικέρων, 106-43 π.Χ.,
Ρωμαίος ρήτορας & πολιτικός


Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας  αποτελεί  μια μακροχρόνια  δια βίου διαδικασία που συνεπάγεται το δικαίωμα  και τους βαθμούς ελευθερίας του αναγνώστη να απολαμβάνει  σε κάθε στιγμή της ζωής του το βιβλίο και η απόλαυση αυτή να τον οδηγεί σε μια διαρκή προσωπική αναζήτηση και δημιουργική  επαφή με τον κόσμο του βιβλίου. Στα προγράμματα σπουδών της τυπικής εκπαίδευσης η φιλαναγνωσία  έχει τεθεί ως στόχος, αλλά συχνά λόγω των ιδιαίτερων προϋποθέσεων που απαιτεί ( περιβάλλον, επάρκεια χρόνου, οργάνωση χώρου,  ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση  του εκπαιδευτικού για ερμηνευτικές τεχνικές, κλπ  ) δεν  καλλιεργείται  αποτελεσματικά πάντα.
Η ιστοσελίδα ενός δημόσιου οργανισμού συνήθως αξιοποιείται με τη στοχοθεσία της χαρτογράφησης των δράσεων του, της προβολής της ταυτότητας του, της  αποστολής του, αλλά  και με τη στόχευση της ανάπτυξης μια γόνιμης  επικοινωνίας  με  ομοειδείς οργανισμούς  .Στην περίπτωση  των σχολείων της τυπικής εκπαίδευσης  η λειτουργία της ιστοσελίδας είναι κατά κύριο λόγο  ενημερωτική  και υποστηρικτική για την σύνδεση με τη σχολική κοινότητα  και την τοπική κοινωνία ευρύτερα.
Η ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης  του 43ου  Δημοτικού  Σχολείου Ηρακλείου  ΒΙΒΛΙΟΔΡΟΜΙΟ  δημιουργήθηκε από την επί πολλά χρόνια  υπεύθυνη της βιβλιοθήκης εκπαιδευτικό κ. Ελευθερία Καλούδη  και αναπτύχθηκε   με   κύρια επιδίωξη την καλλιέργεια στάσεων  σεβασμού και αέναου ενδιαφέροντος  για τις αξίες του απέραντου σαγηνευτικού  κόσμου των βιβλίων  που πολλές φορές παραμένει ανεξερεύνητος και απρόσιτος για μικρούς και μεγάλους.
Η Ελευθερία Καλούδη με ασίγαστο μεράκι  και πίστη για τη δύναμη του παιδικού βιβλίου  στην καθημερινή σχολική πράξη,  αξιοποίησε ευρηματικά το συγκριτικό πλεονέκτημα των τεχνολογιών επικοινωνίας και πληροφορίας και τα ελεύθερα ψηφιακά εργαλεία, επιτυγχάνοντας να αναδείξει και να πολλαπλασιάσει τη δυναμική αλληλεπίδραση μιας σχολικής βιβλιοθήκης στους μαθητές, στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς , στην κοινότητα, έξω από τα όρια της χώρας μέσω ενός ιστότοπου που ανανεώνεται συνεχώς με πολλή αγάπη!. Το ΒΙΒΛΙΟΔΡΟΜΙΟ αποτελεί έναν πρωτότυπο  ψηφιακό  μονοπάτι συνάντησης συνειδητοποιημένων αναγνωστών, εν δυνάμει φίλων του βιβλίου, συγγραφέων,  σημείο  μοιράσματος ιδεών, διδακτικής μεθοδολογίας, επιλογών, εργαλείων , ειδήσεων, δράσεων, δικτύωσης  που αφορούν στη φιλαναγνωσία. Πρόσφατα απέσπασε το βραβείο   στην κατηγορία σχολικό μαθητικό έντυπο που προωθεί την ανάγνωση της παιδικής λογοτεχνίας και καλλιεργεί τη φιλαναγνωσία. Αθλοθέτης είναι οι εκδόσεις Μεταίχμιο.. Πρόκειται για την εκδήλωση της GREEKIBBY,του ελληνικού τμήματος  της ΙΒΒΥ –Κύκλος Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου για τα βραβεία 2019 σε συγγραφείς, εικονογράφους μεταφραστές και φορείς( εκδόσεις 2018) . Το βραβείο  γέμισε με  χαρά και περηφάνια την παιδαγωγική ομάδα του  43ου Δημοτικού Σχολείου  Ηρακλείου που εργάζεται ασταμάτητα και σεμνά για αρκετά χρόνια με αυτό  τον υψηλό  σκοπό της αληθινής σχέσης των μαθητών  με το βιβλίο, υπερβαίνοντας συχνά τα  στεγανά της θεσμικής λειτουργίας του δημοτικού σχολείου στο πεδίο αυτό.
Όπως εξηγεί η κ. Ελευθερία Καλούδη  :
«Το Βιβλιοδρόμιο λειτουργεί εδώ και εννιά χρόνια ως Δανειστική Βιβλιοθήκη με την ευθύνη κυρίως των παιδιών, της Νεράιδας ης Βιβλιοθήκης, αλλά  και εμένα ως υπεύθυνης βιβλιοθήκης.  Τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχουν προστεθεί κατά καιρούς στην ομάδα εξαιρετικοί συνάδελφοι όλων των ειδικοτήτων που συμμερίζονται την ίδια φιλοσοφία και το ίδιο όραμα. Αξίζει να αναφέρουμε τις κυρίες Αναστασία Κουρτικάκη και Αναστασία Παπαδάκη (δασκάλες) και την κυρία Ειρήνη Τσάιμα (γυμνάστρια). Φέτος προστέθηκαν στην ομάδα ο κύριος Κωνσταντίνος Χαλκιαδάκης (δάσκαλος) και η κυρία Ελένη Μπαλταδάκη (δασκάλα Αγγλικών). Γύρω τους όμως συσπειρώνονται όλοι οι συνάδελφοι και βέβαια η Διευθύντρια του Σχολείου κυρία Χρύσα Περβολαράκη.
Η αλήθεια είναι πως τα πρώτα χρόνια η ιδέα της Βιβλιοθήκης αγκαλιάστηκε κυρίως από τα παιδιά, καθώς από τη μια μεριά  δεν υπήρχε συγκεκριμένο πλαίσιο που να ορίζει τη λειτουργία της και από την άλλη δεν υπήρχαν ώρες φιλαναγνωσίας στο αναλυτικό πρόγραμμα. Εξαιτίας αυτού αρκετοί δάσκαλοι ήταν αρχικά επιφυλακτικοί θεωρώντας πως οι ώρες που θα αφιερώνονταν στη Βιβλιοθήκη θα λειτουργούσαν σε βάρος της ύλης που θα έπρεπε να διδαχτεί.
Το πρόβλημα λύθηκε από την ίδια τη Φυλή των Βιβλιοφάγων, όπως είναι γνωστή η ομάδα των φιλαναγνωστών του σχολείου όλα αυτά τα χρόνια. Λειτουργούσε στα διαλείμματα ως δανειστική, αλλά και ως πυρήνας  φιλαναγνωστικών δράσεων που διαχέονταν σε ολόκληρο το σχολείο με την ευθύνη των εθελοντών Βιβλιοθηκάριων των Ε΄και ΣΤ΄ τάξεων.
Σιγά σιγά η συμμετοχή των παιδιών μεγάλωσε και ήταν αυτά που τελικά καθιέρωσαν τη Βιβλιοθήκη ως θεσμό και επίκεντρο της σχολικής ζωής. Το πείσμα και η αγάπη των παιδιών έπεισαν και τους πιο δύσπιστους ενήλικες πως η λειτουργία μιας σχολικής Βιβλιοθήκης είναι η πιο σημαντική επένδυση που μπορεί να κάνει ένα σχολείο.
Πραγματικά, εννιά χρόνια μετά μπορούμε να δούμε τα αποτελέσματα όσων σπείραμε τότε καθώς έχει δημιουργηθεί και καλλιεργηθεί μια φιλαναγνωστική κουλτούρα που διαπερνά και στηρίζει τα αναλυτικά προγράμματα και διαχέεται σε όλες τις ώρες και τις δράσεις της σχολικής μας καθημερινότητας. Κάτι που είναι επίσης πολύ σημαντικό είναι πως η Βιβλιοθήκη έχει καταφέρει να ανοίξει τις πόρτες και να βοηθήσει στη συνεργασία ανάμεσα σε συναδέλφους και μαθητές διαφορετικών τάξεων και ειδικοτήτων. Για τον λόγο αυτό σχεδιάζονται και υλοποιούνται κοινές δράσεις για όλες τις τάξεις αλλά συχνά και με άλλα σχολεία.  Το άνοιγμα αυτό ξεπερνά τα στενά όρια των σχολικών ωρών καθώς η Βιβλιοθήκη ανοίγει και απογεύματα, Κυριακές ενώ από πέρυσι μένει ανοιχτή και τον Ιούλιο και μάλιστα με μεγάλη συμμετοχή των παιδιών.
Ο στόχος της ιστοσελίδας του ΒΙΒΛΙΟΔΡΟΜΙΟΥ από το ξεκίνημά της, πριν τέσσερα χρόνια, ως σήμερα είναι  η δημιουργία ενός ζωντανού δικτύου τόσο μέσα στο σχολείο μας όσο και με άλλα σχολεία.  Καταλυτική στάθηκε η συνεργασία μας με το Βιβλιοφάγο δρακάκι, έναν χαρακτήρα που τα παιδιά λατρεύουν στην κυριολεξία και είναι πλήρως ενταγμένος στην καθημερινότητά μας.
Χάρη στη δική του επικοινωνιακή  δεινότητα το ΒΙΒΛΙΟΔΡΟΜΙΟ άνοιξε τα πανιά του στα διαδικτυακά πελάγη. Ελπίζαμε, και τα καταφέραμε, η ιστοσελίδα του σχολείου να μην  αποτελεί απλή ημερολογιακή καταγραφή των δράσεων του ΒΙΒΛΙΟΔΡΟΜΙΟΥ,  αλλά να περιλαμβάνει αναλυτικά σχέδια εργασίας, πρωτότυπο και συνοδευτικό υλικό (παρουσιάσεις, βίντεο, φωτογραφίες κα) έτσι που να μπορεί να υλοποιήσει αυτούσια ή με τον δικό του τρόπο ένας δάσκαλος ή ένας υπεύθυνος μιας  Σχολικής Βιβλιοθήκης.
Προσπαθούμε έτσι να πείσουμε με απτά παραδείγματα πως η φιλαναγνωσία δεν είναι ένα ξεχωριστό μάθημα, αλλά όλα τα μαθήματα μαζί!
Η διατήρηση της ιστοσελίδας είναι μια απαιτητική και επίπονη εργασία. Ωστόσο μας αποζημιώνει καθώς μέσα από αυτήν γνωρίζουμε, επικοινωνούμε και συνεργαζόμαστε με υπέροχους ανθρώπους. Δεν είναι λίγες οι φορές που δάσκαλοι από διάφορα μέρη της Ελλάδας αλλά και το τόπου μας, μάς ζήτησαν να τους βοηθήσουμε στο ξεκίνημα της δικής τους βιβλιοθήκης και αυτό είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή μας! Ελπίζουμε πως το Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών θα συνεχίσει να εργάζεται, να εντάσσει όλο και περισσότερα σχολεία στους κόλπους του και πως οι Σχολικές Βιβλιοθήκες θα αποτελούν τους φάρους της σχολικής ζωής….»

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
http://schoollibrary43.weebly.com/
http://43dim-irakl.ira.sch.gr/

https://diastixo.gr/epikaira/eidiseis/11905-apotelesmata-ibby


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα