Παρασκευή, 18 Οκτωβρίου, 2024

Ως εκπαιδευτική προσφορά σε παραμεθόριες περιοχές

 «Ο κυριότερος στόχος της εκπαίδευσης δεν είναι η γνώση, αλλά η δράση».
Herbert Spencer (Βρετανός φιλόσοφος)


Η εκπαιδευτική προσφορά δύσκολα  αποτιμάται  και σαφώς δεν προσδιορίζεται απλά και μόνο  με την αποτύπωση του έργου του εκπαιδευτικού  στην κοινότητα χαρτογραφώντας τις δράσεις που σχεδίασε και εμψύχωσε αποτελεσματικά.
Το θεμελιώδες αξίωμα των επιστημών της αγωγής  ταυτίζεται με την παιδαγωγική αλληλεπίδραση . Η παιδαγωγική επικοινωνία είναι η πεμπτουσία της εκπαιδευτικής προσφοράς  και είναι αυτή που ξεδιπλώνει την εμπιστοσύνη τις δεξιότητες, την ασφάλεια την αυτοεκτίμηση, την ενσυναίσθηση,  τον σεβασμό  και όλες τις αξίες που γονιμοποιούν το  εκπαιδευτικό έργο και οριοθετούν το πλαίσιο της εκπαιδευτικής προσφοράς
Περιλαμβάνει τόσα πολλά η εκπαιδευτική προσφορά λοιπόν και μονάχα  οι μνήμες των μαθητών μετά από χρόνια  μαζί με την  αυθόρμητη χαρούμενη  έκφραση  τους σε αναφορά του παιδαγωγού τους, θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι  αποτελούν έναν έγκυρο  ποιοτικό δείκτη  αποτίμησης  της
Η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, θέλοντας να επιβραβεύσει τις πρωτοβουλίες, τις δράσεις και την προσφορά εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τα σχολικά έτη 2015-2018 προκήρυξε  δέκα (10) «Βραβεία Εκπαιδευτικής Προσφοράς σε Παραμεθόριες Περιοχές
Στόχος των εν λόγω βραβείων είναι, αφενός η επιβράβευση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που παράγουν έργο υπό δυσμενείς συνθήκες στις παραμεθόριες περιοχές, αφετέρου η ανάδειξη «βέλτιστων πρακτικών» με στόχο τη διάχυσή τους στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Το βραβείο αξιολογεί και αποτιμά δυο βασικές παραμέτρους: την εκπαιδευτική & επιστημονική συγκρότηση και την εκπαιδευτική προσφορά. Η έννοια της εκπαιδευτικής προσφοράς δεν εξαντλείται στην ικανότητα σαφούς, κατανοητής και γόνιμης διδασκαλίας. Περιλαμβάνει όλες εκείνες τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες, που εμπνέουν και καθοδηγούν τους μαθητές στην εκπαίδευση, την έρευνα, τις επιστήμες, τον πολιτισμό και την επικοινωνία. Επιπλέον, είναι συνυφασμένη, μεταξύ άλλων, με την μάθηση για την κοινωνική προσφορά, την καινοτομία, την αλλαγή, τη διασύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινωνία, την ενσωμάτωση όλων των κοινωνικών, φυλετικών και θρησκευτικών ομάδων του πληθυσμού, την αντιμετώπιση του φαινομένου του κοινωνικού αποκλεισμού, αλλά και την ανάπτυξη της επιστημονικής συγκρότησης των εκπαιδευτικών.
Η αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας, η προαγωγή της δημιουργικότητας, της διαθεματικής και μαθητοκεντρικής διδασκαλίας, η προώθηση των προτεραιοτήτων της UNESCO, η υλοποίηση διεθνών προγραμμάτων, είναι ορισμένα ενδεικτικά πεδία τα οποία  επίσης συνεκτιμώνται.
Ειδικότερα, στην κατηγορία αυτή συνεκτιμάται η συμβολή των εκπαιδευτικών στο σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την υλοποίηση εκπαιδευτικού έργου που συναρτάται με  το περιεχόμενο , την μεθοδολογία και τη διασύνδεση με την τοπική κοινωνία
Ο Γιώργος Ζορμπάς  είναι ένας από τους 10 εκπαιδευτικούς που διακρίθηκαν  για τα σχολικά έτη 2015- 2018. Είναι ο εκπαιδευτικός που με αέναους ρυθμούς και κατάθεση ψυχής μετουσιώνει σε έργο την άρρηκτη σύνδεση του πολιτισμού με την εκπαίδευση. καθημερινά  και αδιάλειπτα,  με απαράμιλλη σεμνότητα και ήθος.  Υπηρετεί ως διευθυντής στο 8/θέσιο Δημ.Σχ. Παπάδου Γέρας Λέσβου και είναι πρεσβευτής του δικτύου Teachers4Europe .στο νησί της Λέσβου για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. από την έναρξη της δράσης με αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες στο ενεργητικό του.
Αξίζει να διαβάσουμε όσα ο ίδιος αναφέρει για τον ρόλο του εκπαιδευτικού στην κοινότητα:
«Ο χώρος της εκπαίδευσης προσφέρεται για πολυεπίπεδη  δράση και προσφορά, από όποια θέση και αν την υπηρετεί κάποιος. Η αγάπη για τα παιδιά αποτελεί τον βασικό άξονα για την ουσιαστική προσφορά μέσα στο σχολείο.
Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και η αντιμετώπιση της καθημερινότητας, μέσα από τα μάτια των παιδιών, δεν σού επιτρέπει να μην ενεργοποιηθείς, ώστε να συνεισφέρεις κι εσύ, στην προσπάθεια για ένα καλύτερο μέλλον. Η καθημερινή αγωνία και η ενασχόληση με τα μικρά και μεγάλα προβλήματα, μέσα στη σχολική κοινότητα, σε καθιστούν υπεύθυνο και ζητούν άμεση και ουσιαστική λύση.
Η συνεργασία με συναδέλφους, γονείς και φορείς είναι ένας όμορφος και καρποφόρος δρόμος. Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία αυτή, σύμφωνα με την προσωπική μου θεώρηση, πρέπει να είναι εποικοδομητική, με βασικές παραμέτρους την υπευθυνότητα και τη διάθεση προσφοράς, καθώς και τη διαρκή ανάπτυξη αλληλέγγυας δράσης σε κάθε επίπεδο. Στον χώρο της κοινωνικής προσφοράς, θεωρώ ότι βρίσκεται η προέκταση του λειτουργήματός μας. Το πρωί μέσα στον χώρο και την μικροκοινωνία του σχολείου και το απόγευμα στον ευρύτερο κοινωνικό ιστό. Η ενασχόλησή μου με τον Πολιτισμό, από το 2007 μέχρι σήμερα, προέκυψε μετά από την έντονη δραστηριότητα μου σε ό,τι αφορά τα Πολιτιστικά δρώμενα της ελληνικής παροικίας της Νότιας Αυστραλίας, κατά την περίοδο που ήμουν αποσπασμένος σε σχολεία της ομογένειας. Έτσι, με την επάνοδό μου στην
γενέτειρα, ασχολήθηκα πολύ ενεργά με τον «Παγγεραγωτικό» Πολιτιστικό Σύλλογο της περιοχής όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα.
«Όλα είναι Πολιτισμός», είναι η έκφραση η οποία συμπυκνώνει την προσέγγισή μου στο καθ’ ημέραν πολιτεύεσθαι, άποψη που προσπαθώ να πραγματώνω με τις δράσεις που αναπτύσσω και υλοποιώ στην καθημερινότητά μου στο σχολείο μου ως Διευθυντής με τους συναδέλφους μου,
Οι εκπαιδευτικές δράσεις που αναπτύξαμε, όπως ο πολυεπίπεδος εθελοντισμός, η προστασία και ο σεβασμός του περιβάλλοντος, η μουσική, το θέατρο, οι τέχνες, ο αθλητισμός, η λογοτεχνία και η ανάδειξη της τοπικής ιστορίας και της παράδοσης, είναι ορισμένα από τα θέματα που μάς απασχολούν σε καθημερινή βάση. Όλοι οι φορείς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική κοινότητα, αγκάλιασαν όλες τις δραστηριότητες, όλα αυτά τα χρόνια και αναπτύχθηκε πνεύμα αλληλεγγύης και προσφοράς σε πολλά επίπεδα.
Ο προγραμματισμός και η υλοποίηση όλων αυτών των δράσεων, έχει στόχο την ευρύτερη τοπική κοινωνία, στο να παρέμβουμε στην αλλαγή του τρόπου σκέψεις και της νοοτροπίας στα παιδιά, στις οικογένειές τους και σε μας ακόμη τους εκπαιδευτικούς, ώστε να δημιουργήσουμε ενεργούς πολίτες, βάζοντας την κοινωνία στο σχολείο και ταυτόχρονα ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία, είναι για μένα τρόπος ζωής…»
Οι θεματικές, στις οποίες εστιάζεται το εκπαιδευτικό  έργο  του Γιώργου Ζορμπά  είναι το περιβάλλον , ο εθελοντισμός και η ενεργή πολιτειότητα, ο πολιτισμός (μουσική, τέχνες, λογοτεχνία), η διαφορετικότητα, η κυκλοφοριακή αγωγή, η ενδοσχολική επιμόρφωση και η ευρωπαϊκή ιδέα. Ο ίδιος τονίζει  : «Δεν είμαι ξεχωριστό είδος! Πολλοί συνάδελφοί μας κάνουν περισσότερα και με μεγαλύτερη χρονική διάρκεια,, χωρίς καμία αναγνώριση. Η εκπαιδευτική κοινότητα, δέχεται, κατά καιρούς, μεγάλα πλήγματα, από διάφορες κοινωνικές ομάδες, ακόμη και από την ίδια την πολιτεία, σχετικά με το πώς ασκεί το λειτούργημα. Αξίζει και την έχει ανάγκη, ο δάσκαλος τέτοια αναγνώριση! Είναι μία ηθική επιβράβευση αλλά και καλό παράδειγμα, συνεργειών, εθελοντικής προσφοράς, αγάπη για τα παιδιά και τον τόπο.»

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
http://unesco-hellas.org/

Βραβεία UNESCO σε εκπαιδευτικούς παραμεθόριων περιοχών


http://www.hellenic-commission-educational-awards.com/

Διαβάστε 38 αποφθέγματα για τη μάθηση και τη διδασκαλία


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα