«Η φύση έχει τέσσερα μεγάλα σκηνικά -τις εποχές του χρόνου- και τους ίδιους ηθοποιούς -τον ήλιο, το φεγγάρι και τ’ άστρα, αλλά συνεχώς αλλάζει τους θεατές»
Antoine Rivarol ( Γάλλος συγγραφέας,1753-1801)
Όταν η κρητική φύση και η μυθολογία γίνονται αφετηρίες έμπνευσης στο ευρύ πεδίο της εικαστική γλώσσας, τότε προδιαγράφεται το δώρο μιας αξιομνημόνευτης πολυδιάστατης αισθητικής εμπειρίας για το κοινό.
O δημιουργός, Ιωάννης Σταθογιάννης πρόκειται να παρουσιάσει έργα εικαστικού ψηφιακού σχεδιασμού που αποτυπώνεται σε ύφασμα,. με την επιδίωξη να επικοινωνήσει πολλαπλά, με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες καθώς επίσης και με διάφορες ομάδες κοινού, αναδεικνύοντας την εκφραστική δυναμική των εικαστικών τεχνών. Η πολυπρόσωπη ατομική έκθεση του με τον τίτλο «Is & Zhu Stathoyiannis pillows collection :Αφηγήσεις και διάλογοι 21συν 8 καλλιτεχνών» θα πραγματοποιηθεί 1-10 Ιουλίου στο ξενοδοχείο ΟLYMPIC σε μια από τις πιο γνωστές ιστορικές πλατείες της πόλης του Ηρακλείου, την πλατεία Κορνάρου. Το project της ατομικής έκθεσης του Ιωάννη Σταθογιάννη αναμένεται να συσπειρώσει, όχι μόνο το κοινό σε μια πολυπρισματική θέαση σύγχρονων θεμάτων διά των τεχνών, αλλά και να συνδέσει καλλιτέχνες που υιοθετούν ποικίλα εκφραστικά μέσα των εικαστικών τεχνών, προωθώντας τις αξίες της συλλογικότητας και τις υψηλές αισθητικές ποιότητες του εικαστικού πλουραλισμού.
Στο πλαίσιο της ατομικής του έκθεσης, ο Ιωάννης Σταθογιάννης απηύθυνε ανοιχτή πρόσκληση σε δημιουργούς εικαστικών τεχνών που επιθυμούσαν να συμμετάσχουν στην έκθεση με έργο τους που συνδυάζει και τη χρήση υφάσματος.
Τα πρωτότυπα έργα των καλλιτεχνών θα “συνδιαλέγονται” με τις θεματικές της, όπως αυτές διαμορφώθηκαν και τεκμηριώθηκαν από τη δρ. Αλεξανδρα Κουρουτάκη, Ιστορικό Τέχνης, μία από τους τρεις επιμελητές της επιστημονικής ομάδας της έκθεσης
Η δρ Αλεξάνδρα Κουρουτάκη σημειώνει για τη δεύτερη ενότητα που φέρει τον τίτλο «Φύση και Κρητική μυθολογία. Μεταξύ αφαίρεσης και παραστατικής εικασίας»
«Η 2η ενότητα φωτίζει τη βαθιά σχέση του δημιουργού με τη φύση και με τη μυθολογία. Δημιουργεί συνθέσεις με αναφορές σε πρόσωπα και σύμβολα του Κρητικού μυθόκοσμου [..]Η φύση αποκτά μεταφυσική διάσταση, γίνεται σύμβολο, υπόσχεση αναγέννησης (Renaissance), συμπαντικής αειφορίας και αρμονίας. Τα στοιχεία της βρίσκονται σε μια αδιάσπαστη συναλληλία. O Σταθογιάννης επιλέγει την αφαιρετική απόδοση της φύσης»
Στο παρόν άρθρο η αναφορά γίνεται μονάχα στη συγκεκριμένη θεματική, με στόχο να αναδείξει την πολλαπλές πτυχές του δημιουργικού διαλόγου της δεύτερης ομάδας καλλιτεχνών από τους 21+8 που θα συνομιλήσουν στην έκθεση. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε καλλιτέχνης πλαισιώνει τον διάλογο του και με αφήγηση γραπτού λόγου, εκτός από το έργο τέχνης που δημιούργησε με έμπνευση από τις οπτικές δηλώσεις του μαξιλαριού που (ο ίδιος ή η ίδια) επέλεξε από τις δημιουργίες του Ιωάννη Σταθογιάννη, οι οποίες θα εκτεθούν .
Παρακάτω ενδεικτικά αποσπάσματα από τα αφηγήματα-πολιτισμικές αναφορές των καλλιτεχνών που αποδίδουν τις πολλαπλές ερμηνείες τις οποίες εγείρει ο γόνιμος διάλογος τους με τον καλλιτέχνη Ιωάννη Σταθογιάννη:
Δαββέτας Δημοσθένης – «Η κρυφή μου Φύση»
«Το πρόβλημα της Φύσης ως εσωτερική δύναμη, ως δημιουργικός δαίμονας που κρύβεται μεν αλλά φανερώνει, είναι ένα από τα βασικά θέματα που απασχολούν και την ποίηση μου και την ζωγραφική μου. Τα περισσότερα ζωγραφικά μου ασχολούνται με την εσωτερική Φύση των πραγμάτων και του κόσμου. Αλλάζουν κι αν ζωγραφίσω μια εικόνα που θυμίζει εξωτερικό φυσικό στοιχείο (π.χ. δέντρο, ποτάμι, τοπίο, κλπ.), ακόμη και τότε το ζωγραφίζω δείχνοντάς την εσωτερική ενέργεια και ζωή του…»
Καραμανλή Αφροδίτη – «‘Κύβος φωτεινός’. Τα στοιχεία γραφής του Δίσκου της Φαιστού κάτω από το πέπλο της Πασιφάης»
«Ξεκινώντας τον διάλογο, έχω να σας πω ότι διάλεξα το μαξιλάρι με θέμα την «Πασιφάη» σε μπλε χρώμα – το χρώμα της θάλασσαςΟρμώμενη από αυτήν τη μυθική αφήγηση σκέφτηκα να ζωγραφίσω επάνω σε μετάξι, εις ανάμνηση του πανάρχαιου δέρματος του Δαιδάλου, μια όμορφη δαμάλα και με τη χάρη ενός πτυχωτού πέπλου, όπως εκείνα που συναντάμε στα γλυπτά, συμπλέγματα και μη, του ελληνιστικού μπαρόκ και ροκοκό, «κύβος φωτεινός» με τις πλευρές του καταγραφές από επιγραφικά σύμβολα του Δίσκου της Φαιστού, να αγκαλιάζει αριστοτεχνικά όλη τη σύνθεση μου…»
Βασιλική Σαγκιώτη-«Mood of my day”
«[…}Κάθε μέρα συλλέγω ένα νέο φυτικό αντικείμενο που καθορίζει την οπτική διάθεση της ημέρας. Αυτά τα στοιχεία γίνονται σχήματα, μοτίβα, γίνονται μέρος των έργων μου ως σύνολο ή ως μονάδες. Η ίδια η μορφή και η σύνθεση τους, η φόρμα, η υφή και η γραμμή τους δημιουργούν ένα έργο. Βρίσκω μια ταύτιση της λεπτομέρειας του φυτικού μου μοτίβου από το φυτό Γιούκα , με το μοτίβο του μαξιλαριού “ Wave”…»
Ντεσίσλαβα Τοπάλοβα:-«Αυγουστιάτικο Φεγγάρι»
«[…]Ησυχία, σιωπή, βαθιά μέσα στη νύχτα λάμπουν τα σκοτεινά χρώματα της αγωνίας. Η αυγουστιάτικη βραδιά υφαίνει με τα αμείλικτα και βαριά νήματα της έναν ουρανό γεμάτο πόθο, φόβο και μυστήριο..».
Παναγιώτα Τσακάλου – «Κβαντικό Όναρ»
Μαγεμένη από το υπερσφαιρικό σχήμα του σύμπαντος, η λαμπρότητα του χρυσού σε αντίθεση με το άπειρο μαύρο από το έκθεμα “SKY & EARTH” του καλλιτέχνη Ιωάννη Σταθογιάννη, με παρέσυρε να βρεθώ σε μια χωρική καμπυλότητα αφήνοντας με να ονειρευτώ ότι χορεύω σε μια υπερσφαίρα ανάμεσα σε αστέρες και νεφελώματα φορώντας μια avant-garde τουαλέτα, απαγγέλοντας ποιήματα από την συλλογή του πανεπιστημιακού καθηγητή Δημοσθένη Δαββέτα «ήχοι του Σύμπαντος».
Τζάνετ Λιοδάκη– “Rubea Terra Cretae”
«[..]Πάντα ψάχνω την «ουσία». Διαλέγοντας διαφορά στοιχεία, τα ξανασυναρμολογώ για να αναδείξω τον καταπληκτικό πλούτο της Κρητικής γης. Οι ροές των χρωμάτων και των σχημάτων εκπλήσσουν απίστευτα, προκαλώντας τις αισθήσεις.
Το έργο μου δένει απίστευτα με το εικαστικό μαξιλάρι του Ιωάννη “Blood of Taurus”, με σημείο αναφοράς τον Μινώταυρο, πανάρχαιο μυθολογικό σύμβολο της Κρήτης»
Χανιαδάκη Σέντη – «Γυναίκα-Εγώ»
«Σε διάλογο με τη μυθοπλασία του Σταθογιάννη και την ιστορία-μυθολογία της Κρήτης, μέσα από τον καταιγισμό χρωμάτων που χαρακτηρίζει τη συλλογή του, προσεγγίζω το παρελθόν με το σήμερα. Η Γυναίκα-Εγώ στο κέντρο της Μινωικής Κρήτης, αλλά και της δικής μου αναζήτησης, μέσα από το χρηστικό αντικείμενο…»
Ο δημιουργός Ιωάννης Σταθογιάννης μετουσιώνει στο ύφασμα πολύ χαρισματικά την εικαστική γραφή του σε πολυδιάστατη «θεματοποίηση». Με μια αξιοζήλευτη εκφραστική χαρτογράφηση, τα συγκινησιακά του βιώματα τροφοδοτούν ατελεύτητα την έμπνευση του σε μια δημιουργική διαπραγμάτευση με το παρόν του «Η διαδικασία αυτή, όπου κάτι υλικό, μια γραμμή από μολύβι ή μια πινελιά χρώμα, γίνεται κάτι πνευματικό, παίρνει, δηλαδή, τη μορφή μιας έννοιας, ονομάζεται από τον Wollheim «θεματοποίηση» (thematization) Η εσωτερική ψυχική ανάγκη του ζωγράφου να εκφράσει την πρόθεσή του, ενεργοποιεί τη δράση του».
Ο ιδιαίτερος και καθαρά προσωπικός τρόπος με τον οποίο ο Σταθογιάννης μεταμορφώνει καθετί από τον ψυχικό του κόσμο, σε ψηφιακά σχεδιασμένο έργο στο ύφασμα, με αναπαραστατική ευελιξία και ψηφιακή σχεδιαστική επιδεξιότητα , με πολλαπλούς συμβολισμούς και νοήματα, διαμορφώνει την πρωτότυπη εκφραστική του ταυτότητα. Αυτή η δυναμική ταυτότητα τον καθιστά αναντίρρητα αφοσιωμένο λειτουργό της ψηφιακής ζωγραφικής .
Ο Γεώργιος Ορφανίδης, Ιστορικός Τέχνης-Αρχαιολόγος, επίσης επιμελητής της έκθεσης, επισημαίνει: «Το πολιτισμικό κάτοπτρο του μινωικού κοινωνικοθρησκευτικού γίγνεσθαι σηματοδοτεί μόνο την αφετηρία μιας διαδρομής που διαγράφεται σπειροειδώς – και όχι γραμμικά – στο διάβα του ιστορικού χρόνου των μεσογειακών λαών. Ποικιλόμορφες εικαστικές τεχνικές και τάσεις (συν)δημιουργούν και (ανα)συνθέτουν συνεχώς τις επιμέρους πτυχές μιας επικοινωνιακής fabula που ξεκινάει από την επισήμως καταγεγραμμένη ιστορία και συνεχίζει (με σκοπό το πολιτισμικό διηνεκές), έχοντας ως φόντο τα παρουσιαζόμενα έργα…»
Η έκθεση επιπλέον προτάσσει στις επιδιώξεις της, την εκπαίδευση του κοινού στα βαθύτερα νοήματα των οπτικών μορφών και ευρύτερα αξιοποιεί τη σύγχρονη τέχνη ως μέσο πολιτισμικής καλλιέργειας σε κάθε ηλικία .Αυτό θα επιτευχθεί με τον σχεδιασμό ανοικτών πρωτότυπων βιωματικών εργαστηρίων στον εκθεσιακό χώρο. σε διάφορες ομάδες κοινού.
Την ευθύνη για τον σχεδιασμό και την εμψύχωση τους, θα έχει η γράφουσα ως επιμελήτρια επίσης.. Τα βιωματικά εργαστήρια πολιτισμικής επικοινωνίας στοχεύουν να προσφέρουν το βίωμα μιας αποκαλυπτιικής διαδικασίας του εκθεσιακού αφηγήματος που δεν συντελείται τυχαία προκειμένου οι συμμετέχοντες να λειτουργήσουν «ως ενεργοί δημιουργοί νοήματος με το πεδίο νοήματος να βρίσκεται σε διαρκή ρευστότητα»
i. Ξενίδης Ομ.(2007) «Η αντίληψη και η αισθητική εμπειρία της ζωγραφικής εικόνας κατά τον Richard Wollheim», Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία, Επιβλέπουσα Καθηγήτρια, Παρισάκη Θ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιου Θεσσαλονικης,Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Τομέας Φιλοσοφίας, Θεσσαλονίκη
ii. Hooper-Greenhilll, E.(1994) Museum Education:past, present and future, Towards the Museum of the Future: New European Perspectives, Routledge, London
Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
https://www.greekpillows.gr/
https://www.facebook.com/IsZhuStathoyiannis
http://artnart.eu/?p=648
https://www.booking.com/hotel/gr/olympic-heraklion.el.html
https://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=320