Παρασκευή, 9 Αυγούστου, 2024

Ως ΕΠΙΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ερμηνεία χορού

[..]Παρακαλώ?-Με ακούτε?- Θέλεις να το προσπαθήσω ξανά-να ξεκινήσω πάλι?

[..]

Για κάθε ρουτίνα υπάρχει και ένας πόνος και για κάθε πόνο ένας χρόνος. Με ακούτε Θεέ μου τι κάνεις? Τι σόι γυναίκα είσαι εσύ? Θέλω να με αγαπούν… Θέλεις να ξεκινήσω πάλι?

[…]

Τι τρέχει?- Θέλετε να το προσπαθήσω ξανά, να αρχίσω ξανά?Πώς μπορώ να αρχίσω πάλι?

[…] Με ακούς ?- Παρακαλώ? Πώς μπορώ να ξαναρχίσω? Με ακούς? Παρακαλώ? Δεν με θυμάστε?

TELOS, Ερμίρα Γκόρο, 9-11 Ιουλίου 2024, Φεστιβάλ Επιδαύρου, Πειραιώς 260, ΧΩΡΟΣ Βi

Καταξιωμένοι δημιουργοί του χορού ενώνουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν ένα σόλο ο καθένας για την Ερμίρα Γκόρο, μέλος των DV8 Physical Theatre και υποψήφια για το βραβείο εξαιρετικής ερμηνεύτριας στα Βραβεία Χορού και Perfomance της Νέας Υόρκης «Bessie».
Αντλώντας έμπνευση από την έννοια του «τέλους», κάθε δημιουργός ξεδιπλώνει τη δική του καλλιτεχνική γλώσσα σε ένα σπονδυλωτό εγχείρημα που αναδεικνύει τη μεταμορφωτική δύναμη της συλλογικής δημιουργίας. Μια πολυδιάστατη χορογραφική εμπειρίαii.

Μια ανεπανάληπτη χορογραφημένη αισθητική αφήγηση με βαθιά κατάθεση ψυχής από την Ermira Goro σε μια απόδοση επιτέλεσης iiiόπου την υψηλή ερμηνεία απογειώνουν ο φωτισμός η ατμόσφαιρα του επιλεγμένου χώρου, η μουσική. “Η πολλαπλότητα των μέσων έκφρασης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διαδικασία-τελετουργία της performance δίνει στον καλλιτέχνη τη δυνατότητα να πολλαπλασιάσει τις αισθητικές και ψυχικές συγκινήσεις, απέναντι στις μεταπλάσεις του αντικειμενικού κόσμου. Η όλη διαδικασία βασίζεται στις θεωρίες για την ιδεατή, αλλά και πρακτική ταύτιση του έργου τέχνης και ζωής.”iv

Τα όρια της καλλιτεχνικής έκφρασης είναι ρευστά και τα θέτει ο ίδιος ο καλλιτέχνης. Το σώμα λειτουργεί ως εκφραστής της εμπνευσμένης ιδέας και αποτελεί το όχημα για μια διαδρομή, που θα οδηγήσει ως τα βάθη της ψυχής τους συμμετέχοντες ερμηνευτές και κοινό. . Η ερμηνεία αποτελεί ένα άγραφο χαρτί, πάνω στο οποίο ο καλλιτέχνης θα αποτυπώσει τα συναισθήματα του και θα επικοινωνήσει το μήνυμα του έξω από τα συμβατικά πλαίσια. Τον χρόνο, το χώρο, το σώμα και την παρουσία του καλλιτέχνη και τη σχέση που αυτός καλλιεργεί με το κοινό του, προσκαλώντας τους θεατές με την έκφραση του σε ένα παράξενο ταξίδι στοχασμού.

Η Ερμίρα Γκόρο χαράσσει στην σκηνή μονοπάτια με ηθικές δεσμεύσεις έτοιμα να ορκιστούν την αλήθεια, για την επιθυμία μιας νέας αρχής για την πραγματοποίηση ενός νέου σκοπού, με κουράγιο και αξιοπρέπεια….. Η οικονομία του ελάχιστου και του αναγκαίου για να μετατραπεί το τραύμα σε δύναμη σε μια εσωτερικά λαβωμένη αλλά όρθια ανθρώπινη μορφή που αρκείται να ζητήσει το νερό για να συνεχίσει να περπατάει ανάμεσα σε ερείπια και εμπόδια σε ένα “ διαδραστικό εικαστικό τελείν” όπου το σώμα γίνεται έργο τέχνης που αλληλεπιδρά.

«Η ρίζα -ΤΕΛ παραπέμπει στην εκπλήρωση σκέψης, ευχής ή προφητείας. Το «τελείν» σημαίνει κάνω ή πράττω ή ενεργώ σε απόλυτη συμφωνία με κάποιο σχέδιο, εντολή υπόσχεση Μια άλλη εκδοχή του «τελείν» συσχετίζεται με τις προσπάθειες που στοχεύουν να μετατρέψουν την έννοια, την ιδέα σε γεγονός, σε έργο.» v“Τελείν”, απαρέμφατο ενεστώτα του “Τελέω-Τελώ” ή “Τελειώ”, εκ του “Τέλος” που σημαίνει “Στόχος, Σκοπός, Επίτευξη, Ολοκλήρωση”. Δηλαδή το να ολοκληρώνεις ή να επιτυγχάνεις κάτι με τέλειο, άριστο τρόπο.( βλ. Πύλη Ελληνικής Γλώσσας)

Μια επιτελεστική μαρτυρία με μια συγκλονιστική ερμηνεία που σφύζει εικαστικής χορευτικής και θεατρικής ενέργειας και που σοκαριστικά απελευθέρωσε μια μοναχική εγκαρτέρτηση και πεισματικό αγώνα για την πραγμάτωση του τέλους, του σκοπού…

[…]Συνδεόμαστε αισθητικά με ένα έργο τέχνης Όταν βιώνουμε μια αισθητική εμπειρία δεν προσέχουμε απλώς αυτό που βλέπουμε. Προσέχουμε και την ποιότητα της εμπειρίας μας.[…] Η προσοχή χωρίς καθορισμένο τέλος είναι σημαντικό χαρακτηριστικό των αισθητικών εμπειριών. ( Nanay, 2024:43) Και αυτή η αιφνίδια διαδραστική πρόσληψη μόνο με το βλέμμα μόνο με το σώμα με ελάχιστες λέξεις δεν άφηνε την προσοχή του κοινού της Ερμίρα να δραπετεύσει…

Αισθητικά επαρκές αισθητικά υψηλό, μια αναπαράσταση οδυνηρήςς προσωπικής φυλακής με την δυνατή ερμηνεία μιας ποιητικής χορού λόγου και σιωπής που δεν

“Σε ύστατη αναζήτηση της κοσμικής αρμονίας μέσω της περιπλάνησης μιας θαρραλέας ψυχής με ανοιχτά μάτια στα άγνωρα τοπία της μετά θάνατον ζωής.” ( Βλαβιανού , 2020:132) Μήπως η ψυχή πεθαίνει αρκετές φορές πριν τον συμβατικό θάνατο? Η Ερμίρα Γκόρο μας ρώτησε με πολλούς τρόπους κατά τη διάρκεια της ερμηνείας της.

Η σιωπή της και το κενό βλέμμα και μόνο η γλώσσα του σώματος που μαρτυρεί το έγκλειστο, την ένταση από την ρωγμή την οποία το σώμα αγωνίζεται να διαφυλάξει σε μια πολύτιμη αξιοπρέπεια. Παλλομενη φόρμα το σώμα που καθηλώνει ενώ με το φως αποκαλύπτει τη διαφάνεια σε μια καθοριστική σχέση με το φως και το γυμνό σώμα της ερμηνεύτριας πουμετουσιώνεται σεγλυπτό με μια υπερβατική πνευματικότητα απαράμιλλη. Λουσμένο από φως με μια απέριττη δραματουργία μεταφέρει την ευαλωτότητα αλλά και την αντίσταση με την αέρινη κρουστή ακέραια μάχη στην ταραχή που είναι συσσωρευμένη στο εσωτερικό διαρκές και τωρινό αλλά πηγαίο από την ανθρώπινη ψυχή σε μια ανεπανάληπτη δυναμική ενέργεια γλυπτικής έκφρασης καθώς το φως και το σκοτάδι μονομαχούν στη σκηνή προσπαθώντας να συλλάβουν την εσωτερικευμένη τραγικότητα που η γλώσσα του σώματος εκπέμπει με την ενσώματη ερμηνεία “το δομικά αναγκαίο που είναι και αισθητικά επαρκές και γι ‘αυτό ΄το αισθητικά υψηλό…( Ψυχοπαίδης, 2021:187)

Ένας αυτοεπιμνημόσυνος λόγος με το σώμα κυρίαρχο ως κλειστό σύστημα που προσπαθεί να βρει διέξοδο Η συγκλονιστική έκφραση της κίνησης της Ερμίρα Γκόρο απέδωσε εύγλωττα την εσωτερικευμένη τραγικότητα. Η σιωπηλή της δυσθυμία και απόγνωση έδωσαν με τη διαφάνεια του σώματος της που άφησε άναυδους στο φως και το σκοτάδι τη μονομαχία και την αντίσταση στην άνιση μάχη με την ψυχή , την χροιά της επίπονης και επίμονης μαρτυρίας που αποζητά την πνευματικής εγρήγορση.

Οι άνθρωποι υπάρχουν και χτίζουν τη ζωή τους με επιθυμητές ροές με επιλογές με αντιφάσεις αμφισημίες με δράση με στόχους Η επιτελεστική ερμηνεία της Ερμίρα Γκόρο αναπαριστά μια πορεία ζωής πολυ κοντά στην καθημερινότητα χιλιάδων ανθρώπωναλλά η ποιητική της perfomance καθώς το TELOS ξεδιπλώνεται στον θεατρικό χώρο αποκαλύπτει έναν νικητήριο δυναμικό αγώνα απεγκλωβισμού που επιστρατεύει ως ύστατη προσπάθεια πριν το τέλος και τη φωνή Τη φωνή στο πρόσωπο- προσωπείο που υπερασπίζεται τη σύμβαση για να μην καταρρεύσει. Το γλαφυρό σώμα της ερμηνεύτριας συγκλονιστικά διαγράφει τεμαχισμένο ρήγματα ρευστού χρόνου με μνημονικές συνυφάνσεις . Υποστηρίζει μια γλώσσα ανεπανάληπτη άλλοτε ποιητική, άλλοτε εκλογικευμένη, αλλά ταυτόχρονα και τόσο σοκαριστικά διάφανη .με κατακλυσμιαίο ρυθμό που οι σιωπές του εντείνουν την δραματικότητα και εκτοξεύονται με ένταση στους θεατές.

Η σιωπή είναι κραυγή που διαπερνά ακόμη και το τσιμέντο, το βλέμμα τρυπά το σκοτάδι … Το ανθρώπινο σώμα η χορογραφία των κινήσεων της Ερμίρα Γκόρο υπονοούν τη σωματική δέσμευση και η έμφαση συντελείται στη σωματική έκφραση Το σώμα διεκδικεί ως το μόνο απτό ενεργό τεκμήριο της ζωής ,το ισχυρότερο μέσο έκφρασης που δεν ψεύδεται όσο και αν προσπαθήσει… Είναι αληθινό σώμα που αιωρείται καθώς μάχεται μεταξύ ανυπαρξίας και υπαρξης ορατότητας και αφάνειας επικοινωνίας και σιωπής θανάτου και ανά γέννησης.τέλους και τέλους απώλειας και αρχής.Το διαφεύγον και ζητούμενο Η οδύνη και η ελπίδα να ξαναρχίσεις. Να πετύχεις τον σκοπό με μια νέα προσπάθεια με μια νέα αρχή σε καθεστώς αφάνειας και διακινδύνευσης…..

“Γενικά η ζωή εξελίσσεται μέσω πράξεων περατωμένων. Το τέλος ενός έργου επιτρέπει μια καινούρια αρχή και έτσι εξελίσσεται η ζωή του κόσμου. Αλλά ο ίδιος ρυθμός συντονίζει και την ανθρώπινη ύπαρξη. O βίος του ανθρώπου εξελίσσεται μέσω κύκλων που έχουν χρονική διάρκεια, αρχή, μέση και τέλος. Αυτοί οι κύκλοι ανοίγουν και κλείνουν. Με το που κλείνει ένας κύκλος, ανοίγει ο επόμενος κι αυτό μέχρι το οριστικό τέλος”vi Αυτοί οι κύκλοι, μικρής, μεγάλης ή μεγαλύτερης διάρκειας αντιπροσωπεύουν αυτό που ονομάζει ο Μιχελής «μερικές ολότητες» ή επί μέρους ολότητες, οι οποίες εν τέλει συγκροτούν και τη μεγάλη Ολότητα του βίου ενός Ανθρώπου, το μεγάλο αφήγημα της ύπαρξής του. Πριν από το “Τελικό Τέλος” βιώνονται πολλοί μικροί θάνατοι. …..” ( Μιχελής, 1989)

Η Ερμίρα Γκόρο ανύψωσε τις χορογραφίες των δημιουργών που της προσφέρθηκαν σε μια σύνθεση χορού χωρίς προηγούμενο με την σόλο επιτελεστική της ερμηνεία με ρυθμό που κράτησε την ανάσα του δέους του κοινού από την αρχή ως το τέλος !!!!! Ευγνωμοσύνη από όλους εμάς που είχαμε αυτό το βίωμα άμεσο ,διαρκές και ατόφιο στον δικό μας κύκλο ζωής……

AΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ

https://aefestival.gr/festival_events/telos

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

i) μετάφραση του λόγου της επιτέλεσης από τα αγγλικά από την Όλγα Καρυώτη. Μοιράστηκε σε σημείωμα με γραπτό λόγο στα ελληνικά στην ολοκλήρωση της perfomance

ii)https://aefestival.gr/festival_events/telos

iii) Βλ. Για την επιτέλεση, Δημοσθένης Αγραφιώτης

διαθέσιμα στο

https://dagrafiotis.com/?cat=19

iiii) βλ. αναλυτικότερα η ζωντανή εικαστική τέχνη στο .https://artviews.gr/performance-art-i-zontani-eikastiki-techni/

iv)Ψυχοπαίδης , ό. π.

v)Αγραφιώτης , ό.π.

vi) Μιχελής, ό.π.

* Η Μ.Α. Δρακάκη είναι επιμελήτρια του Μουσείου Σχολικής Ζωής με ειδίκευση στην πολιτισμική επικοινωνία και πολιτιστική διαχείριση, Παιδαγωγός, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΠΗΓΕΣ

  1. Βλαβιανού Α., (2020) Ο ξανακερδισμένοος τ(ρ)όπος της λογοτεχνίας: Έντεκα συγκριτικές ανα-γνώσεις, επιμέλεια έκδοσης: Ελένη Κεχαγιόγλου, εκδόσεις Πατάκη Αθήνα,
  2. NANAY Β. (2024) Αισθητική , Μια μικρή εισαγωγή,, Oxford University Press
  3. Ψυχοπαίδης Γ, (2021) Εις τον καιρόν, Πρόσωπα της τέχνης, εκδ. Κέδρος
  1. Μιχελής Π. ( 1989), Αισθητικά θεωρήματα, Τόμος 1, εκδ. Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή,

ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ:

TELOS

TELOS

https://aefestival.gr/festival_events/telos/#iLightbox[gallery_image_2]/5

TELOS

TELOS

https://aefestival.gr/festival_events/telos/#iLightbox[gallery_image_2]/4

https://aefestival.gr/festival_events/telos/#iLightbox[gallery_image_2]/7

TELOS


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα