Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Ως «ΕΡΩΤΗΜΑ ΑΝΟΙΧΤΟ…»

«Αυτός ο κόσµος 
ο µικρός ο µέγας…»

Οδυσσέας Ελύτης/ 
«ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ»

Η νέα περιοδική έκθεση του Μουσείου Σχολικής Ζωής ∆ήµου Χανίων θα επιχειρήσει να απευθύνει ένα «ερώτηµα ανοιχτό» στην κοινότητα για τον ζωντανό διάλογο της εκπαίδευσης µε τις τέχνες και τον πολιτισµό, ευρύτερα. Ένα πρωτότυπο εκθεσιακό αφήγηµα σαν “ερώτηµα ανοιχτό θα δοµήσει το σηµασιολογικό πλαίσιο της νέας µουσειακής έκθεσης σε όλους τους χώρους του κύριου σώµατος του Μουσείου. Εκεί, και µε τον τρόπο που πετά η ψυχή του επί 25 χρόνια, πλούσια µε δυνατά συναισθήµατα, καθώς η πορεία του στον χώρο και τον χρόνο, σηµαδεύεται από χαρούµενες και λυπηµένες µέρες ,από χαρές, γέλια, δηµιουργία αγωνίες, φόβους, απογοητεύσεις, αλλά και ατσαλώνεται από συγκινησιακούς δεσµούς µε ανθρώπινες οµάδες και µονάδες, που αντισταθµίζουν τα εµπόδια και ανατροφοδοτούν την πίστη και την αφοσίωση στην αποστολή του.

Η έκθεση θα επιδιώξει να αναβαθµίσει αισθητικά µε ένα πρωτότυπο µουσειολογικό σκεπτικό και επιστρατεύοντας δηµιουργικές µουσειογραφικές παρεµβάσεις, όλους τους εσωτερικούς χώρους του Μουσείου . Ο µουσειολογικός σχεδιασµός διαπνέεται από µια οπτική οικονοµίας τεκµηρίων που θα παρουσιαστούν µε έµφαση στην αισθητική τους διάσταση και τους πολλαπλούς συµβολισµούς τους,για να προ(σ)καλέσουν (σε) διεργασίες διαµεσολάβησης στην ερµηνεία τους από το κοινό. Υλικά παγιωµένα για χρήση στην σχολική ζωή, µε τον λειτουργικό τους χαρακτήρα, θα αξιοποιηθούν µε έµφαση στην αισθητική τους υπόσταση για να υποστηρίξουν την ερµηνευτική απόδοση των επιλεγµένων τεκµηρίων που θα εκτεθούν. Χαρτί, πανί, νήµα µολύβι, πενάκι , µελάνι, κιµωλία, ξύλο, πηλός, πέτρα, χρώµα, φως, σκιά, µαύρο λευκό, τραχύ, λείο, πυκνότητα ,διαφάνεια ειδών γραφικής ύλης, ήχος, εικόνα, σχήµατα, όγκοι, φόρµες θα συναντηθούν µε την σύµπραξη όλων των µορφών τέχνης, για ξεκλειδώσουν την έµπνευση και τη δηµιουργία σε µια εκθεσιακή ατµόσφαιρα που θα υποβάλει σε «ανοιχτή δοκιµασία» την ανταπόκριση του κοινού…

Η µουσειολογική ιδέα επενδύει για την παρουσίαση ενδεικτικών τεκµηρίων της εκπαιδευτικής κληρονοµιάς στα βασικά µορφικά στοιχεία της εικαστικής γλώσσας διαµορφώνοντας διαφορετικά επίπεδα υποδήλωσης και συνδηλώσεων στην παρουσίαση τους. Προσκαλεί το κοινό του Μουσείου, κάθε πολίτη, σε µια απελευθερωµένη απόκριση ανοιχτή, χωρίς αντιληπτικά εµπόδια και προκαταλήψεις µε ευρηµατικές ευκαιρίες και δυνατότητες έκφρασης και επικοινωνίας ∆ΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. Η διαµεσολάβηση ως µια διαδικασία δόµησης προσωπικού νοήµατος, αποτέλεσµα του βιώµατος της πρόσληψης της εκθεσιακής αφήγησης, θα επενδύσει στο ατοµικό και συλλογικό βίωµα και δεν θα προϋποθέτει συγκεκριµένη πορεία στο µουσειακό περιβάλλον, ιεραρχίες και επιβεβληµένες αφηγήσεις. Θα ενθαρρύνει τον επισκέπτη να επισκεφτεί πολλές φορές το Μουσείο και να επιλέξει αβίαστα µια ενότητα εκθεµάτων, ή ένα µονάχα έκθεµα, ή συγκεκριµένα σηµεία επαφής του µε τον µουσειακό χώρο µε τα δικά του κριτήρια, για να ανακαλύψει «κρυµµένα µηνύµατα οικεία, αισθητικά και αξιακά» που θα έχουν νόηµα για τη δική του ζωή και καθηµερινότητα. θα ξεκλειδώσει «σαν ερώτηµα ανοιχτό» αβίαστα την φαντασία, την ατοµική περιέργεια, τη µνήµη, την έµπνευση το συναίσθηµα, προκειµένου αυτά να διασταυρωθούν µε τα διαφορετικά βλέµµατα της οµάδας στον κύκλο ή απλά να ξυπνήσουν νέες σκέψεις και ιδέες στο «εσωτερικό¨ του προσώπου. Και οι δύο αυτοί κοµβικοί στόχοι όµως προσδιορίζονται ως ισοδύναµοι στο βασικό σκεπτικό της συγκεκριµένης περιοδικής έκθεσης.

Στοιχεία του εικαστικού λεξιλογίου εναρµονισµένα ευρηµατικά µε την βιογραφία του κάθε εκθέµατος θα προσκαλούν σε νέες µεταγραφές τους συµµετέχοντες επισκέπτες σε πολλαπλές απαντήσεις δηλώσεις, ενθυµήσεις, αναγνώσεις, ερµηνείες που θα εξελίξουν και θα πλουτίσουν ανεκτίµητα τη βασική µουσειολογική ιδέα. Σκοπός κρίσιµος της νέας έκθεσης, η ευαισθητοποίηση στη διαχρονική δυναµική του οπτικού πολιτισµού µε άσκηση σε εµπειρίες που ενθαρρύνουν τη συµµετοχή µε έκφραση και επικοινωνία ∆ΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ και διαµορφώνουν µακροπρόθεσµα στάσεις συνειδητοποίησης της άρρηκτης σχέσης του πολιτισµού µε την εκπαίδευση σε παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς.
Οι εµπειρίες απόκρισης των επισκεπτών στην έκθεση «ΣΑΝ ΕΡΩΤΗΜΑ ΑΝΟΙΧΤΟ» µέσω σχεδιασµού διαδικασιών σύνθεσης από τα διάφορα σηµεία επαφής που θα αναδεικνύονται µε ανάλογες τακτικές εµψυχώσεις στον χώρο του, κατά τη διάρκεια της θα (ανα)τροφοδοτήσουν τις συλλογές του Μουσείου µε νέες ιστορίες στον χώρο και στον χρόνο της σχολικής ζωής και κυρίως µε νέα τεκµήρια υλικής και άυλης εκπαιδευτικής κληρονοµιάς. Ένα ερώτηµα ανοιχτό δεν επιτρέπει την παραγκώνιση καµιάς ανοιχτής σκέψης –έκφρασης, καθώς το νήµα κύκλου µε τα χρώµατα και τον πλούτο των αποχρώσεων που θα αποκαλύπτονται, θα ξεδιπλώνεται από το κέντρο προς τα έξω, σε µια ατέρµονη δυναµική εξέλιξη συµµετοχής και συνδιαµόρφωσης στην κοινότητα. Επιπλέον δεσµεύεται ότι µε ανοιχτές διαδικασίες δεν θα παραλείπει ποτέ και τις απαραίτητες και πολύτιµες στιγµές αναστοχασµού από το εξωτερικό περιβάλλον προς την φροντίδα του εσωτερικού, µε αναψηλάφηση των επιπέδων νοηµάτων και αξιών που σηµατοδοτούν την ατοµική ταυτότητα του ανθρώπινου πυρήνα του. Για να χαρτογραφήσουν εν τέλει αυτές οι διεργασίες, µέσω των προσφερόµενων πρωτότυπων πολυαισθητηριακών εµπειριών της νέας περιοδικής του έκθεσης, αλλά και µέσω της επίπονης πολύχρονης βιωµένης εµπειρίας του, τη σύνθετη, αλλά συνεκτική συλλογική ταυτότητα της κοινότητας, η οποία µε τη σειρά της θα τεκµηριώσει επίσηµα πλέον την εκκίνηση της πολυσυζητηµένης ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ του, την µοναδική ιστορική του ταυτότητα.

Η έκθεση είναι εµπνευσµένη από τη συλλογή του εκπαιδευτικού υλικού του προγράµµατος «ΜΕΛΙΝΑ- ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ» και συγκεκριµένα από το πιο πρωτότυπο υλικό του «ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΣΗΜΑΣΙΕΣ ΤΟΥΣ» που είχε σχεδιάσει ο αείµνηστος Μένης Θεοδωρίδης, επιστηµονικά υπεύθυνος για τα εργαστήρια οπτικοακουστικής έκφρασης « Ένα εκπαιδευτικό υλικό χωρίς κατευθυντήριες οδηγίες και κανόνες, σαν «ερώτηµα ανοιχτό» που προσπαθεί να ξεκλειδώσει τη φαντασία και το µεράκι.
Τούτο το µήνυµα αναζητά τη δηµιουργική µατιά.
Την προσωπική ανάγνωση και την υποκειµενική του καθενός πρόταση…» ( Θεοδωρίδης, 1997) Στη µνήµη του αφιερώνεται αυτή η έκθεση µε την προσπάθεια να συµβάλλει στην ανάγκη άσκησης της νέας γενιάς στους πολυγραµµατισµούς, στην εξοικείωση µε την πολυτροπικότητα, στην κριτική πρόσληψη της εικόνας . Κυρίως όµως επιχειρεί να ξεκλειδώσει τη φαντασία και το µεράκι στη δηµιουργική σύνδεση του πολιτισµού µε την εκπαίδευση!

Αναλυτικότερα στον επίσηµο ιστότοπο του Μουσείου
www.school-life.gr

*Οι φωτ. ενδεικτικές εκθεµάτων από τη συλλογή του Μουσείου που θα εκτεθουν µε έµφαση στην ιστορική τους αξια αλλα και την αισθητική τους διάσταση

1 Μουσειολογική ιδέα-σχεδιασµός-Επιµέλεια : Μαρία ∆ρακάκη µε την υποστήριξη του ∆ήµου Χανίων Υλοποίηση –Επίβλεψη : ΚΕΠΠΕ∆ΗΧ-ΚΑΜ Πρόεδρος Γιαννακάκης Ιωάννης, Γραφιστικά: Νίκος Ιγγλεζάκης Έκδοση Καταλόγου Περιφερειακή Ενότητα Χανίων –Νίκος Καλογερής


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα