Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου, 2025

Ως γαλαζοπράσινη ίαση

Η θεραπεία για όλα είναι αλμυρό νερό: ιδρώτας, δάκρυα, ή η θάλασσα.
Karen Blixen, 1885-1962, Δανέζα συγγραφέας

Καρολίνα ΚολιοπούλουΟ “Αλμυρός Δεσμός” είναι η πρώτη ατομική της έκθεση της εικαστικού Καρολίνας Κολιοπούλου, “με σαφή αναφορά στη θάλασσα και τους δεινούς κολυμβητές της”, η οποία παρουσιάζεται στην ArtZone42 Gallery στην Αθήνα από τις 5-28 Μάη. Η ίδια αφιερώνει το πρώτο της ατομικό εκθεσιακό αφήγημα “ΑΛΜΥΡΟΣ ΔΕΣΜΟΣ” “σε όλους τους γοργονανθρώπους και την αέναη περιπλάνηση τους”. Έτσι πολύ πριν βιώσουμε την συναρπαστική γαλαζοπράσινη ατμόσφαιρα της έκθεσης -αφού η ζωγράφος αγαπά πολύ να ιχνηλατεί τη δυναμική του χρώματος- η Καρολίνα Κολιοπούλου κερδίζει τις εντυπώσεις του κοινού, τόσο με τον πρωτότυπο τίτλο “ΑΛΜΥΡΟΣ ΔΕΣΜΟΣ” , όσο και με το διεγερτικό νόημα της πρωτότυπης αφιέρωσης της , στην πρώτη σελίδα του καταλόγου της έκθεσης!

Καρολίνα ΚολιοπούλουΠοια χαρακτηριστικά άραγε έχουν οι γοργονάνθρωποι και τι επιζητούν από την αέναη περιπλάνηση τους? «Προφανώς εννοώ τους ανθρώπους που λατρεύουν τη θάλασσα, αλλά και όσους μπορούν να ζουν σε παράλληλους κόσμους , να αναζητούν τη γνώση την εξέλιξη αλλά και την ικανοποίηση  μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες, να μην καθορίζονται μονάχα από το επάγγελμα,αλλά να περιπλανιόνται και σε άλλους τομείς μέχρι να βρουν αυτό που θα τους βάζει σε ροή, με το οποίο ο χρόνος εξαφανίζεται και κάθε προσπάθεια έρχεται αβίαστα και τόσο η διαδικασία,όσο και  το αποτέλεσμα ,τους δίνει χαρά !»

Καρολίνα ΚολιοπούλουΤα έργα της Καρολίνας Κολιοπούλου συμπυκνώνουν αισθητικά την εσωτερικότητα του βυθού που αγκαλιάζει λυτρωτικά το σώμα, αποφορτίζει θεραπευτικά την ψυχή, ξεκουράζει ιδεατά το πνεύμα . Η ζωγραφική της επιφάνεια, οδηγεί το πρόσωπο που προσλαμβάνει τα έργα τέχνης, καθώς βιώνει την αλμυρή μπλε μέθεξη , στην κάθαρση μιας ποιητική ς εικαστικής γλώσσας! Ο θαλάσσιος βυθός μεγαλειώδης , μυστηριώδης και συναρπαστικός ταυτόχρονα, είναι ο “αλμυρός δεσμός” που δεν λύνεται, όταν υφίσταται . Υπονοεί έναν ανεξερεύνητο σαγηνευτικό κόσμο που ρέει και αποκαλύπτει , καθώς στάζει αλήθειες στην ατέρμονη ενατένιση της ζωής. Η γαλαζοπράσινη εν βύθιση-ίαση χαρίζει καθαρότερα συναισθήματα και ξυπνά τις αισθήσεις με μια θυμοσοφική ενάργεια , για να μονομαχήσει εντέλει νικηφόρα με τη απειλητική ερμητικότητα και σκοτεινότητα της αγωνίστριας ψυχής…

Καρολίνα ΚολιοπούλουΗ υδάτινη αγκαλιά, στην οποία η δημιουργός αποδίδει πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλες τις συνθέσεις της, εξαγνίζει συμβολικά όχι μόνο τις μορφές που υποδέχεται, σε κάθε εικαστικό στιγμιότυπο , αλλά και επαναφέρει σε μια νέα αναζωογονητική εκκίνηση, καθέναν που προσεγγίζει με πρόθεση ελευθερίας τα ζωγραφικά έργα , προσκαλώντας τον σε ενδόμυχη αναγέννηση…..

Καρολίνα Κολιοπούλου1. Η θάλασσα αποτελεί ένα διαχρονικό θέμα έμπνευσης για την τέχνη με τις οπτικές εναλλαγές της και την ατελεύτητη γοητευτική ρέουσα μορφή της. Η δική σας έκφραση όμως στα έργα σας υποδηλώνει μια βαθύτερη προσωπική σχέση. Βιώματα και μνήμες τα συστατικά του οπτικού εκφραστικού σας κώδικα ή μήπως και ένας ισχυρός δεσμός με το υγρό στοιχείο?

Στα 24 έργα της έκθεσης με τίτλο “Αλμυρός Δεσμός”, τα οποία παρουσιάζονται στην στην ArtZone42 Gallery, προσπάθησα να αποτυπώσω την αλληλεπίδραση του ανθρώπινου σώματος, αλλά και της ψυχής, με το νερό της θάλασσας. Τα θέματα είναι όλα βιωματικά καθώς βασίζονται σε φωτογραφίες ή στιγμιότυπα από βίντεο που έχω βγάλει, μαζί με φίλους, τα δυο τελευταία καλοκαιριά.

Επέλεξα τη θάλασσα σαν το περιβάλλον όπου εκτυλίσσονται οι ιστορίες των 24 πρωταγωνιστών μου για λόγους τεχνικούς και συναισθηματικούς. Το χρώμα αποτελεί το βασικό εκφραστικό μέσο στη ζωγραφική μου κι η θάλασσα με τον βυθό της, τις αντανακλάσεις, τους ιριδισμούς και τις διαθλάσεις του φωτός μου προσφέρει μια μεγάλη χρωματική ποικιλία κι ένα πεδίο για πειραματισμό στο χρώμα, στο φως και στην αλληλεπίδραση της ανθρώπινης φιγούρας με το νερό.

Επιπλέον ήθελα να τιμήσω τη θάλασσα για αυτά που μου προσφέρει, καθώς η επαφή μαζί της, με την απεραντοσύνη της και την ηλικία της, κάθε φορά μου δίνει δύναμη, υπενθυμίζοντας μου, ότι ανήκω κι εγώ σε κάτι μεγαλειώδες που υπήρχε και θα υπάρχει.

2. Αν σας ζητούσε το κοινό σας να συνδέσετε με ορισμένα από τα έργα σας κάποιους στίχους που θεωρείτε ότι αποδίδουν αποτελεσματικά τη δυναμική της εικαστικής έκφρασης σας, ποιοι θα ήταν αυτοί¨?

Θεώρησα πολύ σημαντική τη διαδικασία να δώσω τίτλους στα έργα μου. Κατά κάποιον τρόπο θα ήθελα το κοινό να έρθει σε επαφή με τις δίκες μου σκέψεις για κάθε έργο κι έτσι να ξεκινήσει ένας διάλογος μεταξύ μας. Φίλοι που βλέπουν κι αυτοί τη ζωή υπό το πρίσμα της τέχνης, μου έδωσαν τους στίχους τους για 3 έργα. Αυτά είναι «Στο μυαλό κατοικεί μια θάλασσα», «Τον ουρανό να κοιτάξω κατάματα, το φως ν’ αρπάξω». από το ποίημα «Αύγουστος» της Βάλιας Περπινιά και «Μες την γαλάζια θάλασσα, με βρήκα εύκολα», από το τραγούδι «Κύματα» του Αλέξανδρου Χριστοδούλου (LogOut).

Κάποιοι άλλοι στίχοι που εκφράζουν την προσπάθεια που κατέβαλλα να αποδώσω το χρώμα του βυθού και της θάλασσας, αλλά και γενικά την πορεία μου στη ζωγραφική, είναι αυτοί του ποιήματος “Το γύμνασμα” του Άρη Αλεξάνδρου που έχει ως εξής: «Δοκίμαζε, συνέχιζε τα γυμνάσματά σου. Κοίτα που κ’ η θάλασσα ανακατεύει συνεχώς ουρανό και φύκια πασχίζοντας να βρει το σωστό της χρώμα.»

3. Ο τίτλος της έκθεσης σας τον οποίο προσδιορίζετε μάλιστα ως “ενστικτώδη”, είναι εξαιρετικά πρωτότυπος και οδηγεί σε πολυδιάστατες ερμηνείες και αναγνώσεις πριν ακόμη το κοινό προσεγγίσει τα έργα σας Ποιο είναι το βασικότερο έναυσμα σας για τη συγκεκριμένη επιλογή?

Καταρχήν την έκφραση “Αλμυρός Δεσμός” την οφείλουμε στον Σεκούνδο το Σιωπηλό, κυνικό φιλόσοφο του 2ου αιωνα μ.Χ. ο οποίος στην ερώτηση “Τι εστί Ωκεανός;” απάντησε μεταξύ άλλων με αυτά τα λόγια.

Επέλεξα, λοιπόν, τον “Αλμυρό Δεσμό” για τίτλο, γιατί αφενός είναι το νήμα που ενώνει όλα τα έργα, αφετέρου εκφράζει πολύ εύστοχα την ενστικτώδη σύνδεση, ριζωμένη στα γονίδια μας, που έχουμε εμείς οι άνθρωποι με τη θάλασσα. Πρόκειται για μια σχέση που ξυπνά τις αισθήσεις μας, την όραση, την ακοή, την αφή, την οσμή και τέλος τη γεύση με την αλμύρα που μας αφήνει στα χείλη. Μας ηρεμεί, μας χαροποιεί και μας απελευθερώνει. Ελπίζω τα έργα μου να αφυπνίζουν αυτές τις συναισθηματικές καταστάσεις, εύχομαι να είναι θεραπευτικά. Ίσως επειδή είμαι γιατρός θέλω η τέχνη μου να κάνει τους ανθρώπους να νιώθουν καλύτερα.

4. Πόσα κρυμμένα μυστικά μπορεί να αποκαλύψει η θάλασσα? Πόσα κρυμμένα χρώματα ένας δημιουργός μπορεί να εισάγει στη ζωγραφική του σύνθεση? Στη συγκεκριμένη περίπτωση στη σπουδή του για τον άνθρωπο και τη θάλασσα

Μερικές εμπειρίες ξεπερνούν τις λέξεις και τα μυστικά τους αποκαλύπτονται μέσα από μια άλλη γλώσσα, που στην προκειμένη περίπτωση είναι αυτή της ζωγραφικής και των χρωμάτων. Η σπουδή για τον άνθρωπο μέσα στη θάλασσα αποκαλύπτει συναισθήματα, σκέψεις, επιθυμίες, που έχουν να κάνουν με αυτά που συχνά μας λείπουν, μα έχουμε όλοι ανάγκη όπως ελπίδα, ενθάρρυνση, κίνητρο, ηρεμία, θάρρος, ξεκούραση, χαρά και παιχνίδι.

Σε μια υποθαλάσσια ζωγραφική σύνθεση, τα περιγράμματα του σώματος γίνονται ασαφή, κι αντίστοιχα θαμπώνουν και διαλύονται τα προσχήματα, η σημασία της εικόνας μας προς τα έξω, η ταυτότητα που έχουμε τόσο επίμονα προσπαθήσει να κατασκευάσουμε, οι επιφανειακές ανησυχίες μας κι επαναπροσδιορίζουμε, επανεφευρίσκουμε ποιοι είμαστε και τι επιθυμούμε πραγματικά. Το μεγαλύτερο μυστικό που αποκαλύπτει η σπουδή του ανθρώπου με τη θάλασσα είναι η επίγνωση του σημαντικού.

5. Ποια είναι η θέση σας για την πρόσληψη των έργων τέχνης από το κοινό? Θεωρείτε ότι συντελούνται ιεραρχήσεις στα έργα τέχνης σήμερα?

Ανάλογα με τα κριτήρια που έχει κάποιος, ιεραρχεί και τα έργα τέχνης. Μπορεί να είναι επενδυτικά, συναισθηματικά, αισθητικά. Ο καθένας μας έχει πολλές πτυχές ανεξερεύνητες κι από εμάς τους ίδιους. Καμία φορά σε ένα έργο τέχνης συναντούμε κάτι που μπορεί να μας βοηθήσει να στρέψουμε την προσοχή εντός. Κοιτώντας μέσα από τα μάτια του καλλιτέχνη, μπορεί να αναγνωρίσουμε κάτι δικό μας, να συμφιλιωθούμε με μια πτυχή μας, να εξηγήσουμε μια συμπεριφορά μας. Αυτό ίσως να βάλει κάποια πράγματα μέσα μας σε μια τάξη. Μπορεί απλά να είναι κάτι απροσδιόριστο, το οποίο όμως «θρυμματίζει την παγωμένη θάλασσα εντός μας», όπως μας είπε για την τέχνη ο Κάφκα. Για εμένα προσωπικά αυτό είναι το σημαντικότερο κριτήριο πρόσληψης έργων τέχνης.

*Η Ζωγράφος Καρολίνα Κολιοπούλου είναι  γιατρός, μαιευτήρας-γυναικολόγος Την ευχαριστώ θερμά για την εμπιστοσύνη και τον πολύτιμο χρόνο που μου αφιέρωσε!

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:

https://www.karolinakoliopoulouart.com/
https://www.artzone42.gr/almiros-desmos-carolina-koliopoulou/
https://www.athensvoice.gr/guide/arts/events/754652-o-almyros-desmos-tis-karolinas-koliopoyloy-stin-artzone42-gallery
https://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=2137


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα