«[..]Ένα σημείο, ένα σημείο και σ’ αυτό πάνω ισορροπείς και υπάρχεις…»
Οδ. Ελύτης, «Το Άξιον Εστί»
( Ίκαρος, Αθήνα 2011, σ. 20)
Ο Γιώργος Μπαλαδάκης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις , αφού δυναμικά για πολλά χρόνια χαράζει διεθνή μονοπάτια στην τέχνη της φωτογραφίας!! Πολλές διακρίσεις, σπουδαίες ατομικές εκθέσεις, βηματισμοί με πάθος και αφοσίωση στον οπτικό κώδικα της τέχνης της φωτογραφίας, μέντορας και εκπαιδευτής σε νέους καλλιτέχνες, ισορροπεί με σεμνότητα τις επιτυχίες του, επιστρέφοντας ανταποδοτικά στο κοινό του και στον τόπο του, νέα πρωτότυπα έργα με το φως της ψυχής του πάντα. Ανοιχτός σε νέες προσεγγίσεις συνδιαλέγεται με την παγκόσμια κοινότητα των φωτογράφων καλλιτεχνών ως κριτής, επενδύοντας σε έμπνευση και έργο αυτή τη γόνιμη αλληλεπίδραση. Μέλημα του παραμένει η στόχευση να συν εξελίσσεται καθώς η τέχνη του, η τέχνη της φωτογραφίας, ακολουθεί αναπόφευκτα τις ραγδαίες μεταβολές που συναρτώνται με τις καταιγιστικές δυνατότητες που εισάγουν οι νέες τεχνολογίες στον χώρο των τεχνών σήμερα.
Ο Γιώργος Μπαλαδάκης είναι ο πρώτος Έλληνας διεθνής που κατέκτησε τον καλλιτεχνικό τίτλο EFIAP/DIAMOND 2 (Exhellence Federation Internationale del’Art Photographic/diamond 2) το 8ο από το 10ο επίπεδο της Διεθνούς Ομοσπονδίας. Στην διάρκεια της φωτογραφικής του πορείας έχει πραγματοποιήσει 12 ατομικές εκθέσεις φωτογραφίας σε Ελλάδα και Κύπρο επιμελήθηκε 5 ομαδικών της ΕΦΕ Κρήτης (τμήμα Χανίων) τα τελευταία 6 χρόνια, και έχει συμμετάσχει σε πάνω από 140 Ομαδικές σε Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το φωτογραφικό του έργο έχει αποσπάσει 400 βραβεία φωτογραφίας (320 Διεθνη-80 Πανελλήνια-Παγκύπρια) ενώ παράλληλα έχει κατακτήσει 52 διακρίσεις –τίτλους από από Διεθνείς Ομοσπονδίες φωτογραφίας . PSA –(USA) ,FIAP-(Luxembourg), MOL (Canada), GPU (Greece) HPS (Greece) CPE (Romania) APS (Bangladesh) PESGSPC (Cyprus).Συμμετέχει σε κριτικές επιτροπές διεθνών διαγωνισμών φωτογραφίας από το 2014 (Greece-France-Cyprus-Iceland-Bangladesh-Uganda-Kenya-Sri Lanka etc)Είναι σύνδεσμος της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας Kρήτης στα Χανιά και διδάσκει φωτογραφία σε αρχάριους από το 1995 έως και σήμερα.Φέρει τις διεθνείς διακρίσεις –τίτλους:FFIAP/d2 , EPSA , c**MOL , GPU VIP 2, GPU ZEUS , GPU CROWN 4 ,Master APS, EHPS/platinum ,ECPE ,Hon CPE ,Hon PESGSPC , Grand Progress Award PESGSPC
Ο πολυβραβευμένος δημιουργός Γιώργος Μπαλαδάκης απαντώντας λακωνικά, αλλά πολύ εύγλωττα σε ενδεικτικές ερωτήσεις μου παρακάτω, με αφορμή την πρόσφατη παγκόσμια διάκριση του, ακτινοβολεί ταυτόχρονα την ισορροπία που χαρακτηρίζει έναν καλλιτέχνη, όταν ο ίδιος έχει επιλέξει να απολαμβάνει την πληρότητα της δημιουργίας αθόρυβα και να προσλαμβάνει την επιτυχία συνετά ως έναυσμα για συνεχή αυτοβελτίωση. Ο διάλογος μαζί του πάντα μια πολύτιμη εμπειρία και για μένα που εμπνέει και παραδειγματίζει:
Πώς θα ορίζατε με δικές σας λέξεις κλειδιά την τέχνη της φωτογραφίας;
Όταν ισορροπήσει η στιγμή της ματιάς με την ψυχή και την αποφασιστικότητα του φωτογράφου να αιχμαλωτίσει την ιδέα η το θέμα του και στην συνέχεια την απόδοση του στο κάδρο, μέσα από την σκιά το φως και την φόρμα στον χώρο και τον χρόνο.
Ποια κατά τη γνώμη σας είναι η σχέση της φωτογραφίας με τον χώρο και τον χρόνο;
Η φωτογραφία από μόνη της είναι «χωροχρονική». Μένει ο δημιουργός να αποφασίσει -επιλέξει τι θα περιλάβει και τι όχι στο κάδρο του.
Ποιον θεωρείτε πιο σημαντικό ρόλο για την φωτογραφία και γιατί; Τη λειτουργία της ως ντοκουμέντο ως μέσο συγκίνησης ή μήπως ως τεκμήριο ενθυμήσεων;
Στην πολύπλευρη πορεία της ακολουθεί καλλιτεχνικά ρεύματα ,κινήματα, ροές, χώρους ,αντιλήψεις ,συγκρούσεις. Χρησιμοποιήθηκε σαν μορφή τέχνης για την καταγραφή ντοκουμέντων, καταστροφών ,πολέμων, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά και προπαγανδιστικά από κινήματα, τάξεις ,καθεστώτα , κυβερνήσεις, μεταφέροντας μηνύματα. Προβάλει το παρόν, αλλά μένει ως παρελθόν, αναφορά, και ανάμνηση.
Η ραγδαία εξέλιξη της ψηφιακής φωτογραφίας και ευρύτερα των τεχνολογικών μέσων κατά τη γνώμη σας πώς επηρεάζει την τέχνη της φωτογραφίας σήμερα;
Πράγματι η εξέλιξη της ψηφιακής εποχής και τεχνολογίας είναι ραγδαία, κάνοντας την φωτογραφία εύκολη και προσιτή σε όλους. Εδώ θα δανειστώ τα λόγια του αείμνηστου Κώστα Μπαλάφα ότι ¨η φωτογραφία είναι μια δύσκολη υπόθεση επειδή ακριβώς είναι εύκολη ¨.
Παρά την ευκολία της εποχής ,αυτό που λείπει σήμερα είναι η αναμονή ,η αγωνία για το αποτέλεσμα ,το άγνωστο, η μυρωδιά του χαρτιού ,του χημικού και ο περιορισμός του καρέ με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το γυμνό στην καλλιτεχνική φωτογραφία πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να εκπληρώσει την αισθητική διάσταση του κάδρου? Ποιες οι προϋποθέσεις;
Το γυμνό είναι δύσκολη υπόθεση , όσο απλό και να φαντάζει. Υμνήθηκε και αποδόθηκε από γλύπτες ,ζωγράφους ,φωτογράφους, σε όλο του το μεγαλείο. Φωτογραφικά δε πολλές φορές περνώντας τις κόκκινες γραμμές του καλλιτεχνικού ύφους.
Μέσα από τα λόγια των δασκάλων μου, ιστορικού Άλκη Ξανθάκη και του αείμνηστου Στέφανου Πάσχου το γυμνό αναδύεται μέσα από την σκιά και το φως εγείροντας την φαντασία του θεατή.
Οι αμέτρητες διακρίσεις που έχετε στην πορεία της καλλιτεχνικής σας διαδρομής πόσο επηρέασαν τη σχέση σας με το κοινό, με την τέχνη που αγαπάτε τόσο πολύ, αλλά και πόσο επιδρούν στην έμπνευση σας;
Οι διαγωνισμοί και οι διακρίσεις ανήκουν σε έναν στίβο, με όρους κανόνες και διατάξεις από τις Παγκόσμιες Ομοσπονδίες ,Ενώσεις και συλλόγους. Ακολουθώντας τις περιορίζεται η ελεύθερη απόδοση ,έκφραση, στις περισσότερες θεματικές κατηγορίες ,εκτός εξαιρέσεων.
Η άλλη πλευρά της ελεύθερης έκφρασης και δημιουργίας είναι εσωτερική υπόθεση του δημιουργού προς το κοινό και τον θεατή. Απαιτεί συνύπαρξη με το θέμα, την ιδέα, την σκέψη, ευαισθησία, χαρακτήρα και δύναμη, πριν εκτεθεί εσωτερικά και δημιουργικά στο κοινό. Είναι κατά την γνώμη μου μια ισορροπία σε τεντωμένο σχοινί.
Σε ποιον ή σε ποιους θα αφιερώνατε το τελευταίο σας βραβείο;
Κάθε διάκριση η βραβείο αφιερώνεται στους ανθρώπους που με ενέπνευσαν, με εμπιστεύθηκαν και με στήριξαν με υπομονή και καρτερικότητα… Τους ευχαριστώ πολύ!!!
**Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν από τον δημιουργό αποκλειστικά για τις ανάγκες της συνέντευξης. Τον ευχαριστώ θερμά για την εμπιστοσύνη και τον ενδιαφέροντα διάλογο που αναπτύξαμε!
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ: