«Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης. Το θέμα είναι πώς θα παραμείνει καλλιτέχνης μεγαλώνοντας…»
Pablo Picasso, 1881-1973, Ισπανός ζωγράφος
Η οπτική γλώσσα επιτρέπει την επικοινωνία ιδεών, νοημάτων, πληροφοριών και συναισθημάτων με τρόπους ιδιαίτερους, που δεν μπορεί να μιμηθεί κανένα άλλο σύστημα συμβόλων. Στην ουσία μπορεί να επικοινωνεί ποιότητες που καμιά άλλη γλώσσα δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένη να κάνει Η εικαστική γλώσσα από την πιο απλή (σχήμα, χρώμα, υφή, κ.λπ.), ως την πιο σύνθετη μορφή της (δομή, ρυθμός, αντίθεση και αρμονία, κ.λπ.) διευκολύνει την προσωπική έκφραση και απόκριση στη ζωή.
Τα παιδιά επικοινωνούν με άνεση μέσα από τη δημιουργία εικαστικών και οπτικών μορφών, η οποία επιδιώκει να τα ενθαρρύνει να εκφράσουν και με μια άλλη γλώσσα τον ψυχικό τους κόσμο και τη δική τους προσωπική άποψη για το κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον.
Επιπλέον τα βοηθά να συνειδητοποιήσουν την ισχυρή σύνδεση της εικαστικής έκφρασης με τις κοινωνικές συνθήκες
Η παιδική ζωγραφιά μπορεί να αποκρυπτογραφήσει εύγλωττα την κοσμοθεωρία των παιδιών και ταυτόχρονα να αποδώσει με αντισυμβατικό τρόπο την κοινωνική πραγματικότητα Στην περίπτωση της πανδημίας μια συλλογική έκδοση που περιλαμβάνει τον λόγο και την εικόνα 121 παιδιών πράγματι λειτουργεί ως κιβωτός της ανεκτίμητης παιδικής έκφρασης που διαμορφώνει ένα δυναμικό πολύσημο μήνυμα και ανατρέπει τα στεγανά στον κόσμο του βιβλίου Αντιστρέφονται δηλαδή οι ρόλοι και τα παιδιά με το ρόλο του εικονογράφου και του συγγραφέα απευθύνουν πολύ εύστοχα με τον αυθορμητισμό και την αυθεντικότητα της ηλικίας τους το ηχηρό μήνυμα της προσπάθειας, της αισιοδοξίας, της ελπίδας, κυρίως στους ενήλικους αναγνώστες .
Η ζωγραφική και ο λόγος των παιδιών ηλικίας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έτσι προσδιορίζουν τον κοινό εκφραστικό τόπο συνάντησης των εσωτερικών και εξωτερικών εικόνων τους και οι μικροί δημιουργοί καταθέτουν απλόχερα λόγο τρυφερό, θυμωμένο, αυστηρό, αλλά και την προσωπική ευαισθητοποιημένη, συμμετοχική και συνειδητοποιημένη οπτική γλώσσα τους. Ως διαδικασία λυτρωτική για μικρούς και μεγάλους τα παιδικά έργα συλλέγονται στη συνέχεια με σεβασμό και φροντίδα σε μια «κιβωτό-έκδοση» που καταγράφει συνθετικά και αναδεικνύει τις ιδέες τις σκέψεις τα συναισθήματα τους, μεταμορφώνοντας την συνθήκη της παγκόσμια απειλής σε δημιουργική πράξη!!!
Ο εκδοτικός οίκος που έχει την πρωτοβουλία της έκδοσης μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και το διαθέτει δωρεάν σε e book και με ελεύθερη πρόσβαση σε αρχείο pdf στον σύνδεσμο επικοινωνώντας το συλλογικό έργο των 121 παιδιών συγγραφέων-εικονογράφων χαρακτηριστικά επισημαίνει:
“Είναι η φωνή της ανθρωπότητας από το παρελθόν, το παρόν και φωνάζει στο μέλλον. Αυτή η αδιάκοπη φωνή μας παρακινεί κάθε χρόνο να συνεχίσουμε τη σημαντική προσπάθεια Το παιδί πλέον επιζητεί να «εντάξει» στην ζωγραφιά του στοιχεία πραγματικότητας …
«Με τη σκέψη μου αγκαλιάζω τον κόσμο – 121 Παιδιά Ζωγραφίζουν και Γράφουν για τον κορονοϊό». Ένα μοναδικό βιβλίο στο οποίο 121 παιδιά μοιράζονται μαζί μας τις σκέψεις και τα συναισθήματα που προκάλεσε σε αυτά, τις οικογένειές τους και στον κόσμο η πανδημία».
Ο κ.Διονύσης Βαλεριάνος, εκδότης του συλλογικού έργου προλογίζοντας το, εξηγεί το σκεπτικό που οδήγησε σε αυτό το βήμα:
«Αγαπητοί γονείς και παιδιά, το ξεχωριστό ταξίδι του διαγωνισμού «ΜΙΚΡΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ και ΜΙΚΡΟΙ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΟΙ» έφτασε στον τελικό προορισμό του! Στις σελίδες του βιβλίου «ΜΕ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΜΟΥ ΑΓΚΑΛΙΑΖΩ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ» που κρατάτε στα χέρια σας.
Οι συμμετοχές ήταν συνολικά 1.528 και οι επιτροπές μας πραγματικά δυσκολεύτηκαν στην επιλογή κειμένων και εικόνων. Τελικά, κείμενα και εικόνες από 121 παιδιά, που ζουν στην Ελλάδα και την Κύπρο, συνθέτουν και κοσμούν αυτό το βιβλίο-αριστούργημα!
Το συγκεκριμένο εγχείρημα ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020, τις πρώτες ημέρες του υποχρεωτικού εγκλεισμού μας, λόγω της πανδημίας. Ξαφνικά, μέσα στην «αντικανονικότητα» που επέβαλε στη ζωή μας ο Covid-19, νιώσαμε την ανάγκη να κάνουμε κάτι για τα παιδιά. Κάτι που θα μπορούσε να μείνει ως δικό τους «αποτύπωμα», ως δικό τους «χρονικό» εκείνων των ημερών.
Αποφασίσαμε, λοιπόν, να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά να κάνουν κάτι για τον κόσμο μας που ξαφνικά άλλαζε… να σκεφτούν, να φανταστούν και να εκφραστούν όπως εκείνα ήθελαν για την πανδημία και τις επιπτώσεις της…, για όλα όσα βίωναν και στιγμάτιζαν τον νου και την ψυχή τους.
Το αποτέλεσμα της προσπάθειας όλων των παιδιών είναι συγκλονιστικό! Μόνο συγκίνηση και περηφάνια προκαλεί το γεγονός πως μοιράζονται μαζί μας την αλήθεια τους˙ την ευχή και την ανησυχία τους, την αγάπη και το ενδιαφέρον τους, τον φόβο και την αισιοδοξία τους…
Μικρό θησαυρό ονομάζω το βιβλίο μας˙ πολύτιμη κιβωτό που μεταφέρει ατόφια και ανόθευτη τη «σκέψη» των παιδιών μας αγκαλιάζοντας πραγματικά όλο τον κόσμο!
Εύχομαι ως εκδότης το βιβλίο των παιδιών μας να διαβαστεί, να αγαπηθεί, να κάνει μικρούς και μεγάλους να νιώσουν το μήνυμά του!»
Η συγγραφέας και Πρόεδρος της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς κ. Άννα Βασιλειάδη χαιρετίζοντας την έκδοση αναφέρεται με συγκίνηση στην πραγματικά ενδιαφέρουσα ιδέα:
«Επαναλαμβάνοντας το κοινότοπο «τα παιδιά είναι το μέλλον μας» επιθυμώ να τονίσω ότι αυτό το μέλλον διαγράφεται αισιόδοξο. Τα παιδιά έχουν μια υπέροχη αντίληψη των πραγμάτων, συνηθίζουν να ξεπερνούν όσα, συγκρατημένα, πιστεύουμε οι ενήλικες γι’ αυτά, έχουν δημιουργική φαντασία και μια γλυκιά ικανότητα έκφρασης με κείμενα και εικόνες.
Η Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, με ήδη 65 χρόνια λειτουργίας με στόχο την υποστήριξη και διάδοση της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους, δεν θα μπορούσε παρά να αισθάνεται υπερήφανη για την λογοτεχνία που μπορούν να δημιουργήσουν τα ίδια τα παιδιά για τα παιδιά, αλλά και για εμάς τα μεγαλύτερα παιδιά. Δεν θα μπορούσε παρά να αισθάνεται συγκινημένη, που εκδότες όπως ο κύριος Διονύσης Βαλεριάνος όχι μόνο υποστηρίζουν την παιδική λογοτεχνία αλλά αγκαλιάζουν αφιλοκερδώς, με ενθουσιασμό και τρυφερότητα, τα παιδιά και τις ικανότητές τους για δημιουργία .Τα κείμενα και οι εικόνες των παιδιών όλων των τάξεων είναι ευφάνταστα, συγκροτημένα, έξυπνα, χαριτωμένα και κυρίως αισιόδοξα – ακριβώς όπως οφείλουμε και χρειαζόμαστε να βλέπουμε το μέλλον.
Ως Πρόεδρος της Γ. Λ.Σ. νιώθω μεγάλη την τιμή που μου έγινε να χαιρετίσω αυτήν την τόσο εξαιρετική ιδέα κι αυτήν την τόσο υπέροχη έκδοση. Τα παιδιά είναι παιδιά όλων μας και αυτό που οραματιζόμαστε γι’ αυτά είναι ένα ζωγραφιστό, πολύχρωμο, χαρούμενο μέλλον. Συγχαρητήρια σε όλους!»
Η έκφραση μέσω της της τέχνης αποτελεί αναμφισβήτητα μέσο απελευθέρωσης για κάθε ηλικία. Ειδικά όμως για τα παιδιά που συνήθως δυσκολεύονται να εκφράσουν με προφορικό λόγο το συναίσθημα τους η δυνατότητα να δημιουργήσουν εικόνα ισοδυναμεί με το να τους προσφέρουμε τα μέσα που χρειάζονται για να νιώσουν ελεύθερα. Όπως αναφέρεται στο βιβλίο «Εικόνα και Παιδί» (επιμέλεια: Ουρανία Κωνσταντινίδου –Σέμογλου, Θεσσαλονίκη , 2005) από τον Louis Porcher, o οποίος μιλά για τον ρόλο των καλών τεχνών και της ζωγραφικής ειδικότερα. «Για να ελευθερώσουμε το παιδί δεν αρκεί να του δώσουμε πλήρη εμπιστοσύνη. Πρέπει να του προσφέρουμε και τα μέσα για να χρησιμοποιήσει αυτή την ελευθερία…»
Αλλά ειδικά σε μια κρίση πανδημίας η σκέψη της Ελληνοεκδοτικής «να προσφερθούν στα παιδιά τα μέσα για να νιώσουν ελεύθερα», όχι μόνο απελευθερώνει τα ίδια, αλλά λειτουργεί αντισταθμιστικά και ενδυναμώνει έμμεσα τις οικογένειες τους, όπως και κάθε ηλικίας αναγνωστικό κοινό που επιθυμεί να προσλάβει την ευεργετική επίδραση αυτού το παιδικού κύματος, αυθεντικής ελευθερίας και άφθαρτης εκφραστικής δύναμης!!
*Οι φωτογραφίες προέρχονται από την έκδοση και τον ιστότοπο του εκδοτικού οίκου
**Η Ελληνοεκδοτική ευχαριστεί θερμά για την πολύτιμη συνεισφορά τους/τις:
Συγγραφείς: Γιώτα Αλεξάνδρου, Δέσποινα Ηρακλέους, Μαριάννα Κουμαριανού,
Βασίλη Κουτσιαρή, Τζένη Κουτσοδημητροπούλου, Λίνα Μουσιώνη, Ιωάννα Μπαμπέτα,
Γιώργο Μπουμπούση.
Εικονογράφους: Κατερίνα Βερούτσου, Ράνια Ηλιάδου, Αιμιλία Κονταίου, Αχιλλέα Ραζή,
Χρύσα Σπυρίδωνος, Ελένη Τσαλδίρη, Zafouko Yamamoto.
Συντονίστρια: Συγγραφέας και Παιδαγωγός Μαριάννα Κουμαριανού.
Επίσης, τους κυρίους Κώστα Αγγελίδη, Απόστολο Κρέτση και Γιάννη Κυριακίδη, οι οποίοι μέσω των εταιρειών τους υποβοήθησαν την υλοποίηση της έκδοσης στην έντυπη και ηλεκτρονική μορφή της
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ :
https://ellinoekdotiki.gr/gr/ekdoseis/i/me-ti-skepsi-mou-agaliazw-ton-kosmo
https://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=45
http://proteas.greek-language.gr/scenario.html?sid=1538
Ψηφιακό σενάριο ΓΛΩΣΣΑΣ «ΖΩγραφίζω-ΖΩγραφίζουμε» από το Αποθετήριο ΠΡΩΤΕΑΣ του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας για παιδιά Γ΄Δημοτικού , Συγγραφέας Μ.Δρακάκη