H δημιουργικότητα είναι ζητούμενο της σύγχρονης παιδαγωγικής πράξης σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης Η δημιουργικότητα όταν ωστόσο εκκινεί από τα ελεύθερα ψηφιακά εργαλεία που κατακλύζουν πλέον το ψηφιακό τοπίο και ταυτόχρονα αξιοποιεί και πολλαπλασιάζει το συγκριτικό πλεονέκτημα των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας προσθέτοντας στο παιδαγωγικό πλαίσιο αναφοράς την απόλαυση εκπαιδευτικών και μαθητών, είναι σίγουρο ότι οδηγεί στην καινοτομία και την ανάπτυξη,
Επιπλέον όταν οι παραπάνω στόχοι ενδυναμώνονται με αφοσίωση και συνέπεια από το μεράκι και την επιστημονική γνώση Σχολικών Συμβούλων Πληροφορικής που εποπτεύουν παιδαγωγικά και ενθαρρύνουν τις πρωτοβουλίες και τις συνεργασίες των εκπαιδευτικών πληροφορικής στους συλλόγους διδασκόντων μέσα στην σχολική κοινότητα, τότε δημιουργείται ένα πολιτισμικό συμβάν που μετατρέπει την παιδαγωγική διαδικασία σε έναν πολύ δραστήριο πρεσβευτή της ψηφιακής δημιουργικότητας. Ο λόγος για το μαθητικό φεστιβάλ ψηφιακής δημιουργίας που διεξάγεται αυτές τις μέρες έως και το Σάββατο 19/04/2018 στο Ηράκλειο, με ποικίλες προεκτάσεις ψηφιακών δράσεων στα Χανιά και τον Άγιο Νικόλαο σε επίπεδο Κρήτης, αλλά και με πολλές πόλεις της Ελλάδας να ενώνουν τις ιδέες και τις δράσεις τους στον σπουδαίο αυτόν εκπαιδευτικό θεσμό πλέον για την Κρήτη.
Το μαθητικό φεστιβάλ ψηφιακής δημιουργίας είναι μια γιορτή ψηφιακής δημιουργικότητας που κάθε χρόνο ανθίζει, μετεξελίσσεται σε brand παιδαγωγική και πολιτισμική παρέμβαση που ακουμπά όλο και περισσότερες ηλικιακές ομάδες, συμπαρασύρει για συμμετοχή όλο και περισσότερες πόλεις της χώρας μας και κυρίως καταφέρνει με απόλυτη επιτυχία να προσελκύει πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών. Το σπουδαιότερο είναι ότι οι μαθητές είναι οι ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς την αγωνία του διαγωνιστικού χαρακτήρα, μόνο με τον όρο της έκφρασης και της συλλογικότητας. Έτσι με αυτή τη συνθήκη δεν είναι τυχαίο ότι εκτινάσσεται στα ύψη η δημιουργικότητα των μαθητών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε κάθε τύπο σχολείου καθώς και η δικτύωση των εκπαιδευτικών που με μεγάλο ενδιαφέρον ανταποκρίνονται και συνδέονται δημιουργικά με την τοπική κοινωνία, την επιστημονική κοινότητα, τους κοινωνικούς φορείς και συλλογικότητες, που αξιοποιούν ευρηματικά τις ΤΠΕ στην υπηρεσία της βελτίωσης της ζωής του ανθρώπου.
Το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας αναδεικνύει έναν απαράμιλλο πλούτο ψηφιακής έκφρασης και δημιουργίας που κάθε χρόνο εκπλήσσει για την πρωτοτυπία των παραγόμενων του και την ποιότητα των συμμετοχών. Αξίζει να σημειωθεί ότι πίσω από αυτή την έκρηξη του διαδραστικού ψηφιακού τοπίου που κατακλύζει το νησί κάθε Απρίλιο, βρίσκονται ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Ανατολικής Κρήτης κ. Γιώργος Πανσεληνάς και ο Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Δυτικής Κρήτης κ. Γιώργος Γώγουλος που με την αρμονική συνεργασία τους όλα τα χρόνια της θητείας τους καταφέρνουν αποτελεσματικά να ενεργοποιούν , να συνδέουν και να εμψυχώνουν την ιδιαίτερα απαιτητική διοργάνωση με τις ποικίλες προεκτάσεις της.
Ο κ. Γ. Πανσεληνάς μιλώντας για το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας επισημαίνει χαρακτηριστικά:
«Το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας αποτελεί μια γιορτή της ψηφιακής δημιουργικότητας των μαθητών μας.Οι μαθητές μέσω των μαθημάτων της Πληροφορικής, αλλά και δράσεων των σχολείων στις οποίες συμμετέχουν εκπαιδευτικοί Πληροφορικής, παύουν να είναι απλοί καταναλωτές ψηφιακών προϊόντων και γίνονται δημιουργοί. Έτσι, μέσα από τα ψηφιακά έργα τους:Εκφράζονται για θέματα που τους απασχολούν και κατασκευάζουν λύσεις σε προβλήματα με τη βοήθεια της επιστήμης της Πληροφορικής και της Τεχνολογίας της.Χωρίς το φόβο της αποτυχίας, αφού το Φεστιβάλ είναι μη διαγωνιστικό, οι μαθητές λαμβάνουν μέρος με τα έργα τους στη μεγαλύτερη ίσως, σε συμμετοχή, εκδήλωση μαθητικής δημιουργικότητας στην Ελλάδα.
Στο περυσινό 7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας πάνω από 6000 μαθητές εργάστηκαν συλλογικά και παρουσίασαν ψηφιακά έργα. Το Φεστιβάλ υπολογίζεται ότι θα το επισκεφθούν δεκάδες χιλιάδες μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς και άλλοι πολίτες.
Στην εκδήλωση αυτή, εκτός των μαθητικών έργων που παρουσιάζονται από τους ίδιους τους μαθητές, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα παρουσιάζουν τη δημιουργική και εκλαϊκευμένη εκδοχή της επιστήμης της Πληροφορικής μέσω διαδραστικών παρουσιάσεων και εργαστηριακών σεμιναρίων (workshops) για μαθητές και γονείς.
Το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας τελεί όλα αυτά τα χρόνια υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας. Διοργανώνεται από εκπαιδευτικούς πληροφορικής με συντονιστές σχολικούς συμβούλους πληροφορικής, με την υποστήριξη των περιφερειακών υπηρεσιών του υπουργείου και της τοπικής αυτοδιοίκησης. Αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τι μπορεί να κάνει το δημόσιο σχολείο που αγκαλιάζει όλους τους μαθητές είτε φοιτούν στην δημόσια είτε στην ιδιωτική, γενική και επαγγελματική εκπαίδευση.
Το Φεστιβάλ γεννήθηκε μέσα στην κρίση και συνεχίζει σε πείσμα των καιρών, ίσως και εξαιτίας τους, να προσπαθεί
• να δείξει πως τα προγράμματα σπουδών των μαθημάτων μπορούν να μην καταπιέζουν τις δημιουργικές ιδέες των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους
• να αναδείξει μια προοπτική διεξόδου μέσα από την Εκπαίδευση στην Επιστήμη της Πληροφορικής και τις πολλές δυνατότητες που εκείνη δίνει.»
Ο κ. Γ. Γώγουλος μιλώντας για την Έκθεση /Φεστιβάλ Μαθητικής Ψηφιακής Δημιουργίας στα Χανιά εξηγεί:
Η Έκθεση Μαθητικής Ψηφιακής Δημιουργίας πραγματοποιείται τα τελευταία 8 χρόνια στα Χανιά και αυτά τα χρόνια προσπαθούμε:
• να αναδείξουμε, να υποστηρίξουμε και να ενισχύσουμε την έμπνευση και τις δημιουργικές ικανότητες των μαθητών μας που με την καθοδήγηση των συναδέλφων μας εκπαιδευτικών τις εκφράζουν με τα έργα τους,
• να παρουσιάσουν τις ψηφιακές διαδρομές τους σε συμμαθητές εκπαιδευτικούς, γονείς και την ευρύτερη κοινωνία, μέσα από τη δική τους ματιά αξιοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία
• να ενημερώσουμε την εκπαιδευτική κοινότητα και να ενισχύσουμε εκπαιδευτικές δράσεις, οι οποίες καλλιεργούν τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα και θέτουν την επίλυση προβλήματος στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μια πρόκληση στη μάθηση…
• να αναπτύξουμε δίκτυα επικοινωνίας των μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς) και να συνεργαστούμε με την επιστημονική κοινότητα και την ευρύτερη κοινωνία.
Μάρτυρες τα έργα των μαθητών που παρουσιάζονται σε μια σύγχρονη πλατφόρμα (ένα ψηφιακό αποθετήριο), http://festman.schoolab.gr, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το ΚΕΠΛΗΝΕΤ Χανίων. Στην προσπάθειά μας αυτή συνεργάτες είναι οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα Χανιά και το Ρέθυμνο και το ΚΕΠΛΗΝΕΤ Χανίων που υποστηρίζει τις δράσεις μας.
Επίσης, αναδεικνύουμε σημαντικά κοινωνικά και εκπαιδευτικά ζητήματα όπως η Ασφάλεια στο Διαδίκτυο μέσα από διαγωνισμούς και δράσεις που ενημερώνουν, ευαισθητοποιούν και ενεργοποιούν τους μαθητές μας, όπως ο διαγωνισμός «Πολυμέσα για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο», που αποτελεί θεσμό στα σχολεία μας και υποστηρίζεται στην Έκθεση Μαθητικής Ψηφιακής Δημιουργίας.
Στο πλαίσιο της υλοποίησης των δράσεων της Έκθεσης, αξιοποιούμε συνεργασίες με επιστημονικούς και άλλους εκπαιδευτικούς φορείς, όπως το Πολυτεχνείο Κρήτης, διοργανώνουμε εργαστήρια και εμπλουτίζουμε την εμπειρία και την αλληλεπίδραση των μαθητών μας με την ψηφιακή τεχνολογία….»
Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις :
http://www.digifest.info/index.php/el/
http://festman.schoolab.gr/project/index
http://festman.schoolab.gr/project/2787
http://festman.schoolab.gr/project/2912
http://festman.schoolab.gr/project/2824
http://festman.schoolab.gr/project/1815