«Να τι είναι αυτό που περιμένω κάθε χρόνο, με μια ρυτίδα περισσότερο στο μέτωπο, μια ρυτίδα λιγότερο στην ψυχή: την πλήρη αντιστροφή, την απόλυτη διαφάνεια…»
Οδυσσέας Ελύτης, “Ανοιχτά Χαρτιά”, εκδ. Ίκαρος
Η τεχνική της υδατογραφίας στη ζωγραφική ή όπως είναι γνωστή διεθνώς ως ακουαρέλα, ενώ είναι απλή ως προς τα σχετικά υδατοδιαλυτά μέσα που αξιοποιεί, αποτελεί μια συνεχή αλλά και δύσκολη πρόκληση δημιουργίας για τους καλλιτέχνες που την επιλέγουν. Είναι ατμοσφαιρικό το αποτέλεσμα της και συνήθως επιστρατεύεται στις απεικονίσεις θαλασσινών τοπίων, της φύσης, αλλά και του αστικού χώρου.
Για την Κατερίνα Γεωργαντά η ακουαρέλα είναι το μέσο που χειρίζεται πολύ επιδέξια και η ίδια αποδίδει ιδανικά την διαφάνεια και την ρευστότητα του φωτός, με θαυμαστές εναλλαγές στην ποιότητα και την ένταση των χρωμάτων, στις τοπιογραφίες και τις προσωπογραφίες της. Οι υδατογραφίες της διαμορφώνουν μια αξιοζήλευτη εικαστική γλώσσα με τη μέγιστη φωτεινότητα που δεν απειλεί, αλλά σέβεται και εξισορροπεί την συνεχή ροή εναλλαγής χρωμάτων, τη δημιουργία των τόνων και των αποχρώσεων, ώσπου να ολοκληρωθεί αρμονικά η τελική μορφή του χρώματος.
Τα έργα της διακρίνονται από μια ονειρική πνοή και μια χαρακτηριστική αέναη κίνηση των τόνων και της διαφάνειας, που δεν περιορίζεται στην απλή αποτύπωση της εξωτερικής οπτικής πραγματικότητας στη ζωγραφική επιφάνεια, αλλά ακτινοβολεί εύγλωττα την εσωτερική εικόνα των στοιχείων της σύνθεσης της προσδίδοντας τους μια γλαφυρή καθαρότητα ταυτόχρονα. Για την Κατερίνα Γεωργαντά η τοπιογραφία είναι η βιωμένη τοπιογραφία της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και οι προσωπογραφίες της είναι οι άνθρωποι της καθημερινότητας της που διεγείρουν την έμπνευση της καθώς δρουν και συμμετέχουν σε διάφορα στιγμιότυπα στην ατελεύτητη ροή της μέρας και της νύχτας.
Έτσι με την επιδίωξη της, της μέγιστης διαφάνειας και φωτεινότητας στο γεμάτο αντιθέσεις φυσικό περιβάλλον της Κρήτης που ζει και κινείται, με τις ανάλαφρες πινελιές της, όλα αποκτούν μια συγκινησιακή ρευστότητα που τελικά χαρτογραφεί τη ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις.
Οι απαντήσεις της σε τρεις ενδεικτικές ερωτήσεις μου πάλλονται από συναίσθημα, ευαισθησία και θετική ενέργεια, όπως ακριβώς και τα έργα της, όπως ακριβώς η προσωπικότητα της:
-Γιατί έχεις επιλέξει την τεχνική της υδατογραφίας για την έκφραση σου στη τέχνη της ζωγραφικής?
-Το υλικό της υδατογραφίας που δεν αποτελείται μόνο από νερό και χρώμα για μένα, είναι το μόνο μέσο που προσφέρει γρήγορα συναισθήματα της στιγμής, ενώ παράλληλα εύκολα κάποιος μπορεί να αισθανθεί πιο καλά τον ζωγράφο με λίγες πινελιές. Σαν να είναι κάτι εύκολο, μα να του δείχνει και τα δύσκολα μονοπάτια που όλοι περνάμε στη ζωή μας…. Όσο παράξενο κι αν φαίνεται , πολλές φορές ψάχνουμε αυτό που θέλουμε να δούμε. Εκείνο που μας λείπει. Εκείνο να εκτιμήσουμε. Εκείνη την φλόγα που δεν κουράζει, μα σταματά τον πόνο! Μια ηρεμία πίσω απ’ το άγχος ,ένα γαλάζιο σαν ζώνη, να το περάσουμε στο κορμί, Και τελικά είναι αστείο γιατί κάνοντας μουτζούρες στο χαρτί, κάποιος θα βρεθεί για να σου τις σβήσει. Και ξεκινάς ξανά απ’ την αρχή, Εκεί που ζήλεψες τα σύννεφα όταν η σκιά τους έπεφτε στον έρωτα. Η ποίηση είναι εκείνη που ακολουθώ κατά γράμμα και κλέβω τα φτερά της πότε πότε για να ταξιδέψω ακόμα παραπέρα… “Σχοινιά τεντώνονται και ρούχα απλώνονται όταν ψάχνεις για μία λέξη, Ρυτίδες πέτρας όταν πρόκειται για χρώμα.” Ναι η ζωή κρύβει ποιηματάκια και παραμυθάκια, όταν πρόκειται να την βαδίσεις….
Ο διάλογος μεταξύ γραμμής και σημείων δημιουργούν ένα αρμονικό σύνολο κατά την εκτέλεση στο χαρτί τής ακουαρέλας. Προτιμώ πάνω στο ίδιο το χαρτί να αναμιγνύονται τα χρώματα για να δώσω μέγιστη διαφάνεια και φωτεινότητα. Παθιασμένη λοιπόν με την φύση και τις εκπλήξεις της βρίσκω στο νερό ένα ισχυρό στοιχείο έμπνευσης και απόδοσης της στιγμής.
-Πώς εμπνέεσαι από τον τόπο που ζεις? Τι είναι αυτό που σε ενεργοποιεί? Ένα στιγμιότυπο, τα χρώματα οι λεπτομέρειες μιας εικόνας στον χώρο?
-Έτυχε να ζήσω σ’ αυτό το ηλιόλουστο Ηράκλειο που πρασινίζει γύρω του, που είναι πάντα φιλόξενο και οι εικόνες που κάθε φορά ξεπηδάνε γύρω μας είναι όλο χρώματα και έμπνευση για ζωή. Εδώ θα έλεγα πως όχι μόνο το Ηράκλειο, αλλά γενικά η Κρήτη . Είναι κάποια μέρη που είναι σαν να τα βλέπεις πρώτη φορά. Μα τελικά ένας καλλιτέχνης σπουδάζει την λέξη που λέγεται φύση. Και φύση είναι ο ίδιος ο άνθρωπος που ενώθηκε με αυτήν. Στην ζωή υπάρχουν και λεπτομέρειες Στις άγκυρες που χάνονται στο διάφανο νερό… Στο να ταυτίζεις το τοπίο με τον εαυτό σου και να ανακαλύπτεις την μαγεία που κρύβεται. Στο να παρατηρείς γατάκια να παίζουν στον κήπο μιας αυλής, και να ξεχνάς τα δικά σου προβλήματα. Στο να έχεις το θάρρος εσύ να δώσεις μια απάντηση απλή για σένα και να φιλοσοφείς κάπου κάπου ζωγραφικά. Η φύση είναι πλούσια από ιδέες, γιατί όχι κ εμείς!
-Ποιο είναι κατά τη γνώμη σου το πιο σημαντικό που προσφέρει η τέχνη στον δημιουργό αφενός και στο κοινό αφετέρου?
-Η τέχνη είναι διέξοδος από τα προβλήματα. Δημιουργεί δικά της άλυτα. Για να έχει τον χρόνο να ερωτεύεται Ξανά και ξανά. Να ζήσει το όνειρο πολλές φορές. Να προτείνει την ιδέα του δημιουργού, κι ας είναι παλιά,.. Τελικά ένας ολόκληρος κόσμος κρύβεται πίσω απ’ αυτήν την ερώτηση, Ανθρωπιά θα έλεγα, και αγάπη γιατί είμαστε πολύ τυχεροί που συνυπάρχουμε σ’ αυτόν τον πλανήτη και χρέος μας είναι να τον προσέχουμε. Ο άνθρωπος πάντα θαύμαζε την φύση και σίγουρα όταν κοιτάζει κάποιο έργο ενός καλλιτέχνη προβληματίζεται για τα χρώματα , μαθαίνει να θαυμάζει το ωραίο, να το συγκρίνει, προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήματα διάφορα, είτε γιατί τον συγκίνησε ιδιαίτερα το συγκεκριμένο έργο. Μέσα από τον πίνακα αντλείς έμπνευση… Και για άλλες μορφές τέχνης όπως είναι η ποίηση.. ένας ρυθμός, μια αγκαλιά που λείπει στις μέρες μας….
Η Αικατερίνη Μ. Γεωργαντά με τις συναρπαστικές της υδατογραφίες. εστιάζει και εξερευνά την καθημερινή της ζωή, το περιβάλλον της το πλαίσιο της ζωής της, τον βιωματικό της χώρο Με τη σεμνότητα του χαρακτήρα της έχει επιλέξει να συνομιλεί αποκλειστικά με τη ζωγραφική της έκφραση. Ωστόσο είναι και συγγραφέας και εικονογράφος και ποιήτρια. Έχει συγγράψει 4 βιβλία για την έγχρωμη και ασπρόμαυρη απεικόνιση της υδατογραφίας και εύχεται το κοινό της να απολαμβάνει τα έργα της:
«Ως ποιήτρια και ζωγράφος θεωρώ ότι αποτελεί καθήκον μου πολιτιστικό μια πρώτη δημόσια βιβλιογραφική προσέγγιση προς την ζωγραφική τέχνη και τα έργα μου. Έτσι τα βιβλία μου ίσως είναι ενδιαφέροντα βοηθήματα σε πολλούς τομείς, οι οποίοι σχετίζονται με την φύση και το περιβάλλον, την ασπρόμαυρη υδατογραφία και την έγχρωμη απεικόνιση. Ο αναγνώστης αλλά και ο επαΐων θεωρώ ότι θα τα δουν ως ωφέλιμο και χρηστικό εργαλείο…»
Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
https://www.bookstation.gr/category.asp?id=34396
https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=128236
https://www.facebook.com/katerina.georganda
Αγαπητή μας κ. Μαρία Δρακάκη,
σας παρακαλώ, δώστε μου λίγο χρόνο ώστε να ετοιμάσω ένα μικρό σχόλιο πάνω στο απίστευτα όμορφο δοκίμιο – άρθρο – παρουσίαση εικαστική σου με τίτλο: ” Ως μέγιστη διαφάνεια και φωτεινότητα”. Βέβαια, ενίοτε μας ξαφνιάζετε με τόσο αξιόλογες παρουσιάσεις [ποικίλες που άπτονται όλων των πτυχών της ανθρώπινης ζωής!] που κεντρίζουν κι οδηγούν τα συναισθήματά μας στα όρια τους πια κι οφείλουμε να εκφραστούμε κι εμείς οι άλλοι οι τυχεροί. Αύριο, λοιπόν, τα σπουδαία!.
Με φιλική εκτίμηση Γιώργος Καραγεωργίου, συντ/χος νομικός, κοινωνιολόγος ΧΑΝΙΑ.
Αγαπητέ, κύριε, διευθυντά,
επανερχόμενος να συνεχίσω το μικρό σχόλιό μου για την εικαστική παρουσίαση της κ. Μαρίας Δρακάκη, επιτρέψτε με να προσθέσω τα παρακάτω, παρότι δεν είμαι και ο πιο ειδικός ή κατάλληλος περί τούτου:
Η ανωτέρω έξοχη παρουσίαση του εικαστικού έργου της κ. Κατερίνας Γεωργαντά, πέρα από την πανδαισία των χρωμάτων και παντοίων αποχρώσεων -υψηλής αισθαντικής ικανοποίησης- αναδεικνύει και ξεπροβάλλει κι έναν διάλογο με έντονα τα στοιχεία της υψηλής λογοτεχνικής δημιουργίας. Ωστόσο, εκείνο που ξαφνιάζει από το σύνολο της παρουσίας και του εικαστικού έργου είναι η εντύπωση πως ολόκληρος ο κόσμος φαντάζει μπροστά μας. Τίποτα δεν είναι τυχαίο! Όμως, η τέχνη της ακουαρέλας -υδατογραφίας- της Κατερίνας Γεωργαντά, με τις απίστευτες πολλαπλές συνθέσεις κι απεικονίσεις προσώπων, πραγμάτων και της φύσης ενέχει μέσα της ένα αλλόκοτο μυστήριο που συγκινεί βαθιά τον θεατή: Εδώ, στην περίπτωση της εικαστικής δημιουργού, συντελείται ένα θαύμα: ο θεατής των έργων της κ. Κατερίνας Γεωργαντά εξοικειώνεται με τη σύλληψη του κάθε πίνακα, για να μπορεί να διαβάζει το μήνυμα: Κι ακριβώς, επειδή είναι απαραίτητη η αλληλεξάρτηση της δημιουργού με τα εικονιζόμενα αντικείμενα αυτή η ταύτιση οδηγεί κι αναπαράγει στην τέχνη της τη μαγεία της δημιουργικής ομορφιάς και σοφίας!
Είναι φανερό και προς τούτο τείνει η δεξιοτεχνική παρουσίαση του όλου έργου, με τον έξοχο διάλογο, από την κ. Μαρία Δρακάκη, ότι οι ακουαρέλες της κ. Κατερίνας Γεωργαντά ΕΠΙΖΗΤΟΥΝ αισθήματα, κυρίως, κι όχι διανοητικές αναλύσεις: οι πίνακες θέλουν να μεταφέρουν και το πάθος της εικαστικής δημιουργού στους άλλους, τους θεατές!
Όμως, θα επαναλάβω την ιδιαίτερη ομορφιά και πληρότητα του διαλόγου, θαρρείς δοκίμιο υψηλού λογοτεχνικού έργου. Τα θερμά μας συγχαρητήρια και τις πολλές ευχαριστίες στις αγαπητές κυρίες Μαρία Δρακάκη και Κατερίνα Γεωργαντά που μοιράστηκαν μαζί μας τις πανέμορφες δημιουργίες τους. Τα καλύτερα στην υγεία και συνέχιση του δημιουργικού έργου. Με φιλική εκτίμηση Γιώργος Καραγεωργίου, συντ/χος νομικός, κοινωνιολόγος ΧΑΝΙΑ.