Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Ως περιπατητική οπτικοακουστική εμπειρία ενσυναίσθησης στο εθνικό μουσείο σύγχρονης τέχνης

«Γιατί ποτέ δε λόγιασα το πότε και το πώς
Μα εβύθισα τη σκέψη μου μέσα σε πάσα ώρα
σα μέσα της να κρύβονταν ο αμέτρητος σκοπός…»
(Α. Σικελιανός)

Σε μια εποχή που η τέχνη “καταναλώνεται” από ολοένα και πιο ευρύ κοινό, τα μουσεία και οι πινακοθήκες δεν μπορούν να παραμένουν παθητικοί χώροι έκθεσης.· Επιδιώκουν να μετατραπούν σε τόπους εμπειριών, όπου ο επισκέπτης καλείται να χρησιμοποιήσει όχι μόνο τα μάτια του, αλλά και το μυαλό του.
Η δραστήρια συμμετοχή του επισκέπτη προκειμένου να παίρνει τον χαρακτήρα μιας ολιστικής πολυαισθητηριακής εμπειρίας θα πρέπει να ακουμπά το γνωστικό, το συναισθηματικό, αλλά και το σωματικό πεδίο.
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης πήρε την πρωτοβουλία παρουσίασης στην Ελλάδα της Εθνικής Συμμετοχής στην 57η Διεθνή Έκθεση Τέχνης-La Biennale di Venezia ( 13 Μαίου-26 Νοεμβρίου 2017) με την video εγκατάσταση με τίτλο Εργαστήριο Διλημμάτων , του Γιώργου Δρίβα σε επιμέλεια Ορέστη Ανδρεαδάκη. Το συγκεκριμένο έργο επελέγη τον Ιούνιο του 2016 ανάμεσα σε 30 προτάσεις από καλλιτεχνική επιτροπή που όρισε το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το Εργαστήριο Διλημμάτων συγκέντρωσε στο Ελληνικό Περίπτερο περισσότερους από 450.000 επισκέπτες και έλαβε πολλά θετικά σχόλια από τον διεθνή τύπο. Πρόκειται για μια επιβλητική video εγκατάσταση που πραγματεύεται σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και προσφέρει μια περιπατητική οπτικοακουστική εμπειρία, ενώ ταυτόχρονα υποβάλλει τον επισκέπτη σε σκέψεις και διλήμματα ηθικού περιεχομένου
Το Εργαστήριο Διλημμάτων παραπέμπει στην τραγωδία του Αισχύλου «ΙΚΕΤΙΔΕΣ» με την οποία τίθεται για πρώτη φορά το δίλημμα μεεταξύ της σωτηρίας του Ξένου και της διατήρησης της ασφάλειας του Εγχώριου. Πραγματεύεται την αγωνία , την απορία και τη σύγχυση ατόμων ή και κοινωνικών ομάδων τα οποία καλούνται να διαχειριστούν παρόμοια διλήμματα.
Οι Ικέτιδες το μοναδικό σωζόμενο μέρος της χαμένης τετραλογίας του Αισχύλου «Δαναϊδες, είναι το πρώτο λογοτεχνικό κείμενο της ιστορίας που θέτει το ζήτημα της δίωξης μιας ομάδας ατόμων αιτούνται άσυλο. Οι Ικέτιδες φεύγουν από την Αίγυπτο για να αποφύγουν το γάμο με τα πρώτα ξαδέλφια τους και φτάνουν στο Άργος, ζητώντας άσυλο από τον Βασιλιά της Πόλης. Ο Βασιλιάς αντιμετωπίζει τότε ένα δίλημμα. Αν βοηθήσει τις ξένες γυναίκες, κινδυνεύει να προκαλέσει στον λαό του την αναταραχή και να οδηγηθεί σε πόλεμο με τους Αιγύπτιους που θέλουν να πάρουν πίσω τις Ικέτιδες. Αν όμως δεν τις βοηθήσεις παραβαίνει τους θεοφύλακτους νόμους της φιλοξενίας και τις αρχές του Δικαίου και του Ανθρωπισμού , αφήνοντας τις Ικέτιδες στο έλεος των διωκτών τους.
Το εργαστήριο Διλημμάτων επαναφέρει το δίλημμα της αρχαίας τραγωδίας μέσα από τα αποσπάσματα ενός ημιτελούς ντοκιμαντέρ για ένα επιστημονικό πείραμα που «βρέθηκαν» τυχαία μετά από χρόνια. Το πείραμα δεν ολοκληρώθηκε για άγνωστους λόγους, ωστόσο τα αποσπάσματα του ημιτελούς ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει η video εγκατάσταση αποκαλύπτουν σήμερα μαζί με λεπτομέρειες του πειράματος τις ελπίδες του καθηγητή που το συντόνιζε , τις ανακαλύψεις , τις διαφωνίες με τους συνεργάτες του και τη διαχρονικότητα τέτοιου τύπου διλημμάτων.
Η ιστορία παρουσιάζεται αποσπασματικά μέσα από πολλαπλές πηγές video και ήχου μέσα σε έναν λαβύρινθο. Πρωταγωνιστικό ρόλο στα video του έργου έχουν η καταξιωμένη ηθοποιός Charlotte Rampling και ο Γιώργος Κοντανίδης, ενώ συμμετέχουν και άλλοι γνωστοί Έλληνες ηθοποιοί όπως ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Κόρα Καρβούνη , Πολύδωρος Βογιατζής, Ρένα Κυπριώτη, Πάνης Καλοφωλιάς.
Το πείραμα πέρασε μέσα από πολλά στάδια τα οποία ο καλλιτέχνης στην εγκατάσταση του παρουσιάζει μέσα από οπτικά και ακουστικά αποσπάσματα σε τρία τμήματα το Ανω Επίπεδο, το Κάτω Επίπεδο και την Αίθουσα Προβολής. Είναι αξιοσημείωτο το ότι η ατμόσφαιρα επιτυγχάνει να εισάγει τον θεατή τόσο ρεαλιστικά στα τεκταινόμενα, ώστε συμπάσχει με τον ερευνητή και στο τέλος όταν ολοκληρώνει τη διαδρομή του νιώθει το βάρος του διλήμματος πολύ έντονο.
Το εργαστήριο Διλημμάτων του Γιώργου Δρίβα θα προσφέρεται στο κοινό έως 1 Ιουλίου 2018 και παρουσιάζει συνεχή υψηλή επισκεψιμότητα. Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με διευθύντρια την Κατερίνα Κοσκινά εντυπωσιάζει με αυτή την πρωτότυπη αφηγηματική εγκατάσταση που καταφέρνει επιστρατεύοντας την τέχνη να θέσει σε πρώτο πλάνο δεοντολογικά διλήμματα στο πεδίο της επιστήμης που έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν τον «ρου» της ανθρωπότητας Ταυτόχρονα η ψυχογραφική προσέγγιση ανεβάζει την αδρεναλίνη στα ύψη και επισημαίνει δυναμικά την τυραννία των αμφιταλαντεύσεων που διαχρονικά ταλανίζουν τον άνθρωπο σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του.
Η σύγχρονη τέχνη για μια ακόμη φορά εντυπωσιάζει με την εμπνευσμένη προσέγγιση του καλλιτέχνη . καθώς και της μεγάλης ομάδας που υποστήριξε τη συμμετοχή στη Biennale και επιμελήθηκε την πρωτότυπη καθόλα video εγκατάσταση


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα