Μια σύνθεση διαφόρων μορφών τέχνης και προτάσεων αισθητικής εμπειρίας από επαγγελματίες επιμελητές σε έναν πολύβουο καταναλωτικό περιβάλλον μια μεγάλης πόλης, δεν αποτελεί ένα σύνηθες συμβάν για τα ελληνικά δεδομένα.
Eίναι όμως ένα πρωτότυπο εναλλακτικό πολυδιάστατο μήνυμα τέχνης που επιδιώκει να αιφνιδιάσει με την δυναμική της ιδέας του και γιατί όχι να προκαλέσει!! Να προκαλέσει πολλαπλές αναγνώσεις, συνδέσεις, ερμηνείες προσφέροντας πολυαισθητηριακά βιώματα τους αποδέκτες του. Να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον, την περιέργεια ,να αφυπνίσει μνήμες, να αγγίξει ανεξερεύνητες πτυχές όλων των ηλικιακών ομάδων που επιλέγουν να χαλαρώνουν καταναλώνοντας…
«Σαν κίνηση, αποτελεί μία γεννήτρια σκέψεων και συναισθημάτων για το κοινό, ενεργοποιώντας τη σύνθεση, την ανάλυση ή και τη διάλυση, μέσω της ματιάς και του τρόπου δράσης κάθε καλλιτέχνη, που εφευρίσκει μέσα από την επέμβασή του στο δημόσιο χώρο και την παρεμβατική παρουσία του έργου τέχνης μέσα στο σύγχρονο περιβάλλον, μία ευκαιρία να σπάσει την δημόσια σιωπή και να προκαλέσει δημόσιο διάλογο, διαφωνίες και συζήτηση» [Κενανίδου , 2008].
Από τις 6 έως τις 22 Οκτωβρίου, το The Mall Athens σε συνεργασία με την ιστορικό Τέχνης και ανεξάρτητη επιμελήτρια Ίριδα Κρητικού, σχεδιάζει και υλοποιεί το δεκαπενθήμερο αφιέρωμα Τέχνης «ART TAKE OVER» και προσκαλεί μικρούς και μεγάλους να παρακολουθήσουν αλλά και να συμμετάσχουν σε μια ξεχωριστή εμπειρία.
Για δύο ολόκληρες εβδομάδες, το δημοφιλές εμπορικό κέντρο της Αθήνας δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες του να περιηγηθούν και να απολαύσουν μια σειρά από ποικίλες καλλιτεχνικές προτάσεις και δραστηριότητες, σε συνεργασία με σημαντικά Ιδρύματα, Μουσεία και περισσότερους από 100 διακεκριμένους δημιουργούς. Το αφιέρωμα Τέχνης «ART TAKE OVER» που θα επεκταθεί και στα 4 επίπεδα του εμπορικού κέντρου, εγκαινιάστηκε την Παρασκευή 6 Οκτωβρίου στις 19:00. Όλες οι δράσεις του είναι προσβάσιμες κατά τις ώρες λειτουργίας του The Mall Athens, με δωρεάν είσοδο για όλους. Οι εκθέσεις, καθώς και τα εργαστήρια, έχουν σχεδιαστεί σε οργανικό διάλογο με τη δομή και το περιεχόμενο κάθε επιπέδου του The Mall Athens. Οι επισκέπτες θα παρακολουθήσουν ολοκληρωμένα αφιερώματα, παρουσιάσεις και εκθέσεις σημαντικών πρωτότυπων έργων όπως αυτά του Γιώργου Ζογγολόπουλου, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου, καθώς και δεκάδων άλλων διακεκριμένων καλλιτεχνών. Το κοινό θα μπορέσει επίσης να παρακολουθήσει πολλές ακόμη ενδιαφέρουσες εκθέσεις σχεδιασμένες σε συνεργασία με Μουσεία και Ιδρύματα, όπως την έκθεση «Ελληνική Μόδα από τις Συλλογές του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος», την έκθεση «Καρέ Καρέ: ο Μαγικός Κόσμος της Finos Film», ή την έκθεση του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης με τίτλο «Οι Μεγάλοι Ζωγράφοι από το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης». Το σύγχρονο εικαστικό πρόγραμμα του «ART TAKE OVER» περιλαμβάνει εκθέσεις ζωγραφικής και κατασκευής, γλυπτικής και εικαστικού ενδύματος, ενώ παράλληλα διοργανώνεται ο διαγωνισμός ασπρόμαυρης θεματικής φωτογραφίας με τίτλο «Οι Μικρές Νεκρές Φύσεις της Αθήνας», σε συνεργασία με τη δυναμική ψηφιακή κοινότητα ΚΑΘΕ ΣΑΒΒΑΤΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.
Για τους λάτρεις της σύγχρονης ζωγραφικής σχεδιάστηκε η ομαδική εικαστική έκθεση με τίτλο «ΑΓΟΡΑ / AGORA». Τα έργα των 30 διακεκριμένων καλλιτεχνών που συμμετέχουν, πωλούνται υπέρ των σκοπών της ΕΛΕΠΑΠ. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί η ομαδική εγκατάσταση εικαστικού ενδύματος με τίτλο “Fashion Tales”, ενώ στο 2ο επίπεδο του The Mall Athens θα παρουσιαστεί η Έκθεση Σύγχρονης Γλυπτικής σε συνομιλία με τα γλυπτά του Γιώργου Ζογγολόπουλου. Ακόμη, η έκθεση κατασκευής & design με τίτλο «SHOPPING BAG», συγκεντρώνει εικαστικούς και designers που μεταμορφώνουν μια λευκή χάρτινη σακούλα σε αυτοτελές χρηστικό αντικείμενο ή αντικείμενο τέχνης.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι ένα πολύ ενδιαφέρον πείραμα επικοινωνίας της τέχνης, όπου επιχειρείται η αντίσταση , η άμυνα στην μονομέρεια της καταναλωτικής δίψας για υλικά αγαθά, η ισορροπία ανάμεσα στο υλικό και το πνευματικό . Αν θα υπάρξει νίκη τελικά στην μονομαχία αυτή, το αποτέλεσμα σαφώς εξαρτάται από τη στάση των αποδεκτών. Ο δημιουργικός διάλογος του κοινού δεν είναι δεδομένος, όσο και αν οι παρεμβάσεις τέχνης είναι πρωτότυπες και διακρίνονται για τις υψηλές τους αισθητικές ποιότητες. Παρατηρώντας την αντίδραση των επισκεπτών του Εμπορικού Κέντρου που συναντούν τα έργα τέχνης ίσως απογοητευτεί ένας καλλιτέχνης ή ένας φιλότεχνος. Προσπερνούν και μπορεί να μην ρίξουν το βλέμμα τους καν προς την κατεύθυνση του έργου τέχνης.
Συμπέρασμα : Η κατανάλωση πολιτισμικών προϊόντων, ένας όρος που χρησιμοποιείται πλέον στους σύγχρονους πολιτιστικούς οργανισμούς για να σηματοδοτήσει την καθιέρωση της εισαγωγής των τεχνών και του πολιτισμού στις βιομηχανίες του ελεύθερου χρόνου ,προϋποθέτει εμψύχωση, όχι απλά θέαση και ακρόαση, ανάμεσα στις εκκωφαντικές σειρήνες της αγοράς. Δηλαδή, ερμηνευτικές τεχνικές με διαμεσολάβηση από εξειδικευμένους επαγγελματίες πολιτισμού ικανούς να δημιουργήσουν τις γέφυρες και τους κώδικες για ανταπόκριση αυθεντική από τους χρήστες του χώρου. Δεν αρκεί απλά η οντότητα του έργου τέχνης και η επιμέλεια της παρουσίασης. Γιατί δυστυχώς δεν είμαστε ευαισθητοποιημένοι δέκτες μηνυμάτων τέχνης τόσο δίπλα μας . Η τέχνη για κάποιους είναι αόρατη ή και αδιάφορη ή δεν είναι προτεραιότητα. Και σε αυτό έχει ευθύνη η εκπαίδευση που δεν ασκεί από πολύ νωρίς συστηματικά σε τέτοιου είδους μηνύματα.
Έτσι μονάχα λοιπόν η τέχνη δεν θα θεωρείται εισβολέας, ούτε απειλή, ούτε έκπληξη, αλλά οργανικό κομμάτι της απόλαυσης της καθημερινότητας του ελεύθερου χρόνου του σύγχρονου Έλληνα.
Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
http://www.kathimerini.gr/930172/article/politismos/eikastika/to-mall-athens-ypo-katalhyh
https://themallathens.gr/gre/