«Εύκολα περιγράφομαι και λύνομαι με μονοκοντυλιές. Δεν είναι βαρετό αυτό
τις χειμωνιάτικες βραδιές…»
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ
Από τη συλλογή Έρεβος (1956)
H εμπειρία μιας εν κινήσει εικαστικής έκφρασης είναι ανεκτίμητη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αν θέσεις τον εαυτό σου στη διάθεση μιας ζωγράφου που αγαπά την πρόκληση της ρέουσας γραμμής. Και όταν μάλιστα η δημιουργός μετουσιώνει χαρισματικά αυτή την πρόκληση, σε διαδραστική αισθητική εμπειρία, τότε νιώθεις ευγνωμοσύνη για την ευκαιρία μιας συνομιλίας ανεπανάληπτης μαζί της, όπου τα σημεία της μονοκονδυλιάς της, γίνονται αφορμές λυτρωτικών περασμάτων, διελεύσεων, μεταβάσεων, καθώς διαγράφουν την τροχιά του πρωτότυπου προσωποποιημένου διαλόγου!
Η ζωγράφος Αφροδίτη Καραμανλή μετατρέπει θαυμαστά τη ρέουσα γραμμή της τεχνικής της μονοκονδυλιάς, μέσα από την αφοσιωμένη απλότητα του ταξιδιού της και μια ιδιότυπη ενδόμυχη επικοινωνία, σε χαρακτήρα . Η οπτική μορφή που διαγράφει η κίνηση του χεριού της αποκαλύπτει σταδιακά, αλλά πολύ εύστοχα στοιχεία της ιδιοσυγκρασίας του προσώπου που πρωταγωνιστεί στο σχέδιο της …
Η επικοινωνία μέσω της ρέουσας γραμμής της Αφροδίτης Καραμανλή και του προσώπου θέματος του σχεδιαστικού της έργου, δεν συντελείται τυχαία και δεν περιορίζεται ασφαλώς μονάχα σε ένα πρώτο επίπεδο ανταλλαγής οπτικών μηνυμάτων μεταξύ τους. Επιζητά και προσλαμβάνει σημασιολογική αξία που τεκμηριώνει μια αναλογική επικοινωνία, σχεσιοδυναμικής των συμμετεχόντων στη διαδικασία δημιουργίας, πέρα του λεκτικού και του άμεσα προσλήψιμου. Αποτελεί ένα γλαφυρό ψυχογράφημα, που αν δεν το είχα βιώσει και ως μάρτυρας-θεατής σε 6 επιπλέον πρόσωπα που συμμετείχαν στο εργαστήρι της μονοκοντυλιάς της Αφροδίτης Καραμανλή το καλοκαίρι του 2021, δεν θα μπορούσα να το περιγράψω και δεν θα είχα και την πρόθεση να το επικοινωνήσω μέσα από το παρόν κείμενο μου.
Η γραμμή της είναι απελευθερωμένη από καθετί που θα παρεμπόδιζε την διαισθητική της πορεία για την επίτευξη του στόχου της συνάντησης των ψυχών, χωρίς τον εξορθολογισμό που επιβάλλει το πνεύμα. Τα σημεία που διαμορφώνουν τη μονοκονδυλιά στην ριψοκίνδυνη αέναη ακολουθία τους δεν αποπροσανατολίζονται από την αποστολή τους, ώστε με ενσυναίσθηση να ακουμπήσουν το εσωτερικό τοπίο του ατόμου που συνδιαλέγεται! Να συνενώσουν έτσι εύστοχα την άκρη της ψυχής της δημιουργού με την άκρη της ψυχής του προσώπου που αφήνεται χωρίς δισταγμούς στην ποιητική της γραμμής της .
Μια διαδρομή χαρτογράφησης εμφανών και άδηλων χαρακτηριστικών, μια αναμέτρηση ανάμεσα στην οπτικοποίηση «του φαίνεσθαι» και «του είναι», μια σάρωση του οπτικού στίγματος, της αντίληψης της οπτικής μορφής του ατόμου που στέκεται, κινείται ή κάθεται, όπως δηλαδή εκείνο επιλέγει να ενταχθεί με τη δράση του, τη στάση του, την σχέση του στον χώρο. Αλλά και μια απόπειρα για ισότιμη ειλικρινή, ιχνηλάτηση του ασυνείδητου των συμμετεχόντων Μια απόπειρα προσωποκεντρικής επικοινωνίας με ουμανιστική πρόθεση, ανεκτίμητη άσκηση και διδαχή για την δημιουργό και τον συνδημιουργό που συμμετέχουν με αμοιβαιότητα στο ταξίδι της αλληλεπιδραστικής μονοκονδυλιάς
Μια τροχιά που διαγράφει μια διεργασία διερεύνησης της εσωτερικής πλευράς του προσώπου ταυτόχρονη με μια έκφραση γραμμικής δεξιοτεχνίας που προϋποθέτει όχι μόνο σχεδιαστική εμπειρία και ταλέντο, αλλά και αυξημένη ικανότητα επικοινωνίας αυτοελέγχου, συναισθηματικής νοημοσύνης της ζωγράφου που έχει επιπλέον την επιδίωξη του εικαστικού αποτελέσματος.
Θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις αυτή την εμπειρία διαλόγου με τις ψυχαναλυτικές διαστάσεις για τους συμμετέχοντες και τον καλλιτέχνη δια της πρόκλησης της μονοκονδυλιάς, ως μια performance που περικλείει, τόσο τον τρόπο στοχασμού και τον ψυχικό κόσμο της δημιουργού, όσο και την εσωτερική αλήθεια του χαρακτήρα που αφήνεται στην ποιητική της γραμμής της . Στη ρέουσα γραμμή της σχεδιαστικής διεργασίας αναδύονται βαθμιαία με διακυμάνσεις εντάσεων, συνειρμοί της που αποκαλύπτουν τη σχέση της με τον πρωταγωνιστή της , αλλά και της δικής του σχέσης με τα στοιχεία της ατμόσφαιρας που συμπράττει στο τελικό αποτέλεσμα!
Η μονοκονδυλιά στην εικαστική γλώσσα έχει συνδεθεί με πολλούς σημαντικούς ζωγράφους στην ιστορία της τέχνης, αλλά και με την αυτόματη γραφή στην λογοτεχνία και έχουν γραφτεί πολλά για το πώς αυτή η τάση στην πορεία της εξέλιξης των τεχνών οδήγησε σε ενδιαφέροντα έργα τέχνης και ταυτότητες καλλιτεχνών.
Με την αυτόματη γραφή που ενθαρρύνει τον ελεύθερο συνειρμό και διευκολύνει την ανάδυση του μη συνειδητού κομματιού του εαυτού, πειραματίστηκαν οι υπερρεαλιστές στην προσπάθειά τους να άρουν τα εμπόδια, λογικά, κοινωνικά, αισθητικά, που αποτελούσαν τροχοπέδη για την καλλιτεχνική δημιουργία, και να ανακαλύψουν νέους τρόπους έκφρασης. Ο Αντρέ Μπρετόν υπήρξε ηγέτης του κινήματος του υπερρεαλισμού στη Γαλλία και με το όνομα του συνδέθηκε ο όρος «αυτόματη γραφή». «Ο υπερρεαλισμός στην πρώτη φάση της εξέλιξής του, που από τον Αντρέ Μπρετόν ονομάστηκε «εποχή μύησης»,
βασίζεται στην άποψη την οποία ο κύριος εκπρόσωπός της εξέφρασε στο πρώτο μανιφέστο του κινήματος ( Manifeste du surréalisme , 1924), δηλαδή ότι το ανθρώπινο μυαλό έχει την ικανότητα να αποδεσμευτεί από τους περιορισμούς της λογικής και του συνειδητού ελέγχου.»
Αν και εσύ η ίδια αφεθείς με εμπιστοσύνη, χωρίς αγωνία και φόβο έκθεσης σε αυτή την μυσταγωγική, ελεύθερη εικαστική γραφή της Αφροδίτης Καραμανλή, θα συνειδητοποιήσεις με έκπληξη στην ολοκλήρωση, να σε κατακλύζει, καθώς αντικρύζεις την πορεία της στο χαρτί, μια αίσθηση ανανεωτικής πνοής -ενέργειας που αμβλύνει ή υπογραμμίζει συστατικά του χαρακτήρα σου, χωρίς ωραιοποίηση, αλλά με συγκλονιστική καθαρότητα και ρεαλισμό. Αν θελήσεις μια δεύτερη ερμηνεία απερίσπαστη όσο είναι εφικτό από την συγκινησιακή εμπλοκή της συμμετοχής σου στην περιπέτεια της μονοκοντυλιάς, θα θαυμάσεις με έκπληξη το αποτέλεσμα!
Αν η ρέουσα γραμμή από την άκρη της ψυχής της ζωγράφου έχει καταφέρει να συναντηθεί έστω και για λίγο με την άκρη της δικής σου ψυχής στον γραμμικό σύνθετο κοινό εικαστικό χάρτη που ασυνείδητα, χαρισματικά, αλλά και ανεπανάληπτα συνέλαβε και συνέθεσε επιθυμίες, συναισθήματα, σκέψεις και των δύο, τότε είσαι ευεργετημένη κοινωνός μιας μετασχηματιστικής διαδραστικής εμπειρίας!! Έχεις εμπλουτίσει το βίωμα σου με μια αίσθηση επιδέξιας συγκινησιακής ισορροπίας σε μια περιπέτεια αμοιβαίας ψυχικής κινητικότητας που σου προσέφερε γενναιόδωρα η καλλιτέχνης, όχι μόνο με το ζωγραφικό ταλέντο της , αλλά και με τη δική της «ανοικτότητα». Γιατί πλέον είναι πιο εύκολο καθώς διατρέχεις ξανά την μονοκονδυλιά της ζωγράφου Αφροδίτης Καραμανλή που σε «διαπέρασε», να εντοπίσεις κάποιες από τις «δυστοπίες» και τις «υπερβάσεις» σου και έτσι εν τέλει να παραδεχτείς για μια ακόμη φορά ότι τα χέρια των χαρισματικών δημιουργών έχουν τόση δύναμη, όσο και η ψυχή τους !
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ:
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ
https://www.art22.gr/%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%BB%CE%B7-%CE%B1%CF%86%CF%81% CE%BF%CE%B4%CE%B9%CF%84%CE%B7-2/
https://athens-art.gr/politismos/eikastika/afroditi-karamanli-mas-taksideyei-se-mia-pinakothiki-gemati-xromata
«Τα ρω του έρωτα»: Η αναδρομική έκθεση ζωγραφικής της Αφροδίτης Καραμανλή
https://m.facebook.com/profile.php?id=100007028359401
https://thepoetsiloved.wordpress.com/2012/09/30/monokontylies-kikis-dimoula-%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%BA%CE%BF% CE%BD%CF%84%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%AD%CF%82-%CE%BA%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B4%CE%B7%CE%BC% CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AC/
http://lysippos-mustang.blogspot.com/2013/08/picasso.html?m=1
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%85%CF%84%CF%8C%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B7_%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AE
https://fahrenheitmagazine.com/arte/arte-letras/la-escritura-automatica-de-andre-breton-una-transcripcion-de-sus-suenos