«Δε ζυγιάζω, δε μετρώ, δε βολεύομαι! Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι…»
“Ασκητική”, Νίκος Καζαντζάκης
Είναι οι άνθρωποι πάντα που κουβαλούν τις ιδέες… Είναι οι σεμνοί εργατικοί άνθρωποι που προσφέρουν ουσιαστικά διαμορφώνοντας ένα ξεχωριστό αξιακό αποτύπωμα στην κοινότητα… Είναι οι άνθρωποι που με συνέπεια και ευθύνη αναπτύσσουν και τιμούν τους ρόλους, όσα εμπόδια και αστάθμητοι παράγοντες αν υπάρξουν… Και είναι οι άνθρωποι που με χαμόγελο πάντα και θετική σκέψη μοιράζονται, εμψυχώνουν, δημιουργούν, συνδέουν, ενδυναμώνουν…
Η Μαρία Κληματσάκη είναι η Δασκάλα που ακούραστα σε όποιο σχολείο και αν βρεθεί σε όποια θέση και αν τοποθετηθεί αναζητά πάντοτε τρόπους και καλές πρακτικές για να βελτιώνεται η ίδια, αλλά και να μπορεί να αποδίδει το βέλτιστο παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο μαζί με την ομάδα του Συλλόγου Διδασκόντων με την οποία συμπορεύεται. Υπηρέτησε σε θέση ευθύνης ως Διευθύντρια στο Δημοτικό Σχολείο Βρυσών, στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων και σήμερα υπηρετεί στο 11ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων. Πάντα για εκείνη το σχολείο είναι προτεραιότητα της ζωή της και της καθημερινότητας της, δεν έχει εργασιακό ωράριο, μόνο όραμα αποστολή και έργο, μαζί με πίστη, αφοσίωση, επιμονή για την επίτευξη τους! Μέλημα της η σχολική μονάδα να λειτουργεί ως δυναμικό κύτταρο στην κοινότητα γι’ αυτό και η ίδια είναι ιδρυτικό μέλος και μέλος του ΔΣ του Εθελοντικού Αθλητικού Πολιτιστικού Συλλόγου “ΚΥΤΤΑΡΟ ΧΑΛΕΠΑΣ” ο οποίος επίσης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις για τις πολυδιάστατες παρεμβάσεις του στην τοπική κοινωνία των Χανίων.
Η Μαρία Κληματσάκη σε συζητήσεις μας δεν παραλείπει ποτέ να μιλήσει για το νόημα στη ζωή της λέγοντας «Τα παιδιά και ο Εθελοντισμός, πέρα από την οικογένειά μου, δίνουν ιδιαίτερο νόημα στη ζωή μου, μέσα από σχέσεις ανατροφοδότησης, εκτίμησης, αλληλοσεβασμού και ενσυναίσθησης»
Με τέτοιας ποιότητας πρόσωπα, η Εκπαίδευση, ο Πολιτισμός οι τοπικές κοινωνίες και τα σχολεία κύτταρα εξελίσσονται και δίνουν βηματισμούς καινοτόμους για την συνοχή και την ανάπτυξη ενός τόπου.
Στις απαντήσεις της Μαρίας Κληματσάκη σε ενδεικτικές πολύ ανοιχτές ερωτήσεις μου παρακάτω στη σελίδα, είναι πάρα πολλοί οι εκπαιδευτικοί από όλα τα μέρη της Ελλάδας που θα βρουν τον εαυτό τους στις λέξεις που επιλέγει για να εκφραστεί. Σίγουρα και άλλοι που θα εξέφραζαν αντίστοιχες τοποθετήσεις με διαφορετικά λόγια ίσως, αλλά πάντα με το ίδιο νόημα και την στάση!!!!
Με αφορμή την ολοκλήρωση ενός δύσκολου και ιδιαίτερου σχολικού έτους για όλες τις βαθμίδες της τυπικής εκπαίδευσης, με ελπίδα, ας ατενίσουμε το μέλλον όσο οι άνθρωποι σε όλα τα επιστημονικά πεδία, όχι μόνο στην εκπαίδευση, ανατροφοδοτούνται από τα εσωτερικά τους κίνητρα και προτάσσουν στην πράξη, την γνήσια σχέση, τον αλληλοσεβασμό και την ενσυναίσθηση:
• Το σχολείο ευθύνης σας διακρίνεται για την εξωστρέφεια του και τον καινοτόμο χαρακτήρα των παρεμβάσεων σας στην κοινότητα.Τι σημαίνει για σας ανοιχτό σχολείο;
Ευχαριστώ από καρδιάς κατ’ αρχάς για το ενδιαφέρον σας να αφιερώσετε ένα άρθρο στο σχολείο μας και στο παρεχόμενο έργο της σχολικής μας κοινότητας, που είναι παρόμοιο με τις άλλες σχολικές κοινότητες της πόλης μας, αφού η εκπαίδευση στα Χανιά μας, καλά κρατεί.
Πραγματικά η εξωστρέφεια και οι ποικίλες βιωματικές δράσεις μας χαρακτηρίζουν. Πιστεύουμε ότι ένα σχολείο που δεν καταφέρνει να ανοίξει παράθυρα επικοινωνίας και μάθησης με την κοινωνία, δεν μπορεί να προσφέρει αυτά που έχουν ανάγκη οι μαθητές. Ο Δάσκαλος δεν μπορεί να είναι ο μόνος φορέας μάθησης, γιατί οι μαθητές κουράζονται και το σχολείο γίνεται ανιαρό. Η θέση του διευθυντή απαιτεί ανάληψη πρωτοβουλιών για να ενώσει το σχολείο με την κοινωνία. Γιατί σκοπός της εκπαίδευσης είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών. Οι διδακτικές βιωματικές επισκέψεις, οι γιορτές, οι πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, τα καινοτόμα προγράμματα, οι μαθητικές θεατρικές παραστάσεις, όλα αυτά αποτελούν το οξυγόνο του σχολείου. Διδάσκουν και διαπαιδαγωγούν τα παιδιά με έναν άλλο τρόπο, έξω από τους τέσσερις τοίχους μιας αίθουσας διδασκαλίας.Είναι σαν ένα παζλ ,που κομμάτι-κομμάτι συνδέτουν την προσωπικότητα του σημερινού μαθητή – του αυριανού πολίτη, της παιδείας και της γενικότερης κουλτούρας του.
• Τι σημαίνει για σας σχολείο “κύτταρο” στην κοινότητα;
”ΚΥΤΤΑΡΟ” σημαίνει ζωή, συνεργατικότητα, αποδοχή ενσυναίσθηση, ανατροφοδότηση και δημιουργία. Και αυτό μπορεί να γίνει ευκολότερα με τη δημιουργική συμμετοχή. Μόνο με τη συνεργασία και το καλό κλίμα μεταξύ δασκάλων – μαθητών – γονιών, η εκπαίδευση θα βρει τη αξία και τη θέση που της λείπει στην τοπική κοινωνία. Ο εκπαιδευτικός δεν υπάρχει μόνο για να αξιολογεί με βαθμούς τα παιδιά, αλλά για να τους προσφέρει εφόδια, μάθηση και δεξιότητες. Στην εκπαίδευση υπάρχει η αμφίδρομη σχέση “του να δίνεις… και να παίρνεις”. Όσα περισσότερα δίνεις ,τόσα περισσότερα παίρνεις και το αντίστροφο. Σε πολυπαραγοντικά συστήματα όπως ένα σχολείο οι διαπροσωπικές και παιδαγωγικές σχέσεις είναι ευαίσθητες και δεν είναι εύκολη η επιτυχία, δρώντας όμως συνεργατικά γίνεται και ευκολότερη και ουσιαστικότερη. Ας δώσουμε λοιπόν περισσότερη ζωή σε αυτό το σχολείο, το οφείλουμε πρώτα απ’ όλα στα παιδιά μας, αλλά και στην ιστορία αυτής της χώρας,
• Τι σημαίνει για σας δημιουργικό σχολείο;
Δημιουργικό σχολείο για μένα είναι ένα καλαίσθητο σχολείο, όπου οι μαθητές-τριες καθοδηγούνται από τους εκπαιδευτικούς και ανακαλύπτουν μέσα από βιωματικές μεθόδους τη γνώση. Όταν διοργανώνουμε δράσεις για να διακοσμήσουμε τα σχολεία μαζί με τα παιδιά και τους γονείς τους, να βάζουμε μουσική στα διαλείμματα, να υπάρχει θεατρική ομάδα μαθητών – γονέων, να γίνονται εργαστήρια και εκθέσεις ζωγραφικής, να μαζεύονται τα παιδιά να αυτοσχεδιάζουν, να κάνουν γκράφιτι, να εκφράζονται μέσα από τον κινηματογράφο,να υιοθετούν παππούδες και γιαγιάδες από το Δημοτικό Γηροκομείο, να βλέπουν σύγχρονες ταινίες και να δημιουργούν σενάρια όπου πρωταγωνιστούν τα ίδια, να διοργανώνουν γιορτές βιβλίου, να κάνουν πειράματα, να υπάρχει συνεκπαίδευση με άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, να βοηθούν συνανθρώπους που έχουν οικονομική ανάγκη, να… να… να… Όλα αυτά βέβαια έχοντας εμψυχωτές και καθοδηγητές τους εκπαιδευτικούς τους (μόνιμους και αναπληρωτές) και συνοδοιπόρους τους γονείς τους. Οφείλουμε όλοι να δώσουμε στα σχολεία μας μια πιο ελκυστική νεανική εικόνα, να γίνει ο παράδεισός τους, που θα μπορούν να αποδίδουν καλύτερα και να είναι και ευτυχισμένα. Αν υπάρχει όραμα, μαέστρος και συνεργάσιμη ορχήστρα, θα έχουμε και μετάδοση ουσιαστικής γνώσης, ανάπτυξη κριτικού πνεύματος και ψυχική ισορροπία.
• Πώς η εσωτερική εκπαιδευτική της σχολικής σας μονάδας συμβάλλει στην αντισταθμιστική διαχείριση δυσκολιών που εκπορεύονται από την κεντρική εκπαιδευτική και πολιτιστική πολιτική;
Οι εκπαιδευτικοί είμαστε ο τελευταίος τροχός της αμάξης και πολλές φορές καλούμαστε να εφαρμόζουμε νόμους και εγκυκλίους, χωρίς πολλές φορές να λαμβάνονται υπόψη παιδαγωγικοί και εκπαιδευτικοί λόγοι. Επίσης υπάρχουν αρκετά προβλήματα τόσο από οικονομική άποψη, όσο και από υλικοτεχνική υποδομή, αλλά δεν πρέπει να σταματήσουμε να διεκδικούμε και να προσπαθούμε να τα ξεπερνάμε ,όσο αυτό είναι εφικτό. Επίσης πρόβλημα υπάρχει που δεν είναι μόνιμο το προσωπικό και συνεχώς ανανεώνεται, αλλά το καλό είναι ότι και οι νεοτοποθετημένοι εκπαιδευτικοί ακολουθούν την κουλτούρα του σχολείου. Κυρίαρχο ρόλο παίζει η δυναμική του Συλλόγου Διδασκόντων. Αν υπάρχει καλό κλίμα στο σχολείο και οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται μεταξύ τους, τα αποτελέσματα είναι θεσπέσια. Άλλη ευνοϊκή παράμετρος είναι η όμορφη συνεργασία με πολιτιστικούς, κοινωνικούς και εθελοντικούς φορείς της πόλης μας. Όλες οι πόρτες είναι ανοικτές και μας δίνουν απλόχερα την πολύτιμη βοήθεια και συνδρομή τους.
Στο σχολείο μας, ακόμα και κατά την περίοδο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας έγιναν αξιόλογες δράσεις, υπήρξαν συνεργασίες με φορείς και υπηρεσίες, που απόλαυσαν οι μαθητές και συγχρόνως οπλίστηκαν με δεξιότητες, αρχές και αξίες, διαχρονικές και ουσιαστικές. Επίσης οι καλές πρακτικές και καινοτόμες δράσεις ακούγονται και γίνονται ερεθίσματα για ανάλογες δράσεις από εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων.
• Αν σας ζητούσα να συνοψίσετε σε ένα περιεκτικό μήνυμα τις πρωτοβουλίες του σχολείου σας και του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου του συλλόγου διδασκόντων πώς θα το αποδίδατε;
Οι πρωτοβουλίες του σχολείου μοιάζουν με μια χοντρή μεγάλη αλυσίδα, ο πρώτος κρίκος είναι οι εκπαιδευτικοί, οι υπόλοιποι κρίκοι είναι οι μαθητές, οι συνδετικοί κρίκοι οι γονείς και οι φορείς και ο τελευταίος δυνατός κρίκος το σχολείο. Όταν οι κρίκοι είναι σφικτοί οι κινητήριες δυνάμεις των δράσεων (εκθέσεις ζωγραφικής, ταινίες μικρού μήκους, καλλωπιστκές δράσεις του σχολείου, ντοκυμαντέρ, σχολικός κήπος, εθελοντικές κοινωνικές δράσεις, μουσειοσκευές, επισκέψεις σε κέντρα πολιτισμού και λαϊκής κληρονομιάς, περιβαλλοντικές δράσεις, χορωδίες κ.λπ.) είναι δυνατές, δημοκρατικές, ομαδοσυνεργατικές, λειτουργικές. Αντίθετα αν είναι χαλαρές και μίζερες η αλυσίδα τεμαχίζεται και η ροή του έργου δεν έχει αποτέλεσμα. Ευτυχώς που τις περισσότερες φορές ο πρώτος και ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας μας είναι τόσο γεροί, που κρατά ενωμένους τους ενδιάμεσους και απολαμβάνουν όλοι οι εμπλεκόμενοι τα θετικά αποτελέσματα της δυναμικής αυτής.
Αναλυτικότερα:
στο ιστολόγιο του 11ου Δ.Σ. Χανίων στη διεύθυνση:
https://11dimxan.blogspot.com/?fbclid=IwAR0kPksZ4j19P02b-Rv1sujcHRm1sn9eAcljV-P1pkSOfg7ZoDm10SgyHFY