Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Ως στοχασμός του καλλιτέχνη για τη ζωή

«Η ζωή που φοβάται τη ζωή δεν είναι ζωή»,
Μένανδρος, 4ος αιών π.Χ., Αρχαίος Έλληνας ποιητής

Η ατομική έκθεση του Ιωάννη Σταθογιάννη με τον τίτλο“Ioannis Stathoyiannis Is & Zhu pillows collection Αφηγήσεις & Διάλογοι 21 ΣΥΝ 8 Καλλιτεχνών θα διεξαχθεί σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης από 1-10 Ιουλίου στο ξενοδοχείο OLYMPIC, σε μια από τις πιο γνωστές ιστορικές πλατείες της πόλης του Ηρακλείου, την πλατεία Κορνάρου. Το project της ατομικής έκθεσης του Ιωάννη Σταθογιάννη αναμένεται να συσπειρώσει, όχι μόνο το κοινό σε μια πολυπρισματική θέαση σύγχρονων θεμάτων διά των τεχνών, αλλά και να συνδέσει καλλιτέχνες που υιοθετούν ποικίλα εκφραστικά μέσα των εικαστικών τεχνών, προωθώντας τις αξίες της συλλογικότητας και τις υψηλές αισθητικές ποιότητες του εικαστικού πλουραλισμού.

Ο σκοπός της έκθεσης είναι η παρουσίαση στο κοινό της συλλογής “Ioannis Stathoyiannis Is & Zhu pillows collection” και η ανάδειξη του θεματικού διαλόγου μεταξύ του εικαστικού ψηφιακού σχεδιασμού του Ι. Σταθογιάννη (όπως αυτός αποτυπώνεται σε ύφασμα) και των έργων των συμμετεχόντων καλλιτεχνών. Έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, εγκαταστάσεις, κατασκευές, animation, σχέδια μόδας, έργα-υφαντά, σχέδια τυπωμένα σε ύφασμα, φωτογραφία και ποίηση, συνθέτουν ένα εικαστικό σύμπαν 21 συν 8 καλλιτεχνών σε συνομιλία.. Την έκθεση συνοδεύει τρίγλωσσος κατάλογος (ελληνικά-αγγλικά-γαλλικά) με κείμενα της επιμελητικής-επιστημονικής ομάδας έργου, φωτογραφίες των έργων και βιογραφίες των καλλιτεχνών.

Στην Επιστημονική Ομάδα Έργου συμμετέχουν: Δρ. Αλεξάνδρα Κουρουτάκη, Ιστορικός τέχνης Πανεπιστημίου Université Bordeaux Montaigne, μέλος Ε.ΔΙ.Π. Εργαστηριακό διδακτικό Προσωπικό, Σχολή ΑΡ.ΜΗΧ. Πολυτεχνείο Κρήτης,Γεώργιος Ορφανίδης, Ιστορικός Τέχνης-Αρχαιολόγος, Υποψήφιος Διδάκτωρ ΑΠΘ & Πανεπιστημίου Τουλούζης & Μαρία Δρακάκη, Εκπαιδεύτρια ενηλίκων, ΜSc Πολιτιστική Διαχείριση, Υποψήφια Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Αιγαίου Οι τρεις επιμελητές συνεισφέρουν με διαφορετικό τρόπo και από διαφορετικά επιστημονικά πεδία στην πολυδιάστατη, ατομική, έκθεση :

Η Αλεξάνδρα Κουρουτάκη τεκμηριώνοντας τα έργα της τέταρτης ενότητας της έκθεσης με θέμα «Υπαρξιακοί στοχασμοί και κοινωνικά μηνύματα» επισημαίνει: «Ο δημιουργός ως ευαίσθητος παλμογράφος της εποχής και της ίδιας του της ζωής μεταφέρει τους υπαρξιακούς στοχασμούς και θέτει κοινωνικά ζητήματα, προβληματίζεται έντονα, προτείνει διεξόδους, αλλά δίχως να επιζητά να επιβάλλει απαντήσεις…»

Ο Γεώργιος Ορφανίδης μελετώντας τα έργα της τέταρτης ενότητας επίσης αναφέρει: «Η τέταρτη ενότητα τροφοδοτεί τους καλλιτέχνες με σκέψεις και προβληματισμούς, ίσως περισσότερο από τις άλλες τρεις. Το σαιξπηρικό δίλημμα «να ζει κανείς ή να μη ζει;» τώρα λαμβάνει νέα όψη, εικαστική. Παραμένει, όμως, το ίδιο άλυτο και βασανιστικό, καθώς τα προβλήματα του ανθρώπου παραμένουν (άλυτα) από τότε. Μια ζοφερότητα τείνει να σκεπάσει την ατμόσφαιρα. Ένα καντήλι -αναμμένο- συντροφεύει τους αγαπημένους κεκοιμημένους μας. Ωστόσο, η ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο δεν έχει χαθεί. Μια προσωπική ενδοσκόπηση, μια διάθεση για βοήθεια προς τον πλησίον, μερικά όνειρα, είναι μόνο η αρχή για να κοιτάξουμε τη ζωή υπό άλλο πρίσμα, πιο φωτεινό. Διότι, ναι, η ζωή είναι εκ φύσεως φωτεινή και ισοδυναμεί με την οργιαστική διάθεση για δημιουργία. Οι καλλιτέχνες της παρούσας ενότητας μετουσιώνονται σε «Μικρούς Συμπαντικούς Δημιουργούς» που αναλαμβάνουν το ρόλο του Οδηγητή μας προς το “Live»”.

Η Μαρία Δρακάκη επιχειρώντας να αποδώσει συνθετικά το καλλιτεχνικό αφήγημα και των 4 θεματικών ενοτήτων της έκθεσης το οποίο θα αρθρώνεται σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους του ξενοδοχείου από την Επιμελητική- Επιστημονική Ομάδα επισημαίνει: «Το αφήγημα της έκθεσης είναι πολυτροπικό, εμπνέεται από συστημικές αρχές και επενδύει σε αυτές. Κάθε έργο τέχνης που εκτίθεται παρουσιάζεται έτσι ως οργανωμένη ολότητα που προσκαλεί το κοινό να το προσεγγίσει με ενδιαφέρον, μέσα από μια «επικοινωνούμενη εμπειρία» που δίνει έμφαση στο «συνδέεσθαι» και στο «λειτουργικό ανήκειν». Έτσι η εκθεσιακή αφήγηση αρθρώνεται υπονοώντας την ανάγκη μιας «ολιστικής και σχεσιακής αντίληψης» του κόσμου, με το ένα έργο τέχνης να επηρεάζει και να συμπροσδιορίζει το άλλο, καθώς κλιμακώνεται η οργάνωση του χώρου από τους επιμελητές. Το ζητούμενο είναι η οικειοποίηση του αφηγήματος από το κοινό και η γόνιμη διάδραση του με αυτό».

Στην τέταρτη θεματική ενότητα αλληλεπιδρούν με τα έργα του Ι. Σταθογιάννη οι καλλιτέχνες Α. Ανδρέου, Μ. Καρκανάκη, Χ. Μαργαρίτης, Σ. Μπακιρτζή, Μ. Μπατζόλης, Μ. Λίτινα, Ε. Ρούσσος. Σταχυολογώ αποσπάσματα από τις γραφές τους τα οποία θα αποτελέσουν μαζί με τα έργα όλων των υπόλοιπων δημιουργών της έκθεσης παράλληλα και κρίσιμες αφετηρίες έμπνευσης για τους συμμετέχοντες στα βιωματικά εργαστήρια «Ερμηνευτικά μονοπάτια» που σχεδίασα και θα εμψυχώσω στις 6 και 7 Ιουλίου στον εκθεσιακό χώρο :

[…]Σχήματα που ακροβατούν σε παραλλαγές, εμπνέουν ήχους από νερά και βότσαλα ή σιωπηλά θυμίζουν την αιώνια προσπάθεια του ανθρώπου να αποτυπώσει πληροφορίες. Να κατανοήσει. Να αναλύσει, να συνθέσει. Να δημιουργήσει. Να διορθώσει. Να αλλάξει το μέλλον. Σχέδιο, γραφή, κώδικας, καταγραφή, λειτουργία.Σύμβολα…»Αικατερίνη Ανδρέου, Έργο: “VIRAL”

[…]Μέσα από τη συνομιλία και την αλληλεπίδραση των ανθρώπινων μορφών με τον ακύμαντο και βαθύ εαυτό, ανιχνεύονται οι πολλαπλές εκφράσεις της εξουσίας και η διαμόρφωση των ταυτοτήτων μας…»Μαρία Καρκανάκη, Έργο: “Asphyxia”

[…]Οι γραμμές από το ένα έργο συνεχίζονται στο άλλο, μεταμορφώνονται, στοχεύουν σε ένα σκοτεινό ρομαντισμό που ξεπηδάει από τα υφάσματα και μαζί εκφράζουν την ενέργεια που λούζει και δέχεται χωρίς άρνηση η ανθρώπινη φιγούρα…» Χάρης Μαργαρίτης,Έργο: “Live or die with Lillys”

[…]Η προσέγγιση μου ξεκίνησε από τη σύσταση της καντηλήθρας από την εσωτερική της δομή, δημιουργώντας μου συνειρμικά-ίσως και ασυνείδητα τη δική μου εσωτερική δομή. Μια δομή βασισμένη σε βιώματα που με οδήγησε στην αναζήτηση μιας εσωτερικής ισορροπίας αναγκαία για επιβίωση…» Σοφία Μπακιρτζή, Έργο: “Κοιτάζεις μέσα σου”

[…]Και από αυτή τη σύνθεση (projection mapping) προκύπτουν ζητήματα που αέναα απασχολούν τη φιλοσοφία της τέχνης, όπως ποια είναι η θέση του ανθρώπου στον μικρόκοσμο και τι περιθώριο μεταβολής της υπάρχει στην πραγματικότητα…» Μάνος Μπατζόλης,Έργο: “Matter of time”

[…]Σε ένα άνθος η ζωή φαίνεται να έρχεται σ’ αυτό πάλι να χάνεται. Είναι η ομορφιά που δείχνει το δρόμο και εμείς απλά ακολουθούμε. Εξαπολύοντας ποιο μυστηριώδες σχέδιο ή ζωή καταφέρνει να μας ζαλίζει να μας παρασύρει μένοντας όμως αυτή η ίδια αλώβητη; Η δύναμη πού υπάρχει;» Μαρία Λίτινα, Έργο: “Emerald Flower”

[…] Το σύγχρονο άτομο ως δημιουργός και καρπωτής όλων αυτών, με πρόσχημα την καλύτερη ζωή εστιάζει στη διαρκή αναζήτηση και προστασία της ματαιότητας (μήλο) Υπερασπίζεται την επιλογή του επιννοώντας μηχανισμού ς υποστήριξης ( βραχίονες) ο έλεγχος των οποίων το ξεπερνά, ενώ ασυνείδητα μετατρέπεται σε ένα είδος πολιτισμικού πολύσπαστου…» Ευάγγελος Ρούσος, Έργο: “The very next full step”

Η κ.Σοφία Οικονόμου, ιδιοκτήτρια του Ξενοδοχείου OLYMPIC απαντώντας σε σχετική μου ερώτηση για την φιλοξενία της έκθεσης, αναφέρει:

Μ.Δ: Η έκθεση σηματοδοτεί μια νέα επικοινωνιακή συνθήκη με τους επισκέπτες που φιλοξενείτε στο ξενοδοχείο, με την τέχνη να διαμορφώνει ένα νέο χωρικό βίωμα εμπειρία στους φιλοξενούμενους σας και να ανατρέπει δημιουργικά το περιβάλλον του ξενοδοχείου. Τι επιδιώκετε με αυτό το εγχείρημα?”

Σ.ΟΙ: «Το ξενοδοχείο Olympic βρίσκεται στην καρδιά της πόλης του Ηρακλείου, σε μια από τις πιο γνωστές ιστορικές πλατείες της πόλης, την πλατεία Κορνάρου.
Το 1969 ήταν η χρονιά που ο πατέρας μας, Μιχάλης Οικονόμου, ξεκίνησε τη λειτουργία του. Μακρόχρονη πείρα και παράδοση στη φιλοξενία από τότε με όλες τις απαραίτητες ανακαινίσεις που απαιτούν οι καιροί και οι σύγχρονες ανάγκες.Είναι ανοιχτό όλο το χρόνο με 73 δωμάτια. Ξεχωριστό το “1866 Street coffee bar” στο ισόγειο με θέα στην ιστορική πλατεία Κορνάρου όπου δεσπόζουν το τούρκικο Σεμπίλ και η κρήνη Bembo, προσφέρει εξαιρετικό καφέ και υπέροχα cocktails από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ.
Περνώντας όλο και περισσότερο χρόνο στο χώρο εργασίας μας κατάλαβα ότι χωρίς να το επιδιώκω συνειδητά, έφερνα βιβλία, αντικείμενα τέχνης, πίνακες από το σπίτι και κάπως έτσι μετέτρεπα γωνιές του ξενοδοχείου σε «σπίτι». Εκεί που κάποιος άλλος θα κατέφευγε σε επαγγελματική διακοσμητική λύση, εγώ έφερνα τη ζωή μου και αυτά που αγαπώ, στη δουλειά.Βιβλία για τη βιβλιοθήκη μας, γλυπτά, παλιούς χάρτες, οικογενειακά κειμήλια όπως το ρολόι του προπάππου μας, αλλά και στίχους από αγαπημένα τραγούδια που κοσμούν τους τοίχους του lobby και με τον καιρό ανεβαίνουν και στα δωμάτια… Οι φιλοξενούμενοί μας, από τους επαναλαμβανόμενους πελάτες μέχρι αυτούς που κάθονται στο καφέ του ξενοδοχείου, παρατηρούν με χαρά και έκπληξη πολλές φορές τα αντικείμενα τέχνης που βρίσκονται στο χώρο.
Η τέχνη είναι συγκίνηση. Και η συγκίνηση είναι σημαντική για την καθημερινότητά μας. Αυτό μας αρέσει ως ξενοδοχείο. Να συγκινούνται οι άνθρωποι και να γεμίζει τρυφερότητα η καθημερινότητά τους. Και όπως έγραφε ο Χρόνης Μίσσιος “η αληθινή επανάσταση στις μέρες μας είναι η διατήρηση της τρυφερότητας!”»

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
https://www.greekpillows.gr/
https://www.facebook.com/IsZhuStathoyiannis
http://artnart.eu/?p=648
https://www.booking.com/hotel/gr/olympic-heraklion.el.html
https://www.gnomikologikon.gr/catquotes.php?categ=0050
*Η είσοδος στους χώρους του ξενοδοχείου Olympic θα είναι ελεύθερη για το κοινό. Θα τηρηθούν όλα τα μέτρα προστασίας από τον covid-19.
Δηλώσεις συμμετοχής στα βιωματικά εργαστήρια: https://forms.gle/793irabEj1rRBNPXA


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα