«Πάντα, ναι, του τίμιου κόπου οι γλυκύτατοι καρποί
να ‘ναι μόνοι που του ανθρώπου σώμα θρέφουν και ψυχή…»
“Εργασία” Γεράσιμος Μαρκοράς
Η πιο ενδιαφέρουσα έκθεση με ευρηματικό μουσειολογικό και μουσειογραφικό σχεδιασμό που προσφέρει μια ανεπανάληπτη πολυαισθητηριακή εμπειρία στους επισκέπτες, αλλά κυρίως ακτινοβολεί πολλαπλά την αμοιβαία αγάπη, εμπιστοσύνη και αφοσίωση που έχει χτίσει με συνέπεια στην 100χρονη σχέση με το κοινό της μια ελληνική Εταιρεία!!!! Η Εταιρεία Παπαδοπούλου με αφορμή τα 100 χρόνια συνεχούς λειτουργίας της στην Ελλάδα επέλεξε να μοιραστεί την ιστορία της με μια μεγάλης χωρικής κλίμακας έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε στις 9.12.2021 και παίρνοντας παράταση από το μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού θα διαρκέσει έως τις 27.2.2022Το εκθεσιακό αφήγημα ανταποδοτικά επιστρέφει με απόλυτο σεβασμό στο διαφοροποιημένο κοινό του Μουσείου σταθμούς της βιομηχανικής κληρονομιάς συνυφασμένες με την ιστορία του έθνους μας, την ιστορική μνήμη ζυμωμένη με τον μόχθο και τις αγωνίες της οικογένειας Παπαδοπούλου, τα δημιουργικά βήματα της στην Ευρώπη με επίγνωση της ευθύνης ενός ιδιαίτερα αναγνωρίσιμου παγκόσμιου brand σήμερα.
Γιατί η Εταιρεία έχει πετύχει όπως αναδεικνύεται στη διαδρομή της που χαρτογραφείται στη μουσειακή έκθεση με την επιλογή συγκεκριμένης στρατηγικής για τη διαμόρφωση αξιακής ταυτότητας! Στηρίχθηκε σε διαδικασίες παραγωγής ωφελειών και διαφοροποίησης υπηρεσιών και αγαθών προκειμένου να συνδεθεί συναισθηματικά και να διαμορφώσει αναγνωρίσιμη αξία Το μήνυμα του απλού και αυθεντικού που εξελίσσεται πολυδιάστατα στον χρόνο, διατηρώντας αναλλοίωτη την συνταγή της εργατικότητας, της αφοσίωσης , της πίστης στο όραμα και το σεβασμό στον άνθρωπο.
Η επένδυση στην ανθρώπινη δύναμη της Εταιρείας συμπορεύεται με την επιτυχία την ανάπτυξη την καινοτομία, αλλά και την ανταποδοτικότητα στο κοινό που έχει συνδέσει την γευστική εμπειρία των προϊόντων της με την συγκίνηση και την οικειότητα στο περιβάλλον της ελληνικής οικογένειας. Η έκθεση τεκμηριώνει μοναδικά την ανθρωποκεντρική προσέγγιση ακτινοβολεί πλούτο νοηματοδοτήσεων και αναδεικνύει με σεβασμό τη διαλεκτική σχέση παρόντος και παρελθόντος επιστρατεύοντας εικονική γλώσσα, αλλά και άλλους σημειωτικούς κώδικες.
Την έκθεση επιμελήθηκαν οι Ερατώ Κουτσουδάκη, αρχιτέκτων-μουσειολόγος, και Σπύρος Κίζης, σχεδιαστής προϊόντων και εσωτερικών χώρων.H μουσειολογική αφήγηση εναρμονίζεται ευρηματικά με τον μουσειογραφικό σχεδιασμό και με μια πλούσια επιλογή διαφορετικού τύπου και χαρακτήρα ερμηνευτικών μέσων διαμορφώνουν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και πλήρη σε απολαυστικά πολυαισθητηρικά ερεθίσματα πρόσληψη μουσεικακής αναπαράστασης. Στην έκθεση αποκαλύπτεται αριστοτεχνικά η κοινωνική ζωή του μπισκότου ως δρωντος στοιχείου του εκθεσιακού αφηγήματος που σηματοδοτεί εύγλωττα και με πολυπρισματικότητα τη βιογραφία της εταιρείας. Το νοημα του παρελθόντος μεταφέρεται ατόφιο στο παρόν, αλλά διατηρώντας αναλλοίωτους τους συμβολισμούς του οράματος της ελληνικής εταιρείας υπονοώντας και την αιτία της μακρόχρονης επιτυχημένης χωρίς συμβιβασμούς για τις αξίες της πορεία στον χρονο και στον χώρο.
Μέσα από τη διαδρομή σε 1.000 τ.μ. και 10 διαδοχικές ενότητες, που αντιστοιχούν σε ισάριθμα περιβάλλοντα, η μουσειολογική αφήγηση καλεί τους επισκέπτες σε ένα ταξίδι που περιλαμβάνει περισσότερα από 300 εκθέματα, πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και διαδραστικούς σταθμούς. «Η έκθεση στο σύνολό της συνθέτει μια πλήρη μουσειακή εμπειρία, σχεδιασμένη με γνώμονα να παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο κοινό το περιεχόμενο του Ιστορικού Αρχείου της εταιρείας μας” όπως επισημαίνει η κ. Ιωάννα ΠαπαδοπούλουΠρόεδρος & Διευθύνουσα Σύμβουλος «Το 1916 φουρνίστηκε το πρώτο μπισκότο της οικογένειας Το πρώτο μπισκότο Παπαδοπούλου μοσχοβόλησε στο φούρνο του σπιτιού της οικογένειας Παπαδοπούλου στην Κωνσταντινούπολη και σφραγίστηκε με μία απλή ξύλινη σφραγίδα το 1916. Το 1922, η οικογένεια Παπαδοπούλου έρχεται στην Ελλάδα όπου ξεκινά την επιχειρηματική της δράση.[…]Σήμερα, έναν αιώνα μετά, η Ε. Ι. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε, είναι μια αμιγώς ελληνική βιομηχανία μπισκότων και ειδών διατροφής, η οποία ξεχωρίζει στο χώρο της μπισκοτοποιίας, προσφέροντας μία πληθώρα αγαπημένων μαρκών, ενώ παράλληλα κατέχει σημαντική θέση στις κατηγορίες των αρτοσκευασμάτων, του συσκευασμένου ψωμιού, αλλά και των μπαρών δημητριακών.Με 4 παραγωγικές μονάδες σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόλο και Οινόφυτα, καθώς και ένα Κέντρο Αποθήκευσης & Διανομής στην περιοχή του Ασπροπύργου, με περισσότερους από 1.500 εργαζομένους, παρουσία σε 61 χώρες και πλήθος διακρίσεων, η εταιρεία κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά του καταναλωτικού κοινού, παραμένοντας πιστή στις αξίες της: καινοτομία, ποιότητα, σεβασμός στον καταναλωτή, ήθος και αριστεία»
Μέσα από 10 ενότητες, οι οποίες αντιστοιχούν σε ισάριθμα εκθεσιακά περιβάλλοντα, με φαινομενικά ελεύθερη νοηματική αλληλουχία, η αφήγηση καλεί τους επισκέπτες σε ένα ταξίδι που περιλαμβάνει περισσότερα από 300 εκθέματα, πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και διαδραστικούς σταθμούς για μικρούς και μεγάλους, ενώ δεν λείπουν οι εκπλήξεις! Το επισκέπτη καλωσορίζει ένας κόκκινο δωμάτιο με έναστρο ουρανό, όπου ως αστέρια λάμπουν τα «πολύτιμα» της ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, τα προϊόντα της, διεγείροντας την περιέργεια και την προσμονή του
Στην πρώτη θεματική ενότητα ο επισκέπτης συναντά πολυάριθμα ιστορικά τεκμήρια: συσκευασίες, ετικέτες, παλιές διαφημίσεις, έντυπες και κινηματογραφικές, κοσμούν ένα λιτό περιβάλλον που παραπέμπει αφαιρετικά σε μακέτα διαφήμισηςΗ επόμενη αίθουσα είναι αφιερωμένη στην παραγωγή προϊόντων στα εργοστάσια της επιχείρησης. Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει πώς φτιάχνονται αγαπημένα προϊόντα, μπισκότα, ψωμιά, φρυγανιές και μπάρες δημητριακών, μέσα από ιστορικά εκθέματααι να ερμηνεύσει τους λόγους της εκατόχρονης επιτυχίας τηςκαταδεικνύεται η σημασία της μάρκας, της συσκευασίας και της διαφήμισης και η συνειδητή χρήση των εργαλείων αυτών από την οικογένεια Παπαδοπούλου ήδη από τα πρώτα βήματα της επιχειρηματικής της δραστηριότητας, γεγονός που σε μεγάλο βαθμό βοήθησε την επιχείρηση να εδραιωθεί στην πρώτη θέση του τομέα της Την εμπειρία συμπληρώνουν εικαστικές φωτογραφίες του Νίκου Μάρκου από τις εγκαταστάσεις της ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ σε όλη την Ελλάδα. Δεσπόζουσα είναι εδώ και μια προβολή λογικής «live streaming» από το εσωτερικό εργοστασίου, ενώ αναπτύσσονται και ζητήματα της καθημερινής ζωής στα εργοστάσια.
Στη συνέχεια η έκθεση αφηγείται στον επισκέπτη την ιστορία ενός αιώνα της εταιρείας ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, μιας από τις λίγες τόσο μακρόχρονες και υγιείς στην ιστορία του ελληνικού επιχειρείν. Παρουσιάζονται οι βασικοί σταθμοί της ιστορίας της παράλληλα με την ιστορία της Ελλάδας, μέσα από ένα πλούσιο σε εκθέματα χρονολόγιο. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται συνοπτικά η ιστορία του μπισκότου διεθνώς, και στον ελληνικό χώρο. Η συγκριτική παρουσίαση μεγάλων και ιστορικών επιχειρήσεων μπισκοτοποιίας σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες και η αναφορά σε άλλες ιστορικές ελληνικές μπισκοτοβιομηχανίες προσφέρουν στον επισκέπτη σφαιρική θεώρηση. Η ενότητα ολοκληρώνεται με μια διαδραστική κατασκευή που πληροφορεί για τα μπισκότα που καταναλώνουν οι λαοί σε όλον τον πλανήτη και τις μικρές τους ιστορίες. Η έκθεση συνεχίζεται με την παρουσίαση του πλέγματος ανθρώπων που συνεργάζονται ώστε να μπορέσουν απλά και καθημερινά αγαθά, όπως το μπισκότο, το ψωμί, οι φρυγανιές, οι μπάρες δημητριακών, να φτάσουν στα σπίτια μας. Τους πίνακες, τα κείμενα και τα διαγράμματα της εσωτερικής δομής της Εταιρείας συμπληρώνουν συνεντεύξεις εργαζομένων και συνεργατών της, δίνοντας προσωποποιημένη πληροφορία στον επισκέπτη
Μία αστική τραπεζαρία στο Μουσείο Μπενάκη είναι η ενότητα που αιφνιδιάζει με την αίσθηση της ατμόσφαιρας που δημιουργεί στον επισκέπτη. Στην αίθουσα αυτή, που παραπέμπει σε αστική τραπεζαρία λίγο πριν από ένα κυριακάτικο γεύμα, ακούγεται η δραματοποιημένη ανάγνωση επιστολών από την πλούσια αλληλογραφία των δύο αδερφών Παπαδόπουλων, το διάστημα 1949-1953, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, με τον ίδιο στον ένα από τους δύο ρόλους και τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο στον άλλο. Η μουσική και ηχητική επένδυση ανήκει στο Θοδωρή Οικονόμου. Ο τίτλος της είναι «Ταξίδι Μελέτης». Από τα αποσπάσματα της αλληλογραφίας, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα τεκμήρια του Ιστορικού Αρχείου της επιχείρησης, ο επισκέπτης μπορεί να αντιληφθεί τη φιλοσοφία και το χαρακτήρα των ιδρυτών της,
Το βίωμα της ιδιαίτερα επιμελημένης έκθεσης σε όλα τα επίπεδα επικοινωνίας και σχέσης με το κοινό αποτελεί την καλύτερη απόδειξη για τα όσα περιγράφονται παραπάνω και για όσα ο επισκέπτης θα ανακαλύψει κάνοντας τις προσωπικές του συσχετίσεις με τα εκθέματα. Προφανώς και το βίωμα της γράφουσας λίγο πριν τα Χριστούγεννα στο Μουσείο Μπενάκη είναι αυτό που λειτούργησε ως κίνητρο για αυτή την αναφορά – προτροπή επίσκεψης στο Μουσείο Μπενάκη και στη συγκεκριμένη έκθεση.
ναλυτικότερα στις διευθύνσεις:
https://bit.ly/3Km6TXX
https://www.iefimerida.gr/politismos/ekthesi-moyseio-mpenaki-gia-mpiskota-papadopoyloy
https://papadopoulou.gr/ekthesi-papadopoulou-100/
http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-aggregatedcontent-8526-2405