Κύριε διευθυντά,
ο σοφός λαός μας λέει: «Λαός που δεν έχει μνήμη εξαφανίζεται». Το ίδιο ισχύει και σε τοπικό όπως και σε ατομικό επίπεδο.
Σήμερα, από τη μια πλευρά υπάρχουν αυτοί (ίσως οι περισσότεροι) που θριαμβολογούν για την απομάκρυνση των καταληψιών και υπάρχουν και αυτοί που θλίβονται.
Συνήθως θριαμβολογούν οι συντηρητικοί, αυτοί που είναι υπέρ της ατομικής ιδιοκτησίας και του “νόμου και τάξη”, που θεωρούν τη Rosa Nera «άνδρο ναρκομανών και άσυλο παράνομων μεταναστών».
Από την πλευρά τους οι καταληψίες θεωρούν τη δημόσια περιουσία, πραγματική περιουσία του λαού που δεν πρέπει να παραδίνεται σε ιδιώτες για εκμετάλλευση και κέρδος κατά προτεραιότητα, αλλά προτεραιότητα έχουν οι ανάγκες του λαού, όπως οι τόποι πολιτισμού και αναψυχής και παροχής κοινωνικών αγαθών γι’ αυτούς που η πολιτική εξουσία των “οικονομικών συμφερόντων” και ο καπιταλισμός στερεί.
Το χάσμα μεταξύ των δύο αυτών αξιακών συστημάτων, δηλαδή της οικονομικής ολιγαρχίας αφενός και του λαού αφετέρου με τα αναφαίρετα δικαιώματά του, παραμένει αγεφύρωτο από τα πανάρχαια χρόνια έως και σήμερα και θα συνεχίσει να υπάρχει εσαεί, εφ’ όσον υπάρχουν λαοί και κοινωνικά και πολιτικά συστήματα και τεράστιες οικονομικές διαφορές μεταξύ των πολλών και των λίγων.
Στην περίπτωση της Rosa Nera το στέκι αυτό προσφέρει πολιτιστικά δρώμενα, θέατρο, κ.λπ., και κουζίνα με φαγητό και άσυλο όχι μόνο στους μετανάστες αλλά και για γηγενείς που είχαν την ατυχία να μη δύνανται να εξασφαλίσουν ένα πιάτο φαγητό γι’ αυτούς και την οικογένειά τους. Αρα εδώ δεν πρόκειται απλώς ούτε καν για κατάλυση της ατομικής ιδιοκτησίας πολιτών αλλά για χρήση της δημόσιας περιουσίας (Πολυτεχνείου) για πολιτιστικούς, κοινωνικούς και ανθρωπιστικούς σκοπούς.
Με άλλα λόγια οι καταληψίες λίγο – πολύ, λένε αυτό που είπε ο Ζορμπάς στον Allen Giness στο ομώνυμο έργο του Καζαντζάκη: Αφού το δάσος ανήκει στο μοναστήρι, το μοναστήρι στον Θεό και ο Θεός σε όλους, άρα και το δάσος ανήκει σε όλους.
Αυτοί λοιπόν που συμφωνούν με την εκδίωξη των καταληψίων πρέπει πρώτα να απαντήσουν για ποιο σκοπό η κεντρική εξουσία ανακατέλαβε το κτήριο; Για να το κάνει στέκι των πολιτών, πολιτιστικό κέντρο και κέντρο ψυχαγωγίας ή για να το παραδώσει σε ιδιώτες; Προφανώς το δεύτερο και αυτό είναι επίμεμπτο γιατί ο τόπος χρήζει και πάρκου και δημοσίων χώρων, πολιτιστικών και καλλιτεχνικών δρώμενων και κοινωνικής στέγασης αστέγων πολιτών ή φοιτητών.
Η κατάλυση της Rosa Nera και η μετατροπή της σε ιδιωτικές επιχειρήσεις παντελώς δεν συνάδει με τις ανάγκες και τα δικαιώματα των κατοίκων και δεν πρέπει επ’ ουδενί λόγω να επιτραπεί να γίνει. Ο κ. Αρχοντάκης είχε γράψει πρόσφατα και για την αρχαιολογική σημασία και αξία αυτού του χώρου. Αρκετά ξενοδοχεία έχει αυτός ο τόπος. Οπως στους Αγ. Αποστόλους, ο λαός πρέπει να συσπειρωθεί ώστε να μην επιτραπεί ποτέ ο χώρος αυτός να μετατραπεί σε χώρο ιδιωτικών συμφερόντων. Ο τόπος αυτός ανήκει στον χανιώτικο λαό και ακόμη περισσότερο στον ελληνικό λαό και ως έτσι θα πρέπει να υπερασπιστεί.
Καψοκαβάδης Αλέξανδρος
ζωγράφος – ιστορικός
Αυτοί που θριαμβολογούν, όπως το λέτε, για την εκκένωση της κατάληψης δεν είναι ούτε συντηρητικοί ούτε υπέρ του δόγματος νόμος και τάξη αλλά είναι οι άνθρωποι που καταλαβαίνουν τι είναι η Δημοκρατία ως πολιτικό σύστημα και εκτιμούν αυτό το σύστημα (που έφερε ελευθερία και ευημερία στους λαούς που υπάρχει η Δημοκρατία όσο δεν υπήρχε ποτέ στην ιστορία της ανθρωπότητας). Τι εννοείτε με “αυτοί που είναι υπέρ της ατομικής ιδιοκτησίας” δεν το καταλαβαίνω, εσείς δηλαδή πιστεύετε πως δεν πρέπει να υπάρχει ατομική ιδιοκτησία; Αλλά και ακόμα αν το πιστεύετε, ατομική ιδιοκτησία υπάρχει, και για να την αποκτήσουν κάποιοι μόχθησαν και θυσίασαν, θέλετε να εκμεταλλευτούν άλλοι τον κόπο και τις θυσίες τους; Υποστηρίζεται τον παρασιτισμό; Τα πράγματα πάντως δεν είναι τόσο απλά που να λέμε το κτήριο παραδίδεται σε ιδιώτες, αν και τυπικά αυτό γίνεται οι ιδιώτες υποχρεώνονται να το ανακαινίσουν και επίσης να πληρώνουν ακριβό ενοίκιο που θα πηγαίνει στις ανάγκες των φοιτητών, μετά από 20 ή 25 χρόνια θα το επιστρέψουν σε άριστη κατάσταση στο Δημόσιο. Επίσης δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πάντα παρουσιάζονται τα συμφέροντα της οικονομίας αντίθετα με τα συμφέροντα του λαού; Οι τύχες του κάθε λαού εξαρτώνται άμεσα και σε μεγάλο βαθμό από την δύναμη της οικονομίας της χώρας, πραγματικά αυτός ο τρόπος σκέψεις να βλέπουμε την οικονομία και τα χρήματα ως μπαμπούλα με υπερβαίνει, τον βρίσκω ανατριχιαστικά παράλογο. Με όλα αυτά δεν λέω πως πρέπει να γίνει το ξενοδοχείο, αν μπορεί να γίνει κάτι πιο ιστορικό θα το προτιμούσα, αλλά να μην γίνει τίποτα ή να συνεχίσει να προσβάλλεται η Δημοκρατία μέσα από μια κατάληψη (κλοπή) το βρίσκω πολύ χειρότερο από το ξενοδοχείο.
Και κάτι άλλο κ. Καψοκαβάδη, ούτε την δημόσια περιουσία μπορεί ο καθένας να την χρησιμοποιεί όπως θέλει, δεν μπορώ και εγώ με την παρέα μου να μπούμε στο δημαρχείο και να διώξουμε όλους από εκεί μέσα και να στεγάσουμε μετανάστες και να προσφέρουμε στην κοινωνία οτιδήποτε θεωρούμε καλό. Δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι μια κοινωνία, στο τέλος θα επικρατούσε ο πιο θρασύς και ο πιο δυνατός, γι’ αυτό υπάρχουν οι νόμοι και πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω τι δυσκολεύει τους ανθρώπους να κατανοήσουν αυτό το απλό. Κανένας δεν εμποδίζει την παρέα της Ρόζα Νέρα να προσφέρει, αλλά δεν καταλαβαίνω την επιμονή να προσφέρουν μέσα από μια κατάληψη, αυτή η επιμονή με κάνει να πιστεύω πως το ζητούμενο είναι διαμαρτυρία κατά του συστήματος μέσω κατάληψης και η προσφορά απλά το άλλοθι. Γιατί η Ρόζα Νέρα να μην ενοικιάσουν χώρους όπως όλοι οι άλλοι πολίτες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν για κάτι καλό για την κοινωνία, έστω να ζητήσουν χώρους που θα παραχωρηθούν στην νεολαία, όπως κέντρα νεολαίας. Κύριε Καψοκαβάδη, πολιτισμός δεν υπάρχει εκεί που δεν υπάρχουν κοινοί νόμοι για όλους και εκεί που δεν υπάρχει πολιτισμός υπάρχει η επικράτηση του ισχυρού, αυτό είναι που ονειρεύεστε;