Σημαντική μείωση της αγοραστικής δύναμης των μισθωτών καταγράφει έρευνα του Παρατηρητηρίου Οικονομικών και Κοινωνικών Εξελίξεων του Ινστιτούτου Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ) σε συνεργασία με την εταιρεία ALCO.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τρεις στους τέσσερις μισθωτούς έχουν χάσει εισόδημα μέσα στον τελευταίο χρόνο, ένας στους τρεις δηλώνει νέα μείωση εισοδήματος μέσα στο τελευταίο τρίμηνο και τέσσερις στους δέκα φοβούνται περαιτέρω μείωση των εισοδημάτων τους στο επόμενο τρίμηνο.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση των δαπανών διαβίωσης, ενώ οι μισθωτοί αντιμετωπίζουν δυσκολίες, ακόμα και για την κάλυψη βασικών αναγκών.
Ο ένας στους δύο μισθωτούς χρειάστηκε το τελευταίο τρίμηνο να κάνει ανάληψη από τις καταθέσεις του στην τράπεζα, ενώ 22% χρειάστηκαν να δανειστούν. Η μείωση δαπανών εμφανίζεται μεγαλύτερη για τους μισθωτούς κατώτερης μόρφωσης, με εισόδημα από 800 έως 1001 ευρώ, ηλικίας 35- 44 ετών και εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.
Στο σύνολό της σχεδόν (82%), η μείωση στο εισόδημα οφείλεται στη μείωση του μισθού.
ΔΕΝ ΠΑΝΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ
Αυτό το καλοκαίρι θα πάνε διακοπές 38% των μισθωτών. Συγκριτικά λιγότερο θα πάνε διακοπές γυναίκες, μισθωτοί άνω των 55 ετών, όσοι κατοικούν στην περιφέρεια, όσοι έχουν κατώτερη και μέση μόρφωση, εισόδημα έως 800 ευρώ το μήνα και εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα.
Μέσα σε έναν χρόνο, 22% των μισθωτών έχασαν τη δυνατότητα να κάνουν καλοκαιρινές διακοπές, ενώ, για το 24% όσων θα πάνε οι διακοπές θα είναι μικρότερες και για το 59% ίσες με εκείνες του προηγούμενου καλοκαιριού. Περισσότεροι από τους μισούς θα κάνουν διακοπές σε δικό τους ή συγγενικό σπίτι, αφού από το σύνολο των μισθωτών μόνο 18% μπορούν να διαθέσουν χρήματα για τη διαμονή τους κατά τη διάρκεια των διακοπών.
Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε πανελλαδικά σε δείγμα 1100 μισθωτών, από τις 3, έως τις 11/7/2014, αποτυπώνει τις τάσεις κατανάλωσης των μισθωτών στην Ελλάδα, των κριτηρίων που την ορίζουν, τη διαχρονική τους εξέλιξη και ειδικά τα χαρακτηριστικά της κατανάλωσης.
Ξενοδόχοι σε αναζήτηση του “Ελληνα τουρίστα”
Την ίδια ώρα, “γη και ύδωρ” δίνουν τα τουριστικά γραφεία της χώρας στον υποψήφιο Έλληνα τουρίστα, προκειμένου να τονώσουν την εγχώρια τουριστική ζήτηση.
Μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, το μέλος των εν Ελλάδι τουριστικών πρακτόρων (HATTA), Νικόλας Κελαηδίτης, υπογράμμισε ότι οι επιχειρηματίες του κλάδου αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ελληνική οικογένεια και για τον λόγο αυτό προσπαθούν να διαθέτουν ευέλικτα τουριστικά πακέτα.
Όπως είπε, πλέον ο Έλληνας τουρίστας μπορεί να “αγοράσει” υπηρεσίες που μέχρι πρότινος απολάμβανε ο αλλοδαπός τουρίστας. Είναι γεγονός, σημειώνει ο κ. Κελαηδίτης, ότι πακέτα “all inclusive” για Έλληνες προσφέρονται σε πολύ δελεαστικές τιμές. Περιοχές όπως η Χαλκιδική, η Πρέβεζα, η Πελοπόννησος, η Πιερία κ.α., πρωταγωνιστούν σε αυτή τη μορφή τουρισμού με πολύ καλά αποτελέσματα ως προς την επισκεψιμότητα από Έλληνες.
Σε ό,τι αφορά τις τιμές των “all inclusive”, τονίζεται, ότι εκκινούν από 500 ευρώ την εβδομάδα για δυο άτομα σε ξενοδοχείο 3 αστέρων και περιλαμβάνουν διατροφή. Μάλιστα, ανάφερε ο κ. Κελαηδίτης, για να ξεπεραστεί ο σκόπελος των μεταφορικών, ταξιδιωτικά γραφεία ναυλώνουν τακτικά δρομολόγια με λεωφορεία προς τον συγκεκριμένο προορισμό.
Μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, ωστόσο, με τα οποία ήρθε σε επικοινωνία το ΑΠΕ – ΜΠΕ, τονίζουν ότι είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο αριθμός των ξενοδοχείων που αυτή την περίοδο διαθέτουν πακέτα “all inclusive” για τον εγχώριο τουρισμό, καθώς ο ξενοδόχος ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να επιλέξει με ποιο τρόπο θα πουλήσει τα δωμάτιά του. Μάλιστα υπογραμμίστηκε ότι συνήθως τα ξενοδοχεία που πουλάνε πακέτα “all inclusive” για ξένους επισκέπτες συνήθως δεν αποκλείουν τους ημεδαπούς από τη συγκεκριμένη επιλογή.
Είναι γεγονός, ότι σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, γίνεται προσπάθειες για ευέλικτες μορφές πώλησης δωματίων. Τέλος, σημειώθηκε ότι μεγάλη απήχηση έχει και η πώληση δωματίων με πρωινό και ένα γεύμα την ημέρα, με τον καταναλωτή να επιλέγει ποιο θα είναι αυτό.