» Υπερκορεσμένα τα λιμάνια του νομού
Υπερκορεσμένα είναι τα λιμάνια των Χανίων τα τελευταία χρόνια καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των σκαφών που θέλουν να ελλιμενιστούν αλλά δυσκολεύονται να βρουν θέση!
O πολλαπλασιασμός των τουριστικών σκαφών, που ενοικιάζονται για μικρές ή μεγάλες εκδρομές στα Θοδωρού, στη Γραμβούσα, τις Μένιες, την Παλαιόχωρα, τη Γαύδο, τη Γεωργιούπολη έχει ως αποτέλεσμα οι ελεύθερες θέσεις να είναι ελάχιστες και το ζήτημα να απασχολεί έντονα τόσο τους ιδιοκτήτες των σκαφών αναψυχής όσο και τους αλιείς!
Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των σκαφών (αλιευτικά, απλές βάρκες, ιστιοπλοϊκά, τουριστικά σκάφη κα.) που είναι δηλωμένα στα μητρώα, όχι των επισκεπτών από το εξωτερικό, φτάνει τα 6.000.
«Σούδα, Κολυμπάρι, Κίσσαμος, Παλαιόχωρα, είναι γεμάτα δεν υπάρχει θέση» δηλώνει ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Χανίων κ. Δημήτρης Βιριράκης που επισημαίνει την ανάγκη για δημιουργία μαρίνας στο Νομό Χανίων και προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται το Λιμενικό Ταμείο.
«Τα τελευταία χρόνια είχαμε πάρα πολλά τουριστικά σκάφη στα Χανιά (διάταξη 38, που διευκολύνει την ενοικίαση σκαφών από ιδιοκτήτες και είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πολλών συναφών επιχειρήσεων) παράλληλα άρχισαν να καταπλέουν και σκάφη ιδιωτών που παλαιότερα απέφευγαν την Κρήτη. Στην Κρήτη χωροθετημένη μαρίνα υπάρχει μόνο στον Αγ. Νικόλαο όπου ο ιδιοκτήτης του κάθε σκάφους έχει συγκεκριμένο χώρο για να το δέσει. Στα δικά μας λιμάνια, το ότι κάποιος πληρώνει τα τέλη ελλιμενισμού δεν σημαίνει ότι του παρέχεται και θέση στα λιμάνια! Αυτό είναι θέμα δικό του να βρει» μας εξηγεί η κ. Στέλλα Μανιουδάκη διευθύντρια του Λιμενικού Ταμείου, συμπληρώνοντας πως το λιμάνι της Παλαιόχωρας επί της ουσίας ποτέ δεν λειτούργησε ως μαρίνα καθώς δεν πληρεί τα απαιτούμενα κριτήρια. Η κ. Μανιουδάκη παρατηρεί ότι ενώ έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των σκαφών, ο ρυθμός βελτίωσης των υποδομών, δημιουργία κατάλληλων λιμανιών καθυστέρησε για πολλά χρόνια για μια σειρά αντικειμενικούς λόγους και αιτίες.
ΤΑ ΤΡΕΪΛΕΡ
Ένα άλλο ζήτημα που απασχολεί το Λιμενικό Ταμείο είναι η κατάληψη θέσεων στα λιμάνια από “τρέϊλερ” (ρυμουλκά σκαφών από αυτοκίνητα) που μολονότι η νομοθεσία προβλέπει ότι θα πρέπει να απομακρύνονται από τις λιμενικές ζώνες μετά την απελευθέρωση του σκάφους, οι ιδιοκτήτες του τα “παρκάρουν” μόνιμα. «Συνήθιζαν μέχρι τώρα να τα αφήνουν στα λιμάνια, χωρίς πινακίδες, να πιάνουν πολύ χώρο – και δύο θέσεις- να δημιουργούνται φασαρίες, παρεξηγήσεις κ.α. Είχαμε μια σύσκεψη με τους κατά τόπους διοικητές των λιμενικών σταθμών όλου του Νομού και αποφασίσαμε να βγάλουμε ανακοίνωση που θα τονίζουμε ότι απαγορεύεται η στάθμευση των “τρέϊλερ” και ο κάθε διοικητής θα μας ορίσει στον τομέα ευθύνης του πόσες θέσεις υπάρχουν για αλιευτικά σκάφη, σκάφη αναψυχής, γιωτ κτλπ.» υπογραμμίζει ο κ. Βιριράκης, ενώ η κ. Μανιουδάκη συμπληρώνει πως ένας τέτοιος καταμερισμός υπήρχε παλιά που πρέπει όμως να επικαιροποιηθεί.
Η Σούδα και ο ελλιμενισμός σκαφών
Αναγνώστης των “Χ.ν.” μας επισήμανε το μέγεθος του προβλήματος: «…Οι ιδιοκτήτες επαγγελματικών και ιδιωτικών πλοίων υποχρεούνται να καταβάλλουν ένα σεβαστό ποσό. Στη δική μου περίπτωση η τιμή ήταν 1600 ευρώ με έκπτωση 40% αν το ποσό καταβάλλεται σε μια δόση, περίπου 994 ευρώ. Πληρώνοντας το ποσό οι ιδιοκτήτες αποκτούν το δικαίωμα να ελλιμενίζουν τα πλοία τους στο λιμάνι της Σουδας. Το πρόβλημα είναι πολύπλοκο. Υπάρχουν πλοία που είτε έχουν κατασχεθεί, είτε εγκαταλειφθεί από τους ιδιοκτήτες. Πολλά πλοία έχουν πλαγιοθετηθεί αντί πρυμνοδετηθεί με αποτέλεσμα να καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο στερώντας το Λιμενικό Ταμείο από εισοδήματα και τους πλοιοκτήτες από τον αναγκαίο χώρο για τον οποίο έχουν ήδη πληρώσει! Το πιο εντυπωσιακό είναι το αν φύγεις από το λιμάνι για ένα σύντομο ταξίδι, δεν είναι σίγουρο ότι θα βρεις μέρος να δέσεις όταν επιστρέψεις. Με άλλα λόγια πληρώνεις χωρίς να εξασφαλίζει το αντικείμενο για το οποίο το Ταμείο σε χρεώνει πλουσιοπάραχα» τονίζει μεταξύ άλλων ο πολίτης. Η απάντηση από το Λιμενικό Ταμείο είναι ότι στη Σούδα υπάρχουν 4 σκάφη παροπλισμένα για το οποία έχει ξεκινήσει η διαδικασία απομάκρυνσης τους που όμως με βάση τη νομοθεσία είναι χρονοβόρα. Επίσης σημειώνεται πως η πληρωμή του ελλιμενισμού δεν σημαίνει εξασφάλιση θέσης για να δένει το σκάφος για την οποία τη μέριμνα πρέπει να έχει ο ιδιοκτήτης του. Και αυτό γιατί τα λιμάνια στο Νομό Χανίων λειτουργούν ως αλιευτικά τα περισσότερα και κανένα δεν έχει το χαρακτήρα Μαρίνας όπου εξασφαλίζεται συγκεκριμένος χώρος για κάθε σκάφος.