Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Παγκόσμια ύψωση του Τιμίου Σταυρού

Οι όροι παγκόσμιος, παγκοσμιοποίηση, οικουμενικός και οικουμενισμός άρχισαν να μπαίνουν στο σύγχρονο λεξιλόγιό μας τις τελευταίες δεκαετίες και μάλιστα με επιφυλάξεις για την καθαρότητα και την αγνότητα των νοημάτων τους κυρίως μάλιστα από τον ορθόδοξο χριστιανικό χώρο.
Παρά ταύτα η αλήθεια είναι ότι η αγία μας Εκκλησία χρησιμοποιεί αυτούς τους όρους απ’ αρχής της υπάρξεως και της λειτουργίας της.
Π.χ. α) Την 14η του αυτού μηνός Σεπτεμβρίου εορτάζουμε την παγκόσμια ύψωση του Τιμίου Σταυρού όπως αναγιγνώσκουμε στο Συναξάριο της ημέρας.
β) «Υπέρ της πόλεως αυτής, πάσης πόλεως και χώρας… και πασών του Θεού εκκλησιών…»
Με τα δύο αυτά παραδείγματα αλλά και με πολλά άλλα καταρρίπτεται ο μύθος ότι οι όροι αυτοί υποκρύπτουν πονηρούς λογισμούς και υπονομεύουν τάχα την αλήθεια της αγίας μας Εκκλησίας.
Ο Σταυρός του Χριστού είναι φανερό ότι υψώνεται όχι υπέρ ενός έθνους ή ενός λαού, έστω και εκλεκτού αλλά για όλους τους λαούς και όλα τα έθνη του κόσμου, είναι παγκόσμιο γεγονός, αισιοδοξίας, ελπίδας, ζωής και ανάστασης με παρόν και μέλλον.
Όσοι ατενίζουν το σταυρό του Χριστού λυτρώνονται από τα όποια αμαρτητικά παθήματα, πίστεως ή απιστίας, κατάφασης ή άρνησης, ανεξάρτητα θρησκευτικών ομολογιών, θρησκειών και θρησκευτικών ρευμάτων απροσδιορίστου ταυτότητας και ισχύος. Ο Θεός βγαίνει στο όβγορο, εμφανίζεται πανοραμικά ώστε οι πάντες, το πανανθρώπινο να έχει τη δυνατότητα της «θέας του αθεάτου».
Γι’ αυτό τον Σταυρό του Χριστού τον υψώνουμε στο κέντρο του Ναού που είναι το ψηλότερο μέρος της υπ’ ουρανού δημιουργίας και η πρόσκληση είναι ανοικτή και συνολική επίσης παγκόσμια και πανανθρώπινη: «όστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν, αράτω τον Σταυρόν αυτού, ακολουθήτω μοι».
Πού υποκρύπτεται ο φόβος του πονηρού λογισμού;
Μπορούμε εμείς να εμποδίζουμε εκείνους που τους αρέσει να ατενίζουν το Σταυρό και στη συνέχεια να ακολουθήσουν τη ζωή του εσταυρωμένου και αναστάντος Κυρίου.
Ατενίζω τον Σταυρό του Χριστού, σημαίνει προσκυνώ το Σταυρό του Χριστού, και πάλι αυτό σημαίνει ότι αποδέχομαι «εν τη σαρκί ημών» τα παθήματα του Σταυρού.
Αυτό πάλι σημαίνει ότι όσο δέχομαι τα παθήματα του Σταυρού, όσο νιώθω τον πόνο και την οδύνη από τα καρφιά του Σταυρού, τόσο αφήνω πίσω μου, όχι μόνο κάθε πονηρό λογισμό αλλά και τον ίδιο τον εαυτό μου και ζω ξέρετε τι; Το απαρνησάσθω.
Πέρα από τις σωματικές και ψυχικές μου δυνάμεις σηκώνω τον σταυρό στους ώμους μου και τραβώ τον δρόμο που περπάτησε και περπατεί ο Χριστός, που περνά μέσα από τα στέκια και τα σοκάκια των ανιάτως ασθενών, των ανέργων, των πεινασμένων, των συντετριμμένων, των εγκαταλελειμμένων και γενικά των εμπερίστατων θλιμμένων και πονεμένων αδελφών μας.
Ολο αυτό είναι η θεληματική μας ανταπόκριση στην ενατένιση του Σταυρού. Είναι η ίδια η πρόσκλησή μας στη σημερινή γιορτή, που αν και σταυρική υποκρύπτει μέσα της λαμπρινή αναστάσιμη ζωή και χαρά γιατί ο ίδιος ο Σταυρός του Χριστού, «ζωή και ανάστασις υπάρχει τω λαώ σου».
Η ορθοδοξία των μεγάλων πατέρων και διδασκάλων, των αποστόλων και των ομολογητών, των μαρτύρων και των οσίων, των Οικουμενικών Συνόδων και της συγκροτημένης και θωρακισμένης πίστης των αιώνων, του πολιτισμού του Βυζαντίου, της υπερανάπτυξης των γραμμάτων και των τεχνών, της ποίησης και της μουσικής, αυτό το παγκόσμιο αγαθό της ορθοδοξίας αποτολμά από αιώνων το άνοιγμά του στην οικουμένη, «τοις ρήμασι» του Χριστού υπήκουσα και καλεί από περάτων έως περάτων της οικουμένης κάθε άνθρωπο να ατενίσει και να προσκυνήσει τον Σταυρό του Χριστού και να ζήσει και να χαρεί τη χαρά της ζωής στην αναστάσιμη και τη λαμπρινή της διάσταση που μόνο κακεντρέχεια μπορεί να δικαιολογήσει τις υποψίες μας περί πονηρών λογισμών και προδοσίας της ορθοδοξίας.
Η ορθοδοξία δεν προδίδεται, δεν παζαρεύεται, δεν χωρεί σε καμιά φόρμα μικροπολιτικής και στενόκαρδης μουρμούρας.
Θριαμβεύει όταν διώκεται και οι διώκτες της αυτοπεριγελούνται.
Δεν μπορέσαμε ποτέ να κατανοήσουμε το θανάσιμο μίσος κατά της ορθοδοξίας από άθεους και αλλόθρησκους, ομογενείς και αλλογενείς μερικές φορές και ομογάλακτους αδελφούς μας.
Τους δυσκολεύει να ακούν την πρωινή προσευχή ακόμα και στα σχολεία και επιδιώκουν με κάθε τρόπο την κατάργησή της.
Τους δυσκολεύει τάχα η πίστη, το νόημα, το περιεχόμενο της ορθοδοξίας, το οποίο θέλουν να αποσιωπάται και να ακούγεται μόνο ως ιστορικό γεγονός.
Δε διδάχθηκαν από την εχθρική και πολεμική συμπεριφορά των απίστων όπως αυτοαποκαλούνται κατά της ορθοδοξίας σε άλλες χώρες.
Η ορθοδοξία όσο χτυπιέται ένδοθεν και έξωθεν, τόσο και περισσότερο χαλυβδώνεται, ανανεώνεται, κυριαρχεί και πρυτανεύει στην οικουμένη.
Καμιά διεθνιστική κίνηση και κανένας διεθνισμός δεν μπορούν να αναχαιτίσουν τον χείμαρρο της ορθοδοξίας που με τα γάργαρα πνευματικά και αγιασμένα νερά του ξεπλύνει και απαστράπτει τη βρώμικη, εγκληματική και πολλές φορές απάνθρωπη θρησκευτική και πολιτική, κοινωνική και οικογενειακή πραγματικότητα.
Ευλογία Κυρίου η σημερινή παγκόσμια ύψωση του Σταυρού για πιστούς και απίστους, για την οικουμένη.
«Θεός κύριος και επέφανεν ημίν».
Κάτω από το φως της παρουσίας του Θεού άνθρωποι των υπ’ ουρανόν εθνών και λαών, φωτισμένοι και αγιασμένοι βρίσκουν την ενότητά τους, την ειρηνική τους συνύπαρξη και την ευλογημένη αναστάσιμη και λαμπρινή ζωή με πληρότητα, με νόημα, με αξίες.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Η θρησκευτικότητα δεν είναι θέμα προσωπικό, είναι θέμα καθαρά κοινωνικό. Οπότε, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε το τι λειτουργία επιτελεί η θρησκευτικότητα σε μια κοινωνία.

    Στη δική μας κοινωνία, δύο χρόνια πριν αρχίσουν τα παιδιά να εισάγονται στις έννοιες της έρευνας και του πειράματος στις Φυσικές Επιστήμες και των θεμάτων της ‘Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής’ (Πέμπτη δημοτικού), έχουν ήδη εντρυφήσει σε δεκάδες ενότητες θρησκευτικού περιεχομένου (Τρίτη δημοτικού) κι έχουν διδαχθεί ότι υπάρχει ένας θεός ο οποίος παρεμβαίνει στην καθημερινότητά μας, ότι η γυναίκα έγινε από την πλευρά του άντρα για να του κάνει παρέα, ότι γύρω μας υπάρχουν αγγελικές και δαιμονικές υπάρξεις όπως ο σατανάς, ότι γύρω μας γίνονται διαρκώς θαύματα με εικόνες που δακρύζουν και κόκκαλα που γιατρεύουν, ότι το καλό είναι αυτό που ορίζει ο θεός, οτι η ηθική δεν είναι κοινωνικές συμβάσεις αλλά οι απαράβατες εντολές του θεού, ότι με τις προσευχές μας επηρεάζουμε την πραγματικότητα, κλπ κλπ κλπ.
    Κι όλα αυτά δεν τα διδάσκονται τα παιδιά ως ιστορικούς μύθους (όπως τη μυθολογία)
    ή ως στοιχεία παράδοσης (όπως τη λαογραφία) αλλά ως την “Αλήθεια”. Με αυτό τον έμμεσο τρόπο, μέσω του μηχανισμού της αυτόματης ασυνείδητης κοινωνικής συναίνεσης, διαμορφώνονται από την εκκλησία – ως μη όφειλαν – αντιλήψεις για το τι είναι αποδεκτό και το τι όχι για μια σειρά θεμάτων που κανονικά θα έπρεπε να αποτελούν πεδίο ειδικών επιστημών: Στα θέματα οικογένειας και σχέσεων το σωστό θα ήταν να είχαμε ένα μάθημα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, τα θέματα κοινωνικών προβλημάτων να τα προσεγγίζουμε μέσα από την Κοινωνική και πολιτική Αγωγή, τα προσωπικά θέματα μέσα από μαθήματα ψυχολογίας και φιλοσοφίας κλπ.

    Από κει και πέρα η πίστη είναι θέμα προσωπικό. Κι ο καθένας έχει την ελευθερία να πηγαίνει τα παιδιά του για κατήχηση αν το επιθυμεί κάθε Κυριακή στην εκκλησία. Ευτυχώς οι πιστοί σήμερα (αν και δίχως πολλοί να το συνειδητοποιούν), δεν έχουν το χαρακτηριστικό γνώρισμα της πραγματικής πίστης: την Γνώση μέσω της πίστης. Έχουν μόνο πίστη ασαφώς μετεωρισμένη, και την στηρίζουν με διαρκείς ανακατασκευές υποστυλωμάτων. ΔΕΝ είναι αυτό το πράγμα κανονική πίστη.

    Βέβαια ο Νίτσε σχετικά με την πίστη είχε πει: “Πίστη σημαίνει να μη θέλεις να ξέρεις την αλήθεια”.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα