Πιστεύουμε, ακράδαντα, ότι αν αλλάξει αυτός ο κόσμος, αν αποβάλλει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, αν ως κοινωνία, δημιουργήσει γερά θεμέλια αξιών, αρχών και πολιτισμού, γενεσιουργός αιτία θα είναι η παιδεία! Η παιδεία ως μόρφωση, ως κώδικας επεξεργασίας θετικών επιλογών, ως κανόνας δημιουργικής ζωής, ως ενσυναίσθηση, ως αυτογνωσία, ως δύναμη αλληλεγγύης, ως χαρά και αισιοδοξία της ζωής, ως εκπαίδευση για απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων….
Η εκπαίδευση, θεωρούμε, σήμερα, στη χώρα μας, βασίζεται σε ένα τυπικό, πεπαλαιωμένο σύστημα, προσαρμοσμένο σε παλαιές μεθόδους διδασκαλίας! Παρά τις νέα τεχνολογικά επιτεύγματα ( τηλεκπαίδευση, τηλεργασία…), το εκπαιδευτικό πλαίσιο αδυνατεί νε ξεφύγει, από τα στερεότυπα του παρελθόντος, (κυριαρχία εκπαιδευτικού στην τάξη, μετωπική διδασκαλία, τυπική διαδικασία, μηχανιστική μάθηση, συνέπειες και απουσίες, ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήριο κ. ά.).
Η διεκπεραιωτική διαδικασία ολοκλήρωσης της ύλης, με μια σειρά βοηθημάτων για εκπαιδευτικούς και μαθητές, με θεματικές ενότητες, πολλές φορές άσχετες με τα σύγχρονα πεδία κριτικής σκέψης και προβληματισμού, είναι ό,τι πιο συντηρητικό υπάρχει στα Σχολεία, ενώ στηρίζεται κυρίως στα κατάλοιπα του παρελθόντος! Σε μια κοινωνία που βράζει με ποικίλα προβλήματα σχέσεων και επιβίωσης του ανθρώπου, η σύγχρονη εκπαίδευση, ως μικρογραφία της κοινωνίας, θα πρέπει να αφουγκράζεται τον παλμό και να προτείνει λύσεις. Το Πολυτεχνείο Κρήτης, για παράδειγμα θα μπορούσε να συμπλέει με τα προβλήματα της πόλης των Χανίων, τα οποία σχετίζονται με την αρχιτεκτονική, το αστικό και φυσικό περιβάλλον, την κλιματική αλλαγή, την τεχνολογία και όχι να είναι ένα κλειστό πανεπιστημιακό ίδρυμα, που παρέχει τεχνογνωσία και ασχολείται, ως επί το πλείστον, μόνο με τα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα.
Η συνάφεια των προγραμμάτων σπουδών με την επαγγελματική πορεία των μαθητών και φοιτητών, δεν συνάδει με τα αντικείμενα σπουδών, έτσι σε πολλές περιπτώσεις δημιουργείται τεράστιο χάσμα στην αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα πολλοί υποψήφιοι εργαζόμενοι να ακολουθούν τυχαία επαγγέλματα, χαμηλού μισθού, απλά για μην μείνουν στο ράφι της ανεργίας! Ή διαφεύγουν στο εξωτερικό για καλύτερες συνθήκες αξιοπρεπούς ζωής.
Ένας φαύλος κύκλος, που ανέκαθεν υπάρχει και διαιωνίζεται και δεν πρόκειται ποτέ να κλείσει στη χώρα μας, είναι το φροντιστήριο! Όρος ελληνικός, προϊόν ονομασίας προέλευσης, αφού δεν συναντάται στις προηγμένες χώρες του εξωτερικού! Μια ευρεσιτεχνία μηχανιστικής μάθησης που το νωθρό μας εκπαιδευτικό σύστημα διατηρεί και φυσικά το «βολεύει» για πολλούς και διαφόρους λόγους! Από τη μία τα παιδιά αναγκάζονται από μικρά να μπαίνουν σ’ αυτή τη διαδικασία του ιδιαίτερου ή του ομαδικού φροντιστηρίου, με τη συναίνεση της πολιτείας, λόγω αδυναμίας της δημόσιας εκπαίδευσης και από την άλλη οι γονείς, αγόγγυστα, θα πρέπει να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για την σχεδόν σίγουρη επιτυχία του παιδιού τους, στις Πανελλήνιες εξετάσεις για να εισαχθεί σε μια Πανεπιστημιακή Σχολή!
«Δράξαστε παιδείας», φράση που επικαιροποιεί κάθε προσπάθεια βελτίωσης της καθημερινότητας του ανθρώπου και θα πρέπει να την έχει διαρκώς κατά νου, να καλλιεργεί τις συνθήκες διαβίωσής του, σε μια κοινωνία συνολικής προσπάθειας, αφήνοντας πίσω του την ματαιοδοξία της εγωπάθειας!