Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Παιδείας λόγος 2

Πιστεύουµε, ακράδαντα, ότι αν αλλάξει αυτός ο κόσµος, αν αποβάλλει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, αν ως κοινωνία, δηµιουργήσει γερά θεµέλια αξιών, αρχών και πολιτισµού, γενεσιουργός αιτία θα είναι η παιδεία!

Η παιδεία ως µόρφωση, ως κώδικας επεξεργασίας θετικών επιλογών, ως κανόνας δηµιουργικής ζωής, ως ενσυναίσθηση, ως αυτογνωσία, ως δύναµη αλληλεγγύης, ως χαρά και αισιοδοξία της ζωής, ως εκπαίδευση για απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων…. Η εκπαίδευση, θεωρούµε, σήµερα, στη χώρα µας, βασίζεται σε ένα τυπικό, πεπαλαιωµένο σύστηµα, προσαρµοσµένο σε παλαιές µεθόδους διδασκαλίας! Παρά τις νέα τεχνολογικά επιτεύγµατα ( τηλεκπαίδευση, τηλεργασία…), το εκπαιδευτικό πλαίσιο αδυνατεί νε ξεφύγει, από τα στερεότυπα του παρελθόντος, (κυριαρχία εκπαιδευτικού στην τάξη, µετωπική διδασκαλία, τυπική διαδικασία, µηχανιστική µάθηση, συνέπειες και απουσίες, ιδιαίτερα µαθήµατα και φροντιστήριο κ. ά.).

Η διεκπεραιωτική διαδικασία ολοκλήρωσης της ύλης, µε µια σειρά βοηθηµάτων για εκπαιδευτικούς και µαθητές, µε θεµατικές ενότητες, πολλές φορές άσχετες µε τα σύγχρονα πεδία κριτικής σκέψης και προβληµατισµού, είναι ό,τι πιο συντηρητικό υπάρχει στα Σχολεία, ενώ στηρίζεται κυρίως στα κατάλοιπα του παρελθόντος! Σε µια κοινωνία που βράζει µε ποικίλα προβλήµατα σχέσεων και επιβίωσης του ανθρώπου, η σύγχρονη εκπαίδευση, ως µικρογραφία της κοινωνίας, θα πρέπει να αφουγκράζεται τον παλµό και να προτείνει λύσεις.

Το Πολυτεχνείο Κρήτης, για παράδειγµα θα µπορούσε να συµπλέει µε τα προβλήµατα της πόλης των Χανίων, τα οποία σχετίζονται µε την αρχιτεκτονική, το αστικό και φυσικό περιβάλλον, την κλιµατική αλλαγή, την τεχνολογία και όχι να είναι ένα κλειστό πανεπιστηµιακό ίδρυµα, που παρέχει τεχνογνωσία και ασχολείται, ως επί το πλείστον, µόνο µε τα προπτυχιακά και µεταπτυχιακά προγράµµατα.

Η συνάφεια των προγραµµάτων σπουδών µε την επαγγελµατική πορεία των µαθητών και φοιτητών, δεν συνάδει µε τα αντικείµενα σπουδών, έτσι σε πολλές περιπτώσεις δηµιουργείται τεράστιο χάσµα στην αγορά εργασίας, µε αποτέλεσµα πολλοί υποψήφιοι εργαζόµενοι να ακολουθούν τυχαία επαγγέλµατα, χαµηλού µισθού, απλά για µην µείνουν στο ράφι της ανεργίας! Ή διαφεύγουν στο εξωτερικό για καλύτερες συνθήκες αξιοπρεπούς ζωής.

Ένας φαύλος κύκλος, που ανέκαθεν υπάρχει και διαιωνίζεται και δεν πρόκειται ποτέ να κλείσει στη χώρα µας, είναι το φροντιστήριο! Όρος ελληνικός, προϊόν ονοµασίας προέλευσης, αφού δεν συναντάται στις προηγµένες χώρες του εξωτερικού! Μια ευρεσιτεχνία µηχανιστικής µάθησης που το νωθρό µας εκπαιδευτικό σύστηµα διατηρεί και φυσικά το «βολεύει» για πολλούς και διαφόρους λόγους! Από τη µία τα παιδιά αναγκάζονται από µικρά να µπαίνουν σ’ αυτή τη διαδικασία του ιδιαίτερου ή του οµαδικού φροντιστηρίου, µε τη συναίνεση της πολιτείας, λόγω αδυναµίας της δηµόσιας εκπαίδευσης και από την άλλη οι γονείς, αγόγγυστα, θα πρέπει να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για την σχεδόν σίγουρη επιτυχία του παιδιού τους, στις Πανελλήνιες εξετάσεις για να εισαχθεί σε µια Πανεπιστηµιακή Σχολή!

«∆ράξαστε παιδείας», φράση που επικαιροποιεί κάθε προσπάθεια βελτίωσης της καθηµερινότητας του ανθρώπου και θα πρέπει να την έχει διαρκώς κατά νου, να καλλιεργεί τις συνθήκες διαβίωσής του, σε µια κοινωνία συνολικής προσπάθειας, αφήνοντας πίσω του την µαταιοδοξία της εγωπάθειας!


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα