Το εκπαιδευτικό μας σύστημα περιέχει στο αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών γνωστικά αντικείμενα τα οποία είναι στη διακριτική ευχέρεια και στη διάθεση κάθε εκπαιδευτικού πώς θα τα αξιοποιήσει! Πώς, δηλαδή, θα δώσει κίνητρα για την κατάκτηση της γνώσης από τους μαθητές, αλλά κυρίως πώς θα τους εμπνεύσει για να οδηγηθούν μόνοι τους σ’ αυτήν! Τα σχολικά εγχειρίδια είναι μερικά, βασικά εργαλεία, ή μέσα μάθησης, μέσω των οποίων πραγματοποιείται η διαδικασία της διδασκαλίας! Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αρκούν ή ότι είναι τα μοναδικά μέσα εκπαίδευσης! Στην εποχή του πλουραλισμού των ιδεών και της τεχνολογίας, ίσως, τα παραπάνω βιβλία να είναι φτωχά για να καλύψουν ένα ευρύ φάσμα πεδίων γνώσης και έρευνας! Σε όλα αυτά προστίθεται και ο συναισθηματικός και ψυχολογικός τομέας που έρχεται ραγδαία να καλύψει ένα τεράστιο κενό στη διαμόρφωση και εξέλιξη της προσωπικότητας του μαθητή!
Οι παιδικές δεξιότητες είναι ζητούμενο από την προσχολική ηλικία και από την πρώτη σχολική ηλικία! Είναι όλες αυτές οι μικρές, γνωσιολογικές ικανότητες που έχουν να κάνουν με τους λεπτούς και διαφορετικούς χειρισμούς των μαθητών! Η εκμάθηση του ποδήλατου από μικρή ηλικία προσφέρεται ως ένα δυνατό παράδειγμα εξάσκησης και μάθησης! Το παιδί εξασκεί όλες τις νοητικές, συναισθηματικές και σωματικές του δεξιότητες, ώστε να ισορροπεί, να πατάει τα πετάλια, να έχει τον έλεγχο της ταχύτητας, να γνωρίζει τους κώδικες κυκλοφόρίας κλπ κλπ. Έτσι και η γνώση κατακτιέται σιγά σιγά, με μεθοδικότητα, με οργάνωση, με υπομονή, με αυτοπεποίθηση, όταν γίνεται βιωματική.
Στο Σχολείο και το σπίτι ο μαθητής καλείται να κάνει ένα σωρό πράγματα, να συμμετέχει σε εξωσχολικές δραστηριότητες, να μελετά τα μαθήματά του, να βρίσκει ελεύθερο χρόνο κ.ά. Σε όλη αυτή τη διαδικασία, που πολλές φορές γίνεται ψυχαναγκαστική, το παιδί κουράζεται, ζει με τα πρέπει και τα μη της οικογένειας. Η οικογέκεια μπορεί να είναι μονογονεϊκή, διαζευγμένη, πολυμελής ή τα παιδιά να είναι υπό την χαλαρή επίβλεψη των παππούδων και των γιαγιάδων!
Ο μαθητής δια της πειθούς του διαλόγου μαθαίνει να κάθεται σωστά, να διαβάζει σε κατάλληλο και δικό του χώρο, να έχει όρια στο χώρο και το χρόνο,, να έχει ελεύθερο χρόνο, να ζει σ’ ένα οικογενειακό κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης! Να καλλιεργεί τον εαυτό του και τις σχέσεις με τους «συγκατοίκους» του, να σέβεται τη διαφορετικότητα των ανθρώπων και της καθημερινότητας των πραγμάτων!
Κάθε λεπτομέρεια μετράει στην εξέλιξή του, για το πώς μιλάει, πως γελάει, αν σέβεται τους άλλους, αν έχει κάποιου είδους έπαρση, αν προβάλλει πάντα το εγώ και τα θέλω του!
Στη σχολική πραγματικότητα «συνθηκολογεί» με το νέο σχολικό περιβάλλον, διαμορφώνει διαύλους επικοινωνίας με τους συμμαθητές του, μαθαίνει να φέρεται σωστά σε ότι συμβαίνει γύρω του! Κοινωνικοποιείται μέσα από το παιχνίδι, βασικό στοιχείο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του! Αξιοποιεί τις ιδιαίτερες ικανότητές του, διεκδικεί ένα καλύτερο σχολικό περιβάλλον!
Τέλος, καλλιεργεί τις αξίες της επίγνωσης, της μεταμέλειας, της αυτονομίας, της προσφοράς, της αλληλεγγύης, της διεκδίκησης, της υπευθυνότητας! Ισορροπεί σ’ ένα κόσμο διαφορετικών επιλογών, σ’ ένα κόσμο φτιαγμένο από ευκαιρίες, με δικαιώματα και υποχρεώσεις!