Το πιο μεγάλο παιδικό χάρισμα
Μπορεί να δει κανείς έναν ουρανό µε αστέρια και ήλιο µαζί; Μπορεί να ταξιδέψει µε χάρτινα αεροπλάνα στο φεγγάρι; Να ανέβει πάνω σε ένα σύννεφο και να γυρίσει τον κόσµο όλο, να πετάξει µαζί µε τα πουλιά και να συναντήσει όλους τους αγαπηµένους του ήρωες σε απίθανες περιπέτειες; Να κατακτήσει τον κόσµο και να αγγίξει το… άπιαστο;
Όλα αυτά είναι εφικτά· αρκεί να είσαι παιδί. Ένα παιδί που φαντάζεται, που κλείνει τα µάτια κι ονειρεύεται, πλάθει κόσµους χωρίς τα ανυπέρβλητα εµπόδια και τις κακοτοπιές της πραγµατικότητας.
Κι είναι τούτο το χάρισµα των παιδιών το πιο αξιοζήλευτο. Είναι ίσως η πιο σηµαντική απώλεια κατά τη µετάβαση στην ενήλικη ζωή. Η χαµένη αθωότητα µιας περιόδου κατά την οποία σµιλεύεται ο χαρακτήρας και µαζί του η ικανότητά µας να κοιτάµε πέρα από τον εαυτό µας· η ενσυναίσθηση.
Μια συζήτηση γύρω από την έννοια αυτή µε την καλή φίλη της εφηµερίδας µας, τη Μάρω Θεοδωράκη, γέννησε την ιδέα για µια έκδοση αφιερωµένη στο παιδί, µε αφορµή την 20η Νοεµβρίου.
Κι αυτό γιατί η 20η Νοέµβρη είναι µια ξεχωριστή µέρα για τα παιδιά. Το 1954, θεσπίστηκε να γιορτάζεται την ηµεροµηνία αυτή η Παγκόσµια Ηµέρα του Παιδιού, µε στόχο την προώθηση της διεθνούς συντροφικότητας, της ευαισθητοποίησης των παιδιών παγκοσµίως και της βελτίωσης της ευηµερίας τους. Την ίδια µέρα, το 1959, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθέτησε τη ∆ιακήρυξη των ∆ικαιωµάτων του Παιδιού, ενώ το 1989 τη Σύµβαση για τα ∆ικαιώµατά του.
Από το 1990, η Παγκόσµια Ηµέρα του Παιδιού σηµατοδοτεί επίσης την επέτειο της ηµεροµηνίας κατά την οποία η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ υιοθέτησε τόσο τη ∆ιακήρυξη, όσο και τη Σύµβαση για τα ∆ικαιώµατα του Παιδιού.
Στις µέρες µας φαντάζει πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη, η υποχρέωση να προστατέψουµε το κάθε παιδί και πρώτα και κύρια να µην του στερήσουµε το δικαίωµα να πλάθει κόσµους.
Γιατί στα συντρίµµια της Γάζας και του Κιέβου, στους προσφυγικούς καταυλισµούς της Σάµου κι όπου γης, σε κάθε “γωνιά” του πλανήτη που µαίνονται συγκρούσεις, υπάρχουν παιδικά όνειρα που αντιστέκονται στον εφιάλτη της πραγµατικότητας.
Σε αυτά τα παιδιά, να έχουµε τον νου µας…