Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Στην κεντρική θέση του σημερινού Παιδότοπου η πρώτη σελίδα της τριμηνιαίας μουσικής εφημερίδας “Μελωδικός τόνος” του 1ου Δημ. Σχ. Μουρνιών, που επανακυκλοφόρησε ύστερα από 18 χρόνια! Γύρω τριγύρω κάποια απ’ τα περιεχόμενα της. Για ένα ξεχωριστό σε πανελλήνιο επίπεδο μαθητικό περιοδικό, που “ξαναγεννιέται χάρη στο μεράκι και στην αγάπη του δασκάλου μουσικής του Σχολείου Γιάννη Καστρινάκη πρόκειται. Γνωστός σε πανελλήνιο επίπεδο για το έργο και την προσφορά του στη Μουσική, ιδιαίτερα τη Βυζαντινή, ο μεταξύ των άλλων ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Ωδείου Χανίων “Ιωάννης Μανιουδάκης”, ξεχωριστός ιεροψάλτης και συγγραφέας πολλών βιβλίων για τη Μουσική και εκδότης ψηφιακών δίσκων (cd) φίλος μου. Να ΄ναι καλά η φίλη μου απ’ τα παλιά, διευθύντρια του Σχολείου Στέλλα Σουχλάκη για την ευκαιρία που μου έδωσε και το υλικό που μου έστειλε ν’ αναφερθώ σ’ αυτό. Καλή συνέχεια και στον “Μελωδικό τόνο” και σ’ όλα τ’ άλλα ωραία που κάνετε, καλή μου συναδέλφισσα!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος- λογοτέχνης
Μελωδικός τόνος
Ένα μαθητικό περιοδικό του σχολείου μας «ξαναγεννιέται» χάρη στο μεράκι και στην αγάπη του εκλεκτού συναδέλφου, κ. Ιωάννη Καστρινάκη, ο οποίος τόσα χρόνια με απαράμιλλο ήθος υπηρετεί ακούραστα την επιστήμη της Μουσικής, εμπνέοντας τους μαθητές μας και στηρίζοντας με απίστευτο ενθουσιασμό και επαγγελματική αρτιότητα, όχι μόνο το μάθημα της Μουσικής και της Παιδείας, αλλά και κάθε καλλιτεχνική μας εκδήλωση.
Πιστεύουμε βαθύτατα πως ο «Μελωδικός τόνος» θα ξαναδώσει την ευκαιρία στους μαθητές μας να αλληλοεπιδράσουν ουσιαστικά μεταξύ τους, όπως παλιά που δεν υπήρχαν οι «σειρήνες» της τεχνολογίας, ώστε να ανταλλάξουν ιδέες, γνώσεις και βιώματα πάνω σε μουσικά θέματα που τους ενδιαφέρουν, πάντα με φαντασία και δημιουργικότητα, μέσω του συγκεκριμένου μαθητικού εντύπου. Ευχόμαστε να είναι ελπιδοφόρο το ξεκίνημά του και καλοτάξιδο με την επανέκδοσή του, για να μπορούμε όλοι μικροί-μεγάλοι να συνεχίζουμε να εκφράζουμε αυτό που μας ενώνει, αυτό που ξεπερνά τις διαφορές μας και μας βοηθά μαζί να ονειρευόμαστε, να συνεργαζόμαστε, να συνδημιουργούμε και να απολαμβάνουμε το θείο δώρο της ζωής: τη ΜΟΥΣΙΚΗ!!!
Η Δ/ντρια του Σχολείου
Στέλλα Σουχλάκη
Πότε θα γίνω καλός στο όργανο
Για να γίνεις καλός σε ένα κομμάτι που μαθαίνεις τώρα, μπορεί να σου πάρει περίπου μια εβδομάδα. Για να γίνεις καλός σ’ ένα πολύ δύσκολο κομμάτι, μπορεί να πάρει χρόνια. Το σημαντικό είναι να συνεχίσεις πάντα να προσπαθείς.
Αυτοσχέδια Κιθάρα
Υλικά:
– 1 κουτί
από παπούτσια
– κλωστές ή λαστιχάκια
– στρογγυλεμένα καρφάκια χειροτεχνίας
Τοποθετήστε τα καρφάκια στην κάθετη πλευρά του κουτιού (όπως στη φωτογραφία) αφήνοντας διάστημα 1-1,5 εκ. Κάνετε το ίδιο και για την ακριβώς απέναντι, κάθετη πλευρά του κουτιού.
Τυλίγετε την κάθε κλωστή γύρω από το καρφάκι και στη συνέχεια τεντώνετε μέχρι την άλλη πλευρά του κουτιού όπου στερεώνετε στο αντίστοιχο καρφάκι. Επαναλαμβάνετε για όλες τις κλωστές και τα καρφάκια, φροντίζοντας οι κλωστές να είναι παράλληλες μεταξύ τους.
Μην ξεχάσετε να τοποθετήσετε ένα κάθετο κομμάτι χαρτόνι για να “βοηθήσετε” τις κλωστές να μην εφάπτονται στην οριζόντια πλευρά του κουτιού.
Ανοίξτε και μια στρογγυλή τρύπα στο κέντρο της οριζόντιας επιφάνειας και… έτοιμη η αυτοσχέδια κιθάρα σας.
Μουσική Ακροστοιχίδα
1. Μ __ __ __ __ __ __ __
2. Ο __ __ __ __ __ __ __
3. Υ __ __ __ __ __ __
4. Σ __ __ __ __ __ __
5. Ι __ __ __ __ __
6. Κ __ __ __ __ __
7. Η __ __ __
1. Σπουδαίος γερμανός συνθέτης και πιανίστας.
2. Μουσική ομάδα.
3. Η μουσική είναι…
4. Τους περιέχει ένα τραγούδι.
5. Γεννήθηκε ο Βιβάλντι.
6. Έγχορδο όργανο.
7. Τον ακούμε.
Αριστέα Τριλυράκη (Στ2)
Οι πρώτες μου γνώσεις
για τη μουσική
«Ενα υπέροχο μουσικό βιβλίο για παιδιά από τις εκδόσεις “Ψυχογιός”, που απαντάει σε ένα πλήθος ερωτήσεων σχετικά με τον κόσμο της μουσικής.
Πώς γράφεις ένα τραγούδι; Πού κάθονται τα μέλη μιας ορχήστρας; Τραγουδούν τα ποντίκια; Πότε επινοήθηκε το πεντάγραμμο και άλλα πολλά σημαντικά και ενδιαφέροντα.
Άνοιξε τις καρτέλες και κοίταξε πίσω από τα κινούμενα μέρη για να ανακαλύψεις τι, γιατί, πότε, ποιος… και συντονίσου για να μάθεις τι είναι αυτό που κάνει τη μουσική ξεχωριστή!
Γλωσσάρι
– Μελοποιώ: γράφω μουσική για τους στίχους ενός ποιήματος.
– Ντιμινουέντο: όταν παίζω όλο και πιο σιγά.
– Πεγκάτο: οι νότες παίζονται μεταξύ τους ενωμένες, χωρίς ενδιάμεσο κενό.
– Σολφέζ: η εκτέλεση μελωδίας με την εκφώνηση των φθόγγων (νότα).
– Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ: από τους σημαντικότερους συνθέτες κλασικής μουσικής (1756-1791).
– Λούντβιχ βαν Μπετόβεν: γερμανός συνθέτης και πιανίστας κλασικής μουσικής (1770-1827).
– Κλαρίνο: είναι ξύλινο αερόφωνο (πνευστό). Από ξύλο ή από μέταλλο (σπανιότερα).
– Μπάντα: ένα πολυμελές μουσικό σύνολο.
– Μαράκες: είναι κρουστό μουσικό όργανο. Από ξύλο ή από συνθετικό υλικό.
– Βιολί: έγχορδο μουσικό όργανο που παίζεται με δοξάρι.
Νίκη Λουλούδη (Στ2)
Τα νέα της χορωδίας μας
Η πολυμελής χορωδία του σχολείου μας έλαβε μέρος με επίκαιρα μελωδικά τραγούδια, στις παρακάτω σχολικές γιορτές:
Στις 28 Οκτωβρίου, στις 17 Νοεμβρίου στην επέτειο του Πολυτεχνείου, ενώ ετοιμάζεται να τραγουδήσει στη μεγάλη χριστουγεννιάτικη εκδήλωσή του σχολείου μας. Σπουδαία είναι και η συμμετοχή της ορχήστρας μας που συνοδεύει τη χορωδία και απαρτίζεται από τους: Κατερίνα Χατζάκη (βιολί), Χρύσπα Καμπάκου (κιθάρα), Γιώργο Λουκάκη, Παναγιώτη Κρασάκη και Μανούσο Ξύδα (κρουστά).
ΔΙΟΡΘΩΣΗ: “Μια εικόνα που μου έκανε εντύπωση ήταν οι διασώστες να βρίσκουν ζωντανούς σε ερείπια.” Τα που είχε γράψει ο μαθητής Στέλιος Κουτσοκολάκης της Γ΄ τάξης του 6ου Δημ. Σχ. Χανίων για τον προηγούμενο ΠΑΙΔΟΤΟΠΟ και δεν μπήκε λόγω ανθρώπινου λάθους. Γι’ αυτό η δημοσίευση σήμερα.