Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Παιδότοπος: 2ο Νηπιαγωγείο Χανίων – Το παιδί και το παιχνίδι στο Νηπιαγωγείο

Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και το παιχνίδι στη θεωρία αλλά προπάντων στην πράξη, ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο, από την προϊσταμένη του 2ου Νηπιαγωγείου Χανίων Εύη Δήμου και τις συναδέλφισσες – συνεργάτιδές της Ελένη Αναγνωστάκη και Κατερίνα Αλεξανδράκη. Για τα νηπιάκια τους και τα παιχνίδια, “τα παιχνίδια του κόσμου” και “τα παιχνίδια από σκουπίδια”. Αλλά και για μια κυριακάτικη δράση στην οποία συμμετείχαν και οι γονείς των παιδιών. Άξιες κάθε επαίνου καλές μου συναδέλφισσες! Και για τη συνεργασία σας με την ψυχολόγο Κατερίνα Σουρλατζή και τον εικαστικό Μιχάλη Μανουσάκη, αλλά προπάντων γιατί… βάλατε “στο παιχνίδι” τούς γονείς των μαθητών σας… Ό,τι καλύτερο!

Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος – λογοτέχνης

 

Το παιχνίδι ως μέσο ενδυνάμωσης της κοινότητας του νηπιαγωγείου

Το παιδί και το παιχνίδι είναι δύο αναπόσπαστες έννοιες, όπου η μια δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την άλλη (Κάππας, Χρ. Ο ρόλος του παιχνιδιού στην Παιδική Ηλικία. Αθήνα: Ατραπός.) Όταν τα παιδιά παίζουν έχουν την ευκαιρία να συμμεριστούν, να ανταλλάξουν πληροφορίες, να εμπλακούν, να επιλύσουν προβλήματα και να αναπτύσσουν κοινωνικές δεξιότητες μέσα από την έκφραση των συναισθημάτων τους και τη δημιουργία κοινωνικών σχέσεων (Αυγητίδου Σ., Το παιδικό παιχνίδι: διερεύνηση της συνεργατικής δόμησης του κόσμου των παιδιών στην προσχολική εκπαίδευση.) Ένα σχολείο που διαπνέεται από κοινοτικές αξίες και πρακτικές , συμβάλλει σε ένα θετικό παιδαγωγικό κλίμα και δημιουργεί ενισχυτικά περιβάλλοντα μάθησης και προσωπικής έκφρασης. Ένα σχολείο πρέπει πάντα να έχει χώρο και χρόνο για παιχνίδι!

 

Τα “Παιχνίδια του Κόσμου” στο σχολείο μας

Στο σχολείο μας σε συνεργασία με την ψυχολόγο του Προγράμματος Προαγωγής Αυτοβοήθειας Χανίων Κατερίνα Σουρλατζή διοργανώσαμε ένα εργαστήρι για γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς όπου παρουσιάστηκαν τα «Παιχνίδια του Κόσμου». Τα παιχνίδια αυτά, ξύλινα, παραδοσιακά παιχνίδια που προέρχονται από διάφορους πολιτισμούς ανά τον κόσμο και ιστορικές περιόδους, είναι χειροποίητα παιχνίδια των οποίων η κατασκευή γίνεται από επαναχρησιμοποιημένα και ανακυκλώσιμα υλικά. Η ιδέα προέρχεται από τη γαλλική αστική μη κερδοσκοπική οργάνωση “KALOUMBA”. Στόχος αυτής της δράσης είναι η διάδοση του παιχνιδιού ως μέσο εκπαίδευσης, κοινωνικής και πολιτιστικής εξέλιξης αλλά και η συνάντηση των μελών της σχολικής κοινότητας (γονείς-εκπαιδευτικοί-μαθητές/τριες).
Η Κατερίνα Σουρλατζή, ψυχολόγος του Προγράμματος Προαγωγής Αυτοβοήθειας Χανίων, συζήτησε με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς για το πως το εργαστήριο κατασκευής των «Παιχνιδιών του Κόσμου» με την εμπλοκή γονέων –εκπαιδευτικών- νηπίων μπορεί να ενισχύσει το κοινοτικό παιδαγωγικό κλίμα. Τόνισε την σημαντικότητα της ενεργοποίησης των μελών της κοινότητας γύρω από τις ανάγκες του σχολείου και την ανάληψη δράσης γι’ αυτές, την σημασία του να δημιουργήσουμε ένα άλλο πρότυπο ζωής – πέρα από το ανταγωνιστικό, ατομικιστικό, καταναλωτικό και να υλοποιούμε δράσεις που προάγουν την δημιουργικότητα και ευρύτερα τον πολιτισμό. Σε σχολικό επίπεδο, η προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας και μάθησης κάθε ανθρώπου, απαιτεί περιβάλλοντα που παρέχουν και διαμορφώνουν ένα υγιές παιδαγωγικό κλίμα. Προϋποθέσεις για να επιτευχθεί αυτό είναι: η ασφάλεια,η ενθάρρυνση,οι ευκαιρίες εξερεύνησης, προβληματισμού, η συνεργασία και οι αρμονικές διαπροσωπικές σχέσεις, η ενεργός συμμετοχή και η ανάληψη ρόλων (Οικονομίδης,2017) , όπως τόνισε η κα Σουρλατζή.

Παίζουμε – Ευαισθητοποιούμαστε – Επικοινωνούμε

Με έμπνευση την έκθεση του εικαστικού Μ. Μανουσάκη που φιλοξενείται στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων με τίτλο ‘‘Ο τόπος του κάποτε- Ήρωες στα σκουπίδια ‘’, με παιχνίδια και αντικείμενα από προσωπική συλλογή του καλλιτέχνη, οργανώθηκε το εκπαιδευτικό project, “Ηρωες-παιχνίδια από σκουπίδια”. Το project αυτό, συνδυάστηκε με το Εργαστήρι των “Παιχνιδιών του κόσμου” ως μια πρόταση συλλογικής δράσης και ευαισθητοποίησης γύρω από την οικολογία και την επαναχρησιμοποίηση υλικών με επιπλέον στόχους, την συμπερίληψη και ενδυνάμωση των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών μέσα στην τάξη του νηπιαγωγείου. Ταυτόχρονα, μέσα από αυτή τη συλλογική διαδικασία δημιουργήθηκε ο χώρος για την ενδυνάμωση των σχέσεων μεταξύ των συμμετεχόντων, την ανάπτυξη της συνεργατικότητας και της επικοινωνίας μεταξύ όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.

Η Σχολική Κοινότητα σε μια κυριακάτικη δράση

Οι γονείς, έχοντας προσκληθεί από τα παιδιά, συγκεντρώθηκαν στο σχολείο φέρνοντας μαζί τους, ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιημένα υλικά, παλιά αντικείμενα και παλιά παιχνίδια! Εργαλεία, χρώματα, σχοινιά και τρυπάνια συγκεντρώθηκαν στο ξύλινο σπιτάκι της αυλής που έγινε εργαστήρι παιχνιδιών! Παιδιά , γονείς και νηπιαγωγοί χωρίστηκαν σε ομάδες και διάλεξαν ποιο από τα “Παιχνίδια του κόσμου” θα ήθελε η ομάδα τους να δημιουργήσει. Μέσα σε κλίμα χαράς, συνεργασίας και δημιουργίας, όλοι απόλαυσαν μια όμορφη μέρα, απόλαυσαν την χαρά που δίνει η συνεργασία. Μα πιο πολύ από όλους τα παιδιά, μια και τα παιχνίδια κοσμούν την αυλή και τα απολαμβάνουν καθημερινά!

Και παίξανε αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα!

Η προϊσταμένη του 2ου νηπιαγωγείου Χανίων Εύη Δήμου
και οι νηπιαγωγοί
Ελένη Αναγνωστάκη και Κατερίνα Αλεξανδράκη


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα