Κυριακή, 19 Ιανουαρίου, 2025

Παιδότοπος: Αναζητώντας τα μυστικά των σύννεφων – 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων

Καλοί µου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!

Μια ακόµα ξεχωριστή δράση του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων φιλοξενούµε στον σηµερινό Παιδότοπο. Για ένα πρόγραµµα που υλοποιήθηκε την περασµένη σχολική χρονιά µε τίτλο ‘‘Οι συννεφοπαρατηρητές και τα µυστικά των σύννεφων’’ σε σύµπραξη µε νηπιαγωγεία από 5 χώρες ο λόγος. Για ένα ταξίδι… των παιδιών… στα σύννεφα, µα και ταυτόχρονα για µια ‘‘εισαγωγή’’ τους στην επιστηµονική σκέψη. Για µια δράση που έχει στοιχεία παραµυθιού, που όµως δεν είναι παραµύθι…

Μπορούµε να διδάξουµε στα παιδιά τα πάντα, φτάνει να βρούµε τον έντιµο τρόπο, έχει γράψει στο περίπου το βιβλίο του ‘‘Η διαδικασία της Εκπαίδευσης’’ πριν από πολλά χρόνια ο Τζέροµ Μπρούνερ. Κι αυτή η φράση στον νου µου ενώ διάβαζα το κείµενο και έβλεπα τις σχετικές φωτογραφίες που µου έστειλε η και καλή µου φίλη, γνωστή στους αναγνώστες της στήλης, προϊσταµένη της Σχολικής Μονάδας Μαρία Σκορδίλη. Τα συγχαρητήριά µου και σ’ αυτήν και στις συνεργάτιδές της που χάριν των µαθητών τους επιµένουν να υπάρχουν…

Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους! 
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης 
δάσκαλος – λογοτέχνης

Οι συννεφοπαρατηρητές και τα µυστικά των σύννεφων

1. Το πρόγραµµα «The Cloud Spotters and the secrets of the clouds- Οι συννεφοπαρατηρητές και τα µυστικά των σύννεφων» που υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2023-24 στο 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων, σε σύµπραξη µε νηπιαγωγεία από Ελλάδα, Ιταλία, Κροατία, Πορτογαλία, Τουρκία αξιοποίησε την έµφυτη περιέργεια και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που έχουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να ανακαλύψουν τον κόσµο γύρω τους. Ξεκινώντας από τον µαγικό κόσµο των σύννεφων, τα ενέπλεξε σε ενδιαφέρουσες, αναπτυξιακά κατάλληλες και υψηλής ποιότητας µαθησιακές καταστάσεις, ώστε να υιοθετήσουν θετική στάση απέναντι στον επιστηµονικό τρόπο σκέψης και να αναπτύξουν σχετικές δεξιότητες. Ο παιγνιώδης χαρακτήρας του ενίσχυσε τη δραστηριότητα των παιδιών, ενώ η διαθεµατική προσέγγιση των εννοιών σε συνδυασµό µε τη χρήση διαφόρων µέσων, µεθοδολογιών και διδακτικών εργαλείων συνέβαλε στην ολόπλευρη ανάπτυξη των µαθητών, ενισχύοντας τόσο τις γνωστικές και κινητικές τους ικανότητες όσο και την καλλιέργεια «κοινωνικών δεξιοτήτων». Η δοµή του προγράµµατος είναι πλήρως συµβατή µε την προσέγγιση STE(A)M στην Προσχολική Εκπαίδευση, µε κατάλληλα σχεδιασµένες δραστηριότητες που συνέβαλλαν στην επίτευξη των αναµενόµενων µαθησιακών αποτελεσµάτων.

2. Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο των Εργαστηρίων ∆εξιοτήτων, στον Θεµατικό Άξονα ∆ηµιουργώ και Καινοτοµώ – ∆ηµιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία-4.STEAM. Η δοµή του βασίζεται στο Νέο Πρόγραµµα Σπουδών και την ενότητα των Φυσικών Επιστηµών: Ύλη και φαινόµενα. Αξιοποίησε το ενδιαφέρον των παιδιών να κατανοήσουν τον κόσµο και τα φυσικά φαινόµενα, εισάγοντας τα, στην επιστηµονική σκέψη και την ανάπτυξη σχετικών δεξιοτήτων. Η εκπαίδευση για τις δεξιότητες του 21ου αιώνα απαιτεί τη δηµιουργία µαθησιακών περιβαλλόντων που αξιοποιούν τη διερευνητική µάθηση. ∆ηµιουργήθηκαν ευκαιρίες για µαθησιακές εµπειρίες µέσω διερευνήσεων και επίλυσης προβληµάτων, αναπτύσσοντας προσωπικές δεξιότητες και ενισχύοντας τον επιστηµονικό εγγραµµατισµό. Οι δραστηριότητες συνέβαλαν στην κατάκτηση των µαθησιακών στόχων που περιλαµβάνονται στα Προγράµµατα Σπουδών όλων των εταίρων. Τα παιδιά συµµετείχαν σε ερευνητικές δραστηριότητες, αναζητώντας πληροφορίες µε τη βοήθεια της τεχνολογίας και της Τεχνητής Νοηµοσύνης, χρησιµοποιώντας τες για να απαντηθούν τα ερωτήµατα και να ανταποκριθούν στις µαθησιακές ανάγκες. Η παιγνιώδης µάθηση υποστήριξε την ενεργή συµµετοχή των παιδιών, ενώ η διαθεµατική προσέγγιση των εννοιών, µε τη χρήση διαφόρων µέσων, µεθοδολογιών και διδακτικών εργαλείων, συνέβαλε στην ολόπλευρη ανάπτυξή τους και την καλλιέργεια «ήπιων δεξιοτήτων». Με στόχο να καλλιεργηθεί στα νήπια το πνεύµα οµαδικής συνεργασίας και να αναπτύξουν πολύτιµες νοητικές δεξιότητες µέσω της εξερεύνησης και του πειραµατισµού, επιδιώξαµε να αυξήσουµε το ενδιαφέρον για συµµετοχή και µάθηση, να ενισχυθεί η φαντασία τους και να καλλιεργηθούν οι επικοινωνιακές δεξιότητες. Επιδιώχθηκε η παροχή σε όλα τα παιδιά ίσων ευκαιριών µάθησης, ώστε να οδηγηθούν στην ανακάλυψη, ακολουθήσουν την προσωπική τους πορεία προς τη µάθηση, αξιοποιήσουν τις εµπειρίες τους, ενισχύσουν τα ενδιαφέροντά τους και αναπτύξουν τη µεταγνωστική τους ικανότητα, διευκολύνοντας την κατανόηση εννοιών και την κατανόηση και υιοθέτηση της επιστηµονικής µεθόδου.

To έργο κατέκτησε, κατόπιν αξιολόγησης, την Εθνική και Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας eTwinning ενώ παρουσιάστηκε στο 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τις Φυσικές Επιστήµες στην Προσχολική Εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη µε τον τίτλο: «”The Cloud Spotters”: Μια εκπαιδευτική πρόταση αξιοποίησης του µοντέλου της σχεδιαστικής σκέψης IDEO στην προσχολική αγωγή και εκπαίδευση».

Ευχαριστήριο

Eυχαριστούµε πολύ τον Ε.Ο.Υ και Κ.Ο.Υ. eTwinning για την τιµή της ετικέτας για άλλη µία φορά! Θερµές ευχαριστίες στους εταίρους µας και τη µοναδική ιδρύτρια και συντονίστρια του έργου Πόπη Πέαρου από το 14ο Πειραµατικό Νηπιαγωγείο Κέρκυρας και µια σφικτή αγκαλιά στους µαθητές µας και τους συναδέλφους του 11ου Νηπιαγωγείου Χανίων Ελένη Βλησίδη, Μαρία Φωτάκη, Λίλη Καζάκου και ∆ήµητρα Ναξάκη, για τη συµβολή τους στην ετικέτα αυτή!

Η προϊσταµένη του Νηπιαγωγείου

Μαρία Σκορδίλη

Πειράµατα:

https://www.canva.com/design/DAF2eipPJvk/Ud8DXBEmOOZaRgSkhCTKDg/view?utm_content=DAF2eipPJvk&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link#1

https://pickerwheel.com/?id=HUBAs

Παιχνίδι MEMO:

https://wordwall.net/resource/72378695/playful-clouds

Venn διάγραµµα από καταιγισµό ιδεών των νηπίων:

https://www.canva.com/design/DAFzm6sns8w/qAgorVJRJt1YY3CxjhDYtA/watch?utm_content=DAFzm6sns8w&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Αξιολόγηση εκπαιδευτικών:

https://miro.com/app/board/uXjVKMXtvAY=/

Σύνδεσµοι µε έργα των παιδιών

(Μερικά από τα έργα που  δηµιούργησαν τα παιδιά µε τη βοήθεια των γονέων και των νηπιαγωγών τους κατά την υλοποίηση του έργου στους συνδέσµους)

Οι φωτογραφίες των σύννεφων από τις οικογένειες των µαθητών:

https://www.canva.com/design/DAF3EXb8Ofo/YGINoEYuRkJWBsPiuaKgaw/watch?utm_content=DAF3EXb8Ofo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Συννεφοπαρατήρηση: https://read.bookcreator.com/HqX5X0u2UoUFOr0UvAe1E0DoT6j1/ArOwACgpQk2GOsdYdobKVA/72y6SHldTG60Q96KLIs8gg

Tραγουδάµε για τα σύννεφα:

https://www.youtube.com/watch?v=wzwBR6ZP6B4

Συνέντευξη µε ένα σύννεφο:

https://www.canva.com/design/DAGDJbIhlbo/YPK-4fWHa7J5Vxk8p-3srQ/view?utm_content=DAGDJbIhlbo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link

Βιβλίο γνώσεων:

https://www.calameo.com/books/00630385814e4ce70fd0e

Το αφράτο σύννεφο µεταµορφώθηκε σε αυτοκίνητο:

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/cloud-spotters-and-secrets-clouds/twinspace/pages/puffy-little-cloud-changed

Συνέντευξη από ένα σύννεφο:

https://www.canva.com/design/DAGDJbIhlbo/YPK-4fWHa7J5Vxk8p-3srQ/view?utm_content=DAGDJbIhlbo&utm_campaign=designshare&utm_medium=embeds&utm_source=link


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα