Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
“Ίγμα, η Ανατολή”, ο τίτλος ενός απ’ τα βιβλία της Χανιώτισσας συγγραφέως, τ. σχολικής συμβούλου Προσχολικής Αγωγής, γνωστής θεατρολόγου Αγγέλας Μάλμου, που κυκλοφόρησε το 2013 απ’ τις εκδόσεις “Κέδρος”. Για ένα βραβευμένο απ’ τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά μυθιστόρημα, με πρωταγωνίστρια την Ίγμα, ένα εντεκάχρονο κορίτσι που μας μεταφέρει στην προϊστορία, ο λόγος… Από την ίδια τη συγγραφέα η παρουσίαση του τα τέλη του περασμένου Νοέμβρη στα παιδιά των δυο τμημάτων της Τρίτης τάξης του 1ου Δημ. Σχ. Σούδας. Γι’ αυτήν την παρουσίαση ο λόγος στον σημερινό Παιδότοπο. Όχι, δεν θα το κρύψω ότι ήθελα να είμαι κι εγώ ένα απ’ τα τριτάκια… Θερμά συγχαρητήρια στις δασκάλες των παιδιών και γι’ αυτήν τη δράση τους!
Σας χαιρετώ με αγάπη όλους!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος – λογοτέχνης
Γνωριμία με την Ίγμα και τους Νεάντερταλ
Στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας που πραγματοποιείται στο σχολείο μας τη φετινή σχολική χρονιά, υλοποιούνται ποικίλες δράσεις, με βασικότερους στόχους τη διαμόρφωση θετικής στάσης και αγάπης για το λογοτεχνικό βιβλίο και τους δημιουργούς του, την ανάπτυξη της φαντασίας και την καλλιέργεια της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Μία απ’ αυτές τις προγραμματισμένες δράσεις ήταν και η αποστολή πρόσκλησης στην κα Αγγέλα Μάλμου για την παρουσίαση του βιβλίου της, «Ίγμα η Ανατολή» στα τμήματα Γ1 και Γ2, στις 23 Νοεμβρίου 2023. Το βιβλίο, πραγματεύεται μέσω μιας παραστατικής αφήγησης, συνυφασμένης με ιστορικά στοιχεία, τη ζωή και την καθημερινότητα, τις περιπέτειες και την αγωνιώδη προσπάθεια επιβίωσης του είδους των ανθρώπων που έζησαν τη Μέση Παλαιολιθική εποχή στον ελλαδικό χώρο, με βασική ηρωίδα ένα 11χρονο κορίτσι, την Ίγμα.
Όντας και η ίδια παιδαγωγός, με πολύχρονη εμπειρία, η κα Μάλμου, παρευρισκόμενη σε ένα γνώριμο για εκείνην περιβάλλον, ξεδίπλωσε την παρουσίαση που ετοίμασε με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να λειτουργήσει ευεργετικά κι εποικοδομητικά στους μικρούς συνοδοιπόρους της, σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στην ιστορία. Αρχικά, μέσω ενός διασκεδαστικού παιχνιδιού καρτών, δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να αντιληφθούν πώς εξελίχθηκε ο κόσμος και ο άνθρωπος. Λειτουργώντας συνεργατικά, με την καθοδήγηση της συγγραφέως, τα παιδιά συνέθεσαν τις χρονικές περιόδους της εξέλιξης, από τις πρώιμες μορφές ζωής στη γη, τους απολιθωμένους μικροοργανισμούς, τα ευρήματα και τα ίχνη, μέχρι την ανθρωπογένεση. Μετέπειτα, γνώρισαν την Ίγμα και τους υπόλοιπους χαρακτήρες της ιστορίας, μέσω της προβολής της εικονογράφησης, η επιμέλεια της οποίας ανήκει στη συγγραφέα. Η εξιστόρηση των γεγονότων που ακολούθησε, η οποία κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών, ήταν η αφορμή για μια διαλογική συζήτηση. Η ολοκλήρωση της δράσης, έγινε με τη συγγραφή των εντυπώσεών τους, συνοδευόμενων από μία δική τους εικονογράφηση, όσων επέλεξαν ως σημαντικότερα για εκείνα. Οι βραχογραφίες στις σπηλιές, ενθουσίασαν τα παιδιά, προτείνοντας να φτιάξουν κι εκείνα τις δικές τους.
Οι δασκάλες: Γρηγοράκη Χριστίνα, Καρολεμέα Μεταξένια. Αρβανίτη Ραφαέλα (εκπαιδευτικός Παράλληλης Στήριξης) Έφη Τωμαδάκη (Ε.Β.Π.)
Εντυπώσεις των παιδιών από την παρουσίαση της Ίγμας
• Οι Νεάντερνταλ, ζούσαν σε τεράστιες σπηλιές και για να προστατεύονται από το κρύο, φορούσαν δέρματα ζώων. Όταν ήθελαν να επικοινωνήσουν έβγαζαν κραυγές, έκαναν νοήματα και ζωγράφιζαν βραχογραφίες.
• Τα βράδια, μαζεύονταν γύρω από τη φωτιά κι έλεγαν ιστορίες.
• Όλοι σέβονταν το σοφό της φυλής. Το όνειρο της Ίγμα ήταν όταν μεγαλώσει, να πάρει τη θέση του.
• Με υπομονή κι επιμονή κατάφερε πετώντας μια πέτρα σ’ έναν βράχο, ν’ ανάψει τη φωτιά που είχε σβήσει. Αυτό έφερε μεγάλη χαρά στη φυλή της και γλέντησαν δύο μερόνυχτα. Από τότε, την αποκαλούσαν «κόρη του Μεγάλου Φωτός», θαυμάζοντας τη δύναμη του μυαλού της.
• Τα ωραία τοπία, ο σπουδαίος χαρακτήρας του κοριτσιού και οι όμορφες σκέψεις της.
• Η αληθινή φιλία ανάμεσα στην Ίγμα και τον Σα-γιου, ο οποίος της χάριζε κολιέ που τα έφτιαχνε ο ίδιος από δόντια τάρανδου.
• Οι ευφάνταστες ιδέες της και η εφευρετικότητά της, αφού κατάφερε να κατασκευάσει μια σχεδία για να μεταφέρουν τα αντικείμενά τους εύκολα και γρήγορα μέσα στο ποτάμι, χωρίς να τα κουβαλάνε.
• Ήταν έξυπνη και συμπονετική, γιατί έψαχνε συνέχεια να βρίσκει τρόπους για να βοηθάει τους ανθρώπους της φυλής της.
• Αγαπούσε και σεβόταν τη φύση. Ένας από τους καλύτερούς της φίλους, ήταν ένα δηλητηριώδες δέντρο. που νάρκωνε και παγίδευε τα έντομα. Στις ρίζες του, φύλαγε τα ροζ κοχύλια της. Όταν χρειάστηκε να σωθεί ένα παιδί της φυλής της, χρησιμοποίησε τα φύλλα του.
• Ήταν γενναία και προστατευτική τόσο με τους συνανθρώπους της όσο κα με το σκυλάκι της τον Γκούλι, που την συντρόφευε πάντα και δεν το εγκατέλειψε σε καμία δύσκολη στιγμή.
• Ήταν αισιόδοξη και δεν έχανε την ελπίδα της ότι ο πατέρας της και οι υπόλοιποι άντρες-κυνηγοί, ήταν ζωντανοί. Ενώ όλοι στη φυλή της, όσο περνούσε ο καιρός άρχισαν να πιστεύουν α ότι είχαν χαθεί για πάντα, η Ίγμα, με τη βοήθεια του Γκούλι, κατάφεραν να τους βρουν το μέρος που βρίσκονταν παγιδευμένοι. Έτσι το βιβλίο, έχει ένα χαρούμενο τέλος.
Τα παιδιά του Γ΄1: Αριανούτσος Αντρέας, Βλαμάκης Κων/νος, Γεωργακάκη Ευτυχία, Καμηλάκη Άννα, Κουταλώνη Αλεξάνδρα, Κράσσος Παλαιολόγος, Μάνος Ιωάννης, Μάντη Γεωργία, Μαρμαριτσάκης Κων/νος, Μαυροειδή Αριάδνη, Μητάκου Ευανθία, Μπουρδάκη Στυλιανή, Παπαβασιλείου Φώτης, Τζουβαδάκη Παναγιώτα, Τσόλα Κυριακή, Τσουράκης Παύλος, Φωκιανός Χρήστος
Τα παιδιά του Γ΄2: Αγγελάκη Ελισάβετ, Ακουμανάκης Πέτρος, Βασιλειάδης Μιχαήλ-Άγγελος, Γκαζά Δέσποινα, Κούβαρης Κυριάκος, Λάρδας Παναγιώτης, Λογοθετίδη Δέσποινα, Μαρμαρά Άννα Μαρία, Νικολακάκης Άγγελος, Παπαiωάννου Ελευθερία, Πουλάκος Ιάσονας, Τασσοπούλου Εβελίνα, Τοπουζίδου Όλγα, Τραχαλάκης Νικόλας, Χαλκιαδάκης Άγγελος