Καλοί µου φίλοι,
καλό Σαββατοκύριακο!
Στη συµµετοχή τους ως σχολείο etwining τη φετινή σχολική χρονιά στο ευρωπαϊκό έργο ‘‘Little Hands, Mega structures’’ (Μικρά χέρια- Μεγάλες κατασκευές) αναφέρονται στον σηµερινό Παιδότοπο η προϊσταµένη του Νηπιαγωγείου των Χωραφακίων Ακρωτηρίου Καλλιόπη ∆ουρµούσογλου και οι συνεργάτιδές της Λαµπρινή Παναγιωτοπούλου και Ευγενία Καρασαντέ. «Όσο πιο µικρό το ανάστηµα του µαθητή, τόσο πιο µεγάλο πρέπει να είναι το ανάστηµα του δασκάλου», η φράση που ήταν διαρκώς στον νου µου ενώ διάβαζα το κείµενο κι έβλεπα τις εικόνες που µου έστειλαν. Όπως και ο τίτλος του βιβλίου του Robert Fulghun ‘‘Όσα χρειάζεται να ξέρω τα έµαθα στο νηπιαγωγείο’’, τον οποίο χρησιµοποιούν και εν είδει προµετωπίδας στο Ιστολόγιο του Σχολείου τους. Πάντα στις επάλξεις της ∆ασκαλοσύνης, καλές µου συναδέλφισσες!..
Σας χαιρετώ όλους µε αγάπη!
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος – λογοτέχνης
Το Νηπιαγωγείο µας (Νηπιαγωγείο Χωραφακίων Ακρωτηρίου), ως σχολείο etwinning, υλοποίησε τη φετινή σχολική χρονιά το ευρωπαϊκό έργο “Little Hands, Mega Structures”, µε συνεργάτες από σχολεία της Τουρκίας, της Ρουµανίας, της Πολωνίας, της Λιθουανίας, της Πορτογαλίας, αλλά και της Ελλάδας.
Το έργο συνδυάζει την αγάπη για τη δηµιουργία µε την κατανόηση του κόσµου, εµπνέοντας τα παιδιά να ονειρεύονται και να δηµιουργούν το µέλλον µε τα χέρια και τη φαντασία τους. Μέσα από το έργο εισάγουµε τα παιδιά στη βιωσιµότητα και τη φιλοσοφία STEM (Επιστήµη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηµατικά). Τους δίνουµε τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις πιο εντυπωσιακές αρχιτεκτονικές κατασκευές στον κόσµο και να τις ξαναζωντανέψουν µε ανακυκλώσιµα υλικά. Πλαστικά και χάρτινα µπουκάλια, κουτιά, χαρτόκουτες, παλιές εφηµερίδες, ρολά από χαρτί, όλα µετατρέπονται σε θησαυρούς! Τα παιδιά προάγουν τη δηµιουργική τους σκέψη και αποκτούν γνώσεις µέσα από την ανακύκλωση και την κατασκευή µε ανακυκλώσιµα υλικά. Αναπτύσσουν την αυτοπεποίθηση και την αισθητική κουλτούρα µέσα από τα έργα τους και δηµιουργούν κοινό όραµα για βιωσιµότητα και καινοτοµία.
Με το έργο αυτό θέλουµε τα παιδιά:
• να έρθουν σε πρώτη επαφή µε τις διαδικασίες της ανακύκλωσης και επαναχρησιµοποίησης των υλικών
• να ευαισθητοποιηθούν στην τέχνη των εικαστικών και συγκεκριµένα στη χρήση των ανακυκλώσιµων υλικών ως εικαστικό υλικό
• να αναπτύξουν την περιέργειά τους για διαφορετικούς πολιτισµούς και σηµαντικά κτίρια τουριστικού ενδιαφέροντος
• να εµπλακούν µε δραστηριότητες STEM και να αναπτύξουν δεξιότητες κατασκευής, αναλυτικής σκέψης, λύσης προβληµάτων και συνεργασίας/εργασίας σε οµάδα.
Πιο αναλυτικά, το έργο αποτελούνταν από 5 ενότητες: 1. Ιστορικά Κτίρια, 2. Πύργοι, 3. Γέφυρες, 4. Ουρανοξύστες και 5. Τοπική ∆οµή (της κάθε χώρας). Η επιλογή της δοµής ερχόταν µέσα από δηµοκρατικές διαδικασίας, ψηφοφορία µεταξύ των εκπαιδευτικών του έργου.
Αρχικά, τα παιδιά µυήθηκαν στις Αιγυπτιακές Πυραµίδες µε διαφορετικούς τρόπους. Ασκήθηκαν στην κωδικοποίηση µε το ιερογλυφικό αλφάβητο και στο τέλος ξαναέχτισαν τις Αιγυπτιακές Πυραµίδες χρησιµοποιώντας διάφορα χάρτινα κουτιά.
Στη συνέχεια, τα παιδιά εξέτασαν τον Πύργο του Γαλατά (Galata Tower), που βρίσκεται στην Τουρκία. Ξαναέχτισαν τον Πύργο µε πλαστικό µπουκάλι και ρολά από χαρτί και εφάρµοσαν διαδικασίες STEM, ενώ προχωρούσαν στην κατασκευή. Ολοκληρώσαµε συνθέτοντας την «Οδό Γαλατά» µε τον Πύργο και τα σπίτια γύρω από αυτόν, τα οποία κατασκεύασαν τα παιδιά στο σπίτι µε τις οικογένειές τους, χρησιµοποιώντας και εκεί χάρτινα κουτιά και συσκευασίες.
Μεταφερόµαστε στο Λονδίνο και στη Γέφυρα του Πύργου (Bridge Tower). Τα παιδιά τη γνώρισαν από κοντά και έµαθαν για τη λειτουργίας της. Και αυτή η δοµή κατασκευάστηκε µε υλικά που ανακυκλώνονται, δηλ. µε µεγάλες χαρτόκουτες, ρολά από χαρτί, πλαστικό µπουκάλι, κοµµάτια από χαρτόκουτες. Πώς όµως θα ανοίξει και θα κλείσει αυτή η γέφυρα για να περνάνε τα καράβια; Εφαρµόζοντας διαδικασίες STEM, κατάφεραν να κάνουν τη γέφυρα να ανοίγει και να κλείνει, ώστε τα πλοία που έφτιαξαν µε τη βοήθεια της οικογένειας να µπορούν να περάσουν, αλλά και να είναι στιβαρή και να αντέχει το βάρος ενός µήλου, αφού από πάνω της περνούν αµάξια!
Από το Λονδίνο πάµε στο Ντουµπάι! Ποια είναι η διαφορά µεταξύ των πύργων και των ουρανοξυστών; Αφού απάντησαν σε αυτή την ερώτηση, τα παιδιά κατέταξαν τους 10 ψηλότερους ουρανοξύστες στον κόσµο. Ξαναέχτισαν τον Μπουρτζ Χαλίφα (Burj Khalifa), χρησιµοποιώντας µια µεγάλη χαρτόκουτα (από κρεβάτι), κουτιά από γάλα και χαρτόκουτα από δηµητριακά!
Φτάνοντας στο τέλος, καθεµία από τις 6 χώρες που συµµετείχαν στο έργο αποφάσισαν τη µεγαδοµή που ήθελαν να προωθήσουν από τη χώρα τους. Η Ελλάδα κατέληξε στον Παρθενώνα, οπότε κατασκευάσαµε µια µικρογραφία του, από ρολά χαρτιού, ξύλινα καλαµάκια για να δοθεί η αίσθηση του κίονα και κοµµάτια από χαρτόκουτες!
Κατά τη διάρκεια του έργου, δηµιουργήθηκαν ψηφιακές παρουσιάσεις και αφίσες των δοµών που φτιάχτηκαν από τα παιδικά χεράκια και ηλεκτρονικά βιβλία για την παρουσίαση των έργων και των διαδικασιών. Το έργο ολοκληρώθηκε τον Γενάρη και οι γονείς όλων των συµµετεχόντων σχολείων, στην αξιολόγησή τους το περιέγραψαν ως ευφάνταστο, εκπαιδευτικό, ενδιαφέρον και πολύ διασκεδαστικό.
Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου:
Blog « ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΩΡΑΦΑΚΙΩΝ « Χωραφάκια Ακρωτηρίου Χανίων
Με εκτίµηση, οι νηπιαγωγοί:
Καλλιόπη ∆ουρµούσογλου, Λαµπρινή Παναγιωτοπούλου και Ευγενία Καρασαντέ (παράλληλη στήριξη)
ΣηµείωσηΤο φετινό ευρωπαϊκό έργο “Little Hands, Mega Structures” είναι άµεσα συνδεδεµένο µε τους δύο θεµατικούς κύκλους των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τον θεµατικό κύκλο “∆ηµιουργώ και Καινοτοµώ – ∆ηµιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία” και τον θεµατικό κύκλο “Φροντίζω το περιβάλλον”, καθώς δίνει έµφαση στη βιώσιµη ανάπτυξη, την καινοτοµία και τη δηµιουργικότητα! Από την Ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου