Η ΚΛΕΦΤΡΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
(2013 ΕΓΧ 131’)
Πολεμικό δράμα, βασισμένο ομότιτλο μπεστ σέλερ του Μάρκους Ζούσακ
Υποψήφια για Όσκαρ Μουσικής
Σκην.: Μπράιαν Πέρσιβαλ Μουσ.: Τζον Γουίλιαμς Ηθ.: Τζέφρι Ρας, Έμιλι Γουότσον, Σόφι Νελίς, Μπεν Σνέτζερ
Οι σκοτεινές μέρες… του πάντα επίκαιρου… γερμανικού φασισμού…
Στη Γερμανία του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η μικρή Λιζέλ δίνεται σε ανάδοχη οικογένεια. Οι θετοί της γονείς, κρύβουν από τους ναζί στο υπόγειο του σπιτιού τους, το Μαξ, ένα νεαρό Εβραίο. Η Λιζέλ γίνεται φίλη με το Μαξ και καθώς μαθαίνει να διαβάζει, αρχίζει να γράφει και να αναζητά διαφυγή μέσα από τη φαντασία της. Oταν ο Μαξ υποχρεώνεται σε “άτακτη φυγή” και οι θετοί γονείς της Λιζέλ, αλλά και ένας συνομήλικος γείτονας και φίλος της σκοτωθούν σε ένα βομβαρδισμό, η Λιζέλ απομένει εντελώς μόνη. Τότε είναι που κάνει πράξη, όλα όσα έμαθε τον τελευταίο καιρό, για να οργανώσει τη φαντασία της και να καταφέρει να επιβιώσει από την χαοτικά ταραχώδη κατάσταση που επικρατεί γύρω της.
Συγκινητικό πολεμικό δράμα, για την ιστορία ενηλικίωσης ενός κοριτσιού στη ντροπή της διαχρονικά φασιστικής Γερμανίας, αλλά ταυτόχρονα και το δράμα των πολιτών της, που έζησαν το ναζιστικό καθεστώς και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Οι Χανς και Ρόζα Χούμπερμαν, για τη Λιζέλ, δεν αποτελούν απλά ένα καταφύγιο ζωής. Είναι το στέγαστρο, που της προσφέρει ακριβώς ότι της έλειπε. Στοργή, τρυφερότητα και αγάπη -αντίθετα με κάθε τι δεδομένο για τα περισσότερα παιδιά της ηλικίας της- που η Λιζέλ στερήθηκε κατά την διάρκεια της περιπλάνησής της στους χειμώνες της Γερμανίας. Ομως δεν είναι ούτε αυτό. Η οικογένεια ενθαρρύνει τη Λιζέλ, σε κάτι που αποδεικνύεται περισσότερο σημαντικό. Της παρέχουν τα μέσα για γνώση και παιδεία. Μέσα από το διάβασμα λοιπόν, αλλά και με παράλληλα τα πολιτικά γεγονότα σε πλήρη εξέλιξη, η μικρούλα ενηλικιώνεται πρόωρα, καθώς ξετυλίγεται ένας διαφορετικός κόσμος γύρω της. Η φαντασία της απογειώνεται, εμπνέοντάς την με το απαιτούμενο κουράγιο, για να παρανομήσει φανερά, παρά την αυστηρή απαγόρευση των ναζιστών, σε ότι αφορά τη χρήση και το διάβασμα λογοτεχνικών, ιστορικών και φιλοσοφικών κειμένων, ανάμεσα στα υπόλοιπα δεινά. Με βάση το ξεφύλλισμα των βιβλίων και τη μάθηση, η κάμερα παρακολουθεί στενά την εναλλαγή του χαρακτήρα της Λιζέλ, η οποία σταδιακά εμπλουτίζει την ελεύθερη βούλησή της, μέσα από μια ακαδημαϊκά δομημένη σκηνοθεσία. Με φόντο έναν άκρως παραστατικό σκηνικό χώρο, με μελαγχολικά χρώματα στο φακό και με την επένδυση της εξαίσιας μουσικής του Τζον Γουίλιαμς, η ταινία –αν και λιγάκι αργή- εκμεταλλεύεται το φιλμικό χρόνο της ουσιαστικά και πολυεπίπεδα.
Η αφήγηση του θανάτου, από τη φωνή του Ρότζερ Άλαμ, ανάγεται σε ευφυή σεναριακή διαχείριση, καθώς ο θάνατος, μετουσιωμένος αλληγορικά με τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά, αυτοσαρκάζεται με υπερηφάνεια για τα φρικτά του δημιουργήματα, όπως ο πόλεμος, αλλά και για την αδυναμία της ανθρώπινης φύσης στο πέρασμά του.
Δείτε την!
DALLAS BYUERS CLUB
(2013 ΕΓΧ 117’)
Βιογραφικό δράμα
Βραβεία: Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου (Μ. Μακόναχι), Β’ Ανδρικού Ρόλου Τ. Λέτο)
6 υποψηφιότητες όσκαρ: Καλύτερης Ταινίας, Α’ Ανδρικού Ρόλου, Β’ Ανδρικού Ρόλου, Πρωτότυπου Σεναρίου, Μοντάζ, Μακιγιάζ – Κομμώσεις
Σκην.: Ζαν Μαρκ Βαλέ Ηθ.: Μάθιου Μακόναχι, Τζένιφερ Γκάρνερ, Τζάρεντ Λέτο, Στιβ Ζαν
Η έννοια του ακτιβισμού… στην πράξη της ίδιας… της ζωής…
Ο Ρον Γούντροφ, ηλεκτρολόγος και καουμπόι σε ροντέο, απολαμβάνει την καθημερινότητά του δίχως έννοιες για την επόμενη μέρα. Το 1985, ξαφνικά χάνει την ισορροπία του, όταν οι γιατροί διαγνώσουν στο αίμα του τον ιό H.I.V. και πως του απομένουν 30 μέρες ζωής. Ο συντηρητικός Τεξανός, φανατικός γυναικάς και ομοφοβικός, αρνείται να συμβιβαστεί με την ιδέα της θανατικής ποινής. Έτσι, αποφασίζει να αναζητήσει τρόπους θεραπείας με φάρμακα, που όμως είναι αδύνατον να προμηθευτεί στις Η.Π.Α., λόγω “μη πιστοποίησης”. Παρέα με έναν οροθετικό τρανσέξουαλ, δημιουργούν ένα κλαμπ, στο οποίο οι ασθενείς, με μία μηνιαία συνδρομή, μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μη πιστοποιημένα φάρμακα, τα οποία ο Ρον διακινεί παράνομα από το Μεξικό, την Ιαπωνία, την Κίνα, την Ολλανδία και από όπου αυτά διατίθενται. Βέβαια το ιατρικό κατεστημένο και οι φαρμακευτικές εταιρίες, δε βλέπουν με καλό μάτι τη δράση του Ρον και του δημιουργούν νομικά προβλήματα. Μέσα από αυτόν τον αγώνα, ο Ρον, πρέπει να ξεπεράσει τους φόβους και τις εμμονές του, να μοιράσει ελπίδα σε απελπισμένους ανθρώπους και να καταφέρει να ζήσει, αντιμετωπίζοντας με θάρρος την αρρώστια του.
Με σαρωτική παρουσία στα βραβεία όσκαρ και ένα εξαιρετικά ευρυγώνιο καστ, η ταινία σαφώς και είναι μια από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές προκλήσεις του 2013. Πρόκειται για την επιτυχημένη μεταφορά της αληθινής ιστορίας ενός ανθρώπου, που χρειάστηκε να βουλιάξει, σε όσα επί χρόνο αφόριζε, προκειμένου να βρει τελικά τον εαυτό του.
Ο σκηνικά αγνώριστος Μ. Μακόναχι, πρωταγωνιστεί ακτινογραφώντας έναν, οριακά άξεστο χαρακτήρα και μαζί με τον Τζ. Λέτο, στο ρόλο μιας εκκεντρικής τραβεστί, κλέβουν την παράσταση. Οι δύο ηθοποιοί, προκειμένου να υποδυθούν τους δυο αντίστοιχους οροθετικούς, αντίθετους πόλους, υποβλήθηκαν σε εξαντλητική απώλεια βάρους. Εκτός βέβαια από την εντυπωσιακή σωματική τους μεταμόρφωση, αυτό που τους αναβαθμίζει στην κατηγορία της καθηλωτικής ερμηνείας, είναι η αφοσίωση και η ειλικρίνεια, με την οποία αποδίδουν τις πτυχές του χαρακτήρα τους, στα χαμηλά και στα υψηλά που τους επιφυλάσσει αυτή η γλυκόπικρη ιστορία.
Ο Ρον, στα επτά χρόνια που μεσολαβούν από τη διάγνωση μέχρι τον θάνατό του, εξελίσσεται σε κινητή εγκυκλοπαίδεια αντι-ιικών φαρμάκων, φαρμακευτικών δοκιμών και πατεντών των κανονισμών του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων και των δικαστικών αποφάσεων. Αγωνίζεται με πάθος για τα δικαιώματα των ασθενών, αλλά και για την ίδια του την πρόσβαση σε εναλλακτικά φάρμακα και θεραπείες.
Μια εξαιρετικά δυνατή ταινία, που αποτυπώνει τον τρόμο, τις ομοφοβικές συμπεριφορές και το σοκ μιας ολόκληρης κοινωνίας, όταν πρωτοεμφανίστηκε ως μάστιγα, ο ιός του Aids. Μαζί με την επιτυχημένη αναπαράσταση της εποχής της δεκαετίας του 1980, ο Βαλέ, μέσω του φακού του, ασκεί έντονα αυστηρή κριτική, με άποψη, ύφος, ήθος και “χιουμανιστική” συνέπεια, στις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρίες αλλά και το ρόλο της Αμερικανικής Επιτροπής Ελέγχου Φαρμάκων και Τροφίμων. Μέσα από οριακές αντιφάσεις και συναισθηματικές μεταλλάξεις, κυρίως στον άξονα του βασικού ήρωα, Ρον, ο Βαλέ ‘κτίζει’ το συμπαντικό χώρο της ταινίας του, αποτυπώνοντας έντονα, το στίγμα των ανθρώπων, που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις. Χωρίς διδακτική πρόθεση, χωρίς κομπασμό, χωρίς φόβο, χωρίς ιδιοτέλεια, αλλά με αφοπλιστική ειλικρίνεια και καθημερινή απλότητα…
Μην τη χάσετε!
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ
(2013 ΕΓΧ 112’)
Κοινωνικό δράμα
Σκην.: Κάλιν Πέτερ Νέτζερ Ηθ.: Λουμινίτα Γκεοργκίου, Μπόγκνταν Ντουμιτράς, Νατάσα Ράμπ
Η εμβρυακή στάση… και τα αποτελέσματά της μητρικής απομυθοποίησης…
Η 60χρονη Κορνήλια, παρακολουθεί το γιο της, Μπάρμπου, να προσπαθεί απεγνωσμένα να απογαλακτιστεί. Μετακομίζει, αποκτά το δικό του αυτοκίνητο, έχει μία κοπέλα που δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες της και το πιο ανησυχητικό από όλα, αποφεύγει τη μητέρα του. Όταν ο Μπάρμπου εμπλέκεται σε ένα τραγικό δυστύχημα, από ένστικτο η μητέρα του χρησιμοποιεί όλες τις γνωριμίες και τα χρήματά της, προκειμένου να τον σώσει από την καταδίκη του, προσδοκώντας να τον επαναφέρει στη δική της εξάρτηση. Ωστόσο, υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή, που διαχωρίζει τη μητρική αγάπη από την ιδιοτελή χειραγώγηση…
NON STOP
(2014 ΕΓΧ 106’) Περιπέτεια δράσης Σκην.: Ζομ Κολέ Σερά Μουσ.: Τζον Ότμαν Ηθ.: Λίαμ Νίσον, Τζούλιαν Μουρ, Άνσον Μάουντ
Το αεροπλάνο… ο διαχρονικός… χολιγουντιανός… σούπερ σταρ…
Ο Μπιλ Μαρκς, πτέραρχος της αεροπορίας των Η.Π.Α., μαθαίνει ότι έχει λίγες μόνο ώρες στη διάθεσή του, ώστε να ανακαλύψει ένα δολοφόνο επιβάτη, σε μια υπερατλαντική πτήση. Το αεροσκάφος μεταφέρει διακόσιους επιβάτες, αλλά και ένα τεράστιο ποσό σε δολάρια, που, σύμφωνα με τα οικονομικά κόλπα της εποχής, κατευθύνεται προς αλλοδαπή εταιρία. Ένα ασταμάτητο κυνήγι ξεκινά στα 40.000 πόδια, με τη ζωή διακοσίων επιβατών σε κίνδυνο…
Ο κος ΠΙΜΠΟΝΤΙ ΚΑΙ Ο ΣΕΡΜΑΝ
(2014 ΕΓΧ 92) Κινούμενο
Σκην.: Ρομπ Μίνκοφ Μουσ.: Ντάνι Έλφμαν
Αφήστε το δικό σας σημάδι… στην ιστορία του κόσμου…
Ο κ. Πίμποντι, παρόλο που είναι σκύλος, είναι συνάμα επιχειρηματίας, εφευρέτης, επιστήμονας, κάτοχος Νόμπελ, γευσιγνώστης, δύο φορές Ολυμπιονίκης και ασφαλώς, μια ιδιοφυία. Χρησιμοποιώντας την εξυπνότερη εφεύρεση του, την μηχανή του «Χρονοαυγού», ο κ. Πίμποντι και ο υιοθετημένος του, γιος, Σέρμαν, μεταφέρονται πίσω στο χρόνο για να ζήσουν, από πρώτο χέρι, κάποια κοσμοϊστορικά γεγονότα, παρέα με μερικές από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες όλων των εποχών. Καθώς όμως, ο Σέρμαν παραβαίνει τους κανόνες μετακίνησης στο χρόνο, οι δυο ήρωες ξεκινούν μια κούρσα αποκατάστασης της ιστορίας και σωτηρίας του μέλλοντος, ενώ ο κ. Πίμποντι έρχεται αντιμέτωπος με την μεγαλύτερη πρόκληση, που συνάντησε ποτέ του… Αυτήν του να είναι γονιός…