ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΜΙΜΗΣΗΣ
(2014 ΕΓΧ 114’)
Βιογραφικό δράμα, βασισμένο στο βιβλίο του Άντριου Χότζες «Άλαν Τιούρινγκ, Το Aίνιγμα»
Σκην.: Μόρτεμ Τίλντουμ Μουσ.: Αλεξάντρ Ντεσπλάτ Ηθ.: Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Κίρα Νάιτλι, Μάθιου Γκουντ, Τσαρλς Ντανς
Χάκερς… υπήρχαν πάντοτε… στην ιστορία…
Χειμώνας 1952. Οι Βρετανικές αρχές, εισβάλλουν στο σπίτι του Άλαν Τιούρινγκ, μαθηματικού και αναλυτή και τον συλλαμβάνουν με την κατηγορία για «απρεπή συμπεριφορά», που αργότερα επρόκειτο να τον οδηγήσει σε καταδίκη με τη μομφή της ομοφυλοφιλίας. Ωστόσο, κανείς δεν γνωρίζει ότι ο Τιούρινγκ, είναι ένας πρωτοπόρος και ιδιοφυής επιστήμονας στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν ο άνθρωπος, που είχε καθοδηγήσει με επιτυχία μια ομάδα επιστημόνων, στην αποκρυπτογράφηση του κώδικα της περίφημης Γερμανικής μηχανής «Enigma». Το πορτραίτο της ζωής και του έργου ενός αφανούς, αλλά σπουδαίου και παράλληλα περίπλοκου ανθρώπου, στον οποίο εκατομμύρια άνθρωποι οφείλουν τη ζωή του. Η ταινία, κινηματογραφήθηκε στην Αγγλία για οχτώ εβδομάδες, σε διάφορες τοποθεσίες, όπως η Βικτωριανή έπαυλη, στην οποία έζησε ο Ίαν Φλέμινγκ, το σταθμό King’s Cross, τη Σχολή Σέρμπορν, όπου φοίτησε ο Τιούρινγκ, αλλά και στο πάρκο Μπλέτσλι, το κέντρο δηλαδή, στο οποίο ‘έσπασε’ ο κώδικας.
Το χρονοδιάγγραμμα
1927, Σχολή Σέρμπορν, Ντόρσετ, Αγγλία: Ο 15χρονος Άλαν Τιούρινγκ είναι ντροπαλός, μοναχικός και τον παρενοχλούν οι συμμαθητές του. Μετά από μήνες μίζερης ζωής, έρχεται να τον σώσει ο 16χρονος Κρίστοφερ Μόρκομ, που τον βοηθά να ενταχθεί στο σύνολο. Του μαθαίνει επίσης τα μυστικά της κρυπτογραφίας, τα οποία ο Άλαν δέχεται με ενθουσιασμό. Άριστοι και οι δύο στα μαθηματικά, επικοινωνούν πλέον με δικό τους κώδικα.
1939, Πάρκο Μπλέτσλι: ο Τιούρινγκ φτάνει στη Βικτωριανή έπαυλη, όπου συναντιέται με τον Άλαστερ Ντένιστον, επικεφαλής της απόρρητης κυβερνητικής ομάδας κώδικα και κρυπτογραφίας. Η συνέντευξη δεν πηγαίνει καλά. Ο Ντένιστον, βρίσκει τον απόφοιτο του Κέμπριτζ, ιδιαίτερα αλαζόνα και ετοιμάζεται να τον διώξει όταν εκείνος αναφέρει τη γερμανική μηχανή «Enigma».
Ο Τιούρινγκ, συναντά τους υπόλοιπους νεοσύλλεκτους, τον αρχηγό της ομάδας και παγκόσμιο πρωταθλητή στο σκάκι Χιού Αλεξάντερ, τον Τζον Κέρνκρος, Σκωτσέζο μαθηματικό, τον Πίτερ Χίλτον, πρώιμο απόφοιτου του Όξφορντ και τους γλωσσολόγους Φέρμαν και Ρίτσαρντς.
Ο Τιούρινγκ γράφει στον Ουίνστον Τσώρτσιλ, εκφράζοντας τη δυσαρέσκεια του για το σκηνικό στο Μπλέτσλι και εκείνος διατάζει να αναλάβει την ομάδα άμεσα. Ο Τιούρινγκ με τη βοήθεια της MI6, για να ενδυναμώσει την ομάδα μετά την αποχώρηση των Φέρμαν και Ρίτσαρντς, κάνει ένα διαγωνισμό, όπου προς αμηχανία όλων, κερδίζει ένα κορίτσι, η απόφοιτος του Κέμπριτζ, Τζόαν Κλαρκ. Ο Τιούρινγκ την τοποθετεί στην ομάδα και μοιράζεται μαζί της μυστικά για τη μηχανή Enigma. Ο ίδιος εργάζεται παθιασμένα στη δική του μηχανή αποκρυπτογράφησης που ονομάζει «Christopher», αγνοώντας τους συναδέλφους του. Ο Ντένιστον προσπαθεί να σφραγίσει το μηχάνημα, και η Κλαρκ απειλεί να παραιτηθεί, όταν ο Τιούρινγκ σε απόγνωση τη ζητά σε γάμο.
Ξαφνικά, έρχεται μια ανακάλυψη. Η ομάδα παρατηρεί ότι επαναλαμβάνονται λέξεις στα μηνύματα των Γερμανών και ο Τιούρινγκ ανακαλύπτει, ότι όλα τα μηνύματα περιέχουν τη φράση «Heil Hitler». Η «Enigma» μπορεί να σπάσει.
1952, Μάντσεστερ: Έπειτα από καταγγελία για ληστεία, η αστυνομία φτάνει στο σπίτι ενός καθηγητή Πανεπιστημίου. Ο επιθεωρητής Νοκ, βρίσκει περίεργη τη συμπεριφορά του καθηγητή και πιστεύει ότι κάτι κρύβει. Σύντομα ο Τιούρινγκ συλλαμβάνεται για «άσεμνη συμπεριφορά». Ο επιθεωρητής τον ανακρίνει και ανακαλύπτοντας την αλήθεια, αρρωσταίνει με την ιδέα της καταδίκης του.
Η Κλαρκ τον επισκέπτεται, για να βρει μόνο ένα φάντασμα του εαυτού του, θολωμένο από τα συνθετικά οιστρογόνα, τα οποία ο ίδιος επέλεξε ως «θεραπεία» για την ομοφυλοφιλία, για να αποφύγει τη φυλάκιση. Συνεχίζει να εργάζεται για τη βελτίωση της μηχανής «Christopher», αλλά αδυνατεί να λύσει ακόμη κι ένα σταυρόλεξο.
1954: Η αστυνομία καταφτάνει και πάλι στο σπίτι του Τιούρινγκ. Ο ιδιοφυής επιστήμονας έχει αυτοκτονήσει. Ένα μισοφαγωμένο μήλο με κυάνιο βρίσκεται δίπλα στο κρεβάτι του.
Η μηχανή του, δεν τελειοποιήθηκε ποτέ, αλλά πυροδότησε ένα καινούριο πεδίο έρευνας, σε αυτό που αποκαλούνταν «Μηχανές Τιούρινγκ». Σήμερα, τις ονομάζουμε «ηλεκτρονικούς υπολογιστές».
ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ
(2013 ΕΓΧ 94’)
Κομεντί, βασισμένη στο βιβλίο της Φανί Σεζνέλ, «Ένα κορίτσι με άσπρα μαλλιά»
Σκην.: Μαριόν Βερνού Μουσ.: Κουεντίν Σιρζάχ Ηθ.: Φανί Αρντάν, Λοράν Λαφίτ, Πατρίκ Τσεσνέ, Ζαν Φρανσουά Στεβενίν
Ποιος ισχυρίζεται… ότι η σύνταξη… οδηγεί σε πλήξη…
Η Καρολίν, μόλις έχει συνταξιοδοτηθεί και μπροστά της ανοίγονται νέοι ορίζοντες. Τώρα πλέον, έχει όλο το χρόνο δικό της, ώστε να φροντίζει παιδιά και σύζυγο και πάνω από όλα τον εαυτό της. Ωστόσο, πολύ σύντομα αντιλαμβάνεται ότι αυτό το είδος ελευθερίας είναι συνώνυμο της πλήξης, με αποκορύφωμα το δώρο γενεθλίων της: μια κάρτα μέλους σε ένα κλαμπ συνταξιούχων. Εκεί, παραδόξως, έρχεται σε επαφή με τον Ζιλιέν, το νεαρό καθηγητή πληροφορικής, ο οποίος υποκύπτει στη γοητεία της. Μέσα από αυτή την συνάντηση, η Καρολίν, βιώνει τη ‘δεύτερη νεότητα’, ερωτεύεται το νεαρό άντρα, γεύεται πρωτόγνωρες εμπειρίες, επαναστατεί και τελικά, αιφνιδιάζει τους πάντες τριγύρω της…
Μια αισιόδοξη και γλυκιά ταινία για τη ζωή και τις κινητήριες δυνάμεις της, με πρωταγωνίστρια τη γοητευτική Φ. Αρντάν, που ερμηνεύει υποδειγματικά έναν από τους πιο απαιτητικούς ρόλους της καριέρας της, ενώ η Μαριόν Βερνού, σκηνοθετεί με δεξιοτεχνία τις αναζητήσεις της ώριμης ηρωίδας της, ισορροπώντας ιδανικά το κωμικό με το δραματικό στοιχείο της ίδιας της ζωής
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ
(2014 ΕΓΧ 135’)
Βιογραφία, βασισμένη στο βιβλίο της Λόρα Χίλενμπραντ, «Unbroken: A World War II Story of Survival, Resilience and Redemption»
Σκην.: Τάβι Βάρτια Μουσ.: Πανού Άλτιο Ηθ.: Ιφιγένεια Τζόλα, Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Ορφέας Αυγουστίδης, Ναταλία Δραγούμη, Γιάννης Στάνκογλου, Έφη Παπαθεοδώρου, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Γιάννης Ζουγανέλης
Οι θησαυροί… και τα κρυφά τους… μυστικά…
Οι ξέγνοιαστες διακοπές μιας οικογένειας, εξελίσσονται απρόσμενα, σε περιπετειώδες κυνήγι θησαυρού που φέρνει στο φως καλά κρυμμένα μυστικά και γεννάει ένα νέο έρωτα. Η Ανδριάνα γνωρίζει τον Τόνι, Φιλανδό, που έχει κατέβει στην Ελλάδα για διακοπές με την οικογένεια του. Μεταξύ τους, αναπτύσσεται ένας νεανικός έρωτας και μια τρυφερή σχέση αγάπης και εμπιστοσύνης. Με φόντο το Αιγαίο, τα δυο παιδιά, μαζί με τα αδέλφια του Τόνι, Αλέξι και Βέτι, εμπλέκονται, άθελα τους, σε μια επικίνδυνη περιπέτεια. Η Ανδριάνα, πέφτει θύμα απαγωγής από μια αδίστακτη σπείρα αρχαιοκάπηλων, που έχει βάλει στο μάτι το χαμένο θησαυρό ενός παλιού θρύλου του νησιού. Τα τρία αγόρια, κινητοποιούνται, ώστε να σώσουν την Ανδριάνα και να ανακαλύψουν το θησαυρό. Μέσα από αυτή την περιπέτεια στην Ελλάδα, οι σχέσεις των τριών αγοριών δυναμώνουν και το ειδύλλιο της Ανδριάνας και του Τόνι, αφήνει μια γλυκιά υπόσχεση για το μέλλον…
ΑΓΑΠΩΝΤΑΣ, ΠΙΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ
(2014 ΕΓΧ 108’)
Κωμωδία, βασισμένη στο θεατρικό έργο του Άλαν Έικμπορν, «Life Of Riley»
Σκην.: Αλέν Ρενέ Μουσ.: Μαρκ Σνόου Ηθ.: Σαμπίν Αζεμά, Ιπολίτ Ζιραρντό, Σαντρίν Κιμπερλέν, Καρολίν Σιλόλ
Η συνταγή… της κοινωνικής πολυφωνίας…
Σε εξοχική περιοχή του Γιορκσάιρ, η ζωή τριών ζευγαριών αναστατώνεται, εξαιτίας της αινιγματικής συμπεριφοράς του κοινού τους φίλου Τζωρτζ Ράιλι. Ο Δρ. Κόλιν, αναφέρει κατά λάθος στη γυναίκα του, Κάθριν, ότι για τον ασθενή του, Τζορτζ Ράιλι, μένουν μόνον λίγοι μήνες ζωής, αγνοώντας όμως, ότι ο Τζορτζ, ήταν ο πρώτος της έρωτας. Το ζευγάρι θεωρεί καλή ιδέα να πείσει τον Τζορτζ, ώστε αυτός, να πάρει μέρος στο έργο που ανεβάζουν με την ερασιτεχνική τοπική θεατρική τους ομάδα. Κάτι τέτοιο όμως, σημαίνει έναν ρόλο, που περιλαμβάνει ερωτικές σκηνές με την Ταμάρα, σύζυγο του Τζακ, κολλητού φίλου του Κόλιν, πλούσιου επιχειρηματία και άπιστου συζύγου. Από την μεριά του, ο Τζακ, προσπαθεί να πείσει τη Μόνικα, γυναίκα του Τζορτζ που τον έχει εγκαταλείψει για τον Σιμεόν, έναν αγρότη, να επιστρέψει στον άνδρα της για να τον υποστηρίξει τους τελευταίους μήνες της ζωής του. Κάπως έτσι ο Τζορτζ, ασκεί μια παράδοξη γοητεία στις τρεις γυναίκες, γεγονός που δεν αφήνει αδιάφορους τους συζύγους τους…
Η τελευταία ταινία του σπουδαίου Γάλλου, μεταρρυθμιστή-δημιουργού Αλέν Ρενέ, είναι μια τρυφερή κινηματογραφική κωμωδία, βασισμένη στο θεατρικό έργο του Άλαν Έικμπορν και περιγράφει τους προβληματισμούς μεσοαστικών ζευγαριών, που προσπαθούν να συμβιβαστούν με το προσωπικό τους παρελθόν, τη μοναξιά και το θάνατο, πάντα όμως υπό το πρίσμα μια ισχυρής ματιάς αισιοδοξίας και χιούμορ.
Ο Αλέν Ρενέ, πιστός υπηρέτης του κινηματογράφου, εργάστηκε με συνέπεια για πάνω από έξι δεκαετίες, καταθέτοντας διαχρονικά αριστουργήματα όπως: τα « Χιροσίμα, Αγάπη μου» (1959) και «Πέρυσι στο Μάριενμπαντ» (1961). Αυτή, η τελευταία του ταινία, αποτελεί το κύκνειο άσμα του, καθώς ακολούθησε το δρόμο των αγγέλων, τρεις εβδομάδες μετά την πρεμιέρα της, σε ηλικία 92 ετών.