Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου, 2024

Πάμε σινεμά

ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ
(2014 ΕΓΧ 112’)
Δραματική
Σκην.: Σελίν Σιαμά Μουσ.: Para One Ηθ.: Καριτζά Τουρέ, Ασά Σιλά, Λιντσέι Καραμό, Μαριετού Τουρέ

Bande_de_filles_02Καταπιεσμένη από το οικογενειακό της περιβάλλον, το αβέβαιο μέλλον της στο σχολείο και από τον άγραφο νόμο -που έχουν επιβάλλει τα αγόρια στη γειτονιά- η 16χρονη Μαριέμ, όταν συναντά μία παρέα από τρία ανεξάρτητα κορίτσια, αποφασίζει να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή. Αλλάζει το όνομά της, τον τρόπο ντυσίματός της και παρατάει το σχολείο, προκειμένου να γίνει αποδεκτή από τη συμμορία, ελπίζοντας ότι αυτός είναι ο δρόμος προς την ελευθερία…
H αφοπλιστική και θαρραλέα ιστορία ενηλικίωσης, είναι η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία της 35χρονης Σελίν Σιαμά. Μετά τα “Νούφαρα” και το “Αγοροκόριτσο”, η Γαλλίδα σκηνοθέτιδα και σεναριογράφος, συνεχίζει να δίνει σάρκα και οστά, σε μια σειρά από άγουρους χαρακτήρες σε αναζήτηση ταυτότητας, τοποθετώντας αυτή τη φορά την ιστορία της στα εργατικά προάστια του Παρισιού, εκεί που πριν από 20 χρόνια ο Ματιέ Κασοβίτς εξαπέλυε το εμπρηστικό «Μίσος» του.
Μόνο που τώρα, στο προσκήνιο βρίσκεται μια παρέα κοριτσιών με ανήσυχο πνεύμα, που αντιστέκονται στις κοινωνικές συμβάσεις, αναζητούν τον έρωτα και το νόημα της φιλίας, φλερτάρουν με την παρανομία και χορεύουν υπό τους ήχους της Rihanna. Πάνω απ’ όλα, όμως, διεκδικούν με κάθε τρόπο την ανεξαρτησία και την ελευθερία τους.
Πέρα από τη διεισδυτική και αναζωογονητική ματιά της, αυτό το μοντέρνο πορτρέτο εφηβείας που παράγει η Σιαμά, οφείλει πολλά στις τέσσερις πρωτοεμφανιζόμενες πρωταγωνίστριες, οι οποίες παραδίδουν μαθήματα ερμηνείας και γεμίζουν την οθόνη με την εκρηκτική τους ενέργεια.
Χρειάστηκαν ωστόσο τέσσερις ολόκληροι μήνες, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία του κάστινγκ, κατά τη διάρκεια της οποίας εκατοντάδες κοπέλες, χωρίς προηγούμενη εμπειρία στην υποκριτική, πέρασαν από ακροάσεις, πριν η παραγωγή καταλήξει στις χαρισματικές πρωταγωνίστριες, με δεσπόζουσα την παρουσία της Καριτζά Τουρέ, που πρωταγωνιστεί σχεδόν σε κάθε σκηνή της ταινίας, μια ερμηνεία που την τοποθετεί ανάμεσα στις ερμηνευτικές αποκαλύψεις της περασμένης σεζόν.

Με τα λόγια της Σιελίν Σιαμά..
Bande_de_filles_01Οι ίδιοι οι χαρακτήρες πυροδότησαν το σχέδιο της ταινίας. Τα έφηβα κορίτσια, που έβλεπα συχνά να τριγυρνούν στην περιοχή του παρισινού εμπορικού κέντρου «Les Halles», ή στο μετρό, μερικές φορές στον σταθμό τρένου του Gare du Nord: Πάντοτε σε συμμορίες, φωνάζοντας, χορεύοντας, γεμάτα ζωντάνια. Θέλοντας να σκάψω πιο βαθιά, αναζήτησα τα blog τους και γοητεύτηκα από την αισθητική τους, το στυλ και τις πόζες.
Πέρα από την ακαταμάχητη ενέργειά τους, οι προσωπικότητές τους αντανακλούν όλα τα θέματα που βρίσκονται στην καρδιά της εξελισσόμενης δουλειάς μου ως κινηματογραφίστριας: η συγκρότηση μιας γυναικείας ταυτότητας μέσα στο πλαίσιο της κοινωνικής πίεσης, των περιορισμών και των ταμπού, της οποίας η διερεύνηση μέσα από τα παιχνίδια με την εικόνα και την ταυτότητα κατέχει κεντρικό ρόλο. Επιθυμία μου ήταν να συνεχίσω να δουλεύω γύρω τη θεματική των νεανικών αφηγήσεων, αλλά με ένα σύγχρονο αποτέλεσμα, προσγειωμένο στην πολιτική πραγματικότητα της Γαλλίας σήμερα.
Αυτές οι μοναδικές πρωταγωνίστριες κουβαλούν μέσα τους την υπόσχεση για την απεικόνιση ενός ρεαλιστικού πορτρέτου και συνάμα τη μυθοπλαστική δυναμική που είναι απαραίτητη για την αφηγηματική ένταση.
Παρ’ όλο που η ιστορία αφορά μια συγκεκριμένη γενιά και είναι ιδιαίτερα ριζωμένη στη γαλλική κοινωνία, ανήκει επίσης στη σφαίρα της κινηματογραφικής μυθολογίας: νέοι που υπόκεινται σε κοινωνικούς περιορισμούς και ταμπού.
Είναι μια ιστορία που είναι καλύτερο να τη διηγηθούν στη σημερινή Γαλλία οι νεαρές γυναίκες που μεγάλωσαν σε αυτές τις φτωχές περιοχές των μειονοτήτων.

20/4 – 26/4/15
7ήμερο αφιέρωμα στον ακούραστο Αμερικανό σκηνοθέτη Γούντι Αλεν

woody_allenΕνα μοναδικό αφιέρωμα στο Γούντι Αλεν, φιλοξενείται από την ερχόμενη Δευτέρα 20/4/15 στον κινηματογράφο ΑΤΤΙΚΟ με επτά ταινίες, σταθμούς στην καριέρα του αγαπημένου σκηνοθέτη.
Γεννημένος την 1/12/1935 στο Μπρούκλιν, της αγαπημένης του Νέας Υόρκης, ο Γούντι Αλεν, είναι πλέον ένας ζωντανός θρύλος. Ακούραστος κινηματογραφιστής, με δεκάδες ταινίες στο ενεργητικό του, άλλοτε ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος και άλλοτε ως ηθοποιός, ο Γ. Αλεν με μία πλέον, πραγματικά αξιοζήλευτη φιλμογραφία και αφού έχει συνεργαστεί με τους κορυφαίους ηθοποιούς της ιστορίας, δικαίως πια, κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στην σύγχρονη κινηματογραφική ιστορία.
Ο Γούντι Αλεν, αφού αρχικά εργάζεται ως stand up κωμικός, το 1965 γράφει το πρώτο του σενάριο «What’s new Pussycat» και την επόμενη χρονιά κινηματογραφεί την πρώτη του ταινία «What’s Up, Tiger Lily;» Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός και μουσικός -τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται ως live performer με μια τζαζ μπάντα- o Γούντι Άλεν είναι ένας από τους πιο παραγωγικούς δημιουργούς της εποχής μας, που απέχοντας συνειδητά από τη μαζική βιομηχανική παραγωγή, υπηρετεί το σινεμά ‘ως Τέχνη’.
Αυτοσαρκαστικός, ευφυής και ιδιαίτερα αιρετικός, στο σύνολο της σκηνοθετικής του πορείας, ο Γούντι Άλεν έχει δημιουργήσει πολλούς ανεξίτηλους γυναικείους χαρακτήρες, τους οποίους έχουν ενσαρκώσει μερικές από τις μεγαλύτερες σταρ τους Χόλιγουντ, όπως οι: Νταϊαν Κίτον, Μία Φάροου, Τζούντι Ντέιβις και τόσες άλλες. Είτε πρωταγωνιστούσαν σε κωμωδίες, είτε σε δράματα, είτε σε κάποιο ενδιάμεσο είδος, οι γυναικείοι αυτοί χαρακτήρες έχουν μείνει χαραγμένοι στη μνήμη μας ως το κομβικό στοιχείο των ταινιών του μεγάλου σκηνοθέτη.
Οι ταινίες του, στην πλειοψηφία τους, διακρίνονται για το έξυπνο σενάριο και τους αξιομνημόνευτους διαλόγους τους, σήμα κατατεθέν του σε όλα αυτά τα χρόνια της πλούσιας καριέρας του. Στην μακροχρόνια πορεία του, τιμήθηκε με αρκετά βραβεία, ενώ πολλές φορές απασχόλησε την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, όντας υποψήφιος ή νικητής του χρυσού αγαλματιδίου.
Αναλυτικά στο αφιέρωμα για αυτήν την εβδομάδα:

20/04
ΤΟ ΠΟΡΦΥΡΟ ΡΟΔΟ
ΤΟΥ ΚΑΪΡΟΥ

(1985 ΕΓΧ 82′)
Φαντασίας
Σκην.: Γούντι Άλεν Ηθοπ.: Μία Φάροου, Τζεφ Ντάνιελς, Ντάνι Αϊέλο

the_purple_rose_of_cairoΗ Σεσίλια, μια μοναχική και καταθλιπτική σερβιτόρα, είναι εθισμένη στις χολιγουντιανές ταινίες. Μαγεμένη από την πιο πρόσφατη, «Το Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου», μένει έκπληκτη, όταν ο πρωταγωνιστής βγαίνει από την οθόνη, με σκοπό να την συναντήσει. Γοητευμένη, η Σεσίλια, τον ερωτεύεται, μέχρι που γνωρίζει τον πραγματικό ηθοποιό που τον υποδύεται. Φλερτάροντας και με τους δύο, το φανταστικό χαρακτήρα και τον διάσημο ηθοποιό, η Σεσίλια προσπαθεί να εντοπίσει την γραμμή που χωρίζει την φαντασία από την πραγματικότητα…
Από τις σημαντικότερες ταινίες «για ταινίες» τo «Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου», ξεπερνάει την οπτική διάσταση της κινηματογραφικής εμπειρίας και εξελίσσεται σε ένα μαγικό, «μεθυστικό» και χιουμοριστικό παραμύθι για τη ζωή, την ψευδαίσθηση και την ελπίδα.

21/04
MATCH POINT
(2005 ΕΓΧ 124′)
Δραματικό θρίλερ
Σκην.: Γούντι Άλεν Ηθοπ.: Τζόναθαν Ρις Μέιερς, Σκάρλετ Γιόχανσον, Έμιλι Μόρτιμερ, Μπράιαν Κοξ, Μάθιου Γκούντι, Πενέλοπι Γουίλτον

match_pointO Κρις Γουίλτον, νεαρός δάσκαλος του τένις, διεισδύει στον κύκλο μίας πλούσιας οικογένειας όταν πιάνει φιλίες με το γιο και αναλαμβάνει να κάνει μαθήματα στη κόρη, την οποία τελικά και παντρεύεται. Εύκολα θα προσαρμοστεί στις επιταγές του νέου κοινωνικού του status, μοιράζοντας τη ζωή μεταξύ ανέσεων και πνευματικών αναζητήσεων. Ομως τα υλικά αγαθά δεν μπορούν να υποκαταστήσουν το πάθος, που λείπει από τη σχέση του με την γλυκιά και ανέμελη γυναίκα του…
Το μελαγχολικό Λονδίνο, τα κλασικά κομμάτια όπερας, οι αναφορές στο Ντοστογιέφσκι και τα γυρίσματα στη γκαλερί Tate Modern, συνθέτουν την ιδανική ατμόσφαιρα για τη διαφορετική, δραματική πλευρά του σκηνοθέτη, που από τις σπάνιες φορές στην καλλιτεχνική του καριέρα, εγκαταλείπει τη γενέτειρά του, τις τζαζ μουσικές, αλλά και τις εμμονές του…

22/04
ΘΛΙΜΜΕΝΗ ΤΖΑΣΜΙΝ
(2013, ΕΓΧ 98’)
Δραματική κομεντί
Σκην.: Γούντι Άλεν Ηθ.: Κέιτ Μπλάνσετ, Άλεκ Μπόλντγουιν, Άντριου Ντάις Κλέι, Σάλι Χόκινς, Πίτερ Σάρσγκααρντ

blue_jasminΗ Τζάσμιν, πρώην σύζυγος του Χαλ, ενός πλούσιου επιχειρηματία από το Μανχάταν, μετακομίζει μόνιμα στο Σαν Φρανσίσκο, όπου κατοικεί η αδελφή της, Τζίντζερ. Οι δυο αδερφές είναι διαφορετικές. Η στάση, που πάντα κρατούσε η Τζάσμιν απέναντι στη ζωή, ήταν κάπως υπεροπτική, κάτι το οποίο η Τζίντζερ απλά αποδεχόταν. Μετά από λίγο καιρό συμβίωσης, η Τζάσμιν πιάνει δουλειά ως γραμματέας σε ένα οδοντιατρείο και ταυτόχρονα παρακολουθεί μαθήματα κομπιούτερ. Η Τζάσμιν γνωρίζει τον Ντουάιτ, έναν διπλωμάτη, ο οποίος αμέσως εκδηλώνει τα συναισθήματά του για εκείνη αναδεικνύοντας συνεχώς την ομορφιά της, τη φινέτσα και το απαράμιλλο στιλ της. Ο Ντουάιτ, ίσως να είναι άξιος να βοηθήσει την Τζάσμιν να ανακτήσει κάποια από τα παλιά της μεγαλεία… Μια από τις σημαντικότερες ταινίες του Γ. Άλεν, με αρκετά κωμικά ‘δραματικά’ σημεία, που φανερώνουν την ανεξάντλητή του διάθεση για την πρόνοια και την αποφυγή καταστάσεων “νευρικής κρίσης”…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα