Η ΖΩΗ ΤΗΣ ΑΝΤΕΛ (ΚΕΦΑΛΑΙΑ 1 & 2) (2013 ΕΓΧ 177’)
Δράμα, βασισμένο στο βιβλίο κόμικ της Ζιλί Μαρό, «Le Bleu est une couleur chaude»
Χρυσός Φοίνικας, Φεστιβάλ Κανών 2013
Σκην.: Αμπντελατίφ Κεσίς Ηθ.: Αντέλ Εξαρχόπουλος, Λέα Σεντού, Τζερεμί Λαέρτ, Κατρίν Σαλέ
Το μπλε… και η ερωτική του θερμοκρασία…
Η 15χρονη Αντέλ, μαθήτρια λυκείου, ονειρεύεται να συναντήσει τον έρωτα και αρχίζει να εξερευνά την σεξουαλική της ταυτότητα. Η σχέση της με έναν συμμαθητή της καταλήγει άδοξα, χωρίς ποτέ να της προκαλέσει το ερωτικό ενδιαφέρον και την ένταση που λαχταρά. Η ζωή της ανατρέπεται όταν, συναντάει τυχαία την Έμα, ένα όμορφο κορίτσι με μπλε μαλλιά. Η αμοιβαία, έλξη κεραυνοβολεί τις δυο νέες και τις οδηγεί στο ‘κρεβάτι’. Τα παθιασμένα σαρκικά συμπλέγματα, εξελίσσονται σε ένα βαθύ έρωτα. Μαζί, ζουν μια έντονη ερωτική σχέση γεμάτη πάθος, αλλά και αγάπη. Η Έμα βοηθά την Αντέλ, όχι μόνο να ανακαλύψει τη σεξουαλική επιθυμία και απόλαυση, αλλά και να προσδιορίσει την ταυτότητά της ως ενήλικη γυναίκα…
Η ταινία του Κεσίς, είναι διχοτομημένη σε δυο κεφάλαια από τη ζωή της Αντέλ, όπως περιγράφεται στο κόμικ της Ζιλί Μαρό.
Στο πρώτο κεφάλαιο η Αντέλ, νιώθει τα πρώτα ερωτικά της σκιρτήματα προς το ίδιο φύλλο με κατάληξη την Έμα, μια φοιτήτρια της Σχολής Καλών Τεχνών με έντονες μπλε ανταύγειες. Στο δεύτερο, τρία χρόνια αργότερα, η Αντέλ είναι πλέον νηπιαγωγός και η σχέση της με τη φημισμένη ζωγράφο Έμα, περνάει συναισθηματική κρίση. Το μπλε μαλλί του πρώτου μέρους αντιδιαστέλλεται πλέον με ένα φόρεμα, μπλου ελεκτρίκ.
Ο φακός του Κεσίς εισβάλει ‘διακριτά’ στην ερωτική σχέση των δυο κοριτσιών και χρησιμοποιώντας την τεχνική του γκρο πλαν, στα γεμάτα έξαψη πρόσωπα και υγρά βλέμματά τους, αποτυπώνει με ευκρίνεια έναν εσωτερικό, πλην ρεαλιστικό αισθησιακό κόσμο. Η σημειολογία του ενστίκτου γύρω από τον εφηβικό, κεραυνοβόλο, ομοφυλοφιλικό έρωτα και τη σημασία του, απαιτεί χρόνο για την τελική συναίνεση, τη σύμβαση –αν θέλετε- σε μια ευρύτερη κοινωνική δομή. Η καλλιτεχνική σύνταξη της ταινίας, διαθέτει όλα τα απαραίτητα σημεία στίξης, ώστε να οδηγήσουν το θεατή στην αποδοχή της ιδιότυπης κοινωνικής αυτής -έστω και ‘παρά φύση’ για πολλούς- φόρμας, συμβάλλοντας θετικά στην αναπαραγωγή και κατανόηση της πραγματικότητας.
Με αφετηρία τα χρόνια της εφηβείας, αναμφισβήτητη περίοδο υπαρξιακής αναζήτησης πριν την ενηλικίωση, ο Κεσίς, προσεγγίζει κυκλωτικά τη σεξουαλικότητα, εστιάζοντας στις ταξικές και κοινωνικές κατευθύνσεις (η Αντέλ προέρχεται από τα λαϊκά στρώματα, σε αντίθεση με την Έμα που ανήκει στην κοινωνία των ελιτ), που αναπτύσσονται στη διανομή των ρόλων, κυρίως σε ένα ζευγάρι, με το ίδιο βιολογικό φύλο.
Ο Κεσίς διασκευάζει λειτουργικά το κόμικ της Ζιλί Μαρό, αλληγορώντας με τον αισθητικό συμβολισμό του «μπλε» χρώματος, που παρά την παραδεκτή του θερμοκρασία, στην ταινία αντιμετωπίζεται με αντίθετη ροπή, σηματοδοτώντας την τρυφερότητα του έρωτα, ως αναπόσπαστο συστατικό της ζωής, ακόμα και αν περιέχει πόνο. Άλλωστε ποιος έρωτας δεν κρύβει πόνο;
Μια, μεγάλη σε διάρκεια, ταινία εξερεύνησης της εφηβικής περιόδου και των πρώτων ερωτικών ανακαλύψεων, η οποία διαχειρίζεται με ειλικρίνεια τον προσδιορισμό της σεξουαλικής ταυτότητας, κυρίως στο σημείο που ο φυσικός μας κόσμος, αναζητά και προετοιμάζει το ταξίδι προς την αισθητική αλλά και την ερωτική ενηλικίωση.
Η Αντέλ Εξαρχόπουλος, στον ομώνυμο ρόλο, κλέβει τις ματιές στα κάδρα, ενώ η Λέα Σεντού, στο ρόλο της Έμα, γοητεύει και τους πιο διστακτικούς, με την έννοια του ‘ρατσισμού’ της ομοφυλοφιλίας.
Μην τη χάσετε…
ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΔΡΑΣΗΣ (2013 ΕΓΧ 130’)
Περιπέτεια δράσης
Σκην.: Μίκαελ Χάφστρομ Μουσ.: Άλεξ Χέιφς Ηθ.: Σιλβέστερ Σταλόνε, Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ, Τζέιμς Καβίζελ, Βίνι Τζόουνς, Βίνσεντ Ντ’ Ονούφριο
Κανείς… δεν μπορεί… να ξεφύγει μόνος του…
Ο Ρέι Μπρέσλιν, εμπειρογνώμονας σε θέματα ασφάλειας φυλακών, παγκοσμίως, πέφτει θύμα πλεκτάνης και παγιδεύεται σε μια φυλακή υψίστης ασφαλείας, ανάμεσα σε σεσημασμένους βαρυποινίτες και επικίνδυνους εγκληματίες. Εκεί, κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες, συναντά τον «άγριο» της φυλακής, Έμιλ Ροτμάγιερ, με τον οποίον πρέπει να συνεργαστεί καταστρώνοντας ένα «Σχέδιο Απόδρασης».
Δυνατή περιπέτεια, με δυο μύθους του action film, των τριών τελευταίων δεκαετιών. Δύναμη, νεύρο, ανατροπές, καλή σκηνοθεσία, αλλά και γερασμένα κορμιά με χαμηλά σκηνικά αντανακλαστικά, κυρίως στις σκηνές δράσης.
ΑΗ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΖΟΥΝΙΟΡ (2013 ΕΓΧ 85’)
Κινούμενο
Σκην.: Λικ Βινσιγκέρα Μουσ.: Ρόμπερτ Μαρσέλ Λεπάζ
Κάποιοι… θέλουν να μεγαλώσουν… πριν την ώρας τους…
Ο 7χρονος Νίκολας, είναι ο νέος Άγιος Βασίλης, που δυο μέρες πριν από τη μεγάλη βραδιά, πρέπει να βρει λύση σε ένα δύσκολο πρόβλημα: να επαναφέρει την εξαφανισμένη μαγεία των Χριστουγέννων από τον κόσμο, κάτι που όπως ο ίδιος διαπιστώνει, μάλλον οφείλεται σε αυτόν.
Ο Νίκολας, πιστεύοντας πως πρέπει να συμπεριφερθεί ως ενήλικος στις νέες του αρμοδιότητες, μεγαλώνει απότομα και έρχεται αντιμέτωπος με το Συμβούλιο των Συνταξιούχων Άγιο-Βασίληδων. Αυτοί με τη σειρά τους, τον απαλλάσσουν από τα καθήκοντά του, αναθέτοντας τη δουλειά σε κάποιον πιο έμπειρο, με την ελπίδα ότι τα δώρα, θα μοιραστούν εγκαίρως και χωρίς προβλήματα…
DIANA (2013 ΕΓΧ 113’)
Δράμα, βασισμένο σε στιγμιότυπα των τελευταίων ημερών της “Lady Di”, αλλά και στο ομότιτλο βιβλίο της Κέιτ Σνελ
Σκην.: Όλιβερ Χιρσμπίγκελ Μουσ.: Ντέιβιντ Χολμς, Κίφους Τσιάντσια Ηθ.: Ναόμι Γουότς, Ναβίν Άντριους, Ντάγκλας Χοτς, Τζέραλντιν Τζέιμς
Τα μυθικά πρόσωπα… πρέπει… να καθρεφτίζονται σε μύθους…
Βιογραφική ταινία, που ασχολείται με στιγμιότυπα από τους δύο τελευταίους μήνες της ζωής της εμβληματικής φιγούρας της πριγκίπισσας Νταϊάνα…
Άνευρη, επίπεδη ταινία, εμπνευσμένη από την ανοησία του βρετανικού δόγματος: «…θνητός, ερωτεύεται πριγκίπισσα…» και αποδέκτες τους αναγνώστες των αντίστοιχων περιοδικών πιπεράτων κους κους…
ΜΙΚΡΑ ΑΓΓΛΙΑ (2013 ΕΓΧ 160’)
Δράμα εποχής, βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο της Ιωάννας Καρυστιάνη
Σκην.: Παντελής Βούλγαρης Μουσ.: Κατερίνα Πολέμη Ηθ.: Πηνελόπη Τσιλίκα, Σοφία Κόκκαλη, Αννέζα Παπαδοπούλου, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μάξιμος Μουμούρης, Χρήστος Καλαβρούζος, Ειρήνη Ιγγλέση
Κάποτε… βουλιάζει και η στεριά…
Η 20χρονη Όρσα, είναι παράφορα ερωτευμένη με τον υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλταμπέ. Κλειστός χαρακτήρας, η Όρσα δεν αποκαλύπτει το μυστικό της σε κανέναν. Η μικρότερη αδελφή της, Μόσχα, δυναμική και γεμάτη όνειρα, θέλει να φύγει από την Άνδρο, να αποδράσει από τη μοίρα των γυναικών του νησιού, να παντρεύονται ναυτικούς που όλο λείπουν ή θαλασσοπνίγονται. Για τη μητέρα τους, Μίνα, σύζυγο καπετάνιου που προτιμά το Ατλάντικ Σουρ από το σπίτι του, ο έρωτας είναι κακός μπελάς και πόνος. Παρακάμπτοντας τα αισθήματα των κοριτσιών της, συνωμοτεί, αξιοποιεί γνωριμίες και τις παντρεύει με γνώμονα το συμφέρον. Την Όρσα, με τον πλοιοκτήτη και καπετάνιο Νίκο Βατοκούζη και λίγο αργότερα τη Μόσχα με τον, καπετάνιο πλέον, Σπύρο. Άθελά της, ναρκοθετεί το ίδιο της το σπιτικό, το διώροφο που έχτισε με τα εμβάσματα του άντρα της. Στο κάτω σπίτι η Όρσα. Στο πάνω η Μόσχα…
Ο Βούλγαρης με διεισδυτική και στοχαστική ματιά αφηγείται κινηματογραφικά μία ιστορία, που φωτίζει τις σκιές της καθημερινότητας, τα κρυμμένα μυστικά, τις ταραγμένες σχέσεις και το κόστος της υποταγής.
CARRIE (2013 ΕΓΧ 100’)
Τρόμου, βασισμένη στη νουβέλα του Στίβεν Κινγκ, ριμέικ της ομότιτλης ταινίας του Μπράιαν ντε Πάλμα, 1976
Σκην.: Κίμπερλι Πιρς Μουσ.: Μάρκο Μπελτράμι Ηθ.: Κλόε Γκρέις Μόρετζ, Τζούλιαν Μουρ, Τζούντι Γκριρ, Άλεξ Ράσελ
Η δύναμη… είναι φωλιασμένη στο μυαλό…
Ένα περιθωριοποιημένο κορίτσι ζει μαζί με τη φανατικά θρησκόληπτη μητέρα του, ενώ έχει ήδη ανακαλύψει ότι διαθέτει τηλεκινητικές ικανότητες. Όταν οι συμμαθητές της αρχίσουν να τη φοβίζουν και να καταστρώνουν χοντροκομμένες φάρσες σε βάρος της, η Κάρι επιστρατεύει συνειδητά τις δυνάμεις της, ξεπερνάει τα όρια της και εκδικείται τους πάντες, την ημέρα του χορού του σχολείου…
Η ιστορία, μας γυρίζει πίσω στο 1974, όταν ξεκίνησε η λαμπρή καριέρα του Στίβεν Κινγκ, με την έκδοση του πρώτου μυθιστορήματός του, «Carrie». Η τρομακτική ιστορία της Κάρι Γουάιτ, μιας απροσάρμοστης μαθήτριας λυκείου, που ανακαλύπτει σιγά σιγά τις τηλεκινητικές της ικανότητες. Πιεσμένη από τη δεσποτική και αυταρχική μητέρα της, αλλά και από τους συμμαθητές της, κορυφώνει την οργή της στον καθιερωμένο σχολικό χορό στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Εξαιτίας των συγγραφικών ικανοτήτων του Κινγκ, το όνομα Κάρι, έχει γίνει παγκοσμίως γνωστό και είναι συνυφασμένο με επώδυνες καταστάσεις, δημόσιο εξευτελισμό και μια εκδίκηση βουτηγμένη στο αίμα. Αλλά πίσω από όλα αυτά, κρύβεται η τρυφερή διάθεση του Κίνγκ για τους κοινωνικά απομονωμένους έφηβους, που βιώνουν στο περιθώριο, αλλά και την ανάγκη τους προς το ύψιστο δικαίωμα της αποδοχής.
Η σύγκριση με την αρχική εκδοχή της ταινίας, το αριστούργημα του Μπράιαν ντε Πάλμα, είναι μοιραία, κυρίως για το θεατή που έχει τη γνώση της, ωστόσο η διασκευή του μύθου από τον Ρομπέρτο Ακουάιρ Σακάσα, είναι εντυπωσιακή, όπως και η σκηνοθεσία της Κίμπερλι. Μπορεί να απουσιάζει η δημιουργική έμπνευση του ντε Πάλμα, που πρόβαλε, τότε, με μαεστρία τον τρόμο της εγκλωβισμένης ψυχικής οδύνης της έφηβης Κάρι, ούτε να επιτυγχάνει την αφηγηματική φόρτιση του βιβλίου, εντούτοις η ταινία αποτελεί μια σοκαριστική εκδοχή, μεταφυσικού χαρακτήρα, που αντανακλά στις κοινότητες των εφήβων.
Αποθεωτική στο ρόλο της η Κλόε Γκρέις Μόρετζ –κυρίως στην κορύφωση του φινάλε- και αποστομωτική, η υπερπροστατευτική, άρρωστα θρησκόληπτη μητέρα της, Τζούλιαν Μουρ.