ΧΟΜΠΙΤ: Η ΕΡΗΜΙΑ ΤΟΥ ΝΟΣΦΙΣΤΗ
(2013 ΕΓΧ 161’)
Φαντασίας, 2ο μέρος της τριλογίας του μυθιστορήματος του Τόλκεν
Σκην.: Πίτερ Τζάκσον Μουσ.: Χάουαρντ Σορ Ηθ.: Μπένεκτιτ Κούμπερμπατς, Λιουκ Έβανς, Μάρτιν Φρίμαν, Κέιτ Μπλάνσετ, Ορλάντο Μπλουμ, Κρίστοφερ Λι, Ίαν Χολμ
Το μπλε… και η ερωτική του θερμοκρασία…
Μετά την επιτυχή διέλευση από τα Ομιχλώδη Όρη, ο Τόριν και η παρέα του πρέπει να ζητήσουν βοήθεια από έναν άγνωστο, με πολλές δυνάμεις, πριν ρισκάρουν την είσοδό τους στο επικίνδυνο Δάσος Μιρκγουντ, χωρίς τον οδηγό τους. Αν φτάσουν στον ανθρώπινο οικισμό της πόλης στην Λίμνη, σημαίνει ότι έχει έρθει η ώρα για το χόμπιτ Μπίλμπο Μπάγκινς ώστε να εκπληρώσει το συμβόλαιο με τους νάνους. Η ομάδα πρέπει να ολοκληρώσει το ταξίδι στο Μοναχικό Όρος και ο Μπάγκινς πρέπει να αναζητήσει την μυστική πόρτα που το διάβα της, πρόκειται να δώσει πρόσβαση στο θησαυρό του δράκου Σμάουγκ. Ο Γκάνταλφ όμως, φαίνεται πως έχει μια διαφορετική αποστολή, μια μυστική αποστολή του προς το νότο…
Οι χαρακτήρες της ταινίας:
Μπίλμπο Μπάγκινς
Όπως όλα τα Χόμπιτ, είναι λάτρης της άνετης ζωής. Του αρκεί ένα γεμάτο κελάρι κι ένα καλό βιβλίο. Το περιπετειώδες πνεύμα του, τον οδηγεί να μπει στην ομάδα του Θόριν Δρύασπι και να μετατραπεί στον ‘’διαρρήκτη’’ που χρειάζονται για να ολοκληρώσουν την εκστρατεία τους, να ξεγελάσουν έναν θηριώδη δράκο και να ανακτήσουν τον κλεμμένο θησαυρό των Νάνων.
Γκάνταλφ, ο Γκρίζος
Ένας από τους ισχυρότερους Μάγους της Μέσης Γης, συμμετέχει στην εκστρατεία για την ανάκτηση του Έρεμπορ, του βασιλείου των Νάνων και του τεράστιου θησαυρού που βρίσκεται στα πέτρινα δώματά του, από τον δράκο Νοσφιστή τον Τρομερό. Στην πορεία ο Γκάνταλφ ανακαλύπτει ότι ένα αρχαίο κακό ίσως βρήκε τον τρόπο να επιστρέψει στον κόσμο. Για να ανακαλύψει την αλήθεια, ο Γκάνταλφ πρέπει να αφήσει ανυπεράσπιστους τους συντρόφους του και να ταξιδέψει στις πιο σκοτεινές γωνιές της Μέσης Γης, όπου οι υποψίες του θα επιβεβαιωθούν.
Θράντουιλ
Πατέρας του Λέγκολας, πανίσχυρος Άρχοντας των Ξωτικών, αλλά και θρυλικός πολεμιστής. Βασιλιάς του Δασωμένου Βασιλείου, κυβερνά τις βόρειες περιοχές ενός τεράστιου δάσους, που κάποτε ονομαζόταν Μεγάλο Πράσινο Δάσος, αλλά πλέον είναι γνωστό με το δυσοίωνο όνομα Δάσος του Μεγάλου Φόβου. Στην μακρά εποχή του ανατριχιαστικού σκότους, ο Θράντουιλ, όλο και περισσότερο αποστρεφόταν τον υπόλοιπο κόσμο, ενδιαφερόμενος μόνο για την ευημερία του δικού του λαού. Μια αρχαία έχθρα, του έχει αφήσει ως κατάλοιπο, αρνητικά συναισθήματα για τους Νάνους και ειδικά για τον Θόριν Δρύασπι.
Λέγκολας
Αν και πρίγκιπας του Δασωμένου Βασιλείου και Ανώτερο Ξωτικό, προτιμά να περιπολεί στο δάσος παρέα με την φρουρά του Δασωμένου Βασιλείου που αποτελείται από ‘’Ξωτικά του Δάσους’’, παρά να βρίσκεται στην βασιλική αυλή. Ψηλός και ευκίνητος, είναι ένας θανάσιμος μαχητής απόλυτα πιστός στον πατέρα και τον λαό του. Ωστόσο, τα γεγονότα στον υπόλοιπο κόσμο έχουν αρχίσει πλέον να επηρεάζουν και τον κόσμο των Ξωτικών του Δάσους.
Τόριελ
Ένα θηλυκό Ξωτικό του Δάσους, φονικό όσο και όμορφο. Προστατευόμενη του βασιλιά Θράντουιλ και Λοχαγός της φρουράς του Δασωμένου Βασιλείου, έχει ως αποστολή να ακολουθεί πιστά τις εντολές του βασιλιά. Μια εξαιρετική μαχητής, που φέρει ειδικά όπλα όπως: διπλά στιλέτα και τόξο. Όπως και ο Λέγκολας, η Τόριελ είναι εξαιρετικά γρήγορη και ικανή την ώρα της μάχης. Αν και ζει εδώ και μερικούς αιώνες στην Μέση Γη, παραμένει ένα από τα νεότερα Ξωτικά, που σπάνια ταξιδεύει εκτός των συνόρων του Μεγάλου Δάσους.
Θόριν Δρύασπις
Νεαρός ακόμα, ο πρίγκιπας των Νάνων, Θόριν, γίνεται μάρτυρας της καταστροφής και του τρόμου που έφερε στο Έρεμπορ, το Βασίλειο των Νάνων, ένας τρομερός δράκος, που πετούσε φωτιά από το στόμα του. Αφού κανείς δεν έσπευσε σε βοήθειά τους, ο άλλοτε περήφανος και ευγενής λαός των Νάνων εξαναγκάστηκε σε εξορία. Ισχυρός, πλέον και ατρόμητος πολεμιστής αλλά και σεβαστός αρχηγός της παρέας των Νάνων, ο Θόριν είναι αποφασισμένος να ανακτήσει την πατρίδα του και να καταστρέψει το τέρας που προκάλεσε τον όλεθρο στον λαό του.
Φίλι
Κατάγεται από την βασιλική γενιά του Ντούριν και ανατράφηκε υπό την επίβλεψη του θείου του, Θόριν Δρύασπι. Μαζί με τον αδερφό του, Κίλι, είναι από τους νεαρότερους της Παρέας των Νάνων. Ικανότατος πολεμιστής, ξεκινά για μια περιπέτεια που του επιφυλάσσει προκλήσεις και κινδύνους που ποτέ δεν φανταζόταν.
Κίλι
Μικρός αδερφός του Φίλι και πιστός ανιψιός του Θόριν Δρύασπι, ο απρόσεκτος και παράτολμος Κίλι έζησε ως τώρα μια απολαυστική και χωρίς βάσανα ζωή. Όμορφος και ικανός, διακατέχεται από το θάρρος που του δίνει το νεαρό της ηλικίας του. Επιδέξιος μαχητής και εξαιρετικός τοξότης έχει εκπαιδευτεί στα όπλα από μικρή ηλικία. Ως ένας από τους νεαρότερους Νάνους, ο Κίλι είναι αποφασισμένος να αφήσει το στίγμα του σε αυτήν την εκστρατεία.
Μπάρντ ο τοξοβόλος
Όταν ο Θόριν και οι υπόλοιποι Νάνοι συναντούν έναν μυστηριώδη άνδρα από την Λιμνούπολη, τον περνούν για έναν απλό μαουνιέρη. Ωστόσο, οι εξαιρετικές του ικανότητες στην τοξοβολία υπονοούν ότι είναι πολλά παραπάνω από αυτό. Ο Μπίλμπο, ανακαλύπτει ότι ο Μπάρντ είναι ένας ευγενικός και αξιοπρεπής άνδρας, που προστατεύει του φτωχούς από την τυραννία του Αφέντη της Λιμνούπολης. Ρισκάροντας αρκετά, ο Μπάρντ παρέχει στέγη και τροφή στους Νάνους ώσπου ανακαλύπτει ότι αληθινός τους σκοπός είναι να φτάσουν στο Βουνό της Μοναξιάς και να ανακτήσουν την πατρίδα τους από τον Δράκο Νοσφιστή. Ο Μπάρντ περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον, έχει τους λόγους του να φοβάται για το τι θα συμβεί, αν οι Νάνοι ξυπνήσουν το κοιμώμενο τέρας.
Η ταινία σε αριθμούς…
25 Χρόνια δούλευε η εταιρία ειδικών εφέ Weta Digital το δέρμα του δράκου Νοσφιστή, ώστε να πετύχει το ιδανικό αποτέλεσμα.
26 ημέρες ήταν ο μέσος όρος γυρισμάτων σε κάθε πλατό.
4 ίντσες ψήλωσε ο 15-χρονος ηθοποιός Τζον Μπελ, μέσα στο διάστημα που διήρκησε η παραγωγή
4 τόνοι σιλικόνης χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή των προσθετικών προσώπου.
5 ώρες χρειάζονταν καθημερινά για μαλλιά, make-up, προσθετικά και στολές για κάθε ένα από τους 13 Νάνους.
5 ντουμπλέρ κατά μέσο όρο για κάθε βασικό χαρακτήρα, συμπεριλαμβανομένων των κασκαντέρ και των αναβατών.
6 εβδομάδες χρειάστηκαν για να κατασκευαστεί το σπίτι του Άρκος.
7 km το μάκρος της κολλητικής ταινία που χρησιμοποιήθηκε για την επικόλληση των γενειάδων
9 εβδομάδες διήρκησαν τα εξωτερικά γυρίσματα της Τριλογίας.
10kg φυσικής τρίχας για την κατασκευή των περουκών.
104 μέσος όρος ημερών που χρειάζονταν για τη δημιουργία κάθε νέου σκηνικού στο πλατό.
14 τόνοι σιλικόνης χρειάστηκαν για την κατασκευή των καλουπιών για τις πανοπλίες και τον οπλισμό όλων των φυλών.
100 πόδια Χόμπιτ χρειάστηκαν για τον Μπίλμπο
263 Γενειάδες φτιάχτηκαν συνολικά για την παραγωγή.
547 όπλα για τους 13 Νάνους.
860 φιάλες ισοπροπυλικής αλκοόλης χρειάστηκαν για την αφαίρεση των προσθετικών.
752 Περούκες. Σχεδόν όλοι όσοι συμμετείχαν στην ταινία φορούσαν περούκα!
ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΟ ΠΛΕΥΡΕΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ:
ΔΙΩΓΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ, ΤΟΥΡΚΙΑ – ΕΛΛΑΔΑ 1922-1924
(2012 ΕΓΧ & Α/Μ 90’) Ντοκιμαντέρ
Σκην.: Μαρία Ηλιού Μουσ.: Νίκος Πλατύραχος Ιστορ. Σύμβ.: Αλέξανδρος Κιτροέφ
Οι μνήμες… είναι ακόμα νωπές…
Ιστορικοί από την Αμερική, την Ευρώπη, την Ελλάδα και την Τουρκία, μιλούν για την μεγάλη Ιστορία ενώ πρόσφυγες, πρώτης, δεύτερης και τρίτης γενιάς, και από τις δύο πλευρές του Αιγαίου, αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες. Οι οικογενειακές μικροϊστορίες εκτυλίσσονται στα παράλια της Μικράς Ασίας, στον Πόντο και την Καππαδοκία, αλλά και τη βόρειο Ελλάδα και την Κρήτη. Μάλιστα δύο από τους ομιλητές, η Καλλιόπη, κόρη ελληνορθόδοξων προσφύγων από την Καππαδοκία, διηγείται την ιστορία της στα Τουρκικά και ο Χουσνού, γιος Μουσουλμάνων προσφύγων από την Κρήτη, διηγείται την ιστορία της οικογένειάς του στα Κρητικά.
Το ντοκιμαντέρ τεκμηριώνεται με σπάνιο φωτογραφικό και κινηματογραφικό υλικό που σταχυολογήθηκε από αρχεία της Αμερικής και της Ευρώπης. Για πρώτη φορά δημοσιεύονται άγνωστες εικόνες του Διωγμού και της Ανταλλαγής από τα αρχεία της Library of Congress, του Πανεπιστημίου του Princeton, του Ερυθρού Σταυρού της Γενεύης αλλά και του Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, του Save the Children Fund, του Albert Kahn Fondation, του Πανεπιστημίου της Minnesota αλλά και άλλων Ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Επίσης, για πρώτη φορά, έρχονται στη δημοσιότητα μερικές από τις χαμένες φωτογραφίες του μεγάλου Αμερικανού φωτογράφου Lewis Hine, εικόνες από το κλειστό για χρόνια αρχείο του Near East Relief, καθώς και φιλμικό υλικό από την χαμένη ταινία της YMCA στη Μικρά Ασία και την Ελλάδα από το αρχείο του Robert Davidian.
Η μοντέρ εικόνας και ήχου Αλίκη Παναγή για την ηχητική επένδυση της ταινίας χρησιμοποιεί ήχους εποχής, προκειμένου να ζωντανέψουν τα γεγονότα, ενώ ο συνθέτης Νίκος Πλατύραχος, βασίζεται σε τραγούδια εποχής από τη Μικρά Ασία και την Ελλάδα, προκειμένου να συνθέσει την πρωτότυπη μουσική του.