Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
(2015 ΕΓΧ 156’)
Περιπέτεια, εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα, αλλά και στο βιβλίο του Μάικλ Πανκ: «The Revenant: A Novel of Revenge»
Βραβεία: Χρυσές Σφαίρες: Καλύτερης Δραματικής Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α’ Ανδρικού Ρόλου (Λ. Ν. Κάπριο)
12 Υποψηφιότητες Όσκαρ: Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α’ Ανδρικού Ρόλου (Λ. Ν. Κάπριο), Β’ Ανδρικού Ρόλου (Τ. Χάρντι), Φωτογραφίας, Μοντάζ, Σχεδιασμού Παραγωγής, Ενδυματολογίας, Μακιγιάζ & Κομμώσεις, Ήχου, Μιξάζ, Οπτικά Εφέ
Σκην.: Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ιναρίτου Μουσ.: Ρουίτσι Σακαμότο, Κάρστεν Νικολάι Ηθ.: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τομ Χάρντι, Ντόναλ Γκλίσον, Ουίλ Πούλτερ, Λούκας Χάας, Πολ Άντερσον
Oποιος έχει ήδη πεθάνει… δε φοβάται… τον θάνατο…
Βαθιά στην αχαρτογράφητη, άγρια φύση της Αμερικής, o κυνηγός, ιχνηλάτης, Χιού Γκλας, έπειτα από την επίθεση μιας αρκούδας, βρίσκεται βαριά τραυματισμένος και εγκαταλελειμμένος, κυρίως, εξαιτίας των αρχών, ενός μέλους της ομάδας του, τον προδότη Τζον Φιτζέραλντ. Μόνος και βαρύτατα τραυματισμένος, ο Γκλας αρνείται να υποκύψει. Με οδηγό την δύναμη της θέλησης και την αγάπη για την ιθαγενή γυναίκα του και τον γιο τους, ξεκινά μια Οδύσσεια στην αχανή άγρια Δύση, σε αναζήτηση του άνδρα που τον πρόδωσε. Αυτό που ξεκινά ως μια ανελέητη αποστολή για εκδίκηση, εξελίσσεται σε ένα ηρωικό ταξίδι προς τη λύτρωση. Με ακλόνητη τη θέλησή του για ζωή, ως μοναδικό όπλο απέναντι στους κινδύνους, ο Γκλας περιπλανιέται σε ένα φοβερά εχθρικό περιβάλλον, μέσα στον αδίστακτο χειμώνα, περιτριγυρισμένος από εχθρικές φυλές, σε μια αδιάκοπη περιπέτεια αναζήτησης και επιβίωσης. Στόχος του: η εκδίκηση…
Ο βραβευμένος με Όσκαρ Αλεχάντρο Γ. Ινιαρίτου μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τον θρύλο του Χιού Γκλας στην «Επιστροφή» του, μια επική περιπέτεια στην Αμερική του 19ου αιώνα. Μια ταινία σε μια πραγματικότητα απαράμιλλης ομορφιάς και κινδύνων, που εξερευνά πρωτογενή ένστικτα, όχι μόνο για την επιβίωση, αλλά και την αξιοπρέπεια, τη δικαιοσύνη, την πίστη, την οικογένεια…
Η πραγματική ιστορία του Χιου Γκλας (2 αιώνες πίσω), παραμένει μια από τις συγκλονιστικότερες ιστορίες επιβίωσης, πέρα από τα όρια του σώματος, του μυαλού και της ψυχής. Πέρα από το γεγονός ότι γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια το 1773 και ότι για κάποια χρόνια ταξίδευε στη θάλασσα ως πειρατής, ξέρουμε ελάχιστα για τις πρώτες δεκαετίες της ζωής του. Το 1823 πήρε μέρος σε μια αποστολή για την εξερεύνηση του ποταμού Μιζούρι. Κατά τη διάρκεια της αποστολής, ο Γκλας δέχθηκε την επίθεση αρκούδας και εγκαταλείφθηκε από τους συντρόφους του, οι οποίοι λανθασμένα, υπέθεσαν ότι είχε πεθάνει. Όταν εμφανίστηκε ζωντανός, ο Τύπος της εποχής διέδωσε την ιστορία του σε όλη τη χώρα, η οποία από τότε, έχει εμπνεύσει βιογραφίες και μυθιστορήματα. Το 2002 ο συγγραφέας και πρέσβης των Η.Π.Α. στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, Μάικλ Πανκ, γράφει το βιβλίο «The Revenant: A Novel of Revenge», πάνω στο οποίο βασίζεται το σενάριο της ταινίας.
Είναι διαγεγραμμένες οι πορείες των ανθρώπων, ή μήπως ορίζονται από την ίδια τη θέληση για ζωή; Και ποιο το κίνητρο; Είναι αρκετή η δύναμη της θέλησης ή μια αλληλουχία τυχαίων γεγονότων, είναι αυτή που ορίζει το μέγεθός της; Φιλοσοφικά ερωτήματα, που επικάθονται στον καμβά της ιστορίας και κάθε ένα από αυτά, απαντάται, συνήθως, κατά περίπτωση Ότι από όλα, όμως, στην ταινία του Ιναρίτου, η μοίρα είναι αυτή που παίζει το κρυφτούλι με τη ζωή του Γκλας. Είναι αυτή, που ορίζει ακατάσχετα την αιμορραγική διάθεση της μοναχικής του πορείας. Η αντίθεση; Σε ένα επιβλητικά μαγευτικό τοπίο, κοντά στα όρια του μεταφυσικού, κινούνται οι πορείες δυο ανθρώπων. Του θύματος και του θύτη. Ποιος όμως από τους δυο διατηρεί αναλλοίωτο το φυσικό του ρόλο; Κανένας. Οι τάσεις εναλλάσσονται, μέσα στη απόλυτη σκληρότητα της εποχής. Η Άγρια Δύση, δεν κερδήθηκε ποτέ. Αντίθετα, κατάπιε πολλούς ανθρώπους, στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν το κοινωνικό τους συμβόλαιο, την ακεραιότητα της οδύνης τους, τα οράματα των προγόνων τους. Δίκαιοι και αδικημένοι, ήρεμοι ή εξαγριωμένοι, οι κινηματογραφικοί χαρακτήρες, που κινούνται στην Άγρια Δύση, διαχρονικά διατηρούν, κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, αλλά και οι ταινίες που χαρτογραφούν τις ιστορίες επιβίωσης-εκδίκησης, επίσης τα δικά τους. Ποιος δεν θυμάται τον αρχετυπικό ήρωα Αλέξανδρου Δουμά, Κόμη Μοντεχρίστο, που επιβιώνοντας από την πολύχρονη και άδικη φυλάκισή του, απέδωσε στη συνέχεια δικαιοσύνη για όσους τον αδίκησαν. Ή το Γιάννη Αγιάννη, στους Άθλιους, του Ουγκό και την τρομερή του Οδύσσεια και τόσους άλλους.
Έτσι και στην ταινία του Ιναρίτου -ο οποίος, ομολογουμένως, χαρίζει στο Ντι Κάπριο ρόλο ζωής- εφαρμόζονται συνδυαστικά, όλες οι τεχνικές αξίες σε μια ταινία επιβίωσης. Περιπέτεια, αγωνία, δράση, διαπλοκή, προσωπικές αντιπαραθέσεις, ατυχία. Για να φτάσει ο ήρωας στο στόχο του, πρέπει πρώτα να περάσει τη δοκιμασία της φύσης. Όχι μια απλή εκπαιδευτική διαδικασία για γνώσεις μελλοντικής χρήσης, αλλά μια σειρά υπερφυσικών επιθέσεων, με επίκεντρο τη μετωπική σύγκρουση με τον εχθρικό κόσμο της φύσης.
Το κίνητρο είναι μεγάλο και σίγουρα δεν αποτελεί μια διδακτική, δημαγωγική κινηματογραφική συνήθεια. Αντίθετα, μετατρέπεται σε τρόπο ζωής, σε συνειδησιακή πράξη, πορείας προς την εκδίκηση.
Μέχρι σήμερα, ο Λ. Ντι Κάπριο, έχει υποδυθεί ένα ευρύ φάσμα πλούσιων χαρακτήρων. Από τον Χάουαρντ Χιούζ του «The Aviator» και τον Τζέι Γκάτσμπι του «Ο Υπέροχος Γκάτσμπι», ως τον Κάλβιν Κάντι του «Django Unchained» και τον Τζόρνταν Μπέλφορτ του «Λύκου της Wall Street». Ο ρόλος του Χιού Γκλας, όμως, είναι μια εντελώς διαφορετική πρόκληση, οδηγώντας τον ηθοποιό σε υποκριτικά μονοπάτια, που ελάχιστοι έχουν δει στις μέρες μας. Είναι ο πιο έντονος σωματικός ρόλος στην καριέρα του, μια σχεδόν βουβή, «ωμή», εμπνευσμένη ερμηνεία. Στον αντίποδα του Γκλας, ο Τζον Φιτζέραλντ και το δικό του ταξίδι προς την παράνοια, τον φόβο και την τιμωρία. Ο Τομ Χάρντι, ένας πολύ ενδιαφέρων χαρακτήρας με ξεκάθαρα κίνητρα. Ένας άνδρας που δεν έχει τίποτα και βλέπει τα σχέδιά του για πλούτη να εξαφανίζονται. Στο μυαλό του η κατάσταση είναι “σκότωσε για να μην σκοτωθείς”.
Μνημειώδης ταινία, με δυο εξαίσιους πρωταγωνιστές και μια δυνατή ιστορία, που ξεσηκώνει συθέμελα τα συναισθήματα της ταύτισης.
Δείτε την οπωσδήποτε και δεν θα χάσετε…
CONCUSSION]
(2015 ΕΓΧ 123’)
Δράμα, βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Δρ. Μπέκετ Ομάλου
Χρυσές Σφαίρες: υποψηφιότητα Α’ Ανδρικού Ρόλου (Γ. Σμιθ)
Σκην.: Πίτερ Λάντεσμαν Μουσ.: Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ Ηθ.: Γουίλ Σμιθ, Γκούγκου Μπάθα Ρο, Στίβεν Μουαγιέ, Άλεκ Μπόλντγουιν, Άλμπερτ Μπρουκς
Ακόμα και οι θρύλοι… έχουν την ανάγκη… του δικού τους ήρωα…
Ο νευροπαθολόγος, Δρ. Μπένετ Ομάλου, φέρνει τα πάνω κάτω στο δημοφιλές παιχνίδι του αμερικάνικου ποδοσφαίρου, όταν για πρώτη φορά στην ιατροδικαστική επιστήμη, ανακαλύπτει ότι δύο επαγγελματίες παίκτες έπασχαν από χρόνια τραυματική εγκεφαλοπάθεια (CTE), εξαιτίας των χτυπημάτων που δέχτηκαν κατά τη διάρκεια των αγώνων. Το γκέτο του Οργανισμού Εθνικού Πρωταθλήματος, ξεκινάει ένα ανελέητο κυνηγητό εναντίον του, προσπαθώντας να διασφαλίσει τα κέρδη της…
Η ιστορία του Δρ. Μπένετ Ομάλου παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς, για πολλά χρόνια, είχε απέναντί του τη λίγκα του αμερικανικού ποδοσφαίρου, τα διαπλεκόμενα μέλη της οποίας, αρνιόνταν πεισματικά να «δουν» τις συνέπειες των συνεχόμενων χτυπημάτων στο κεφάλι και το σώμα, για τους αθλητές. Χρειάστηκε να φτάσει το 2015 και 19 θάνατοι νεαρών αθλητών, ώστε να παρθούν μέτρα για τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις στον αθλητισμό και να αυξηθούν οι προφυλάξεις, με στόχο τη βελτίωση του εξοπλισμού…
STEVE JOBS
(2015 ΕΓΧ 122’)
Βιογραφία, βασισμένη στη ζωή και το έργο του ιδρυτή της Apple, Στιβ Τζομπς
Βραβεία: Χρυσές Σφαίρες: Σεναρίου, Β’ Γυναικείου Ρόλου (Κ. Γουίνσλετ)
2 Υποψηφιότητες Όσκαρ: Α’ Ανδρικού Ρόλου (Μ. Φασμπέντερ), Β’ Γυναικείου Ρόλου (Κ. Γουίνσλετ)
Σκην.: Ντάνι Μπόιλ Μουσ.: Ντάνιελ Πέμπερτον Ηθ.: Μίκαελ Φασμπέντερ, Κέιτ Γουίνσλετ, Σεθ Ρόγκεν, Σάρα Σνουκ
Κάποιοι… ξεχωρίζουν… από παιδιά…
Για κάποιους αποτελεί ίνδαλμα και του είναι πιστά αφοσιωμένοι. Αλλοι τον θεωρούν τέρας. Το σίγουρο είναι πως o Στιβ Τζομπς, άλλαξε τον τρόπο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης των ανθρώπων, μολονότι ο ίδιος ήταν δυσλειτουργικός στην επικοινωνία. Παρά την άγνοιά του στην επιστήμη της μηχανικής και του προγραμματισμού, ο Στιβ Τζομπς, ήταν προικισμένος με μια μοναδική ικανότητα: να μετατρέπει τις ανθρώπινες μονάδες σε δημιουργικές ομάδες, διαμορφώνοντας τη δυναμική και το επαγγελματικό τους ταπεραμέντο.
Πρόκειται για ένα ιμπρεσσιονιστικό πορτραίτο Σεξπιρικών διαστάσεων, καθώς όλα και όλοι περιστρέφονται γύρω από τον κεντρικό χαρακτήρα. «Πειραγμένος» ρεαλισμός, αφού πολλές ιδέες πηγάζουν από την αληθινή ζωή και άλλες αποτελούν δημιούργημα της μυθοπλαστικής φαντασίας του σεναριογράφου. Ωστόσο, η ταινία είναι αφαιρετική και επικεντρώνεται σε τρεις χαρακτηριστικές στιγμές στη ζωή και την καριέρα του Τζομπς, με έμφαση στο τι προηγήθηκε αυτών. Πρόκειται για το λανσάρισμα του Macintosh το 1984, του ΝeΧΤcube το 1988 και του σημερινού iMac.
ΚΟΚΟΡOΚΙ: Ο ΗΡΩΑΣ ΤΗΣ ΦΑΡΜΑΣ
(2015 ΕΓΧ 97’)
Κινούμενα σχέδια
Σκην.: Γκαμπριέλ Ρίβα Παλάθιο Αλατρίστε, Ροντόλφο Ρίβα Παλάθιο Αλατρίστε Μουσ.: Ζακάριας ντε λα Ρίβα
Ο αγρότης… το κοκοράκι… και οι φίλοι του…
Όταν γεννήθηκε ο Ρόκι ήταν ένα αδύναμο κοτοπουλάκι. Αλλά όταν ο κακός μεγαλοαγρότης της περιοχής, απειλεί να καταστρέψει το σπίτι και την οικογένεια του, ο Ρόκι, από ένα συνεσταλμένο, νεαρό «κοτόπουλο» μεταμορφώνεται σε γενναίο κόκορα. Τότε, ο Ρόκι και οι φίλοι του, ξεκινούν για μια περιπέτεια, όπου τα πάντα κρίνονται με άλλα δεδομένα, εκτός του «μεγέθους»…