Ως την «κορυφαία στιγμή της φετινής συστηματικής αρχαιολογικής διερεύνησης στα Ροδαφνίδια, του Κόλπου της Καλλονής, στη Λέσβο» χαρακτηρίζει τη συναυλία των διεθνούς φήμης μουσικών Δανάης Ντέρκεν (πιάνο) και Σεμπάστιαν Μαντς (κλαρινέτο) στον χώρο της ανασκαφής, το Πανεπιστήμιο Κρήτης – Αρχαιολογικό Πρόγραμμα Παλαιολιθική Λέσβος, με σημερινή ανακοίνωσή του. Στη συναυλία, που πραγματοποιήθηκε στις 11/8, οι μουσικοί ερμήνευσαν τη Σονάτα για κλαρινέτο σε φα ελάσσονα, έργο 120, αρ. 1, του Γιοχάννες Μπραμς και Σκαραμούς Vif, Moderé και Brasileira του Ντάριους Μιγιώ.
Πίσω από την πρωτότυπη αυτή σύμπραξη βρίσκονται το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου, που για έβδομη συνεχή χρονιά αφήνει το αποτύπωμα μιας υψηλού κύρους πολιτιστικής διοργάνωσης στη Λέσβο. Τιμώντας την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, που άνοιξε τον δρόμο για τη δημιουργία της σύγχρονης Ελλάδας, το φετινό 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου (10-19/8) είναι αφιερωμένο στην «Ελευθερία». «Οι τέχνες, οι επιστήμες και η φιλοσοφία είναι το κοινωφελές αποτέλεσμα της “Ελευθερίας” και η μουσική γιορτή άπλωσε τις μελωδίες της σε ένα υψηλού συμβολισμού αρχαιολογικό χώρο της Ελλάδας, τον ελαιώνα των Ροδαφνιδίων, που μετατρέπεται κάθε καλοκαίρι σε μηχανή του χρόνου με όχημα την αρχαιολογία της Καταγωγής και Εξέλιξης του Ανθρώπου», συμπληρώνει η ίδια ανακοίνωση. Τα τελευταία δέκα χρόνια η επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου Κρήτης, υπό τη διεύθυνση της καθηγήτριας προϊστορικής αρχαιολογίας Νένας Γαλανίδου, αποκαλύπτει τα κατάλοιπα από τις απαρχές της κατοίκησης στο Αιγαίο. Οι προϊστορικοί άνθρωποι που έζησαν στις παρυφές του Κόλπου τις Καλλονής πριν από 200.000 με 500.000 χρόνια κατασκεύαζαν λίθινα εργαλεία με τον δικό τους ιδιαίτερο τρόπο.
Το Πανεπιστήμιο Κρήτης, γιορτάζοντας δέκα χρόνια συστηματικής έρευνας στη Λέσβο, πριν τη μουσική εκδήλωση άνοιξε το εργαστήριο της ανασκαφής -που χάρη στην αρωγή του Δήμου Δυτικής Λέσβου στεγάζεται στο δημοτικό σχολείου του Λισβορίου- και η κ. Γαλανίδου παρουσίασε τους καρπούς της έρευνας. Τα μοναδικά στην Ελλάδα Μεγάλα Κοπτικά Εργαλεία που φέρνει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη του ανήκουν στην Αχελαία παράδοση, είναι αμφιπρόσωπα και συμμετρικά δουλεμένα. Στη συμμετρία του λίθου εγγράφεται η πρώιμη αισθητική αναζήτηση.
«Γύρω από τα ανοιχτά αρχαιολογικά σκάμματα συναντήθηκαν τρεις διαφορετικοί κόσμοι: η αρχαιολογία, ο ντόπιος αγροτικός κυρίως πληθυσμός και οι λάτρεις της μουσικής. Και καθώς τα Ροδαφνίδια αποτελούν κύτταρο εκπαίδευσης των φοιτητών αρχαιολογίας από πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού -φέτος εκπαιδεύονται στην ανασκαφική μέθοδο φοιτητές αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, του ΑΠΘ και του ΕΚΠΑ- ήταν πολλοί οι νέοι άνθρωποι που έφυγαν από το κοντσέρτο με μάτια γεμάτα λάμψη», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Γαλανίδου. «Με τη μουσική εκδήλωση στα Ροδαφνίδια το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής του Μολύβου καταγράφει άλλη μια επιτυχή συνεργασία στο ενεργητικό του. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης χαράζει νέα μονοπάτια για την εξωστρέφεια της αρχαιολογίας φέρνοντας κοντά τους ανθρώπους του μόχθου που καλλιεργούν τη γη, το φιλόμουσο κοινό και το δυναμικό κομμάτι των νέων ανθρώπων που διψάει για γνώση», συμπλήρωσε η ίδια.
Σημειώνεται ότι στα αρχαιολογικά στρώματα στα Ροδαφνίδια αποκαλύπτονται σπάνια λίθινα εργαλεία (χειροπελέκεις, τρίεδρα, κοπείς, γιγαντιαίοι πυρήνες, μεγάλα ξέστρα) που έμειναν καλά κρυμμένα στη γη της Λέσβου από τη δραστηριότητα προγονικών του σύγχρονου ανθρώπου ειδών. Τα ευρήματα αυτά αποτελούν τη βάση για να προσεγγιστεί το Αιγαίο Πέλαγος ως γέφυρα που συνέδεε οργανικά τη δυτική και ανατολική Ευρασία όταν η θαλάσσια στάθμη ταπεινωνόταν εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και άνοιγαν χερσαίες γέφυρες που διευκόλυναν τα περάσματα ζώων και προϊστορικών ανθρώπων από την Ανατολία στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια -και αντιστρόφως.