Την άμεση ολοκλήρωση του έργου της παράκαμψης Τοπολίων αλλά με σεβασμό στο περιβάλλον της περιοχής, το οποίο ήδη έχει πληγεί από τα φερτά υλικά και τα μπάζα, ζήτησαν οι κάτοικοι της περιοχής που συγκεντρώθηκαν χθες στο Πάρκο Ειρήνης, επί του δρόμου που συνδέει το Βλάτος Κισσάμου με τη Μηλιά.
Oι κάτοικοι εξέφρασαν την ανησυχία τους όχι μόνο για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση καθώς το έργο ξεκίνησε πριν οχτώ χρόνια και αντί να τελειώσει σε ενάμιση, παραμένει ακόμη και σήμερα ανολοκλήρωτο, αλλά και για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Οπως χαρακτηριστικά ανέφεραν, τα φερτά υλικά και τα μπάζα παρασύρονται από τα όμβρια ύδατα μέσα στις περιουσίες τους, ενώ μπαζώνεται το απίστευτης ομορφιάς κουμαροδάσος της περιοχής (σχετικό ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε στις 17/2 στα “Χανιώτικα νέα”). Παράλληλα, κινδυνεύει ο αρχαιολογικός χώρος στα Τσουρουνιανά.
Επίσης, αποσαφήνισαν ότι η Επιτροπή Κατοίκων που έχει συσταθεί, έχει σκοπό ακριβώς την πίεση ώστε να μην καθυστερήσει άλλο το έργο, αλλά και, συγχρόνως, να μην επιβαρυνθεί άλλο το περιβάλλον.
Οπως είπε στα “Χ.ν.”, η Μυρσίνη Αρχοντάκη, ο σκοπός της χθεσινής συνάντησης ήταν η ενημέρωση του πληθυσμού για τις εξελίξεις ενώ η Επιτροπή έχει τέσσερις βασικούς στόχους:
1. Να ολοκληρωθεί το έργο. «Εχει καθυστερήσει πάρα πολύ και ταλαιπωρούμαστε».
2. Να «διαχειριστούν σωστά και με συμπληρωματικές μελέτες τα όμβρια ύδατα, δηλαδή τα νερά από τις βροχές που τρέχουν ανεξέλεγκτα στα χωριά μας και στις περιουσίες μας. Θεωρούμε ότι αν δεν δημιουργηθούν συμπληρωματικές μελέτες θα υπάρχει και κίνδυνος για τις περιουσίες μας και για απώλεια, ίσως, ανθρώπινης ζωής».
3.Την προστασία του περιβάλλοντος. «Να διαχειριστούν σωστά τα φερτά υλικά και τα μπάζα, τα οποία, αυτή τη στιγμή, σε συνδυασμό με τα όμβρια ύδατα, είτε τρέχουν στις περιουσίες μας με ανεξέλεγκτο τρόπο, είτε μπαίνουν μέσα σε ρέματα. Μπαζώνεται το κουμαροδάσος της περιοχής το οποίο είναι απίστευτης ομορφιάς».
4. Να προστατευτεί ο αρχαιολογικός χώρος. «Στην περιοχή των Τσουρουνιανών έχουμε αρχαιολογικά ευρήματα, βυζαντινής περιόδου, ένα ταφικό συγκρότημα. Θα θέλαμε να ζημιωθεί αυτό το ταφικό συγκρότημα όσο το δυνατόν λιγότερο. Ζητήσαμε από την Αντιπεριφέρεια η οποία είναι ο κύριος αρμόδιος για τη χάραξη, να μετακινηθεί η χάραξη του δρόμου ελαφρά ώστε να καλυφθεί όσο το δυνατόν λιγότερο. Στην αρχή ζητήσαμε να μην καλυφθεί καθόλου. Σε αυτό υπήρχαν δυσκολίες από τα δημόσια έργα, ότι δεν μπορούν να εγγυηθούν την ασφάλεια του έργου.
Η ίδια συμπλήρωσε ότι «έχουν περάσει 8 χρόνια απ’ όταν ξεκίνησε το έργο και ήταν ένα έργο για ενάμιση χρόνο. Επικαλούνται συνεχώς τις καταστροφές του 2019 αλλά το 2019 είχε πάρει ήδη πέντε αναβολές το έργο. Οπότε αυτή η δικαιολογία δεν μας καλύπτει».
ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ 8 ΕΤΩΝ
Το μέλος της Επιτροπής, Γιώργος Μυλωνάκης, σημείωσε ότι «ο τόπος μας ταλαιπωρείται εδώ και 8 χρόνια από ένα έργο το οποίο έπρεπε να είχε τελειώσει σε ενάμιση χρόνο, το πολύ σε δύο χρόνια. Η συνάντηση είχε σκοπό να δούμε την νότια μεριά του έργου, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο δάσος της Κισσάμου, το κουμαροδάσος, το οποίο ήδη επιβαρύνεται από μπαζώματα. Εμείς, ενώ το έργο θέλουμε να προχωρήσει, δεν θέλουμε το δάσος να καταπατηθεί από ανεξέλεγκτα μπαζώματα».
Ο ίδιος σημείωσε ότι η πολιτεία καθυστερεί «αδικαιολόγητα. Και όχι μόνο αδικαιολόγητα. Δεν είχαμε ως τώρα που εμείς κινηθήκαμε για να ενημερωθούμε, καμία ενημέρωση γιατί το έργο είχε σταματήσει το 2016, γιατί δουλευόταν με αργούς έως και μηδενικούς ρυθμούς μετά το 2016 έως το 2019 που το βρήκε η καταστροφή. Την κίνηση αυτή που έχουμε κάνει, έστω και άργα, οι κάτοικοι της περιοχής, κάποιοι προσπαθούν να την ερμηνεύσουν αντίθετα από το στόχο το δικό μας, να θεωρήσουν ότι εμείς πάμε να βάλουμε τροχοπέδη στο έργο, να μην προχωρήσει το έργο. Βολεύονται κάποιοι να μας κατηγορήσουν. Εμείς κάνουμε αυτή την κίνηση για να τρέξει το έργο, όχι για να σταματήσει το έργο. Για να τρέξει άλλα να γίνει με τους όρους που προβλέπουν οι μελέτες και η περιβαλλοντική νομοθεσία. Να τηρηθούν όλα. Και μπορούν να τηρηθούν όλα και το έργο να γίνει σωστά».
Ο Τάσος Γούργουρας ο οποίος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στην περιοχή εδώ και 25 χρόνια, ανέφερε: «Η συνάντηση είχε σκοπό να ενημερώσει τους κατοίκους για τις ενέργειες που έχουν γίνει από τη μεριά της Επιτροπής. Οσον αφορά το περιβάλλον δεν χρειάζεται να πω τίποτα. Οποιος και να έρθει, ακόμα και κάποιος άνθρωπος που δεν ασχολείται με αυτά, θα καταλάβει τη ζημιά που έχει γίνει ήδη στο περιβάλλον. Αλλά ας μη σταθούμε εκεί γιατί η ζημιά έχει γίνει. Ας δούμε το επόμενο βήμα και το πώς θα αποκατασταθεί αυτή η ζημιά, βέβαια τελειώνοντας το έργο. Αν δεν τελειώσει το έργο θα γίνει ακόμα χειρότερο το περιβάλλον. Εδώ έχουμε ένα μοναδικό κουμαροδάσος το οποίο χαρακτήριζεται την περιοχή και αυτή τη στογμή έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Αν τελειώσει το έργο και ακολουθώντας τις περιβαλλοντικές μελέτες, νομίζω ότι τα επόμενα 20 χρόνια θα έχει έρθει πάλι σε μία κανονικότητα η περιοχή».
Ο ΔΗΜΟΣ ΚΙΣΣΑΜΟΥ
Στη συνάντηση, παραβρέθηκαν ο Δημαρχος Κισσάμου και δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης.
Αισιόδοξος εμφανίστηκε ο δήμαρχος Κισσάμου, Γιώργος Μυλωνάκης, ο οποίος δήλωσε ότι «τώρα το έργο έχει μπει σε μια τροχιά γιατί έχουν τελειώσει τα προβλήματα, έχουν βρεθεί τα χρήματα, έχουν γίνει οι ανάλογες μελέτες. Οπότε δεν πρέπει να μπει κανένα εμπόδιο για να καθυστερήσει το έργο. Αυτό είναι το ζητούμενο και αυτό επιδιώκει κάθε μέρα η δημοτική αρχη».
Ο κάτοικος του Βλάτους και δημοτικός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης, Γιώργος Μακράκης, σημείωσε ότι «η δική μας θέση και σαν άτομο και σαν συνδυασμός γιατί μίλησα με τον επικεφαλής του συνδυασμού, Θοδωρή Σταθάκη, είναι ότι ο δρόμος πρέπει να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα και με τη λιγότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση. Εχει πολλά χρόνια καθυστέρηση το έργο και πρέπει να ολοκληρωθεί με τάχιστες διαδικασίες. Και με τις λιγότερες ζημιές σε καλλιεργήσιμες περιουσίες: τα όμβρια είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να εξεταστεί».
Ο επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης, της Λαϊκής Συσπείρωσης, Γιώργος Φραγκιουδάκης, ανέφερε ότι «το έργο πρέπει να τελειώσει με τις λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Νομίζουμε ότι και το ίδιο το έργο αλλά και όλα όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα, το μόνο που δείχνουν είναι ότι όπου δεν υπάρχει κέρδος, τα πράγματα πηγαίνουν με απελπιστικά αργό ρυθμό» και συμπλήρωσε ότι οι υποδομές πρέπει να γίνονται με γνώμονα τις ανάγκες των κατοίκων.