Η “σκακιστική ιστορία” του Στέφαν Τσβάιχ στο Θέατρο Εκστάν
Ο Θίασος Θύρσος παρουσιάζει το έργο «Σκακιστική ιστορία»του Στέφαν Τσβάιχ στις 11 Ιουλίου σε διασκευή – σκηνοθεσία Γιάννη Γιούληστο θέατρο Εκστάν
O συγγραφέας της “Σκακιστικής ιστορίας” αναπτύσσει, με μεγαλειώδη τρόπο, το θέμα του πνευματικού εγκλεισμού, που δεν μπορεί να βρει διέξοδο παρά στην τρέλα. Το πνεύμα σε μόνιμη πάλη με τη σύγχρονη βαρβαρότητα.
Το έργο εξελίσσεται σε πλοίο, όπου στήνεται αγώνας μεταξύ ενός παγκόσμιου πρωταθλητή στο σκάκι κι ενός αυστριακού εξόριστου, ο οποίος είχε χρησιμοποιήσει το παιχνίδι σαν πνευματικό καταφύγιο την εποχή που ήταν κρατούμενος της Γκεστάπο. Σύγκρουση δύο μυστηριωδών προσωπικοτήτων. Ποια από τις δύο θα υπερισχύσει; Είναι το σκάκι «…Το μοναδικό παιχνίδι που ανήκει σε όλους τους λαούς και σε όλες τις εποχές, και για το οποίο κανείς δεν ξέρει ποιος θεός το έφερε στη γη για να σκοτώνει την πλήξη, για να οξύνει το πνεύμα και να ευφραίνει την ψυχή…» όπως υποστηρίζει ο Τσβάιχ;
Ο Στέφαν Τσβάιχ Αυστριακός συγγραφέας με πολυσύνθετο έργο, ειρηνιστής και ανθρωπιστής θεωρούσε την καταστροφή της Ευρώπης σαν την καταβαράθρωση όλου του έργου του.
Αισθάνεται παραλυμένος σε μια Ευρώπη που χάνεται σιγά σιγά από τον χάρτη. Περιπλανώμενος από χώρα σε χώρα καταφεύγει τελικά στη Βραζιλία, όπου συγγράφει λίγο πριν την αυτοκτονία του τον Φεβρουάριο του 1942 το αριστούργημά του Σκακιστική νουβέλα.
Στο έργο του αυτό, ο Τσβάιχ χρησιμοποιεί το σκάκι σαν αλληγορικό στοιχείο. Ο ήρωας του έργου, ένας ιδιαίτερα ευαίσθητος και σκεπτόμενος άνθρωπος, όπως και ο ίδιος, προσπαθεί να ξεφύγει από τον παραλογισμό και τον εξευτελισμό ενός βάρβαρου καθεστώτος βρίσκοντας στήριγμα σε ένα βιβλίο σκακιού το οποίο, αντί για τη λύτρωση τον οδηγεί σε εφιάλτη. Έναν εφιάλτη που συνεχίζεται και στο πλοίο που ταξιδεύει από τη Νέα Υόρκη στο Μπουένος ΄Αιρες. Εδώ, αντιμετωπίζει συγκυριακά τον απόμακρο και άξεστο παγκόσμιο πρωταθλητή του σκακιού που το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι το αποτέλεσμα.
Η σκακιστική νουβέλα είναι ένας τρόπος για να καταθέσει στο χαρτί ο Τσβάιχ όλα αυτά που τον συγκλόνισαν στα τελευταία χρόνια της ζωής του και τα οποία τον οδήγησαν τελικά στην αυτοκτονία.
Μεσογειακό πρωτάθλημα νεανικών κατηγοριών
Το Μεσογειακό πρωτάθλημα νεανικών κατηγοριών στις κατηγορίες 8, 10, 12, 14, 16 και 18 ετών θα διεξαχθεί στα Χανιά από 3 έως 9 Σεπτεμβρίου 2018. Στους αγώνες έχουν δικαίωμα να πάρουν μέρος σκακιστές και σκακίστριες από τις 22 χώρες μέλη της MCA (Ομοσπονδία χωρών Μεσογείου). Διοργανωτής θα είναι ο Α.Ο.Κύδων με συνδιοργανωτή τον Δήμο Χανίων και το ΕΑΚ Χανίων. Οι φιλοξενούμενοι σκακιστές θα διαμείνουν στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων (ΜΑΙΧ). Συνοδοί και έκτακτες συμμετοχές θα διαμείνουν εφ’ όσον το επιθυμούν στο Ξενοδοχείο Χαλέπα με ειδικές τιμές προσφοράς. Οι αγώνες θα διεξαχθούν στο κλειστό γυμναστήριο του Εθνικού Σταδίου Χανίων. Την προκήρυξη των αγώνων μπορείτε να την διαβάσετε στο www.kydonchania.gr
Νεανικά πρωταθλήματα 2018
Ολοκληρώνονται σήμερα στο Ρίο της Πάτρας τα νεανικά πρωταθλήματα στις κατηγορίες 8, 10, 12, 14 και 16 ετών στις κατηγορίες όπεν και κοριτσιών.
Μετά την ολοκλήρωση του 7ου γύρου η κατάσταση έχει διαμορφωθεί ως ακολούθως:
Όπεν 16: 1.Ανατόλι Βλάχος (ΕΣΘ 2428) 6,5β…5.Ν. Γεωργακόπουλος (ΣΑΧ 2033) 5β. 6.Χ. Μαρινάκης (ΟΑΧ 1942) 5β. …16.Μπροκαλάκης Χρήστος (ΑΟ Κύδων 1910) 4β.
Όπεν14: Ευάγγελος Πατρελάκης (ΣΑΧ 2285) 6β. …13-14.Ν. Γαλανάκης (Κάισσα 1579), Π. Τζαγκαράκης (Κάισσα 1573) 4β.
Όπεν12: 1-2.Στ. Μαγκαλάκης (ΧΑΝΘ 1571), Ρ.Σταματίου (Φυσιολάτρης 1950) 6β…4.Κ.Στεφάνου (Α.Ο.Κύδων 1677)5,5β. …6.Φ. Παρασκάκης (ΣΑΧ 1344) 5β.
Όπεν 10:1-2.Σπ. Χαρτοφύλακας (Ελευσίνα 1466), Γ. Αντωνιουδάκης (ΣΑΧ 1327) 6β….6.Μ.Μαυρίδης (ΟΑΧ 1081) 5β.7.Α. Βιολάκης (ΣΑΧ 1255) 4,5β.
Όπεν 8:1.Μ.Βάσης (Πεύκη 1188) 6,5. …4.Ρ.Σαράφης (ΣΑΧ 1035) 5β….8.Π. Γκόγκας (ΟΑΧ2000 937) 5β….9.Γ. Σπυριδάκης (ΣΑΧ 830) 4,5β.
Κορίτσια 16:1-3.Ε.Μπανιά (Ν.Πατρών 1349), Χ. Μπαστιάνου (Φυσιολάτρης 1710), Μ. Μιχαηλίδου (Καβάλα 1762) 4β.
Κορίτσια 14: 1.Α. Κούτα (Τρεις Αστέρες 1703) 5,5β. 2.Ευ.Καραβιτάκη (ΣΑΧ 1723) 5β.
Κορίτσια 12: Α.Καλιοντζάκη (ΟΑΧ 1346) 5,5β. …Α. Καραβιτάκη (ΣΑΧ 1285) 4,5β.
Κορίτσια 10:1.Κ.γκουτζούκη (Κέρκυρα 1186) 7β. …3.Χ. Χασουράκη(Κάισσα 1026) 5β.
Κορίτσια 8: 1.Μ. Τουμπακάκη (Ευβοική) 4,5β. 2.Ε. Πλατσάκη (ΣΑΧ 885) 4β. 3.Ε. Ψαριανού (ΣΑΧ) 3,5β. …7.Ε. Βακάλη (ΟΦΣΧ) 3β.
Το πίσω δωμάτιο
Στο «ματς του αιώνα» το 1972, στην πρώτη παρτίδα ο Φίσερ ηττήθηκε από τον Σπάσκι μετά από ανεξήγητο λάθος απλού μετρήματος του Αμερικανού σε ισόπαλο φινάλε. Ο Φίσερ δεν εμφανίστηκε στη δεύτερη παρτίδα και έτσι ο Ρώσος πρωταθλητής κόσμου βρέθηκε να προηγείται με σκορ 2-0. Ο Μπόμπι Φίσερ, τον οποίο ενοχλούσαν τα πάντα, το κοινό, ο φωτισμός, οι σκιές, τα βήματα, απαίτησε η τρίτη παρτίδα να παιχτεί σε ένα μικρό δωμάτιο πίσω από τη σκηνή χωρίς θεατές. Ο Σπάσκι δέχτηκε, ο Φίσερ κέρδισε μειώνοντας τη διαφορά. Η σκακιέρα και τα κομμάτια που χρησιμοποιήθηκαν από τους δυο παίκτες σε εκείνη την τρίτη παρτίδα βγήκαν σε δημοπρασία την άνοιξη του 2011 στη Νέα Υόρκη. Η σκακιέρα βρισκόταν στην ιδιωτική συλλογή του Γκουντμουντούρ Θόραρινσον, πρώην προέδρου της Ισλανδικής ομοσπονδίας σκακιού. Οι άλλες 20 παρτίδες, οι παρτίδες της κεντρικής σκηνής, παίχτηκαν σε άλλη σκακιέρα η οποία φυλάσσεται σαν κειμήλιο, με γυάλινο κάλυμμα, στο Ρέικγιαβικ.
Για την ιστορική τρίτη παρτίδα, ο βοηθός του Φίσερ, ο Λόμπαρντι, έγραφε στο ‘A Mystery Wrapped in an Enigma’:
Ο Μπόρις Σπάσκι συμφώνησε με την απαίτηση του Φίσερ να γίνει η παρτίδα στο δωματιάκι του πιγκ πογκ αν και αργότερα ομολόγησε πως επρόκειτο για μεγάλο ψυχολογικό λάθος. Όταν έφτασε ο Μπόμπι, ο Σπάσκι ως συνήθως καθόταν στην καρέκλα του και περίμενε. Ο Μπόμπι δεν κάθισε, αλλά πήγε να ελέγξει τις κάμερες, να ακούσει αν κάνουν θόρυβο. Ο διαιτητής, ο Λόταρ Σμιτ βρισκόταν σε μεγάλη ανησυχία καθώς αισθανόταν πως υπήρχε μεγάλος κίνδυνος το ματς να μην συνεχιστεί και έπιασε τον Φίσερ από το μπράτσο, για να τον οδηγήσει στη σκακιέρα. Ο Αμερικανός δεν είχε όμως την παραμικρή διάθεση να ακολουθήσει τον Γερμανό στο τραπέζι, πριν ολοκληρώσει την αυτοψία στις κάμερες. Μόνο αφού έμεινε ικανοποιημένος, κάθισε στο τραπέζι.
Η παρτίδα είναι αξιομνημόνευτη και για θεωρητικούς λόγους. Ο Μπόμπι Φίσερ εμφάνισε στη σκακιέρα μια καινούργια ιδέα σε σχηματισμούς Μοντέρνου Μπενόνι, την ιδέα …Ιζ6-θ5, επιτρέποντας στον λευκό να κόψει Α:θ5. Μετά από το …η:θ5 ο μαύρος καταστρέφει τη δομή πιονιών του, όμως αποκτά ιδιαίτερα δυναμικό παιχνίδι.