Παρέμβαση για έργα σε λιμάνια της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος (Π.Ε.Π.) Κρήτης 2014 – 2020, έκαναν χθες φορείς του Νομού, οι οποίοι μετά από σύσκεψη, υπέγραψαν έγγραφο το οποίο έστειλαν στον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη.
Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στο Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων με θέμα το υπό διαβούλευση σχέδιο Π.Ε.Π. Κρήτης 2014 – 2020 σε σχέση με τα λιμάνια του Νομού Χανίων.
Συμμετείχαν ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων Κώστας Μπροκαλάκης, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Απόστολος Βουλγαράκη, ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής και οι δήμαρχοι του Νομού Χανίων (νυν και νεοεκλεγέντες).
Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Λιμενικού Ταμείου Νομού Χανίων, ο κ. Μπροκαλάκης «ενημέρωσε ότι στο υπό διαβούλευση σχέδιο Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης 2014 – 2020 δεν συμπεριλαμβάνονται δράσεις που αφορούν υποδομές λιμένων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης των περιφερειακών κυρίως λιμανιών του Νομού Χανίων για την αναβάθμιση της λειτουργίας τους και τη βελτίωση – συμπλήρωση των υποδομών τους και τόνισε ότι πρέπει οπωσδήποτε να προβλεφθεί κωδικός με επαρκή χρηματοδότηση στο Π.Ε.Π. Κρήτης 2014 – 2020. Επεσήμανε επίσης τις ιδιαιτερότητες του Νομού Χανίων όσον αφορά τα λιμάνια σε σχέση με τους άλλους Νομούς της Κρήτης.
Οι δύο αντιπεριφερειάρχες και όλοι οι δήμαρχοι συμφώνησαν με τον πρόεδρο του Λ.Τ.Ν.Χ. ότι καθώς την Πέμπτη 17 Ιουλίου θα υποβληθεί από την Περιφέρεια Κρήτης το τελικό κείμενο του Π.Ε.Π., είναι κρίσιμο και καθοριστικό για την ανάπτυξη του Νομού Χανίων να προβλεφθεί κωδικός με επαρκή χρηματοδότηση για παρεμβάσεις και έργα σε λιμάνια στο τελικό κείμενο του Π.Ε.Π. Κρήτης 2014 – 2020.
Από τον πρόεδρο του Λ.Τ.Ν.Χ. και όλους τους δημάρχους (νυν και νεοκλεγέντες) υπεγράφη κοινό έγγραφο προς τον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σ. Αρναουτάκη, ενώ οι αντιπεριφερειάρχες κ. Βουλγαράκης και κ. Καλογερής δεσμεύτηκαν ότι θα προσπαθήσουν με κάθε δυνατό τρόπο να ικανοποιηθεί από την Περιφέρεια Κρήτης το κοινό αυτό αίτημα».
ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ
Στο έγγραφο που εστάλη προς τον περιφερειάρχη Κρήτης, οι υπογράφοντες, μεταξύ άλλων επισημαίνουν: «…Στο υπό διαβούλευση σχέδιο Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Κρήτης 2014 – 2020 δεν συμπεριλαμβάνονται δράσεις που αφορούν υποδομές λιμένων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης των περιφερειακών κυρίως λιμανιών του Νομού Χανίων για την αναβάθμιση της λειτουργίας τους και τη βελτίωση-συμπλήρωση των υποδομών τους.
Ο Νομός Χανίων έχει την ιδιαιτερότητα σε σχέση με τους άλλους Νομούς της Κρήτης, να έχει πολύ μεγάλο αριθμό λιμένων και λιμενίσκων, συνολικά 28, τη διαχείριση των οποίων έχει το Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων. Μεταξύ αυτών είναι τα λιμάνια της Σούδας του Καβονησίου Κισάμου, των Σφακίων, της Αγίας Ρουμέλης, της Παλαιόχωρας, της Γαύδου, της Σούγιας, από τα οποία διακινούνται δεκάδες χιλιάδες επιβάτες κάθε χρόνο κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι:
1) Στην Αγία Ρουμέλη Σφακίων καταλήγουν οι χιλιάδες επισκέπτες του Φαραγγιού της Σαμαριάς (περίπου 140.000 ετησίως) που μπορούν να επιστρέψουν στα Χανιά μόνο ακτοπλοϊκώς είτε μέσω Χώρας Σφακίων είτε μέσω Παλαιόχωρας είτε μέσω Σούγιας.
2) Από το λιμάνι Καβονησίου Κισάμου διακινούνται προς τη Νήσο Γραμπούσα και τον Μπάλο, οι οποίοι είναι από τους κυριότερους τουριστικούς προορισμούς της Κρήτης, αλλά και προς τα Αντικύθηρα – Κύθηρα – Πελοπόννησο περίπου 200.000 επιβάτες ετησίως.
3) Από το λιμάνι Χώρας Σφακίων και το λιμάνι Παλαιόχωρας εξασφαλίζεται ο μοναδικός τρόπος σύνδεσης με την ακριτική νήσο Γαύδο.
4) Μέσω του λιμένα Σούδας γίνεται αποκλειστικά η ακτοπλοϊκή σύνδεση του Νομού Χανίων με τον Πειραιά.
Γι’ αυτά κυρίως τα λιμάνια, αλλά και τα υπόλοιπα λιμάνια του Νομού, απαιτείται άμεση αναβάθμιση της λειτουργίας τους και συμπλήρωση των υποδομών τους για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των χιλιάδων διακινούμενων επιβατών και εμπορευμάτων καθώς αποτελούν πυλώνες ανάπτυξης όλου του Νομού Χανίων και της Κρήτης γενικότερα.
Το κόστος όμως τέτοιων παρεμβάσεων είναι ιδιαίτερα υψηλό και είναι αδύνατο να χρηματοδοτηθούν από ίδιους πόρους του Λιμενικού Ταμείου Ν. Χανίων.
Επίσης είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν έργα στα περιφερειακά αυτά λιμάνια από τα τομεακά προγράμματα των Υπουργείων καθώς δεν είναι λιμάνια εθνικής σημασίας πλην του λιμένα Σούδας που θα μπορούσε να ενταχθεί σε τομεακό πρόγραμμα».
Και καταλήγουν:
«Για όλους τους παραπάνω λόγους καθώς η μοναδική δυνατότητα χρηματοδότησης των περιφερειακών κυρίως λιμένων του Νομού Χανίων είναι ουσιαστικά από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κρήτης 2014 – 2020, είναι κρίσιμο και καθοριστικό για την ανάπτυξη του Νομού Χανίων να προβλέψετε κωδικό με επαρκή χρηματοδότηση για παρεμβάσεις και έργα σε λιμάνια στο τελικό κείμενο του Π.Ε.Π. Κρήτης 2014 – 2020».