Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Παρώθηση Σεπτεμβρίου (Μέρος 2ο)

Στην έναρξη του σχολικού έτους προχωράμε δυνατά. Με μια προϋπόθεση.
Οι μαθητές να έχουν ενισχυθεί κατάλληλα από το περιβάλλον τους.

Η παρώθηση των μαθητών είναι η έμμεση επίδραση και η ενίσχυση τους από το οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον.
Κάθε μαθητής παρωθείται σε διαφορετικό βαθμό από παράγοντες του περιβάλλοντος του κι από τον εσωτερικό του κόσμο.
Για παράδειγμα, ο μαθητής μας Ανδρέας Ζουρίδης, από την Παλαιόχωρα, για τον οποίο έγραψαν τα “Χ.Ν.” την περασμένη εβδομάδα, είχε ένα ιδιαίτερο εσωτερικό κίνητρο. Η οργανωτική του ικανότητα στη μελέτη και η αυτοπειθαρχία του ήταν υποδειγματική. Στο σημείωμα παραθέτω μορφές κινητοποίησης των νέων όπως εφαρμόζονται σε πολλές χώρες.

Πρόγραμμα “Δούκας
του Εδιμβούργου”
Συζητώντας για το θέμα της κινητοποίησης των εφήβων με τη Χανιώτισσα Γιάννα Ορφανουδάκη, που εργάζεται στις Βρυξέλλες, μου μίλησε για το πρόγραμμα Duke of Edinburg.
«Ο Μανώλης, ο 15χρονος γιος μου, συμμετέχει εδώ και ένα χρόνο επιλέγοντας έναν τομέα που τον ενδιέφερε για κάθε σκέλος δραστηριοτήτων (εθελοντική δράση, δεξιότητες, σωματική άσκηση και πεζοπορία/εξερεύνηση).
Για την πεζοπορία χρειάστηκε να επιλέξει, με μικρή ομάδα φίλων, μια διαδρομή, τα απαραίτητα εφόδια και τις στάσεις, και, αφού αυτά εγκρίθηκαν από τον συντονιστή της ομάδας, να πραγματοποιήσει την πεζοπορία με την ομάδα του, αυτόνομα, χωρίς κινητά τηλέφωνα. Διένυσαν έτσι 20χλμ περίπου. Ο συντονιστής θα τους περίμενε στο τέλος της διαδρομής για συζήτηση και αξιολόγηση.
Για την εθελοντική δράση, ο Μανώλης επέλεξε ως στόχο την παροχή εθελοντικής βοήθειας σε κέντρα υποδοχής προσφύγων και μεταναστών, σε συνεργασία με εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού. Έτσι, σε τακτά χρονικά διαστήματα, αφιερώνει τον ελεύθερο χρόνο του για την παροχή πρακτικής βοήθειας στα κέντρα αυτά, όπως η συσκευασία των μικρών γευμάτων που τους παρέχονται, η διαλογή για ανακύκλωση των συσκευασιών στο τέλος των γευμάτων, η οργάνωση των ντους, κ.α.
Για την απόκτηση δεξιοτήτων, επέλεξε την εκμάθηση μιας νέας ξένης γλώσσας και την επίτευξη ενός επιπέδου εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, ενώ για τη σωματική άσκηση επέλεξε το τρέξιμο, με στόχο να διανύσει συγκεκριμένη απόσταση σε πολύ συντομότερο χρόνο από τον αρχικό του.
Μολονότι, για όλους τους τομείς, χρειάστηκε να θέσει και να ξεπεράσει συγκεκριμένους στόχους που ο ίδιος είχε ορίσει, το πλεονέκτημα του προγράμματος είναι ευρύτερο και διττό:
Nα μάθει να θέτει στόχους στη ζωή του και να τους ξεπερνάει αλλά και να έχει τη δίψα να ανακαλύπτει καινούργιες εμπειρίες, που τον εμπλουτίζουν τόσο σωματικά όσο και πνευματικά.

Διεθνές Πρόγραμμα
Αφού μου τα είπε η Γιάννα
-κόρη του φίλου Μανώλη Ορφανουδάκη, τομεάρχη Δυτικής Κρήτης του ΟΤΕ που χάθηκε πρόωρα- αποφάσισα να ερευνήσω το θέμα.
Το πρόγραμμα λειτουργεί σε παγκόσμια κλίμακα, μέρος της μη τυπικής εκπαίδευση και μάθησης. Είναι μια πρόκληση για έφηβους να στοχεύσουν, να υλοποιήσουν και να γιορτάσουν για τα επιτεύγματά τους. Οι έφηβοι αναπτύσσουν μεταβιβάσιμες δεξιότητες, βελτιώνουν τα επίπεδα της φυσικής τους κατάστασης, καλλιεργούν την αίσθηση της περιπέτειας και του εθελοντισμού στην κοινότητά τους.
Το πρόγραμμα βοηθά τους νέους να ανακαλύψουν τους στόχους τους, να παθιαστούν και να βρουν τη θέση τους στον κόσμο.
Το πρόγραμμα δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 130 χώρες, εμπνέοντας εκατομμύρια έφηβους. Το πλαίσιο και οι κανόνες του προγράμματος είναι το ίδιο όπου κι αν υλοποιείται έχει μια μοναδικότητα.
Οι έφηβοι που συμμετέχουν σχεδιάζουν και δημιουργούν το δικό τους μοναδικό, κατά παραγγελία πρόγραμμα.
Σήμερα περισσότεροι από ένα εκατομμύριο νέοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα σε όλο τον κόσμο. Αρωγοί τους σχολεία, οργανώσεις νεολαίας, και ιδρύματα υποστήριξης νεαρών παραβατών.
Έμαθα ότι το πρόγραμμα υλοποιούν στην Ελλάδα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία στην Αθήνα.

Τι επιδράσεις έχει
το πρόγραμμα…
Εδώ και 60 χρόνια, βοηθάμε τους νέους να αλλάξουν τη ζωή τους και τις κοινότητές τους.
Ενδυναμώνουμε τους νέους να αναπτύξουν “ήπιες” -ή καθολικές- δεξιότητες όπως η ανθεκτικότητα, η προσαρμοστικότητα, η δημιουργικότητα, η επίλυση προβλημάτων, η λήψη αποφάσεων και η επικοινωνία. Η ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων υποστηρίζει την επίτευξη μακροπρόθεσμων θετικών αποτελεσμάτων στη ζωή, συμπεριλαμβανομένων των μορφωτικών επιτευγμάτων, της απασχόλησης, της ψυχικής υγείας και ευημερίας.
Βοηθάμε τους νέους να επιτύχουν προσωπική αλλαγή στη ζωή τους, η οποία από μόνη της μπορεί να οδηγήσει σε κινητικότητα στο περιβάλλον τους.
Συμπερασματικά
• Οι προκλήσεις για όλους τους εμπλεκόμενους στις παρωθήσεις των εφήβων είναι σύνθετες.
• Οι γονείς είναι οι πρώτοι που γνωρίζουν ποιες μορφές παρώθησης είναι αποτελεσματικές για τα παιδιά τους.
• Θεωρώ ότι στο τέλος του προγράμματος, ο έφηβος Μανώλης -που μιλάει πολύ καλά Ελληνικά- θα έχει αναπτύξει μια σειρά δεξιότητες όπως προσανατολισμός, εν-συναίσθηση, προσήλωση στους στόχους του, διαχείριση χρόνου και λύση προβλημάτων. Αυτές οι δεξιότητες μαζί με τον εμπλουτισμό των γνώσεων του θα αυξήσουν τη χωρητικότητα της μνήμης εργασίας του.
• Ας ελπίσουμε ότι όλο και περισσότερα παιδιά θα έχουν τις ευκαιρίες και την παρώθηση από τα περιβάλλοντα τους να αναπτυχθούν πολύπλευρα, όπως ο Μανώλης μας.

*Ο Κυρ. Βασιλομανωλάκης είναι Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση.
Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’ διατίθενται από το βιβλιοπωλείο Libraire. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα