Στον Δημοτικό Κινηματογράφο “Κήπος” πραγματοποιήθηκε χθες, Πέμπτη 10/06/2021, η παρουσίαση της δράσης “Ανοιχτά Πανιά”, που διοργανώνεται από τον Δήμο Χανίων και την Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ., σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρειας Κρήτης.
Στην παρουσίαση παρευρέθηκαν ο Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Τουρισμού, Γιάννης Γιαννακάκης, ο οποίος έκανε και την παρουσίαση, ενώ παρούσα ήταν και η καλλιτεχνικός/παιδαγωγικός σύμβουλος και συνεπιμελήτρια του εγχειρήματος, Μυρτώ Λάβδα, καθώς και άλλα μέλη της Επιτροπής “Ανοιχτά Πανιά”. Στην παρουσίαση παρευρέθηκε και η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων, Ελένη Παπαδοπούλου καθώς και ο ειδικός σύμβουλος της Περιφέρειας Κρήτης, Δημήτρης Μιχελογιάννης.
Όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων σε σχετική ανακοίνωση, «η σύλληψη της ιδέας της δράσης “Ανοιχτά Πανιά” έγινε σε μια περίοδο “εγκλεισμού” και με την ανακοίνωσή της συγκέντρωσε συνολικά πάνω από 200 αιτήσεις πανελλαδικά.
Τα “Ανοιχτά Πανιά” με σημείο αναφοράς τα Χανιά απευθύνθηκαν σε ανεξάρτητους καλλιτέχνες, καλλιτεχνικές ομάδες, φορείς και οργανισμούς, που δραστηριοποιούνται σε ποικίλα πεδία τεχνών και έχουν ή επιθυμούν μία σύνδεση με την Κρήτη.
Οι προτάσεις αξιολογήθηκαν από εξειδικευμένη αλλά ανεξάρτητη από τον Δήμο Χανίων Επιτροπή, με αποτέλεσμα να επιλεγούν 15 πρωτότυπες καλλιτεχνικές προτάσεις-παραγωγές, συνοδευόμενες όλες από παράλληλες δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, που επιμελήθηκαν περισσότεροι από 100 καλλιτέχνες απ’ όλη την Ελλάδα. Η χρηματοδότηση της δράσης από τον Δήμο Χανίων και την Περιφέρεια Κρήτης, για το 2021 ανέρχεται στα 150.000 ευρώ
Έτσι, τα Χανιά υποδέχονται τον πολιτισμό, από τον Ιούλιο έως και τον Δεκέμβριο 2021, σε περισσότερους από 15 χώρους της πόλης, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν θέατρα, κήπους, μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και πλατείες».
Έκθετη η Επιτροπή Αξιολόγησης στα «Ανοιχτά Πανιά»
για την επιλογή συγκεκριμένης δράσης «Εικαστικής δημιουργίας»
Κύριο μέλημα της Επιτροπής Αξιολόγησης των αιτήσεων για το πρόγραμμα «Ανοιχτά Πανιά» που διοργανώνουν ο Δήμος Χανίων και η Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ. έπρεπε να είναι η συνολική εκτίμηση της προσωπικότητας των υποψηφίων και αυτού που εκφράζουν και διαδίδουν μέσω του έργου τους. Τα Χανιά δεν είναι κάποια ιδιωτική «Γκαλερί Τέχνης» όπου ο καθένας μπορεί να προβάλλει τον εαυτό του ως καλλιτέχνη και να παρουσιάζει οτιδήποτε ως έργο τέχνης. Προέχει ο σεβασμός προς την τοπική κοινωνία των Χανίων.
Εκθέτει την Επιτροπή Αξιολόγησης η επιλογή ως δικαιούχων χρηματοδότησης έως 7.000 Ευρώ στην Α΄ Κατηγορία δύο νέων «καλλιτεχνών»-γκραφιτάδων για την υλοποίηση της κοινής πρότασης-δράσης τους στο πεδίο της «Εικαστικής δημιουργίας». Είναι επιβεβλημένη η ακύρωση της δράσης τους και η ένταξη στη θέση της κάποιας άλλης πρότασης που τώρα βρίσκεται στη λίστα των επιλαχόντων.
Η Επιτροπή Αξιολόγησης μας προβάλει ως φυσιογνωμία της τέχνης και ως πρότυπο μίμησης για τη νεολαία της πόλης μας έναν «καλλιτέχνη»-γκραφιτά που προβάλει δημόσια τα προσωπικά του πιστεύω σχεδιάζοντας εικόνες όπως η αντρική μορφή με το «τρίτο μάτι», μιας βασικής δοξασίας του Ινδουϊσμού, ενώ παράλληλα ο ίδιος αστειεύεται δημόσια με τα θρησκευτικά σύμβολα της Ορθοδοξίας και υβρίζει σχεδιαστικά (ΦΑΚ UP) τους Αγίους της Εκκλησίας μας και το Σταυρό. Μέσω του σχεδίου εκδηλώνει μια έχθρα έναντι του Χριστιανισμού και του Μωαμεθανισμού, των μονοθεϊστικών θρησκειών. Το ανθελληνικό προφίλ του σκιαγραφείται πλήρως με το δημόσιο χλευασμό από αυτόν ακόμη και των Ευζώνων στον «Άγνωστο Στρατιώτη», ενέργεια που συνιστά προσβολή και των εθνικών μας συμβόλων. Απαράδεκτο και το σχέδιο του ιδίου με παιδική μορφή που ακουμπά αντρική μορφή με μη αποδεκτό τρόπο, σχέδιο για το οποίο δηλώνει δημόσια πως το απολαμβάνει.
Ο έτερος «καλλιτέχνης»-γκραφιτάς για όλη του την καριέρα έως σήμερα επιδεικνύει δημόσια όλο κι όλο δύο γκράφιτι, ένα απλό σχέδιο σε τοιχίο Φυλακών και ένα άλλο με κάτι ψάρια σε μια ιδιωτική Κλινική, γκράφιτι που δεν προσδιορίζουν κάποια ξεχωριστή τεχνοτροπία/στυλ ή ιδιαίτερη έμπνευση.
Σε μια πόλη όπως τα Χανιά που λόγω της εφαρμογής του πρότυπου «Μοντέλου αντιμετώπισης του προβλήματος των γκράφιτι» έχει το προνόμιο να είναι η πρώτη και μοναδική πόλη στην Ελλάδα όπου το πρόβλημα των γκράφιτι έχει σταματήσει εδώ και 4 έτη και πλέον είναι υπό αυστηρό έλεγχο, η αναφερόμενη επιλογή φαντάζει μόνο ως φάρσα.
Ειδικά η επιλογή «καλλιτεχνών του δρόμου» – γκραφιτάδων για το πρόγραμμα «Ανοιχτά Πανιά» έπρεπε οπωσδήποτε να γίνει υπό την αυστηρή προϋπόθεση να ήταν νόμιμοι καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης τους στο γκράφιτι. Κανείς μη νόμιμος γκραφιτάς δεν έπρεπε να επωφεληθεί από το πρόγραμμα. Όποιος από αυτούς υπέβαλε αίτηση συμμετοχής θα έπρεπε να δηλώνει το κωδικό όνομα – γκράφιτι υπογραφή – tag που χρησιμοποιούσε και χρησιμοποιεί ακόμη στο γκράφιτι καθώς και ότι δεν έχει ποτέ σχεδιάσει γκράφιτι χωρίς άδεια επί δημόσιου, δημοτικού ή ιδιωτικού κτηρίου, γκράφιτι το οποίο να απεικόνιζε το κωδικό του όνομα ή την ομάδα γκράφιτι όπου ανήκε ή ανήκει ακόμη. Εάν δεν ήταν δυνατή αυτή η απλούστατη έμμεση πιστοποίηση νομιμότητας, η αίτησή του θα έπρεπε να αποκλειστεί από τη διαδικασία επιλογής. Για την προϋπόθεση αυτή υποτίθεται πως από το «Γραφείο Πολιτισμού και Μουσικής Παιδείας-Φιλαρμονικής» του Δήμου Χανίων υπήρξε έγγραφη διαβεβαίωση πως «θα την λάβουμε υπ’ όψιν μας».
Αντιθέτως, αμφότεροι οι δύο επιλεγέντες παρουσιάζονται δημόσια σαν να άρχισαν το γκράφιτι ως ενήλικες φοιτητές Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και όχι νωρίτερα ως ανήλικοι μαθητές Γυμνασίου ή Λυκείου, στην εφηβεία, που αντιστοιχεί στην περίοδο έναρξης της δράσης των γκραφιτάδων. Δηλαδή παρουσιάζονται δημόσια ως «καλλιτέχνες του δρόμου» που προέκυψαν με παρθενογένεση εντός Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και όχι εντός του δρόμου.
Τελικά, η Επιτροπή Αξιολόγησης κατάφερε μια πρωτοτυπία σε παγκόσμιο επίπεδο και μάλιστα εις διπλούν, να επιλέξει δύο γκραφιτάδες που επίσημα και δημόσια ως έφηβοι δεν είχαν tag! Αποδέχθηκε έτσι τη δηλωμένη ανυπαρξία παρελθόντος στο γκράφιτι των δύο αυτών επιλεγέντων, εις βάρος των καλλιτεχνών που υπέβαλαν πλήρη και ξεκάθαρη αίτηση συμμετοχής στο πρόγραμμα «Ανοιχτά Πανιά».