Η Lexus παρουσίασε τη νέα γενιά του SUV NX, στη Μαγιόρκα της Ισπανίας. Κατά τη διάρκεια της πανευρωπαϊκής παρουσίασης, ανακοινώθηκαν τα στοιχεία για το νέο D SUV και η στρατηγική της πολυτελούς ιαπωνικής μάρκας για την ανάπτυξη της γκάμας της και την αξιοποίηση των νέων προκλήσεων για τις μονάδες παραγωγής ενέργειας.
Τα σημαντικότερα στοιχεία του ολοκαίνουργιου Lexus NX:
Η δεύτερη γενιά του μεσαίου πολυτελούς SUV εισάγει νέα σχεδίαση, νέα κινητήρια σύνολα, νέες τεχνολογίες συνδεσιμότητας, ασφάλειας και άνεσης και πλήρως αναβαθμισμένες δυναμικές επιδόσεις. Είναι το πρώτο plug-in hybrid μοντέλου (PHEV) της Lexus, στην έκδοση NX 450h+. Σημαντικές βελτιώσεις επιδόσεων και απόδοσης στο νέο NX 350h με Hybrid Electric τεχνολογία τέταρτης γενιάς. Καλύτερη αλληλεπίδραση μεταξύ οδηγού και οχήματος με το Lexus Driving Signature.
Ντεμπούτο μίας νέας πλατφόρμας πολυμέσων που προάγει τη συνδεσιμότητα, την ενημέρωση και την άνεση σε υψηλότερο επίπεδο και επωφελείται από το φάσμα δυνατοτήτων και λειτουργιών του πακέτου συστημάτων υποστήριξης οδηγού και ενεργητικής ασφάλειας Lexus Safety System + επόμενης γενιάς που αποτρέπουν ακόμα περισσότερα ατυχήματα και μειώνουν τον φόρτο εργασίας για τον οδηγό.
Το 95% των εξαρτημάτων του οχήματος έχουν δημιουργηθεί εξ αρχής.
Η πρώτη γενιά του NX, που παρουσιάστηκε το 2014, έγινε το best-seller της Lexus, με πωλήσεις που ξεπερνούν τις 175.000 μονάδες και τους περισσότερους από τους πελάτες να είναι νέοι στη μάρκα. Αυτήν τη στιγμή, το NX διεκδικεί περίπου το ένα τρίτο του όγκου των ευρωπαϊκών πωλήσεων της Lexus και το ένα δεύτερο στην Ελλάδα. Το NX είναι επίσης βασικό μοντέλο παγκοσμίως, με αθροιστικές παγκόσμιες πωλήσεις που ήδη υπερβαίνουν το ένα εκατομμύριο.
Συνοδεύεται χωρίς επιπλέον χρέωση από την ολοκληρωμένη εγγύηση Lexus διάρκειας 6 ετών ή 180.000 χλμ. Η Lexus εγγυάται τις υβριδικές μπαταρίες για έως και 11 έτη ή 225.000 χλμ. εφόσον πραγματοποιούνται τα δωρεάν ετήσια Health Check τους. Οδική βοήθεια σε Ελλάδα και Ευρώπη για 6 χρόνια.
Το πρόγραμμα αναβάθμισης του NX έχει επιφέρει μία σημαντική αλλαγή στη μέθοδο εξέλιξης νέων οχημάτων της Lexus. Με την εφαρμογή ψηφιακής μοντελοποίησης και υπολογιστικών τεχνικών επιτυγχάνεται πιο έξυπνος σχεδιασμός και ένα υψηλότερο επίπεδο διασφάλισης ποιότητας.
Συγκριτικά με την προηγούμενη γενιά NX, το συνολικό μήκος έχει αυξηθεί κατά 20 χιλ., το μεταξόνιο κατά 30 χιλ., το πλάτος κατά 20 χιλ. και το ύψος κατά 5 χιλ. Η πλατφόρμα GA-K επιτρέπει τη χρήση φαρδύτερου εμπρός (+35 χιλ.) και πίσω μετατροχίου (+55 χιλ.), που προσδίδει έμφαση στο δυναμικό στήσιμο, με τροχούς και ελαστικά μεγαλύτερης διαμέτρου (ζάντες 18 – 20″ και ελαστικά διαμέτρου 720-740 mm).
Μπροστά, η χαρακτηριστική τραπεζοειδής μάσκα της Lexus αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της αισθητικής του αυτοκινήτου: Πιο κάθετη και με πιο διακριτικό πλαίσιο, τονίζει το μακρύ καπό και καθορίζει το σχήμα και τον όγκο του αμαξώματος, που διευρύνεται προς τα πίσω φτερά. Το κομψό σχήμα του καπό υποστηρίζει, επίσης, την καλή ορατότητα από τη θέση του οδηγού.
Η μάσκα φέρει νέο μοτίβο τύπου πλέγματος, το οποίο αποτελείται από στοιχεία σχήματος U που δημιουργούν μία πιο ισχυρή, τρισδιάστατη εμφάνιση (ίδια με το μοτίβο U που βλέπουμε στις ανώτερες εκδόσεις ζαντών αλουμινίου).
Οι ανώτερες εκδόσεις του μοντέλου εφοδιάζονται με εμπρός φώτα με 4 προβολείς LED, με το πρώτο slim Προσαρμοζόμενο Σύστημα Υψηλής Δέσμης (AHS) της Lexus. Κάθε μονάδα περιέχει 11 LED chips, ενώ η δέσμη ελέγχεται από την εμπρόσθια κάμερα. Φώτα ημέρας σχήματος L είναι τοποθετημένα πάνω από τους προβολείς και προσφέρουν ομοιόμορφο φωτισμό σε όλη την επιφάνειά τους και σταδιακό σβήσιμο (fade-out) όταν ο οδηγός χρησιμοποιεί τα φλας. Οι στάνταρ προβολείς είναι bi-beam LED με Αυτόματη Υψηλή δέσμη (AHB).
Στο πίσω τμήμα κυριαρχούν τα νέα φωτιστικά σώματα all-LED σχήματος L και η χαρακτηριστική φωτεινή λωρίδα της Lexus που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του οχήματος, ένα στοιχείο που είδαμε για πρώτη φορά στο compact πολυτελές UX SUV.
Το νέο NX είναι το πρώτο μοντέλο στο οποίο εφαρμόζεται η φιλοσοφία Tazuna της Lexus για τον σχεδιασμό του cockpit, μία μέθοδος που αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά στο Lexus LF-30 Electrified concept car.
Παίρνοντας το όνομά της από την ιαπωνική λέξη που περιγράφει πώς ο ιππέας χρησιμοποιεί τα γκέμια για τον έλεγχο του αλόγου, στόχο έχει να προσφέρει στον οδηγό άμεσο, διαισθητικό έλεγχο του οχήματος, ακολουθώντας την αρχή «χέρια στο τιμόνι, μάτια στον δρόμο». Επίσης, αναβαθμίζει την οδηγική εμπειρία, κάνοντας τον οδηγό να νιώθει αυτοπεποίθηση μέσα από τον έλεγχο του οχήματος και του περιβάλλοντα χώρου.
Για να μη διασπάται η προσοχή του οδηγού από τον δρόμο, οι πρωταρχικές πηγές πληροφοριών -οθόνη πολυμέσων, οθόνη πολλαπλών πληροφοριών, δείκτες, όργανα και προαιρετικό σύστημα απεικόνισης head-up display- είναι συγκεντρωμένα για να μπορεί ο οδηγός να λαμβάνει την πληροφορία με μία ματιά.
Το σύστημα head-up display μπορεί να χρησιμοποιείται σε τρία modes για την απεικόνιση διαφορετικών επιπέδων πληροφοριών: full mode περιλαμβάνει την κατάσταση του πακέτου συστημάτων ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού Lexus Safety System+, standard mode προβάλλει βασικές πληροφορίες στο κάτω άκρο της οθόνης και minimum mode που δείχνει μόνο την ταχύτητα. Ρυθμίζεται ως προς τη θέση, την περιστροφή και τη φωτεινότητα και οι λεπτομέρειες αποθηκεύονται σε μοντέλα με εξατομικευμένες από τον οδηγό ρυθμίσεις μνήμης.
Τα όργανα ανώτερων εκδόσεων είναι υψηλής ευκρίνειας και η εμφάνισή τους μπορεί να εξατομικεύεται με μία γκάμα τριών διατάξεων. Για τα μοντέλα F SPORT υπάρχει αποκλειστική διάταξη οργάνων που περιλαμβάνει ένα στροφόμετρο, οθόνη υβριδικού συστήματος και ταχύμετρο. Διακόπτες αφής στο τιμόνι μπορούν να χρησιμοποιούνται για αλλαγή ή ενημέρωση των περιεχομένων στην οθόνη πολλαπλών πληροφοριών χωρίς να διασπάται η προσοχή του οδηγού από τον δρόμο.
Το τιμόνι φέρει νέα σχεδίαση, την οποία θα δούμε και σε άλλα μοντέλα Lexus νέας γενιάς. Ο επιλογέας σχέσεων -που παραπέμπει στα εμβληματικά μοντέλα Lexus LC και LS- έγινε όσο το δυνατόν πιο συμπαγής, αλλά με καλή εφαρμογή στο χέρι και με την ιδανική γωνία.
Η Lexus μελέτησε, επίσης, την απόσταση από τον ώμο μέχρι τις άκρες των δακτύλων για σωματότυπους από όλον τον κόσμο, προκειμένου να δημιουργήσει μία διάταξη που προσφέρει άριστο έλεγχο, χωρίς να αλλάζει η θέση του σώματος του οδηγού. Παρομοίως, το μήκος του υποβραχιονίου στην κεντρική κονσόλα έχει αυξηθεί κατά 84 χιλ., βελτιώνοντας την άνεση για τον οδηγό και τον συνοδηγό. Η αίσθηση του cockpit δημιουργείται από τον χώρο που ορίζεται από την πόρτα του οδηγού μέχρι την κεντρική κονσόλα.
Ο αριθμός φυσικών διακοπτών έχει μειωθεί από 78 σε 45 και τοποθετούνται ανά ομάδες σε συγκεκριμένες ζώνες, σύμφωνα με τη λειτουργία τους. Τα φυσικά μπουτόν έχουν διατηρηθεί για τις πιο συχνές λειτουργίες, αλλά και για ταχύτερη, πιο διαισθητική λειτουργία. Όσα χρησιμοποιούνται κατά την οδήγηση είναι διατεταγμένα γύρω από το τιμόνι. Τα χειριστήρια ηχοσυστήματος και κλιματισμού είναι συγκεντρωμένα στην κεντρική οθόνη. Και τα χειριστήρια οδήγησης που μπορούν να χρησιμοποιούνται όταν το όχημα είναι σταματημένο βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα.
Η εργονομική διάταξη βοηθά στην ομαλή κίνηση των χεριών του οδηγού, κατά την εκκίνηση, τις αλλαγές σχέσεων και την επιλογή προγράμματος οδήγησης (drive mode).
Ένα παράδειγμα διαισθητικού ελέγχου -που αποτελεί το κατ’ εξοχήν ζητούμενο αυτής της φιλοσοφίας- είναι οι διακόπτες αφής στο τιμόνι, που εξατομικεύονται ανάλογα με τις προτιμήσεις του οδηγού, όπως τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού ή το Panoramic View Monitor. Όταν ο διακόπτης χρησιμοποιείται, το σχήμα του εμφανίζεται στην οθόνη του συστήματος head-up display, ώστε ο οδηγός να μη χρειάζεται να κοιτάζει στο τιμόνι για να επιβεβαιώσει τη λειτουργία που θέλει να χρησιμοποιήσει.
Εάν το σύστημα head-up display είναι κλειστό, τα όποια δεδομένα και οδηγίες εμφανίζονται στην οθόνη πολλαπλών πληροφοριών. Το επίπεδο ευαισθησίας τους μπορεί να προσαρμόζεται σύμφωνα με τις προτιμήσεις του οδηγού.
Η άνεση διακρίνεται σε λεπτομέρειες, όπως η ακριβής σχεδίαση των εμπρός καθισμάτων, με έμφαση στον τρόπο που αγκαλιάζουν το σώμα, τη θέση των πλαϊνών μαξιλαριών, ακόμα και στη μορφή των κοίλων περιοχών που δημιουργούν χώρο για τους αγκώνες των επιβατών όταν απλώνουν τα χέρια για να φτάσουν κάποιο χειριστήριο ή να χρησιμοποιήσουν τον αποθηκευτικό χώρο της κονσόλας.
Ηλεκτρική ρύθμιση οκτώ κατευθύνσεων και οσφυϊκή υποστήριξη διατίθεται για τα εμπρός καθίσματα των ανώτερων κατηγοριών, ενώ στα μοντέλα F SPORT προσφέρεται πρόσθετη ρύθμιση προσκέφαλου εμπρός/πίσω.
Η απόδοση των ενσωματωμένων συστημάτων θέρμανσης και εξαερισμού των καθισμάτων έχει βελτιωθεί με καλύτερη κατανομή θερμοκρασίας στην πλάτη και την έδρα του καθίσματος.
Το νέο NX είναι το πρώτο μοντέλο Lexus που εφοδιάζεται με ηλεκτρονικό σύστημα απασφάλισης θυρών e-latch. Αυτό αντικαθιστά τη γνώριμη εσωτερική λαβή πόρτας με έναν διακόπτη πίεσης που τοποθετείται δίπλα στο υποβραχιόνιο στο πάνελ της πόρτας. Στο εξωτερικό, ένα μικρό μπουτόν βρίσκεται στην εσωτερική πλευρά της σταθερής λαβής.
Έτσι, η πόρτα μπορεί να ανοίγει με μία απαλή, απλή και σχεδόν αθόρυβη κίνηση. Το e-latch ενσωματώνει τη λειτουργία ασφαλείας Safe Exit Assist για να εμποδίζει το άνοιγμα των θυρών εάν κάποιο όχημα πλησιάζει από πίσω, αποτρέποντας μία σύγκρουση.
Η Lexus βασίστηκε σε μία τεχνογνωσία 15 και πλέον ετών στην υβριδική τεχνολογία για την παραγωγή του πρώτου της Plug-in Hybrid (PHEV), του νέου NX 450h+.
Το κορυφαίο ηλεκτροκίνητο μοντέλο της νέας σειράς NX διαθέτει τετρακύλινδρο κινητήρα κύκλου Atkinson 2.5, έναν εμπρόσθιο ηλεκτροκινητήρα 134 kW, έναν πίσω ηλεκτροκινητήρα 40 kW, υβριδικό σύστημα μετάδοσης και μία μπαταρία ιόντων λιθίου 18,1 kWh, η υψηλότερη χωρητικότητα στην κατηγορία.
Η υψηλή ισχύς και η αποδοτική λειτουργία του κινητήρα υποστηρίζονται από μία μεγάλη διαδρομή 103.4 χιλ. και σχέση συμπίεσης 14.0:1, μαζί με το ηλεκτρικά ελεγχόμενο, ευφυές σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων Dual VVT-i και τον άμεσο/έμμεσο ψεκασμό καυσίμου D-4S με μπεκ πολλαπλών οπών.
Το Plug-in Hybrid σύστημα, που περιλαμβάνει ηλεκτροκινητήρες και μπαταρία, παράγει συνδυαστική μέγιστη ισχύ 309 ίππων, για επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,3 δευτερόλεπτα. Εκπομπές CO2 – 20 έως 26 γραμ./χλμ. και κατανάλωση καυσίμου 0,9 – 1,1 λίτρα/100 χλμ.
Υψηλότερη ηλεκτρική αυτονομία 69-76 χλμ. στον μικτό κύκλο WLTP ή ακόμα και 89 – 98 χλμ. στον αστικό κύκλο. Χάρη στις δυνατότητες της νέας μπαταρίας, το αυτοκίνητο μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα έως 135 χλμ./ώρα αμιγώς με ηλεκτροκίνηση.
Το NX 450h+ εφοδιάζεται στάνταρ με το ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης E-Four.
Το νέο NX 350h χρησιμοποιεί υβριδική τεχνολογία τέταρτης γενιάς. Το υβριδικό σύστημα χρησιμοποιεί τον ίδιο κινητήρα 2.5 κύκλου Atkinson με το NX 450h+ Plug-in Hybrid αλλά με αυξημένη ισχύ λόγω διαφορετικής ECU. Αυτός παράγει 24% περισσότερη ισχύ από τα προηγούμενο NX 300h, με μέγιστη τιμή 244 ίππους, κάτι το οποίο αντανακλάται στην ταχύτερη κατά 16% επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα, στα 7,7΄΄.
Τιμές, NX 350h 52.900 ευρώ, NX 450h+ EXECUTIVE 64.900 ευρώ.