«Το μεγαλείο και η δύναμη μιας χώρας δεν έγκειται στα τείχη ούτε στον πλούτο ούτε στα πλοία αλλά στον αριθμό των πεπαιδευμένων και ενάρετων πολιτών της».
(Νικίας)
Η παιδεία αποτελεί το θεμέλιο κάθε υγιούς κι οργανωμένης κοινωνίας και μέτρο πολιτισμού κάθε λαού. Για τον λόγο αυτόν επιβάλλεται να είναι κύριο μέλημα και στόχος τους για τη δημιουργία και τη διάπλαση υπεύθυνων, ενάρετων και με ηθική συνείδηση κι αξίες ελεύθερων πολιτών. Γιατί η παιδεία είναι η μέγιστη πνευματική ηθική αξία και αρετή και, όπως μας διδάσκει ο Αριστοτέλης, «βραβείο της αρετής είναι η τιμή και απονέμεται στους ενάρετους».
Aπ’ το σχολείο και την οικογένεια πρέπει ν’ αρχίσει η διαπαιδαγώγηση και η πνευματική και ηθική καθοδήγηση, ανάδειξη κι ανάταση των νέων. Γιατί η οικογένεια, το σχολείο και το υγιές κοινωνικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο ζουν και μεγαλώνουν, θα εξοπλίσουν τους νέους με τις γνώσεις, τις ηθικές αρχές, τις αντοχές και τα πρότυπα εκείνα γονέων, δασκάλων και δημόσιων λειτουργών, που θ’ αποτελέσουν γι’ αυτούς τους τηλαυγείς αστέρες και τα λαμπρά παραδείγματα για τη μετέπειτα συμπεριφορά και την όλη τους ζωή.
Οι ίδιοι αυτοί φορείς και τα ινδάλματά τους θα διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους και απ’ αυτούς θα διδαχθούν και θα πάρουν οι νέοι τις ύψιστες αξίες της αριστείας, του “ευ αγωνίζεσθαι” και του σεβασμού στους θεσμούς, τα πρότυπα, τις παραδόσεις και τα ιερά σύμβολα του Έθνους, για να τα μεταφέρουν με τη σειρά τους και αυτοί μελλοντικά στις νεότερες γενιές. Και δε θα πρέπει να αγνοούμε πως τα παιδιά είναι οι καλύτεροι δέκτες μηνυμάτων για ολόκληρη την υπόλοιπη ζωή τους. Παν ό,τι – θετικό ή αρνητικό υγιές ή μη – βλέπουν, ακούν ή βιώνουν στην παιδική τους ηλικία αποτυπώνεται ανεξίτηλα εσαεί στη μνήμη τους! Γι’ αυτό και ο Άρθουρ Σοπενχάουερ, Γερμανός φιλόσοφος, υποστήριζε πως «επειδή όσα μαθαίνει σωστά κανείς κατά την μικρή ηλικία δε λησμονούνται ποτέ, για τούτο πρέπει να γίνεται προσπάθεια να βγει απ’ την πολύτιμη αυτή διάθεση η μεγαλύτερη δυνατή ωφέλεια».
Το βάρος της ευθύνης για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας των νέων και τη θωράκισή τους με τις ηθικές αρχές και αξίες της υγιούς κοινωνίας, ώστε να καταστούν οι μελλοντικοί αριστείς κι ενάρετοι ηγήτορες του τόπου, ανήκει, κατά κύριο λόγο, στην Πολιτεία, τους πολιτικούς εκπροσώπους του λαού και του Έθνους, την πνευματική ελίτ και σ’ όλους, όσοι διαθέτουν τα μέσα και τη δυνατότητα διαμόρφωσης της κοινής γνώμης και επιρροής στις εξελίξεις της δημόσιας ζωής του τόπου. Αυτό γινόταν πάντα, γενιές και γενιές και επί αιώνες, ίσαμε σήμερα στην Ελλάδα. Γι’ αυτό και η χώρα μας γέννησε, γαλούχησε και διαπαιδαγώγησε ανήριθμες διαχρονικά προσωπικότητες της πολιτικής, του πνεύματος, της διανόησης, των γραμμάτων, των τεχνών, του πολιτισμού και του “επιχειρείν”. Προσωπικότητες που τίμησαν, δόξασαν και λάμπρυναν τη Χώρα ανά την Οικουμένη και οι Έλληνες αισθάνονταν πάντα και είναι περήφανοι γι’ αυτούς!
Στη σύγχρονη, όμως, Ελλάδα του 2017 τα πράγματα αλλάζουν. Στη Χώρα – κοιτίδα της Δημοκρατίας, του πολιτισμού, της αριστείας, των Πρωτείων, των υψηλών οραμάτων και διαρκών επιτυχιών, άρχισε η οπισθοδρόμηση με ταχείς ρυθμούς! Τα πάντα ισοπεδώνονται μόνο προς τα κάτω και τίποτε απολύτως προς τα πάνω! Θεσμοί απαξιώνονται, αρχές, αξίες πρότυπα στόχοι κι ιδανικά καταπατούνται, αγνοούνται και χλευάζονται από την Πολιτεία επιδεικτικά.
Αυτό που γίνεται στην Παιδεία δεν έχει προηγούμενο: η αριστεία, οι αριστείς, η ευγενής άμιλλα μεταξύ των νέων και τα ιερά σύμβολα του Έθνους τέθηκαν πια στο περιθώριο από την ίδια την Πολιτεία! Η Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ θεσμοθέτησε κι εφαρμόζει, παρά τις έντονες αντιδράσεις μέγιστου μέρους της κοινωνίας, των Κομμάτων της αντιπολίτευσης και του συνόλου των αρμόδιων φορέων της Παιδείας, σωρεία μέτρων αντιεκπαιδευτικών και αντιπαιδαγωγικών, όπως τα χαρακτήρισαν πολίτες, πολιτικοί κι αρμόδιοι φορείς.
Σημαιοφόροι στα σχολεία δε θα είναι πια οι αριστούχοι μαθητές αλλά ο όποιος τυχερός αναδειχθεί ύστερα από κλήρωση. Ακόμη κι αν αυτός που θα ευνοηθεί δεν πιστεύει στη Σημαία μας ως Ιερό σύμβολο των Ελλήνων ή πιστεύει πως η Σημαία είναι «ένα απλό πανί», όπως έχει συμβεί στο παρελθόν να τη χαρακτηρίζουν! Η αριστεία, λοιπόν, και η ευγενής άμιλλα, που από την αρχαιότητα επιδίωκαν και επιδείκνυαν οι νέοι στη ζωή τους, λοιδορήθηκε, απαξιώθηκε και εντέλει καταργήθηκε από τη σημερινή Κυβέρνηση και τους κομματικούς σχηματισμούς που τη στηρίζουν! Ο Όμηρος, όμως, ο παλαιότατος και μέγιστος Έλληνας επικός ποιητής, διδάσκει και προτρέπει διαχρονικά τους νέους: «αιέν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων»!
Επιπλέον θεσμοθέτησε η Κυβέρνηση κι έθεσε σε εφαρμογή την κατάργηση της έπαρσης της Σημαίας και της ανάκρουσης του Εθνικού μας Ύμνου στα σχολεία, ενώ απέτυχε τελικά να επιβάλει – προς το παρόν τουλάχιστον – και την αποκαθήλωση των ιερών εικόνων από τις αίθουσες διδασκαλίας των σχολείων.
Οι σύγχρονοι ηγέτες της Ελλάδας και οι σοφοί εγκέφαλοι του Υπουργείου Παιδείας, αργά αλλά σταθερά, εκθεμελιώνουν την Παιδεία, καταργούν θεσμούς αιώνων και την αριστεία, λοιδορούν τις αρχές, τις αξίες, τα σύμβολα και τα «πιστεύω» των Ελλήνων. Ισοπέδωσαν τα πάντα στον βωμό της ικανοποίησης των μικροκομματικών τους συμφερόντων και θεωρούν συλλήβδην τους αριστούχους, τους τεμπέληδες, τους μπαχαλάκηδες και τους καταληψίες μαθητές όλους ίσους και όμοιους, για να τυγχάνουν στα σχολεία της ίδιας ακριβώς αντιμετώπισης!
Κι’ όμως, ο μεγάλος φιλόσοφος Αριστοτέλης μας διδάσκει κι εμείς οφείλουμε να θυμόμαστε πως «δεν υπάρχει τίποτα πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων».
*Ο Μιχάλης Κ. Δερμιτζάκης είναι δικηγόρος ε.τ.